Laktoosi-intoleranssista tietävät
Olen alkanut epäilemään, että 9v tyttärelläni on laktoosi- intoleranssi. Hänellä oli syntymästä n. 2½v asti maitoallergia ja tavallinen maito saatiin käyttöön n. 2½v. Hän ei koskaan oppinut tykkäämään mausta ja onkin aina juonut ruuan kanssa vettä. Kalkkiannostuksen olen yrittänyt antaa jogurttien ja juustojen muodossa. Nyt keväällä alkoi tosissaan välttämään myös juustoja ja valittelemaan jatkuvasti vatsakipuja ja ripuloimaan.
Nyt kesällä varsinkin on syönyt paljon jäätelöitä ja olen kiinnittänyt huomiota, että aina sen jälkeen valittaa vatsakipua ja sanoo, että vatsa on sekaisin. Myös ilmavaivoja hänellä on runsaasti.
Te asiasta tietävät, oireileeko näin vai voiko kyse olla jostakin muusta. Molemmilla siskoillani on laktoosi-intoleranssi, ei tosin koskaan testeissä varmistettu, mutta tietävät itse, että maitotuotteet aiheuttavat välittömästi ripulia, vatsanturvotusta ja ilmavaivoja.
Itse en myös käytä maitotuotteita juuri juustoa lukuunottamatta ja kärsin jonkin verran ilmavaivoista. Välillä itsekin olen miettinyt olenkohan allerginen.
Kokemuksista kiitollinen!
Kommentit (10)
Vaikea sanoa mitään ilman testiä kuitenkin.
Varmaan ottaa verikokeita. Halusin vain kuulla kommentteja teiltä asiasta tietäviltä, onko samanlaisia oireita jossakin muussa?
ja keliakia vasta-aineet oli silloin koholla. Hänelle tehtiin 3v vatsatähystys keliakiasta ja silloin ainakaan ei ollut keliakiaa. Voiko keliakia puhjeta myöhemmin, vaikka tähystys uottanut siis 3v negatiivisen tuloksen.
Ei siihen mitään varsinaista "diagnoosia" tarvitakaan. Voit ihan itse testata laktoositonta / vähälaktoosista ruokavaliota ja siirtyä sellaiseen jos se auttaa. Laktoosi-intoleranssi on perinnöllinen tila joten jos sisarillasi on sellainen niin sinunkin vaivasi hyvin todennäköisesti ovat sitä.
Valtaosa laktoosi-intolerantikoista selviää vallan hyvin vähälaktoosisella ruokavaliolla ja osaa itse rajoittaa laktoosin saantia. Mitään absolutismia ei tarvita, vaan laktoosia saa käyttää sen verran kun itse sietää vaivoja. Hyla- ja Into-tuotteet, voi, suklaa jne. sopivat valtaosalle. Osa voi syödä ongelmitta myös esim. hapanmaitotuotteita (jogurtit, viilit, piimä).
"Absoluuttisia" laktoosi-intolerantikkoja - siis sellaisia jotka eivät siedä pientäkään määrää laktoosia vaan tarvitsevat täysin laktoosittoman ruokavalion - on äärimmäisen vähän. Vain tällaisten ihmisten tarvitsee välttää esimerkiksi lääkkeiden laktoosia. Yhdessä laktoosipitoisessa pillerissähän on laktoosia vähemmän kuin puolessa desissä vähälaktoosista maitoa. Näiden henkilöiden kannattaisi sitten käydä varmistamassa diagnoosinsa lääkärillä, koska taustalla saattaa olla esimerkiksi maitoallergiaa, keliakiaa tms. hoidettavia tauteja.
Ja muistutukseksi vielä että intoleranssi ei ole allergiaa. Maitoallergiassa ihminen saa allergisen reaktion maidon proteiinista. Laktoosi-intoleranssissa ihmiseltä puuttuu maitosokeria eli laktoosia pilkkova entsyymi, laktaasi, suolistosta. Periaatteessa maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi eivät millään tavalla liity toisiinsa.
lääkäri
Tiedän, että kannattaa varmaan kokeilla itse jättää laktoosipitoiset tuotteet pois, mutta koulu alkaa ensi viikolla ja koulusta ei saa laktoositonta ruokaa, ellei ole lääkärintodistusta, joten varmaan ihan hyvä selvittää näin lääkärin kautta :)
ap
sillä tavalla toisiinsa, että jos joutuu allergian takia olemaan pitkään ilman maitoa niin laktaasientsyymin tuotanto suolistossa sammuu tarpeettomana
Mulla puhkesi laktoosi-intoleranssi kun jouduin olemaan maidottomalla imetysdieetillä, sen jälkeen kesti aika kauan ennen kuin taas siedin maitoa
vähälaktoosisen ruoan ihan vain vanhempien ilmoituksella (terveydenhoitajalle) ja vain täysin laktoosittomaan tarvitaan lääkärintodistus. Tarvittaessahan tuon lääkärintodistuksenkin saa koululääkäriltä.
Tämä oli minulle uutta. Olen itse pk:ssa töissä ja siellä laktoosittoman saa vain lääkärintodistuksella. Luulin, että sama juttu koulussa. Toisaalta voi olla myös kaupunkikohtainen.
No joka tapauksessa meillä keskiviikkona läääri, että eiköhän se asia sitä kautta lähde etenemään.
ap
Kokonaan laktoositon ruokavalio, helpottaako se oireita. Jos se ei auta niin auttaako kokonaan maidoton? Jos sekään ei auta niin on kyse jostain muusta kuin maidosta.
Laktaasia saa kapseleinakin, voi koittaa sitäkin auttaako ne.