Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautissuojia kouluissa, aihe kuumensi valtuuston: ”Varmaan on kotona vanhoja t-paitoja, joista voi tehdä terveyssiteitä”
Vihreiden kaupunginvaltuutettujen Amanda Pasasen, Fatim Diarran ja Alviina Alametsän aloitteessa kuukautissuojien jakamista perusteltiin sillä, että vähävaraisille ihmisille kuukautisvälineisiin voi kulua merkittävä osa heidän toimeentulostaan, koska terveyssiteet ja tamponit voivat tulla hyvin kalliiksi.
ALOITETTA vastustettiin muun muassa siksi, että se nähtiin vääränä keinona puuttua vähävaraisten ongelmiin.
Kaupunginvaltuutettu Arja Karhuvaara (kok) ihmetteli, miten tällaisesta aiheesta edes keskustellaan kaupunginvaltuustossa.
”Nyt kun on muutenkin viherajattelua, niin ruvetaan terveystiedon tunneilla opettamaan, miten tehdään itse terveyssiteitä. Varmaan löytyy kotoa vanhoja t-paitoja, joista voi tarpeen vaatiessa tehdä terveyssiteitä”, Karhuvaara ehdotti.
Kommentit (1345)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän nyt syrjii miehiä. Miesten pitää käydä armeija tai sivari 6€ päiväpalkalla kun nainen voi olla sen vuoden töissä ja tienata sen 20 000€ joka aivanvarmasti riittää siteisiin pidemmäksikin aikaa.
Yläasteikäiset eivät käy armeijaa tai mene vuodeksi töihin. Etkö sinä lue, mistä tässä on kyse?
NO SITTEN VOI MENNÄ TÖIHIN, KUKA ESTÄÄ?
No sitten myös varusmiehet voivat mennä töihin viikonloppuvapaillaan. Täysi-ikäisten on helpompi löytää töitä mitä rippikouluikäisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän nyt syrjii miehiä. Miesten pitää käydä armeija tai sivari 6€ päiväpalkalla kun nainen voi olla sen vuoden töissä ja tienata sen 20 000€ joka aivanvarmasti riittää siteisiin pidemmäksikin aikaa.
Yläasteikäiset eivät käy armeijaa tai mene vuodeksi töihin. Etkö sinä lue, mistä tässä on kyse?
NO SITTEN VOI MENNÄ TÖIHIN, KUKA ESTÄÄ?
Et nyt ymmärrä,lapsityövoiman käyttö on laitonta Suomessa,lapset EIVÄT saa käydä töissä!
Silakkanaiset ovat täällä ohjaamassa keskustelua, kyllä näkyy selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistutan että tässä puhutaan LAPSISTA ja heidän välttämättömistä hygieniatarvikkeistaan, todellakin verrattavissa vessapaperiin. Ei ole kyse mistään ylimääräisestä luksuksesta naisille.
Todellakin ihmettelen jos joku kadehtii sitä että alaikäinen saisi ilmaisia kuukautissiteitä koulusta.
Kadehditteko niitä ilmaisia maskejakin joita peruskouluissa tällä hetkellä jaetaan?En kadehdi, vaan mielelläni tukisin tällaista nuorta ostamalla hänelle kuukautissiteet. En vaan kannata tätä mallia, missä yhteiskunta kustantaa pian kaiken.
Luetteleppa,mitä yhteiskunta kustantaa?
Mitä saat ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä ihme! Mihin ne lapsilisät menee jos ei ole varaa kuukautissuojiin?
Jos vanhempi käyttää lapsen tililtä rahoja muuhun kuin lapsen hyväksi, se on kavallus.
Kyllä pitäisi lapsilisällä saada tampoonit ja siteet.
Me vanhat eukot joudutaan maksamaan jostain Vagisanista 35e/1-2kk riippuen tilanteesta, ei saa Kela-korvausta ja eläke pieni. On tämä maa niin prseestä.
Ruokaan, vaatteisiin, polkupyörään, puhelimeen, bussilippuun, harrastuksiin? Mihin kaikkeen 100 €/kk riittääkään?
Ei sitten vanhemmilla ole varaa yhtään euroa heittää suojiin? Lapsiko ei saa maksaa yhtään enempää kuin lapsilisä on???Kai toimeentulotuella saa lapsen ruuan ettei lapsilisää siihen tarvi laittaa??
Kummallista ajattelua ettei mikään saisi maksaa vanhemmille mitään tai saatavan toimeentulotuella.
Ei tässä puhuta vanhempien rahoista vaan lapsista joilla syystä ta toisesta vaikeuksia saada riittävästi kotoa hygieniatarvikkeita. Miksi veroista maksettu vessapaperi on ok mutta kuuksutissuoja ei?
Kertakäyttöiset käsipyyhepaperitkin voi poistaa, jokainen kuljettaa mukanaan omaa kankaista käsipyyhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistutan että tässä puhutaan LAPSISTA ja heidän välttämättömistä hygieniatarvikkeistaan, todellakin verrattavissa vessapaperiin. Ei ole kyse mistään ylimääräisestä luksuksesta naisille.
Todellakin ihmettelen jos joku kadehtii sitä että alaikäinen saisi ilmaisia kuukautissiteitä koulusta.
Kadehditteko niitä ilmaisia maskejakin joita peruskouluissa tällä hetkellä jaetaan?En kadehdi, vaan mielelläni tukisin tällaista nuorta ostamalla hänelle kuukautissiteet. En vaan kannata tätä mallia, missä yhteiskunta kustantaa pian kaiken.
Lapsilisät on tarkoitettu lapsen tarpeisiin, kyllä siitä pitäisi kymppi kuussa riittää tähänkin.
No älä😁 lapsilisää maksetaan vielä 17 vuotiaasta, sen ikäinen saa vielä ilmaiset e-pilleritkin halutessaan.
Voin myös kertoa, että sen lisäksi, että minun kantasuomalaisessa kodissa kuukautisiin suhtauduttiin häveliäästä ja siteet olivat kortilla, myöskään rintaliivejä ei nuorelle naiselle hankittu, siis yksiäkään koko aikana, kun asuin kotona. Lukioiässä sain vihdoin sen verran käyttörahaa vanhemmilta, että sain liivit hankittua. Rintaliivikokoni oli kuitenkin 75E kaksitoistavuotiaasta alkaen ja esim. liikuntatunnit juoksemisineen hirveää tuskaa, vaikka käsin yritin rintojani tukea.
Aikuisten häveliäisyys sukupuolisuuteen liittyvissä asioissa aiheuttaa nuorille paljon tarpeetonta kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpas yllättävää, että tällainen aivopieru tuli oikealta laidalta. onhan se nyt pöyristyttävää, että vähävaraisille annettaisiin jotain.
Tässä on sellainen perustavaa laatua oleva ongelma, että tämä tuki on luonteeltaan rasistinen. Annetaanko vastaavasti pojille ilmainen Fleshlight kunnan piikkiin pari kertaa vuodessa?
Siteiden ei ole tarkoitus tuottaa seksuaalista mielihyvää.
Paitsi niitä kaivelee roskiksista transnaiset jotka larppaavat kuukautisia.🤮
https://www.google.fi/amp/s/amp.reddit.com/r/GenderCynical/comments/8nh…
Nämä keskustelee menkoista, he eivät voi ikinä saada niitä.
https://periodaisle.com/blogs/all/6-transgender-women-talk-menstruation
Toiset nyt vain ovat sellaisia ihmisinä, että heiltä viedään jotain tärkeää itsestään pois mikäli ympärillä ei ole "alempiarvoisia" joita voi halveertata ja kyykyttää. Erikoisen tässä tpauksessa tekee se, että joku on niin tollo että valitsee höykytyskohteekseen teinitytöt tällaisena maailman aikana.
Mulle ei äiti ostanut siteitä, koska asia oli niin tabu ja hän ei vaan tajunnut, etten itse kehdannut ostaa. Mutta hän ei olisi ikinä antanut minun pestä ja kuivattaa kestositeitä kotona! Miettikää missä tyttö pesisi ja kuivattaisi ne rätit, jos kotona on se asenne ettei saa edes muutamaa euroa siteisiin? Ihan oikeasti, kuukautiset hävetti ja hävettää vieläkin! Ja puuvillasta menee veri läpi.
Tämä on myös asennekysymys, ei pelkkä rahakysymys. Mulla ois viikkoraha riittänyt siteisiin mut kukaan ei neuvonut eikä sanonut että niitä voi ostaa kaupasta. Ostin kaupunkireissulta sitten aina.
Eikö kässäntunneilla enää muka virkata verirättejä?
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisilla harvoin on ylimääräisiä paitoja, joista tehdä rättejä, mitkä eivät kestä edes paria tuntia, ennen kuin pitää jo vaihtaa.
Mulla EI T-PAITA RIITTÄISIKÄÄN, JOS KUUKAUTISET TULEE LÄPI SITEESTÄ + SUPERTAMPONISTA. Kaikki eivät voi valita ekologista vaihtoehtoa. :(
Vierailija kirjoitti:
Silakkanaiset ovat täällä ohjaamassa keskustelua, kyllä näkyy selvästi.
Selvästi näkyy, että tuollaiset limaturskat kuin sinä, olette alapeukuttamassa, vetämässä mukaan hallitusta, väitätte, että kuukautiset on tytölle nautinto kun vedätte mukaan miehille suunnattuja seksileluja.
Tässä ketjussa on kyllä todella kummallisia kommentteja ja suurin osa niistä miehiltä tai naisilta jotka haluavat vain trollata.
Muuten ei voi ymmärtää.....
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei äiti ostanut siteitä, koska asia oli niin tabu ja hän ei vaan tajunnut, etten itse kehdannut ostaa. Mutta hän ei olisi ikinä antanut minun pestä ja kuivattaa kestositeitä kotona! Miettikää missä tyttö pesisi ja kuivattaisi ne rätit, jos kotona on se asenne ettei saa edes muutamaa euroa siteisiin? Ihan oikeasti, kuukautiset hävetti ja hävettää vieläkin! Ja puuvillasta menee veri läpi.
Tämä on myös asennekysymys, ei pelkkä rahakysymys. Mulla ois viikkoraha riittänyt siteisiin mut kukaan ei neuvonut eikä sanonut että niitä voi ostaa kaupasta. Ostin kaupunkireissulta sitten aina.
Nykyisissä kestositeissä on veden/verenpitävä kerros sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksut nuoret kieltäytyvät muovitetuista siteistä, ei sellaisia voi käyttää, jos haluaa pelastaa maallon. Siteiden takia hakataan metsiä aukeiksi, nuoria ahdistaa ajatus siitä, että heidän kuukautistensa takia linnut on ilman koteja.
Tajusin tämän jo nuorena....mutta jos on runsaat kuukautiset, siinä ei joku t-paidan/ lakanan riepu paljon auta. Onneksi löytyy muitakin vaihtoehtoja.
Mikäli vähävaraisella perheellä ei ole varaa TAI pikemminkin halua ostaa nuorelle kuukautissuojia, kotikunta voisi kustantaa kaupoista saatavia pestäviä siteitä, luonnon merisienestä tehtyjä tamponeita tai kuukuppeja.
Eri asia, miten hauskaa on olla koulussa veriset rätit laukussa? Mietipä itse omaa nuoruuttasi?
Siinähän ne tulehdukset muhii, jos tytöt joutuvat pesemään kuukautissuojiaan salaa vessan käsipesualtaassa. Eihän hanasta edes tule tarpeeksi kuumaa vettä. Vanhoillisia vanhempia on vieläkin.
Sä et selvästi tiedä kuukupista ja kestositeistä mitään. Saati kuukautisista.
Kerro nyt, miten teini pesee kestositeet kotona, jos niitä ei saa laittaa pyykkikoneeseen eikä ole paikkaa missä kuivata ne? Tai miten kuukuppi keitetään, kun ainoa paikka on perheen yhteinen keittiö?
Ei ole olemassa perhettä, jossa kestositeitä tai kuukuppia ei saisi pestä. Tällaisessa perheessä kertissiteitä ei saisi laittaa roskikseen. Sä oikeasti luulet, että tällaisia perheitä on? Ja kyllä, kuukuppi keitetään keittiössä, harvalla on vessassa liesi tai vedenkeitin.
Sinä olet kyllä niin tynnyrissä kasvanut, voi hyvänen aika. Aivan varmasti on perheitä, joissa kuukautiset on hävettävää ja salassa pidettävää, siinä ei tosiaan ainakaan perheen miesväki saa tietää mitään, jos jollain perheenjäsenellä on kuukautiset. Oliko sinun nuoruudessa kuukautiset niin arkinen asia, että pystyit juttelemaan niistä omien veljiesi kanssa?
En jutellut veljieni kanssa, mulla oli isä ja äiti sitä varten. Sen sijaan kyllä he tiesi mun kuukautisista ja ne oli täysin ok asian kanssa. Eiköhän ne ole tynnyrissä kasvaneita, jotka häpeilee kuukautisia.
Missä sinä keitit kuukuppisi ja kuivatit kestositeesi, kun pystyit tekemään sen veljiesi huomaamatta?
Miksi se olisi pitänyt tehdä heidän huomaamatta? Ihan kuule keitin kuppini keittiössä.
Jos on kasvatettu häpeäkulttuuriin niin se pitää tehdä huomaamattomasti. Mutta sinun ratkaisusi tietysti on että nuoret tytöt vaan lakkaavat häpeämästä ja huutavat reippaasti kadulla että MINULLA ON KUUKAUTISET!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomusrouva tais varmistaa putoamisensa valtuustosta
Hänellä on sitten aikaa ommella suojia vanhoista t-paidoista.
Mutta vakavasti ottaen, miten ihmiset ei yhtään mieti mitä suustaan päästävät?!
Köyhä perhe sitten vaan ompelukoneen hankintaan niin voivat ommella vanhoista räteistä kuulautissuojia.
Itse asiassa suojat vähentäisivät samalla koulujen vessapaperin kulutusta. Nimittäin nyt nuo tytöt joutuvat vuoraamaan pöksynsä käsipaperilla ja vessapaperilla. Ja sitä menee paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä ihme! Mihin ne lapsilisät menee jos ei ole varaa kuukautissuojiin?
Jos vanhempi käyttää lapsen tililtä rahoja muuhun kuin lapsen hyväksi, se on kavallus.
Kyllä pitäisi lapsilisällä saada tampoonit ja siteet.
Me vanhat eukot joudutaan maksamaan jostain Vagisanista 35e/1-2kk riippuen tilanteesta, ei saa Kela-korvausta ja eläke pieni. On tämä maa niin prseestä.
Ruokaan, vaatteisiin, polkupyörään, puhelimeen, bussilippuun, harrastuksiin? Mihin kaikkeen 100 €/kk riittääkään?
Ei sitten vanhemmilla ole varaa yhtään euroa heittää suojiin? Lapsiko ei saa maksaa yhtään enempää kuin lapsilisä on???Kai toimeentulotuella saa lapsen ruuan ettei lapsilisää siihen tarvi laittaa??
Kummallista ajattelua ettei mikään saisi maksaa vanhemmille mitään tai saatavan toimeentulotuella.
Ei tässä puhuta vanhempien rahoista vaan lapsista joilla syystä ta toisesta vaikeuksia saada riittävästi kotoa hygieniatarvikkeita. Miksi veroista maksettu vessapaperi on ok mutta kuuksutissuoja ei?
Asennevammaako hoidetaan maksamalla näiden tytärten kuukautissuojat? Mihin lapsilisä on tarkoitettu; sen isän menoihinko??? Tympii tää loputon ymmärtäminen, eikös pitäis integroida?
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei äiti ostanut siteitä, koska asia oli niin tabu ja hän ei vaan tajunnut, etten itse kehdannut ostaa
Mulla ihan sama. Enkä yksinkertaisesti mitenkään kehdannut ostaa siteitä 13-14-vuotiaana. Ainoa kauppakin oli koulun viereinen lähikauppa jossa eräs sukulainen myyjänä. Lisäksi koulun jälkeen siellä oli aina luokan poikia samaan aikaan karkkia tms. ostamassa. Lintsasinkin koulusta joskus kuukautisten aikaan.