Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautissuojia! Miksi ympäristönsuojelu ei olekaan tärkeää? Muoviroskaa lisää vaan ja vielä ilmaiseksi
Miksi eivät jaa kestositeitä?
Kommentit (55)
Koskas jaellaan ilmaisia Vagisaneja vaikeaan hiekkaoiresyndroomaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo ole tarkoitettu ihan siihen ensimmäisten kuukautisten alkuun hätävaraksi. Varmaan ovat muutenkin jotain ylijäämää, jota saadaan jostain edullisesti?
Missä te näitä kestositeitä ehdottavat kuvittelette, että nuoret tytöt ne sitten pyykkää ja pesee, jos kotona muutenkin vaikeaa kuukautisten tiimoilta? Tai vaihtaa siteen ja kantaa veristä, haisevaa sidettä koulurepussa mukana koko päivän? Kestositeiden, kuppien ja tamponien aika on sitten kun nainen on kasvanut itsenäiseksi aikuiseksi. Nuo on vielä lapsia ja heille ihan hyvä ratkaisu.
Miksi lapsille ja nuorille, etenkin vähävaraisille, halutaan antaa lupaus roskaamisesta? Muiden täytyy miettiä ilmastoa, heidän ei. Onko helsinkiläisen vähävaraisen tuottama mikromuovi jotenkin jalompi asia kuin keskituloisen tuottama?
Roskaamisesta? Eihän niitä käytettyjä siteitä luontoon heitetä, vaan menevät poltettavaksi muun sekajätteen mukana.
Toisekseen Vuokkoset ainakin valmistaa 100% biohajoavia kertakäyttösiteitä. En tiedä onko muillakin merkeillä.
Nuo perheet saa vuodessa käyttörahaa enemmän kuin mihin kahden keskituloisen perheessä on rahaa. Eikö olisi parempi opettaa tulemaan toimeen omillaan eikä ikuisesti elämään taikaseinän varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo ole tarkoitettu ihan siihen ensimmäisten kuukautisten alkuun hätävaraksi. Varmaan ovat muutenkin jotain ylijäämää, jota saadaan jostain edullisesti?
Missä te näitä kestositeitä ehdottavat kuvittelette, että nuoret tytöt ne sitten pyykkää ja pesee, jos kotona muutenkin vaikeaa kuukautisten tiimoilta? Tai vaihtaa siteen ja kantaa veristä, haisevaa sidettä koulurepussa mukana koko päivän? Kestositeiden, kuppien ja tamponien aika on sitten kun nainen on kasvanut itsenäiseksi aikuiseksi. Nuo on vielä lapsia ja heille ihan hyvä ratkaisu.
Miksi lapsille ja nuorille, etenkin vähävaraisille, halutaan antaa lupaus roskaamisesta? Muiden täytyy miettiä ilmastoa, heidän ei. Onko helsinkiläisen vähävaraisen tuottama mikromuovi jotenkin jalompi asia kuin keskituloisen tuottama?
Roskaamisesta? Eihän niitä käytettyjä siteitä luontoon heitetä, vaan menevät poltettavaksi muun sekajätteen mukana.
Toisekseen Vuokkoset ainakin valmistaa 100% biohajoavia kertakäyttösiteitä. En tiedä onko muillakin merkeillä.
Puhut nyt persulle. Se todennäköisesti heittää käytetyt siteet luontoon.
Niitä on nykyään biohajoavia, itse ainakin ostan vain sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne vaipat on naisille
Kun kerran olet niin älykäs, niin keksi toki jotain tilalle??
Voi elämä taas näiden persujen tyhmyyttä.
Yäk, kestositeitä. Kuukuppi olisi paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
No pojille tietenkin ilmaiset partahöylät ja vaahdot, tai koneet. Miksei ole jo?
Nyt puhutaan perusopetuksesta ja toisesta asteesta. Eihän monella pojalla edes tuossa iässä kasva parta. Tytöillä voi kuukautiset alkaa jo ala-asteella.
Kaikilla ei ole kestositeiden pesumahdollisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Yäk, kestositeitä. Kuukuppi olisi paras vaihtoehto.
Kaikki eivät voi käyttää emättimen sisäisiä suojia.
Onhan tuo hyvä uutinen ala-asteelle ja yläkouluille, kun monilla alkaa silloin kuukautiset eikä välttämättä ole varautunut siihen tai vanhemmilta ei saa yksinkertaisesti tukea koko asiassa. Nykyään kun ei edes kerrota lapsille heidän sukupuoltaan niin voi tulla täysin yllätyksenä, että haarojen välistä vuotaa verta.
Harva käyttää enää siteitä, siksi niitä on jaettavaksi asti. Ihan hyvä, jos joku edelleen käyttää.
Vierailija kirjoitti:
No pojille tietenkin ilmaiset partahöylät ja vaahdot, tai koneet. Miksei ole jo?
Koska parranajo on rinnastettavissa naisten jalkojen ja kainalokarvojen ajoon. Nyt puhutaan kuukautisista eli 3-7 päivää alushousuihin tippuu verta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi miesten parran kasvu ja naisten kuukautiset rinnastetaan🤦 ne ei mitenkään ole verrannolliset keskenään. Parta ei valu mihinkään, ei tahraa mitenkään, en ole koskaan kuullut että joku mies olisi pahoinvoiva/kipeä kun parta kasvaa...
Itse mieluummin ajaisin parran vaikka kerran päivässä kuin kulkisin rätit housuissa viikon kuusta nauttien samalla h*lvetillisistä mahakrampeista. Mutta en voi valita🤷
Raha ei siis ole syynä tähän miksi on pulaa kuukautissuojista. Siellä on Roihuvuoren paikallinen heimopäällikkö vain todennäköisesti päättänyt, että ei hankita klaanille yhtään rättiä.
Vierailija kirjoitti:
Kotona voi pestä suihkukäynnin yhteydessä. Tai sitten vaikka ihan pesukoneessa muiden vaatteiden kanssa. Side vaihdetaan koulun WC:ssä ja vanha side laitetaan rullalle ja kangaspussiin ja päälle vielä muovipussi. Kangasside ei muuten haise samalla lailla kuin muovinen kertakäyttöside.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi miesten parran kasvu ja naisten kuukautiset rinnastetaan🤦 ne ei mitenkään ole verrannolliset keskenään. Parta ei valu mihinkään, ei tahraa mitenkään, en ole koskaan kuullut että joku mies olisi pahoinvoiva/kipeä kun parta kasvaa...
Itse mieluummin ajaisin parran vaikka kerran päivässä kuin kulkisin rätit housuissa viikon kuusta nauttien samalla h*lvetillisistä mahakrampeista. Mutta en voi valita🤷
Epäsiisti, pitkä parta rumentaa, haittaa syömistä, vaikeuttaa työpaikan saantia
Parran ajaminenkaan ei ole ilmaista.
Olen köyhä työtön nainen ja vähän mietin näitä muoviroskan määrääkin liittyviä asioita. Silti tällaiset hygieniatuotteet ovat viimeisiä, joista olen valmis luopumaan muoviroskan määrän vähentämiseksi. Ei ole syytä pelkästään tästä syystä siirtyä ajassa taaksepäin ja palata aikaan, jolloin nykyaikaisia kuukautissuojia ei edes ollut ja samalla vaikeuttaa monen naisen elämää. Myönnän suosiolla, että itse en pärjäisi ilman kertakäyttöisiä kuukautissuojia, vaikka ilmeisestikään kuukautisen eivät edes ole pahimmasta päästä.
Ilmeisesti nyt Helsinki tekee sopimuksen yhden valmistajan kanssa ja sitten vain tämän merkin tuotteita jaetaan. Lienee kuitenkin syytä muistaa, että kahden ulkomaisen merkin tuotteet ovat niin muovisia ja ties millä kemikaaleilla höystettyjä, että eivät todellakaan sovi kaikille, vaan mm. ärsyttävät ihoa. Itse esim. pystyn käyttämään juuri näistä syistä vain kotimaisen valmistajan merkin tuotteita. Toisaalta taas ilman yhteistyö/sponsorisopimuksia jaettava tuote olisi varmasti se kaikkein halvin mahdollinen, jolloin taas imukyky vaikuttaa kyseenalaiselta. Ihmetyttää myös se, minkä imukyvyn suojia on tarkoitus jakaa. Normaalin imukyvyn ja vielä oikeasti aika lyhyt suoja on imukyvyltään aika onneton. Suosiolla tarjolle sitten myös paremmin suojaavia pidempiä suuremman imukyvyn suojia. Mutta kokonaisuudessaan ihmeelliseltä tämä vaikuttaa. En kannata tällaista. Herää myös kysymys, että mitä sitten seuraavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäsiisti, pitkä parta rumentaa, haittaa syömistä, vaikeuttaa työpaikan saantia
Parran ajaminenkaan ei ole ilmaista.
Mutta ei taida ketään miestä lamauttaa kivusta vaikka kuinka olisi pitkä ja epäsiisti🤔 En usko, että suostuisit vaihtamaan parran kasvuasi kuukautisiin.