Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan opiskellut lääkiksessä ulkomailla? Riika? Viro?

Vierailija
01.06.2021 |

Kokemuksia?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latviassa ainakin asuminen edullista ja kaupunki on kaunis.

Vierailija
22/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap haluat erityisesti tietää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rahoititte opiskelut ja elämiset?  laittakaa ihan hintoja myös

Vierailija
24/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksen hinnaksi tulee sellainen 60 000 euroa, että kenellä on varaa siihen?

Tulevalla lääkärillä.

Vierailija
25/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riiassa koulun asuntolaan pääsee noin 250 e/kk. Halvemmallakin asuu jos vuokraa opiskelukavereiden kanssa asunnon yksityiseltä.

Vierailija
26/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen valmistunut Virosta, toki vironkieliseltä linjalta ja olen jälkikäteen ihan tyytyväinen. Hyvin olen valmistumisen jälkeen suomalaisessa työelämässä pärjännyt vaikka suomi ei ole äidinkieleni ja olen päässyt erikoistumaan valitsemalleni alalle ja kaupunkiin. Jos aloitat nyt Virossa niin on hyvin mahdollista, että valmistuessa on palkkataso ja työolot (verotus huomioiden) jo siellä paremmat niin voit hyvin valita, haluatko jäädä sinne tai muuttaa takaisin Suomeen. 

Heh heh, ei taida Viron palkkataso siinä ajassa tasoihin ehtiä.

Ei ehkä ihan lääkiksen ajassa ( 6 v), mutta 10 v sisällä varmasti ehtii. Virossa palkkojen kasvuvauhti on noin 5-10%. Verotus on huomattavasti kevyempää, ei pelkästään tuloveron osalta vain Virosta puuttuu hyvin moni vero, jota keskituloinen suomalainen lääkäri maksaa (auto-,yle-, lahja-,perintö-,kiinteistö jne verot). Lisäksi aloittaja on mahdollisesti siinä vaiheessa perheenperustamisiässä ja Viron vanhempainvapaasysteemi on paljon anteliaampi. 

Ei varmasti ehdi.

Samaa mieltä. Suomessa kuitenkin jo terveyskeskuslääkärit tienaavat jo alkaen noin 6000e brutto/kk. Ei Virossa tuolla verotasolla päästä ikinä tuohon.

Vierailija
27/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki, asumistuki ja opintolaina riittää jos tulet lomilla Suomeen töihin.

Vierailija
28/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnskillä ja air Balticilla on ainakin edulliset hinnat Riikaan. Yhtä kallista lentää Suomessa vaikka Ouluun opiskelemaan.

Vierailija
29/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riiassa tuoppi 2 e ja hyviä bileitä.

Vierailija
30/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

maksaahan asuminen suomessakin, eli sitte suomen vuokrat ja elämiset +matkat,mistä edes saa pariksi kk kämpän halvalla?

Vierailija
31/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

maksaahan asuminen suomessakin, eli sitte suomen vuokrat ja elämiset +matkat,mistä edes saa pariksi kk kämpän halvalla?

Suomessa voi olla sairaaloilla halpoja kämppiä vuokrattavana. Ainakin meillä päin on.

Vierailija
32/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia opiskelee nykyään myös Unkarissa, ihan hyvätasoisia lääkäreitä on sieltäkin tullut, eläminen halvempaa  kuin Suomessa tai Ruotsissa mutta lukukausimaksuista en tiedä. Ihan tavallisten ihmisten nuoria siellä on ollut. Itse kaksikielisenä  olen opiskellut Ruotsissa ,  4 laudaturia, pitkä matematiikka ja todistuksen ka 9,2.  Ulkomailla opiskeluissa on se etu,  että kielitaito yleensä karttuu ja itsellänikin on  kokemusta pohjoismaissa työskentelyistä . Helpompi vaihtaa maisemaa tarvittaessa kun kielet sujuu. 

Vierailija
33/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisit varmaan paremmin vastauksia Facebookissa. Sieltä löytyy eri ulkomaisten kaupunkien suomalaisten opiskelijoiden ryhmiä.

Vierailija
34/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ilta-sanomissa oli iso juttu aiheesta. Googlaa.

Vierailija
35/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romaniassa on sekä opiskelu että eläminen edullista. Kokeile sitä Googlea nyt yhden kerran. Tiedonhaku on yliopistossa tärkeä taito.

Vierailija
36/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikaan ehdit vielä syksyksi hakea, Tarttoon ei taida enää ehtiä. Hop Hop.

Vierailija
37/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatiihan se uskallusta lähteä vieraaseen maahan, joten kannattaa mennä juuri noihin paikkoihin joissa on jo muitakin suomalaisia niin et jää yksin ongelmien kanssa. Tsemppiä!

Vierailija
38/38 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole opiskellut, mutta luin että Romaniassa englanninkielisellä linjalla lukukausimaksu on vain 5000 euroa. Kannattaa perehtyä siihenkin.

Kannattaa myös perehtyä korruptio- ja lahjontakulttuuriin. Ei tule sitten yllätyksenä. Opinnot ei etene muuten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi