Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautis­suojia kouluissa, aihe kuumensi valtuuston: ”Varmaan on kotona vanhoja t-paitoja, joista voi tehdä terveys­siteitä”­

Vierailija
03.06.2021 |

Vihreiden kaupungin­valtuutettujen Amanda Pasasen, Fatim Diarran ja Alviina Alametsän aloitteessa kuukautis­suojien jakamista perusteltiin sillä, että vähävaraisille ihmisille kuukautis­välineisiin voi kulua merkittävä osa heidän toimeentulostaan, koska terveyssiteet ja tamponit voivat tulla hyvin kalliiksi.

ALOITETTA vastustettiin muun muassa siksi, että se nähtiin vääränä keinona puuttua vähävaraisten ongelmiin.

Kaupungin­valtuutettu Arja Karhuvaara (kok) ihmetteli, miten tällaisesta aiheesta edes keskustellaan kaupunginvaltuustossa.

”Nyt kun on muutenkin viher­ajattelua, niin ruvetaan terveystiedon tunneilla opettamaan, miten tehdään itse terveyssiteitä. Varmaan löytyy kotoa vanhoja t-paitoja, joista voi tarpeen vaatiessa tehdä terveyssiteitä”, Karhuvaara ehdotti.

Kommentit (1345)

Vierailija
701/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan tytöille kustantaa kuukupit jos jotain on pakko kustantaa ne lienee järkevimmät vaikka maksavatkin 20e kipale.

Ei se oikein ole vaihtoehto nuorille tytöille, ei edes kaikille naisille. Harva pystyy käyttämään tamponejakaan heti kuukautisten alkaessa.

Tamponihan on ihan eri asia kuin kuppi. Kuppia voi käyttää ihan jokainen (pl. epämuodostumat) ja minkä ikäinen vain.

Yritäpä tulla tunkemaan kovaa kipua aiheuttava ja menkkaoireitani pahentava kuppi minun toosaani niin tungen sen sulle sinne missä ei aurinko paista.

Olisit varmaan ehdottanut kuukuppia myös minulle, kun menkat alkoivat 9-vuotiaana?

Ette ota lainkaan huomioon, että tässä EI puhuta mistään 15-16-vuotiaista teineistä, vaan tytöistä. Kuukautiset on monella jo ala-asteella 10-ikävuoden molemmin puolin. Sinne vaan sullomaan kuukuppia!

Miten se kuppi aiheuttaa kipua tai pahentaa oireita? Itse aloitin kupin käytön 10-vuotiaana. Kyllä sen ikäinen osaa kuppia käyttää, jos on normaaliälyinen.

Ainakin itselläni on kuukautisten ensimmäisenä ja joskus toisenakin päivänä sellaista säteilykipua myös toosassa, ettei sinne voi ihan oikeasti mitään laittaa, myöskään sitä tamponia. 

Ja lapsella voi olla niin ahtaat paikat ettei sinne oikeasti mahdu yhtään mitään. Myös esim vaginismi on ihan yleinen vaiva eikä silloin välttämättä onnistu muu kuin siteiden käyttö. 

Mainitsemallasi lapsella on jo sukupuolihormonit alkanu hyrrärä, siksi ne kuukautisetkin alkaa.

Olipa sairas kommentti.

Kun puhutaan sukupuolihormoonien hyrräämisestä, niin yleensä sillä tarkoitetaan seksuaalisten halujen tai emättimen kiihottumisesta johtuvaa kostumista... Edellisellä ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa, että yleensä tytöille tulee hormoonituotnnon myötä kuukautiset.

Älä seksualisoi lasta.

Vierailija
702/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tämä oikeasti näin iso ongelma pk-seudulla? Ihan järkyttävää. Ei mun kotona oltu erityisen avoimia kuukautisista, mutta sen verran oli aina rahaa, että tamponeja oli aina riittävästi.

PK-seudulla ja erityisesti Helsingissä asuu paljon näitä arvoliberaaleja tulonsiirtoelättejä. He ovat ulkoistaneet sujuvasti elämän omavastuuosuuden yhteiskunnalle ja vinkuvat milloin mistäkin julkisesta palveluvajeesta. Nyt aikuisten vaipoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rouvan ehdotus oli kai sarkasmia, mutta ei se oikein onnistunut.

"Let them use rags."

Vierailija
704/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomusrouva tais varmistaa putoamisensa valtuustosta

Näillä ulostuloilla päin vastoin kokoomuslaiset varmistaa suosionsa omien äänestäjiensä keskuudessa.

Vierailija
705/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Kontula on varmasti tyytyväinen tästä päätöksestä.

Vierailija
706/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kukamitenkin kirjoitti:

Ja mitä rahaan tulee - tai sen puutteeseen. Tietääkseni S-ryhmän halvin sidepaketti maksaa 0,89€

ja jos ei ole latiakaan rahaa, niin keräämällä 6kpl á 0,15€ arvoisia palautuspulloja/tölkkejä saa kasaan 0,90€

jolla tuon paketin saa.

Ja ihmettyttää kyllä tämä normisto millä "tyttöjen" asiat ovat niii-n tärkeitä kuten kuukautissuojat mutta kun poikien lähes vastaavaan ongelmaan pyydetään tasa-arvoa niin ei, silloin on määritelty ihan oma "normisto" tytöjen oikeuksille - tytöillä, kun on niin paljon vaikeampaa. 

Siis mikä se poikien vastaava ongelma on? Mä en nyt keksi vaikka olen sekä teinitytön että teinipojan äiti.

Ja se 14 ohuen siteen paketti ei riitä yksiin kuukautisiin.

Ehkäisyasia taisi olla silkkaa provoilua, kyllä naiset ikionnellisina antaisi miehille ilmaisen hormoniehkäisyn tai ne kondomit.

Kyllä 14 sidettä riittää hyvin monella yksiin kuukautisiin. Kaikilla ei ole runsas vuoto.

Keskivertokuukautisiin EI riitä 14 sidettä!

Aivan varmasti riittää, ei sitä sidettä tarvitse joka tunti vaihtaa.

EI VARMASTI RIITÄ! Ei riitä, vaikka sidettä ei edes vaihtaisi joka tunti. Ja kyllä se side on monesti vaihdettava joka tunti. Jos ei vaihda, on sitten housut ja tuoli veressä.

No kyllä riittää. Jos vuotosi on noin runsasta, mene lääkäriin.

Vierailija
707/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavaa sarkasmia ja piikki vihervasemmistolle, hyvä.

Vierailija
708/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuttavaa, miten kehotetaan ”menemään lääkäriin”, jos 8-vuotiaalla on kuukautiset tai jos kuukautiset ovat runsaat tai hankalat.

Ei se lääkäri niitä kuukautisia voi pois taikoa. Osalle voi jotain tehdä, synnyttänyt nainen voi vaikka ottaa kierukan, mutta enimmäkseen se on voi voi tuollaista se joskus on, ja kokeile syödä panadolia.

Vierailija
709/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko katsonut ton Kokoomus Arjan Instaa. On kyllä aika outoa tarinaa.

Vierailija
710/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan tytöille kustantaa kuukupit jos jotain on pakko kustantaa ne lienee järkevimmät vaikka maksavatkin 20e kipale.

Ei se oikein ole vaihtoehto nuorille tytöille, ei edes kaikille naisille. Harva pystyy käyttämään tamponejakaan heti kuukautisten alkaessa.

Tamponihan on ihan eri asia kuin kuppi. Kuppia voi käyttää ihan jokainen (pl. epämuodostumat) ja minkä ikäinen vain.

Yritäpä tulla tunkemaan kovaa kipua aiheuttava ja menkkaoireitani pahentava kuppi minun toosaani niin tungen sen sulle sinne missä ei aurinko paista.

Olisit varmaan ehdottanut kuukuppia myös minulle, kun menkat alkoivat 9-vuotiaana?

Ette ota lainkaan huomioon, että tässä EI puhuta mistään 15-16-vuotiaista teineistä, vaan tytöistä. Kuukautiset on monella jo ala-asteella 10-ikävuoden molemmin puolin. Sinne vaan sullomaan kuukuppia!

Miten se kuppi aiheuttaa kipua tai pahentaa oireita? Itse aloitin kupin käytön 10-vuotiaana. Kyllä sen ikäinen osaa kuppia käyttää, jos on normaaliälyinen.

Ainakin itselläni on kuukautisten ensimmäisenä ja joskus toisenakin päivänä sellaista säteilykipua myös toosassa, ettei sinne voi ihan oikeasti mitään laittaa, myöskään sitä tamponia. 

Ja lapsella voi olla niin ahtaat paikat ettei sinne oikeasti mahdu yhtään mitään. Myös esim vaginismi on ihan yleinen vaiva eikä silloin välttämättä onnistu muu kuin siteiden käyttö. 

Mainitsemallasi lapsella on jo sukupuolihormonit alkanu hyrrärä, siksi ne kuukautisetkin alkaa.

Olipa sairas kommentti.

Kun puhutaan sukupuolihormoonien hyrräämisestä, niin yleensä sillä tarkoitetaan seksuaalisten halujen tai emättimen kiihottumisesta johtuvaa kostumista... Edellisellä ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa, että yleensä tytöille tulee hormoonituotnnon myötä kuukautiset.

Sukupuolihormonit (kirjoitetaan yhdellä oolla) nimenomaan saavat kuukautiset alkamaan.

Vierailija
711/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuttavaa, miten kehotetaan ”menemään lääkäriin”, jos 8-vuotiaalla on kuukautiset tai jos kuukautiset ovat runsaat tai hankalat.

Ei se lääkäri niitä kuukautisia voi pois taikoa. Osalle voi jotain tehdä, synnyttänyt nainen voi vaikka ottaa kierukan, mutta enimmäkseen se on voi voi tuollaista se joskus on, ja kokeile syödä panadolia.

No kylläpä vaan voi taikoa, jos kyse on hormonihäiriöstä.

Vierailija
712/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertakäyttötuotteita ei pitäisi jakaa kouluissa. Kestotuotteita kuten kuukuppeja, kestositeitä ja menkkapikkareita sen sijaan olisi suotavaa jakaa. Muoviin pakattujen kamalien sekajäteroskien eli "terveyssiteiden" jakaminen sen sijaan pitäisi pysäyttää ja kieltää. Pitkällä aikavälillä kestotuotteiden jakaminen myös säästäisi rahaa ja luonto säästyisi. Ei pitäisi opettaa keskenkasvuisia tuottamaan kamalaa jätevuorta kehonsa toiminna takia.

Tämä! Miksi opettaa lapsia tuottamaan jätettä käyttämällä kertakäyttöisiä muovirättejä, jotka päätyvät haiseviksi roskiksi sekajäteastiaan ja myöhemmin kaatopaikalle, jossa haisevat vielä vuosisatojen ajan. Täysi ymmärrys niille jotka vastustavat kertakäyttötuotteiden jakelua koulussa!

Vierailija
713/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kylläpä vaan voi taikoa, jos kyse on hormonihäiriöstä.

Mutta kun nyt emme puhu häiriöistä vaan ihan normaaleista lapsista. Joille normaalit kuukautiset ovat hankalat, jos ei ole niitä siteitä.

Veikkaanpa tosin, että niitä lapsia, joille ei siteitä anneta kotoa, ei viedä kyllä lääkäriinkään.

Vierailija
714/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teininä kuukautiset on usien runsaammat ja kierto lyhyempi kuin myöhemmin. Esim meidän 14-vuotiaalla menee helposti 30-40 sidettä per kk. Eikä ne ohuimmat käy. Ei todellakaan pari euroa riitä.

Ei ole normaalia ja jos joku väittää tuon olevan normaalia, niin paljon on vielä tekemistä, että naiset ymmärtää mikä on normaalit kuukautiset.

Omista runsaista kuukautisistani puhuin ihan gynekologia myöten, mutta kun ultrat sun muut näyttivät ettei mikään ole fyysisesti vialla, niin kärsiä piti. Niitä pitkiä ultraimukykyisiä meni pari pakettia per kuukausi (4-5 vuorokautta voimakasta vuotoa ja 2-3 vuorokautta vähän vähemmän voimakasta), nyt aikuisena on hormonikierukka joka on pudottanut kuukautisten määrän vuodessa n. neljään tai viiteen ja vuotopäivät per kuukautiset 1-2, joten oman käsitykseni mukaan oli nimenomaan hormoneista johtuvaa.

Yllättyisit jos naisena alkaisit perätä lääkäreiltä apuja kuukautisiin että miten nurjakuppista ajattelua tulee vastaan siitä että "se nyt vaan on mitä kohtu tekee".

Kaikille jotka vaahtoavat mistä lie kupeista (koko ajatus on inhottava, en välitä ottaa selvää sen toiminnasta) ja kestositeistä, missäs ne veriset kamat sitten kouluissa säilytetään?

No kuppi ”säilytetään” siellä emättimessä ja kestosuojille on oma säilytyspussinsa. Miksi ajatus kupista inhottaa? Inhottaako sua muukin naisen sukupuolielimiin liittyvä asia? Miten sä kehtasit kierukan asennuksessa käydä?

Ajatus kupista inhottaa koska ne hyytyneen veren limaiset klimpit oli ihan tarpeeksi kamalia vessapaperissa, en olisi halunut niiden muhivan sisälläni. Ajatuskin sellaisen kupin tyhjentämisestä ja pesemisestä (keittämällä??? kattilassa??? keittiössä???) aiheuttaa yökkimistä. Enkä taatusti olisi teininä kanniskellut yhtään mitään veristä vessasta yhtään mihinkään. Se hajoavan veren haju on ihan kamala. Joskus kun tuli yösiteenkin läpi tai ympäri pikkuhousuihin niin yritin pestä niitä vessassa ennen kuin lähdin sieltä. Ennemmin märät housut kuin veriset.

Minua inhottaa kaikki mitä mun lisääntymiselimistö tekee minulta kysymättä, mistä syystä olen todella tyytyväinen hormonikierukkaan. Eli siis inhottaa. Ei siinä ole kehtaamisesta kysymys. En todellakaan kadehdi gynekologin työtä just sen inhotuksen vuoksi, mutta enpähän minä sitä kierukkaa asentanutkaan.

Ei ole kuse kehtaamisesta, mutta et kehtaisi kuitenkaan keittää kuppia? Sua inhottaa sun normaali kehon erite? Huh huh, toivottavasti et jaa tätä eteenpäin kellekään.

Vierailija
715/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen ”kuu kuppi” on paras edullisin ja luontoa säästävin vaihtoehto. Niitä on montaa eri merkkiä, kestävät kuulemma 5-10 vuotta. Siteet ja tamponit ovat jo vanhanaikaisia.

Vierailija
716/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi kirjoitti:

Sellainen ”kuu kuppi” on paras edullisin ja luontoa säästävin vaihtoehto. Niitä on montaa eri merkkiä, kestävät kuulemma 5-10 vuotta. Siteet ja tamponit ovat jo vanhanaikaisia.

Kyllä, harva käyttää enää siteitä ja useampi siirtyisi kuukuppiin, jos äidit eivät itse olisi niin lukossa itsensä ja kuukautistensa kanssa.

Vierailija
717/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa sairas kommentti.

Sukupuolihormonit (kirjoitetaan yhdellä oolla) nimenomaan saavat kuukautiset alkamaan.

Joo niin saavat, mutta monta vuotta ennen kuin ”hormonit alkavat hyrrätä”. Kuukautisten alkaessa tyttö on usein fyysisesti ja psyykkisesti aivan lapsi vielä. Kypsyminen naisen näköiseksi ja edes teiniksi psyykkisesti tapahtuu vasta myöhemmin.

On sun tulkintasi, että hormonien hyrrääminen liitty seksuaaliseen viettiin.

Vierailija
718/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä Arja Karhuvaara vaikuttaa olevan jo sen verran varttunut, että luullakseni ei enää todennäköisesti itse kuulu kuukautissuojien käyttäjäryhmään.

Mutta nyt olisi Arjankin jo hyvä ajoissa varautua tulevaa varten. Kaivapas Arja kaapistasi kaikki virttyneet t-paidat ja ala ompelemaan itsellesi inkontinenssisuojia.

Tenan tuotesivuilta löytyy hyviä kuvia, joista ottaa mallia. Alussa luultavasti riittää terveyssiteen tyyppinen lievään tiputteluun, myöhemmin kun tavaraa alkaa tulla jo sekä edestä että takaa tarvitaankin jo imukykyisempää vaippahousumallista. Loppuvaiheessa vyövaippa/teippivaippamalli on kätevin.

Siinä vaiheessa kun Arja on vyövaipan tarpeessa, lääkäri ystävä kirjoittaa todistuksen, että Arja kusee housuihin ja kaupunki maksaa Arjan inkontinessisuojat. Oikeasti jo ennen vyövaippaa.

Ei tietenkään, vaan tottakai Arja tekee niin kuin toisia opettaa, eli ompelee itse vaippansa ja myös pesee ne itse.

Ei kai Arja oleta olevansa joku poikkeus?

Vierailija
719/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä Arja Karhuvaara vaikuttaa olevan jo sen verran varttunut, että luullakseni ei enää todennäköisesti itse kuulu kuukautissuojien käyttäjäryhmään.

Mutta nyt olisi Arjankin jo hyvä ajoissa varautua tulevaa varten. Kaivapas Arja kaapistasi kaikki virttyneet t-paidat ja ala ompelemaan itsellesi inkontinenssisuojia.

Tenan tuotesivuilta löytyy hyviä kuvia, joista ottaa mallia. Alussa luultavasti riittää terveyssiteen tyyppinen lievään tiputteluun, myöhemmin kun tavaraa alkaa tulla jo sekä edestä että takaa tarvitaankin jo imukykyisempää vaippahousumallista. Loppuvaiheessa vyövaippa/teippivaippamalli on kätevin.

Siinä vaiheessa kun Arja on vyövaipan tarpeessa, lääkäri ystävä kirjoittaa todistuksen, että Arja kusee housuihin ja kaupunki maksaa Arjan inkontinessisuojat. Oikeasti jo ennen vyövaippaa.

Ei tietenkään, vaan tottakai Arja tekee niin kuin toisia opettaa, eli ompelee itse vaippansa ja myös pesee ne itse.

Ei kai Arja oleta olevansa joku poikkeus?

Vierailija
720/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan positiivinen idea, kannatan. Rahastahan ei tosiaan ole kyse, jos vaikka luokkaa 100 sidettä menee per koulu/koulupäivä niin eihän se tee vuodessakaan montaa satasta. Lähinnä elehän tuo olisi, ja jos siitä on vähänkään edes joillekin helpotusta niin on se sen arvoista. Pääministerin aamupalojen hinnalla saisi varmaan monen kokonaisen kaupungin peruskouluihin kuukautissuojat.

-M32