Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Samarin, asperiini. Mitä muita "vanhoja" lääkkeitä muistatte?

Vierailija
31.05.2021 |

Anteeksi, ehkä huonosti kirjoitettu otsikko kun oikein osannut muotoilla tuota..
Vanhempani ovat nyt seitsemänkymppisiä ja yhä edelleen kun närästää, otetaan samariinia ja kun koskee päähän, asperiinia. Vaikka olisikin joku Panadol tms niin heille se on asperiini :D

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan Jomon ja Tannoponin. Jomoa mulla oli aina  koululaukussa mukana, puoli tablettia koska aina silloin tällöin iski päänsärky, jos päivä oli pitkä.

Tannopon taas auttoi, jos oli 'maha löysällä'.

Kumpaakaan ei enää valmisteta. Mieleen tulee myös Pika-7, särkylääke.

Tannopon poistui myynnistä vasta 2008. Se sisälsi oopiumia.

Vierailija
122/134 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aspiriinia ja samarinia kun tosiaan saa ihan vieläkin.

Samarin ei ole tosin koskaan ollut lääke, vaan rohdosvalmiste, hedelmäsuola.

Aivan. Samarin on hyvä vatsan turvotuksen lievennykseen, ei niinkään närästykseen. Ainakin itse olen käyttänyt kun on ähky olo, vaikka liiallisesta juhlaruokailusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinappilaastari! Tätä saa vieläkin Virossa apteekeista ja on toimiva luontainen keino helpottaa kipuja ja kovaa yskää, keuhkoputkentulehdusta jne. Lisäksi siellä on myynnissä muitakin laastareita, olikohan jonkinlainen 'pippurilaastari', jossa ilm. kapsaisiinia, myös yskään ja hengitysoireisiin. Taitaa näitä saada tietty täältäkin, mutta Viron apteekeissa on yllättävä määrä monipuolisia tuotteita (eivät siis vars. luontaistuotteita), joissa käytetään luonnon aineksia. Tällöin esim. lääkekertymästä ei tarvitse välttämättä huolehtia (munuaiset, maksa) niin tarkoin kuin esim. jatkuvasta särky- ja kipulääkkeiden käytöstä.

Kyllä kapsaisiinilaastaria myydään Suomessakin. Yksi laastari maksaa 320, ja tietyin kriteeren sille voi saada peruskorvauksen.

Vierailija
124/134 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on idiootti. Noi on ihan yleisiä vieläkin.

Vierailija
125/134 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihalla leikeissä saatuihin pikku nirhamiin ja haavoihin laitettiin ratamonlehti. Muistaako kukaan muu tällaista?

Hyttysenpistoon laitan vieläkin ratamonlehteä, eli yksi ratamonlehti, jonka hieron käsissä möhnäksi, ja sitten hieron sitä siihen kutisevaan pistokohtaan.  Auttaa lähes välittömästi.

70-luvulla oli sellainen flunssalääke kuin Fortal C 12.  Kaikki kuhisi, että uusi hyvä flunssalääke, auttaa nopeasti.  Ei se auttanut sen paremmin kuin mikään muukaan, esim. Posivil.  Näitä on tullut ja mennyt.

Venäjäntipat, mitähän nekin oli?  Vanhan kansan rohtoja varmaan.

Lapsen korvakipuunhan auttoi, kun sinne puhalsi tupakansavua.  Ei ainakaan minulla auttanut yhtään, isä kuitenkin lääkitsi minua moneen otteeseen.

Reumasärkyyn auttoi kuulemma kissannahka.  Yhdellä tutulla perheellä oli sellainen, siis kuolleesta kissasta otettu "turkki."  Vähän kuin pieni lampaantalja.  Perheen pojalla oli reuma, ja sillä hoidettiin kolottavaa paikkaa.  60-luvulla.

Laapiskynällä hoidettiin yskänrokkoa.

Suvun vanha mummo oli kanssa tätä tupakansavua tarjoamassa lapsen korvakipuun muutama vuosi sitten. Ei suostuttu. 😁 Ripuliin suositteli riisien keitinvettä (lie vaikka auttaisi), sekä vauvan ummetukseen saippuaa pyllyyn pumpulipuikossa. Tätäkään ei testattu.

Kyllä mummo oli oikeassa tuossa ummetusasiassa. Itse asiassa pelkkä pumpulipuikon tai kuumemittarin pään pyörittäminen peräaukossa saa ummetuksesta kärsivän vauvan kakkaamaan. Korvakipuunkin auttaa tupakansavun puhaltaminen korvaan, kyllä, tämä pitää paikkansa.

Vierailija
126/134 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalanmaksaöljy.Aivan karmean makuista.Onneksi meillä ei ollut pakko sitä ottaa.

Täti kun tuli kylään niin pakotti ottaamaan aina RaMaVit.

RaMaVit = rautaa, maksaa ja vitamiineja. SItä meillekin syötettiin 1960-luvulla lapsuudessa.

Tuote on ollut kauan myynnissä, ehkä vieläkin? 80-l lukiolaisten suussa se vääntyi tietysti RaMaVit, rasitukseen, masennukseen, v*tutukseen.

Vierailija
127/134 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on idiootti. Noi on ihan yleisiä vieläkin.

Onhan ne kuitenkin vanhoja! Samarin tuli markkinoille Suomessa jo 1925. Asetosalisyylihappoa ruvettiin kauppaamaan Aspirin nimellä jo 1899. Lääkefirma oli Bayer, sama kuin nykyäänkin Aspirinin valmistajana ja kauppaajana.

Vierailija
128/134 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihalla leikeissä saatuihin pikku nirhamiin ja haavoihin laitettiin ratamonlehti. Muistaako kukaan muu tällaista?

Hyttysenpistoon laitan vieläkin ratamonlehteä, eli yksi ratamonlehti, jonka hieron käsissä möhnäksi, ja sitten hieron sitä siihen kutisevaan pistokohtaan.  Auttaa lähes välittömästi.

70-luvulla oli sellainen flunssalääke kuin Fortal C 12.  Kaikki kuhisi, että uusi hyvä flunssalääke, auttaa nopeasti.  Ei se auttanut sen paremmin kuin mikään muukaan, esim. Posivil.  Näitä on tullut ja mennyt.

Venäjäntipat, mitähän nekin oli?  Vanhan kansan rohtoja varmaan.

Lapsen korvakipuunhan auttoi, kun sinne puhalsi tupakansavua.  Ei ainakaan minulla auttanut yhtään, isä kuitenkin lääkitsi minua moneen otteeseen.

Reumasärkyyn auttoi kuulemma kissannahka.  Yhdellä tutulla perheellä oli sellainen, siis kuolleesta kissasta otettu "turkki."  Vähän kuin pieni lampaantalja.  Perheen pojalla oli reuma, ja sillä hoidettiin kolottavaa paikkaa.  60-luvulla.

Laapiskynällä hoidettiin yskänrokkoa.

Suvun vanha mummo oli kanssa tätä tupakansavua tarjoamassa lapsen korvakipuun muutama vuosi sitten. Ei suostuttu. 😁 Ripuliin suositteli riisien keitinvettä (lie vaikka auttaisi), sekä vauvan ummetukseen saippuaa pyllyyn pumpulipuikossa. Tätäkään ei testattu.

Kyllä mummo oli oikeassa tuossa ummetusasiassa. Itse asiassa pelkkä pumpulipuikon tai kuumemittarin pään pyörittäminen peräaukossa saa ummetuksesta kärsivän vauvan kakkaamaan. Korvakipuunkin auttaa tupakansavun puhaltaminen korvaan, kyllä, tämä pitää paikkansa.

Lisäisin tähän vielä tuon riisin keitinveden paikkansa pitävyyden ripulin hoitona - nesteytyshän on a ja o.

Vierailija
129/134 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vicks voide, jota äiti levitti (mulle) rinnalle ja nenän alle jos oli flunssa.

Sitä myydään kai vieläkin, täytyisi varmaan ostaa joskus.

Vierailija
130/134 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinappilaastari! Tätä saa vieläkin Virossa apteekeista ja on toimiva luontainen keino helpottaa kipuja ja kovaa yskää, keuhkoputkentulehdusta jne. Lisäksi siellä on myynnissä muitakin laastareita, olikohan jonkinlainen 'pippurilaastari', jossa ilm. kapsaisiinia, myös yskään ja hengitysoireisiin. Taitaa näitä saada tietty täältäkin, mutta Viron apteekeissa on yllättävä määrä monipuolisia tuotteita (eivät siis vars. luontaistuotteita), joissa käytetään luonnon aineksia. Tällöin esim. lääkekertymästä ei tarvitse välttämättä huolehtia (munuaiset, maksa) niin tarkoin kuin esim. jatkuvasta särky- ja kipulääkkeiden käytöstä.

Pippurilaastari 😍. Näitä tuon Virosta laatikollisen seuraavan kerran kun menen käymään!

Vierailija
131/134 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Disperin :)

Vierailija
132/134 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Basimysiiniä, se taisi olla jotakin voidetta

Vierailija
133/134 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan Jomon ja Tannoponin. Jomoa mulla oli aina  koululaukussa mukana, puoli tablettia koska aina silloin tällöin iski päänsärky, jos päivä oli pitkä.

Tannopon taas auttoi, jos oli 'maha löysällä'.

Kumpaakaan ei enää valmisteta. Mieleen tulee myös Pika-7, särkylääke.

Tannopon poistui myynnistä vasta 2008. Se sisälsi oopiumia.

Niinpä. Minulla oli nuorena levoton vatsa ja Tannopon rauhoitti kipeät vatsanväänteet ja ripulin. Siitä tuli myös mukavan rento ja lämmin olo. En silloin tiennyt sen sisältävän oopiumia.

Vierailija
134/134 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Basimysiiniä, se taisi olla jotakin voidetta

Pulveria oli alunperin, käytettiin haavoihin estämään tulehdusta.