Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtävätkö suomalaiset viroa? Ymmärtävätkö ruotsalaiset norjaa?

Vierailija
03.06.2021 |

Kuuntelin videon, jolla virolaiset puhuivat viroa enkä ymmärtänyt juuri mitään. Ymmärsin vain suurin piirtein, mistä aiheesta he puhuivat. Ehkä jos olisivat puhuneet hitaammin, olisin ymmärtänyt?

Ymmärtävätkö norjalaiset ruotsia ja päin vastoin suunnilleen yhtä hyvin kuin suomalaiset yleensä viroa ja päinvastoin?

Olen supisuomalainen ja koulussa opitun ruotsin takia ymmärrän hyvin paljon puhuttua ruotsia, myös norjaa. Ymmärrän kirjoitettuna sekä ruotsia, norjaa että tanskaa lähes täysin. Olin hyvä ruotsissa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalaiset äkkiseltään ymmärrä viroa. Sitä pitää opetella. Tallinnalaiset keski-ikäiset  ymmärtävät suomea, koska ovat neukkuaikana katsoneet Suomen telkkaria.

Vierailija
2/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi ja Norja on paljon lähempänä toisiaan kuin suomi ja Viro.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ymmärrän kirjoitettua norjaa kouluruotsin pohjalta sen verran, että voin vaikka uutisia lukea.

Viroa en ymmärrä yhtään.

Vierailija
4/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee ruotsalaisen äidinkielestä, joka voi olla joku muukin kuin ruotsi. Ruotsinkieliset ymmärtävät norjaa. Pystymmehän mekin (siis viittaan suomenkielisiin) lukemaan Verldens Gangia kouluruotsin pohjalta. Itse ainakin luen Norjaan liittyvät uutisen suoraan sieltä (kuten mutaonnettomuus viimeksi). Sen sijaan en kyllä saa selvää vironkielisten lehtien uutisista, vaikka olen joskus yrittänyt. 

5/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Suomalaiset eivät ymmärrä viroa eivätkä virolaiset suomea. Ruotsalaiset kyllä ymmärtävät puhuttua norjaa ja pienesti pinnistäen jopa puhuttua tanskaa. Itse puhun hyvää ruotsia, norjaa ymmärrän helposti ja tanskaa jotenkuten (auttaa myös jos osaa saksaa).

Vierailija
6/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruotsin kieli ja norjan kieli olisivat samassa maassa puhuttuja, niitä sanottaisiin saman kielen murteiksi. Suomi ja Viro taas eivät ole keskenään ymmärrettäviä.

Vierailija
7/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset ymmärtävät norjaa ja päinvastoin. Ruotsalaisista työkavereistani suurin osa ei ymmärrä tanskaa puhuttuna, mutta kirjoitettuna ymmärtävät.

Suomi ja viro taas eivät ole sukulaiskieliä ja harva suomalainen ymmärtää viroa ja päinvastoin.

Virossa ja suomessa on samanlaisia sanoja, mutta merkitys voi olla jotain täysin muuta.

Vierailija
8/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooon mä siellä joskus käynyt. Ostin jonkun pc peliin. Tässsä on kaksi levyä joteeen pitää maksaaa tupla hinta. "joo muttta näähän on taka huoneessa poltetttu äsken" en tosin sanonu äääneen).

Vierailija
9/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin viroa takavuosina. Helppo kieli oppia. Ja osaan vieläkin, ainakin jonkin verran.

Mutta suomi ja viro ovat keskenään eri kielet!

Vierailija
10/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolaiset kyllä oppivat suomen kielen nopeasti.

Nopeammin puhuvat täysin ymmärrettävää suomea, kuin jotkut muut täällä pitempäänkin asuneet "muuttajat".

Vierailija
11/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta oon miettiny ymmärtääkö arabit toisiaan?

Laaja kielialue, varmasti lukuisia eri kieliä ja murteita.

Vierailija
12/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suomalaisena ymmärrän norjaa hyvin ruotsin kautta, mutta viroa en juuri ollenkaan.

Vierailija
13/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jonkin verran viroa ja kyllä se on ihan omanlaisensa kieli, joka vaatii työtä jos haluaa oppia.

Vierailija
14/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen yhdentekevää.

Vierailija
15/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eestin kieltä ymmärtää luettuna aika hyvin. Suomenkielelle tehtiin karhunpalvelus kun päästettiin Agricola kirjallistamaan kieli. Suosittelen tutkimaan vanhaa kieltä. Mielenkiintoinen. Ruotsi on Norjan murre.

Vierailija
16/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopeammin puhuvat täysin ymmärrettävää suomea, kuin jotkut muut täällä pitempäänkin asuneet "muuttajat".

Suomessa on paino aina ensimmäisellä tavulla. Tätä on jostain kumman syystä virolaisen vaikea tajuta, vaikka olisi asunut täällä vuosikymmeniä. Sen sijaan esim. arabi ymmärtää tämän melko nopeasti.

Vierailija
17/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paino aina ensimmäisellä tavulla. Tätä on jostain kumman syystä virolaisen vaikea tajuta, vaikka olisi asunut täällä vuosikymmeniä. Sen sijaan esim. arabi ymmärtää tämän melko nopeasti.

Luulisi tosiaan tuon olevan helppo asia oppia. Toisin kuin esim. viron painot mitkä ovat täysin randomilla heitettyjä.

Vierailija
18/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki osannevat jossain määrin "kirja-arabiaa" sekä egyptinarabiaa, koska valtaosa suosituista arabimaailman elokuvista ja tv-sarjoista tehdään siellä.

Vierailija
19/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katson vaikkapa tuolta vironkielisiä uutisia: https://epl.delfi.ee/

... niin joudun toteamaan, että en ymmärrä viroa. Sieltä täältä olen ymmärtävinäni joitakin sanoja, mutta on mahdollista että nekin tarkoittavat eriä kuin luulen niiden tarkoittavan.

Vierailija
20/26 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjalaiset ymmärtää sekä ruotsalaisia että tanskalaisia ja suomenruotsalaisia ( se on melkein kuin ruotsinmurre).Ruotsalaiset ymmärtää norjalaisia mutta eivät tanskalaisten puhetta. Suomi ja Viro poikkeaa yhtä paljon toisistaan kuin Suomi ja saamenkieli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi