Samarin, asperiini. Mitä muita "vanhoja" lääkkeitä muistatte?
Anteeksi, ehkä huonosti kirjoitettu otsikko kun oikein osannut muotoilla tuota..
Vanhempani ovat nyt seitsemänkymppisiä ja yhä edelleen kun närästää, otetaan samariinia ja kun koskee päähän, asperiinia. Vaikka olisikin joku Panadol tms niin heille se on asperiini :D
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme oli se mummoni mainostama "tisperiini" (disperiini), ilm. jonkinlainen särkylääke?
Disperiini oli/on puskuroitu asperiini, eli ei ärsyttänyt mahaa niin paljon/lainkaan.
En tiennytkään että Asperiini ja Samarin ovat joitain "vanhoja" lääkkeitä.
Kuitenkin niitä edelleen käytetään ja ostetaan ja myydään.
Mä oon sitten vissiin mummo, kun mulla on tällä hetkelläkin kotona niin disperiniä, aspirinia kuin samariniakin. On tosin buranaa ja panadoliakin. Ja rennietä käsilaukussa.
Ja mä en edes käytä pahemmin särkylääkkeitä, mutta se vatuttaa jos kipeänä joutuu lähtemään apteekkiin. Samasta syystä mulla on myös jotain yskänlääkettä pillerimuodossa sekäpakkasessa on aina pari kolme pinaattikeitto. Lisäksi kotoa löytyy muutakin juotavaa kuin hanavettä ja nenäliinoja on aina yksi "ylimääräinen" eli avaamaton paketti.
Joo, asun yksin.
Samarinia oon itekin vielä käyttänyt, auttaa ainakin minulla, mutta lopetin käytön, kun pelkään että saan liikaa suoloja siitä ja turpoan / lihon.
Vierailija kirjoitti:
Hota-pulveri
Kamferitipat
Lyijyvesi
Kamferitippoja saa vieläkin.
Kanferitippoja mummo otti joka vaivaan. Antoi minullekin , maistui hyvältä sokeripalassa. Hotalinimentti oli kipeisiin polviin.
Vierailija kirjoitti:
Asperiini ja Samarin eivät ole mitään vanhoja lääkkeitä.
Samarinia käytetään edelleen ruuansulatusvaivoihin, vaikka jo ruuansulatusvaivoihin on olemassa ehkäiseviäkin lääkkeitä.
Asperiini on lääke, jota käytetään edelleen laajasti ympäri maailmaa. Siitä on vain tullut uusi versio nimellä Disperin, josta on tehty vatsaystävällisempi kuin Asperiini.
Kaikkien tulehduskipulääkkeiden, Burana mukaanluettuna, haittavaikeutuksina ovat vatsajutut.
Ja myös se, että ne voivat ohentaa verta.
Panadol on taas särkylääke, joka ei vatsaa ärsytä, mutta toistuvasti ja isoina määrinä tuhoavat maksaa.
Panadolissa ei myöskään ole mitään tulehdusta lievittävää aineosaa, toisin kuin Asperiinissa ja Buranassa.
Se on aspiriini. Ei Asperiini.
Mummolla oli aina kaapissa tiikeribalsamia pienessä punaisessa metallipurkissa.
Ticapect, Ticarapt, Mirapront, Bonumin, Tylinal, Resilar, Resipect, Dolorin, Dolorex, Codesan, Codesan Comp, Munkki, Mustanparrantipat, Nitrot, Mogadon - tässä nyt alkuun jotakin, jotka muistan ulkoa 1970-luvulta, osa vieläkin myynnissä. ;)
t. Non provisor
Yläasteen terkkari määräsi aina joka h*ton vaivaan Mobilatia :D. Näin siis 2000-luvun alkupuolella.
Mobilatia toki myydään vieläkin, mutta tuo on jäänyt elävästi mieleen.
Barbituraatit. Vanhoissa elokuvissa juodaan viskiä ja otetaan barbituraatteja juuri ennen kun aviomies lavastaa vaimon itsemurhan.
Kalanmaksaöljy.Aivan karmean makuista.Onneksi meillä ei ollut pakko sitä ottaa.
Täti kun tuli kylään niin pakotti ottaamaan aina RaMaVit.
Asperiini ja Samarin eivät ole mitään vanhoja lääkkeitä.
Samarinia käytetään edelleen ruuansulatusvaivoihin, vaikka jo ruuansulatusvaivoihin on olemassa ehkäiseviäkin lääkkeitä.
Asperiini on lääke, jota käytetään edelleen laajasti ympäri maailmaa. Siitä on vain tullut uusi versio nimellä Disperin, josta on tehty vatsaystävällisempi kuin Asperiini.
Kaikkien tulehduskipulääkkeiden, Burana mukaanluettuna, haittavaikeutuksina ovat vatsajutut.
Ja myös se, että ne voivat ohentaa verta.
Panadol on taas särkylääke, joka ei vatsaa ärsytä, mutta toistuvasti ja isoina määrinä tuhoavat maksaa.
Panadolissa ei myöskään ole mitään tulehdusta lievittävää aineosaa, toisin kuin Asperiinissa ja Buranassa.