Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsesta kasvaa valehtelija, joka ei tunne syyllisyyttä?

Vierailija
03.06.2021 |

Minulla on kaksi lasta, joista toinen on empaattinen ja huomioiva. Toinen kaikkea muuta.

Molemmat ovat aikuisia, ja tästä valehtelijasta, joka ei ikinä pyydä anteeksi, on tullut aikuinen, joka ei välitä muista ihmisistä. Katsoo vain omaa napaansa.

Kun lapset olivat pieniä, niin minun kasvatusfilosofiani oli empatiakasvatus. Pohdittiin, miltä asiat tuntuu ja miltä asia näyttäytyy muiden silmissä. Pyysin heiltä aina anteeksi, jos olin tehnyt virheen. Miten ihmeessä sillä ei ollut mitään merkitystä?

Valehtelu tuli kuvioihin kouluiässä. Hän sanoi teininä, että kaikkea saa tehdä, jos ei vain jää kiinni. Millään ei tavallaan ollut mitään väliä. Silloin ajattelin, että ylimielisyys kuuluu teini-ikään, mutta nyt hän on jo 21 v, ja yhä samanlainen.

Oletteko tavanneet tällaisia ihmisiä? Mikä on mennyt pieleen?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä näkee, että kasvatus ei ole kaikki kaikessa, vaan ihmisen oma luonteenlaatu vaikuttaa valtavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä sanotaan, että suutarin lapsella ei ole kenkiä.

Vierailija
4/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluissa oon ainakin oppinut kaikkia pahoja tapoja ihan opettajilta.

Vierailija
5/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se toinen lapsesi on älykäs. Empatialla ja muiden huomioon ottamisella jää vain toisten jalkoihin, kun taas itsekkyydellä ja oikeassa paikassa oikeaan aikaan valehtelulla pääsee pitkälle. Tämä on fakta, jonka harva ymmärtää, ja vielä harvempi haluaa uskoa.

Vierailija
6/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se toinen lapsesi on älykäs. Empatialla ja muiden huomioon ottamisella jää vain toisten jalkoihin, kun taas itsekkyydellä ja oikeassa paikassa oikeaan aikaan valehtelulla pääsee pitkälle. Tämä on fakta, jonka harva ymmärtää, ja vielä harvempi haluaa uskoa.

Mihin olet päässyt tuolla asenteella? Pitkälle eli mihin? Pienissä asioissa valehtelu voi toimia, mutta isoissa kuvioissa ja työelämässä menee helposti maine. Kaikki näkee, että valehtelet, mutteivat sano mitään.

Vierailija
7/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat ihmettelevät samaa yhden sisaruksemme kohdalla. Minä en ihmettele yhtään, sillä he olivat paljon ankarampia häntä kohtaan ja jopa vihamielisiä. Hän oppi jo pienenä sen, että parempi puhua palturia kuin saada selkäsauna.

Vierailija
9/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vanhemmat ihmettelevät samaa yhden sisaruksemme kohdalla. Minä en ihmettele yhtään, sillä he olivat paljon ankarampia häntä kohtaan ja jopa vihamielisiä. Hän oppi jo pienenä sen, että parempi puhua palturia kuin saada selkäsauna.

Olemme varmaan olleet ankarampia tätä lasta kohtaan kuin toista kohtaan, sillä on hän on särmikkäämpi ja impulsiivisempi kuin pehmeäluontoinen sisarus. Mutta ei hän selkäsaunoja saanut. Välillä piti ripittää, mutta en muista sitäkään niin paljoa.

Hyvä huomio kuitenkin. Olisiko pitänyt katsoa enemmän läpi sormien ja antaa vapaa kasvatus? Sellaistako tämä luonne olisi tarvinnut?

Vierailija
10/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastollisesti katsoen keskimääräistä älykkäämmät ihmiset kylläkin ovat myös keskimääräistä empaattisempia.

Vierailija
11/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykopaatti? Siihen ei auta kasvatus

Vierailija
12/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme varmaan olleet ankarampia tätä lasta kohtaan kuin toista kohtaan, sillä on hän on särmikkäämpi ja impulsiivisempi kuin pehmeäluontoinen sisarus. Mutta ei hän selkäsaunoja saanut. Välillä piti ripittää, mutta en muista sitäkään niin paljoa.

Hyvä huomio kuitenkin. Olisiko pitänyt katsoa enemmän läpi sormien ja antaa vapaa kasvatus? Sellaistako tämä luonne olisi tarvinnut?

Miksi mennyt aikamuoto? Kasvatustyö jatkuu edelleen, nykyään kasvattajana on maailma.

Vierailija
13/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, koska kyllä hän pienenä oli empaattinen. Ei ole repinyt kärpäsiltä siipiä eikä potkinut mummoja. Ei kertaakaan ole haistatellut minulle, ei edes pahimpina teinivuosina. Kylmyys tuli pikkuhiljaa.

Vierailija
14/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatana meni korvasta sisään.

Vierailija
15/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valehtelin koska sain muuten turpaan. Ei mitään pientä läpsyttelyä, vaan nyrkkiä päähän. Osaan edelleen sujuvasti valehdella päästäkseni pälkähästä.

Vierailija
16/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini on 75v, eikä toivoa näkyvissä.

Vierailija
17/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valehtelin koska sain muuten turpaan. Ei mitään pientä läpsyttelyä, vaan nyrkkiä päähän. Osaan edelleen sujuvasti valehdella päästäkseni pälkähästä.

Mitä sellaista teit, että sait turpaan?

Vierailija
18/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sellaista teit, että sait turpaan?

En mitään, vanhemmillani sattui tunnesäätely ja kasvatuskyvyt olemaan nolla.

Vierailija
19/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, koska kyllä hän pienenä oli empaattinen. Ei ole repinyt kärpäsiltä siipiä eikä potkinut mummoja. Ei kertaakaan ole haistatellut minulle, ei edes pahimpina teinivuosina. Kylmyys tuli pikkuhiljaa.

Ihminen imee vaikutteita kaikkialta ympäriltään ja kouluiästä alkaen vanhemmilla on aina vain pienempi rooli esikuvina. Kenties pojan kaveripiiri tai muut elämänkokemukset ovat vaikuttaneet, eikä pois voi laskea sitäkään, että taustalla on jokin geneettinen komponentti johon mikään määrä kasvatusta ei olisi ikinä vaikuttanut.

Vierailija
20/23 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ihan suoraan keskustelleet hänen kanssaan asiasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan