Onko kukaan opiskellut lääkiksessä ulkomailla? Riika? Viro?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelin Ruotsissa Karoliinisessa. Kova koulu oli ja onneksi juuri valmistunut. :) Oli helpohkoa päästä sisään mutta valmistuminen vaati kyllä työtä, Suomessa olisi päässyt helpommalla.
Ruotsiin ei taida enää päästä suomalaiset yhtä helpolla kuin ennen. Muuttivat jotenkin sisäänpääsyä.
Itse olen valmistunut Virosta, toki vironkieliseltä linjalta ja olen jälkikäteen ihan tyytyväinen. Hyvin olen valmistumisen jälkeen suomalaisessa työelämässä pärjännyt vaikka suomi ei ole äidinkieleni ja olen päässyt erikoistumaan valitsemalleni alalle ja kaupunkiin. Jos aloitat nyt Virossa niin on hyvin mahdollista, että valmistuessa on palkkataso ja työolot (verotus huomioiden) jo siellä paremmat niin voit hyvin valita, haluatko jäädä sinne tai muuttaa takaisin Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelin Ruotsissa Karoliinisessa. Kova koulu oli ja onneksi juuri valmistunut. :) Oli helpohkoa päästä sisään mutta valmistuminen vaati kyllä työtä, Suomessa olisi päässyt helpommalla.
Ruotsiin ei taida enää päästä suomalaiset yhtä helpolla kuin ennen. Muuttivat jotenkin sisäänpääsyä.
No kyllä L-rivi edelleenkin riittää ja lähes kympin keskiarvo (tällaisiahan Suomessakin lääkishakijat ovat ja osa jää rannalle huippupapereista huolimatta). Minun aikana tosiaan LEEE ja ysin keskiarvo riittivät sisäänpääsyyn eli aika onnekas olin siinä suhteessa.
Ei ap mutta nämä on maksullisia? Saako näihin lainaa hyvin kun oletus on kuitenkin että valmistumisen jälkeen pääsee hyväpalkkaiseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen valmistunut Virosta, toki vironkieliseltä linjalta ja olen jälkikäteen ihan tyytyväinen. Hyvin olen valmistumisen jälkeen suomalaisessa työelämässä pärjännyt vaikka suomi ei ole äidinkieleni ja olen päässyt erikoistumaan valitsemalleni alalle ja kaupunkiin. Jos aloitat nyt Virossa niin on hyvin mahdollista, että valmistuessa on palkkataso ja työolot (verotus huomioiden) jo siellä paremmat niin voit hyvin valita, haluatko jäädä sinne tai muuttaa takaisin Suomeen.
Heh heh, ei taida Viron palkkataso siinä ajassa tasoihin ehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sentään. Virossa ainakin julkisen sektorin palkat ovat jatkossakin selvästi Suomea pienemmät. Verotus Virossa on niin vähäistä, sh:n palkalla mennään ainakin pitkälle 2030-luvulle saakka.
Vierailija kirjoitti:
Ei ap mutta nämä on maksullisia? Saako näihin lainaa hyvin kun oletus on kuitenkin että valmistumisen jälkeen pääsee hyväpalkkaiseen työhön.
Ruotsissa opiskelu on ilmaista kuten Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä ihan lääkiksen ajassa ( 6 v), mutta 10 v sisällä varmasti ehtii. Virossa palkkojen kasvuvauhti on noin 5-10%. Verotus on huomattavasti kevyempää, ei pelkästään tuloveron osalta vain Virosta puuttuu hyvin moni vero, jota keskituloinen suomalainen lääkäri maksaa (auto-,yle-, lahja-,perintö-,kiinteistö jne verot). Lisäksi aloittaja on mahdollisesti siinä vaiheessa perheenperustamisiässä ja Viron vanhempainvapaasysteemi on paljon anteliaampi.
Ruotsiin vaaditaan vähintään samantasoiset paperit kuin Suomeen + korkea keskiarvo. Norjaan on helpompi päästä.
Virossa yksi lukuvuosi maksaa nykyään 12 000e. Riika n. 10 000e/vuosi
Ja Ruotsissa pisteytyksessä ei katsota yo-tutkinnon suorittamisen jälkeen tehtyjä korotuksia, vain ne arvosanat, jotka oli kun valmistuit. +pitkä matikka käytyny ja tietty määrä bifyke:n kursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä ihan lääkiksen ajassa ( 6 v), mutta 10 v sisällä varmasti ehtii. Virossa palkkojen kasvuvauhti on noin 5-10%. Verotus on huomattavasti kevyempää, ei pelkästään tuloveron osalta vain Virosta puuttuu hyvin moni vero, jota keskituloinen suomalainen lääkäri maksaa (auto-,yle-, lahja-,perintö-,kiinteistö jne verot). Lisäksi aloittaja on mahdollisesti siinä vaiheessa perheenperustamisiässä ja Viron vanhempainvapaasysteemi on paljon anteliaampi.
Ei varmasti ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Ja Ruotsissa pisteytyksessä ei katsota yo-tutkinnon suorittamisen jälkeen tehtyjä korotuksia, vain ne arvosanat, jotka oli kun valmistuit. +pitkä matikka käytyny ja tietty määrä bifyke:n kursseja.
Ruotsiin on nykyään tosi vaikea päästä. Helpommalla pääsee Suomeen.
En ole opiskellut, mutta luin että Romaniassa englanninkielisellä linjalla lukukausimaksu on vain 5000 euroa. Kannattaa perehtyä siihenkin.
Kannattaa myös muistaa elämisen kulut ja lentoliput yms.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa elämisen kulut ja lentoliput yms.
Elämiskulut ja asuminen jne paljon halvempia. Toki sit lentoliput tai laivaliput jos haluaa tulla Suomeen välillä.
Koulutuksen hinnaksi tulee sellainen 60 000 euroa, että kenellä on varaa siihen?
Mulla lapsi opiskelee Riga Stradins universityssä. On tyytyväinen, suomalaisten opiskelijoiden yhteisö on hyvä ja aina saa apua.
Koulussa kansainvälinen meno, opiskelijoita paljon esim Saksasta ja pohjoismaista. Maksaahan se toki mutta valmistuu ainakin nuorena kuin että olisi jäänyt tänne yrittämään sisään vuodesta toiseen.
Aina kannattaa lähteä kokeilemaan ja takaisin Suomeen pääsee jos siltä tuntuu.
Hesarissa taisi olla juttua juuri Romaniasta ja Ruotsista