Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä painoisena on "turvallista" aloittaa juokseminen?

Vierailija
31.05.2021 |

Siis nivelien ja polvien kannalta. Olen laihduttanut sadasta kilosta nyt 20 kiloa ja painan siis noin 80 kg. Tässä vaiheessa alkaa juokseminen kiinnostaa, mutta en halua aiheuttaa itselleni mitään vammoja.

Pitäisikö laihtua vielä kymmenen tai 20 kiloa, ennen kuin on turvallista kokeilla juoksua tai aloittaa tavoitteellinen juokseminen? Pituus on 162 cm ja sukupuoli nainen, jos sillä on merkitystä.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä juoksen, vaikka painoa on 84 kg (pituus 174).

Vierailija
2/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä normipainoinenkin voi saada juoksun aloituksesta jotain polvikipua, joka on sellaista normaalia juoksun aloituksen rasitusvammaa.

Koska en ole itse asiatuntija, mielestäni jos tuo arveluttaa, voit ratkaista asian myös niin, että teet erilaisia aerobisia treenejä. Eli vaikka tyyliin näin

ma pyöräilyä

ti (lepo tai lihaskuntoharjoittelu)

ke lenkki, jossa vuoroin kävelet ja hölkkäät

to (lepo tai lihaskuntoharjoittelu)

pe puoli tuntia crosstrainerilla tai pyöräilyä

la (lepo)

su pyöräily tai lenkki vuoroin kävellen ja hölkäten

Tuossa siis idea ei ole se, että on noin paljon liikuntakertoja per viikko, vaan malli siitä, että erilaista aerobista liikuntaa voi jakaa viikoille ja tietenkin jako voidaan tehdä toisellakin tavalla.

Sitten kun paino putoaa, voit lisätä juoksun osuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituudella ja sukupuolella ei niin kai ole merkitystä koska iskurasitus juoksusta tulee painosta ja se on sama pituudesta riippumatta. Muutoin aloittelijan tulee aina aloittaa varovasti. Painavanakin voi juosta kunhan on maltillinen. Aluksi on rankkaa ja se hillitsee automaattisesti, mutta kun alkaa helpottaa ja tottua muuten, ei pidä liiaksi koventaa harjoittelua nopeasti. 80-kiloisena voi juosta ihan hyvin sinänsä. Satakiloisena olen itse juossut kympin lenkkejä. Maratonin juoksin 85-kiloisena.

Vierailija
4/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo mitään painorajaa. tekniikka kuntoon, hyvät kengät ja rauhallinen alotus + venyttelyt mukaan niin ei pitäisi olla ongelmaa. Niin ja juokse pehmeällä alustalla mieluiten!

Vierailija
5/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli sääriin marssimurtumia ja plantaarifaskiitti molempiin jalkapohjin, kun aloitin juoksun 106-kiloisena (olen 160-senttinen nainen).

Vierailija
6/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

167/80-90 (en käy vaa’alla usein), juoksen useamman kerran viikossa. Kuuntelen kehoani, eli vältän kipua.

N42

Vierailija
7/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokseminen on pahimpia asioita, joita ihminen itselleen voi tehdä. Kävele pehmeässä maastossa.

Vierailija
8/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juokseminen on pahimpia asioita, joita ihminen itselleen voi tehdä. Kävele pehmeässä maastossa.

Kyllä mielummin kannattaa valita pehmeä sohva tai riippumatto, ei varmasti rasitu.

Vakavammin puhuen, juokseminen on hyvä luuston vahvistaja ja ehkäisee esim. osteoporoosia vanhemmalla iällä. Lisäksi se tuottaa käytännön elämässä hyödyllistä kestävyyskuntoa. Jaksaa vanhempanakin liikkua omatoimisesti eikä ole sidottu apuvälineisiin.

Vierailija
9/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita varovasti, kyllä kroppa sitten kertoo jos se ei ollut hyvä idea. Hyviin juoksutossuihin kannattaa panostaa.

Vierailija
10/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, painoa 80kg ja pituus 164, mikähän bmi olisi, varmaan 29-30?

Näin on ollut jo vuosia. Juoksen 40km viikossa (4-5 kertaa) ja lisäksi yksi salikerta ja yksi jooga.

Liikunnan määrä on mulla suuri. Silti olen aina ollut ylipainoinen. Syön terveellistä kotiruokaa.

Juoksen myös puolimaratoneja vuosittain (nyt korona-aikaan niitä ei vaan ole ollut).

Vierailija
11/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokseminen taitaa olla aina järkevintä tehdä matalilla sykkeillä mikäli ei treenaa ammattiurheilutasolla ja mutenkin aina varovasti aloitellen.

Matalista sykkeistä saa amatööri kirkkaasti paremmat hyödyt. Ihan maratoonillekin.

Vierailija
12/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita varovasti, kyllä kroppa sitten kertoo jos se ei ollut hyvä idea. Hyviin juoksutossuihin kannattaa panostaa.

Olen vähän eri mieltä. Olen myös ylipainoinen juoksija joten tiedän asiasta. Liian pehmustetut ja tuetut kengät on vaaralliset metsässä. Asfaltilla toki ovat toimivat. Metsässä pitää oll tuntuma alustaan ja tuntea juuret ja kuopat ja pinnanmuodot, muuten nilkka nyrjähtää.

Ekat 10v juoksuharrastusta oli sitä että joka vuosi meni nilkan nivelsiteet 1-2 kertaa vuodessa ja pieniä nyrjähdyksiä tuli usein.

Vaihdoin juoksujalkineet ja tekniikan, ohuet tasaiset pohjat ilman mitään tukea tai pehmustetta, ja aloin barefoot-juoksun (jalka osui päkiällä maahan, ei kantapäällä).

Nyrjähdykset loppui kuin seinään. Mennyt useita vuosia ilman yhtään nivelsiteen paukahdusta tai nyrjähdystä. Nyt juoksen fivefingers-”varvas”tossuilla, ei mitään pehmustetta ollenkaan.

Vierailija
13/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kysellä, jos valehtelee. Tunnen sinut, ja olet 130 kg. Ja ainoan kerran kun olet juossut on silloin, kun grillistä oltiin kaatamassa käytetyt rasvat pois ja sinä kiiruhdit paikalle päästäksesi juomaan ne rasvat.

Vierailija
14/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä normipainoinenkin voi saada juoksun aloituksesta jotain polvikipua, joka on sellaista normaalia juoksun aloituksen rasitusvammaa.

Koska en ole itse asiatuntija, mielestäni jos tuo arveluttaa, voit ratkaista asian myös niin, että teet erilaisia aerobisia treenejä. Eli vaikka tyyliin näin

ma pyöräilyä

ti (lepo tai lihaskuntoharjoittelu)

ke lenkki, jossa vuoroin kävelet ja hölkkäät

to (lepo tai lihaskuntoharjoittelu)

pe puoli tuntia crosstrainerilla tai pyöräilyä

la (lepo)

su pyöräily tai lenkki vuoroin kävellen ja hölkäten

Tuossa siis idea ei ole se, että on noin paljon liikuntakertoja per viikko, vaan malli siitä, että erilaista aerobista liikuntaa voi jakaa viikoille ja tietenkin jako voidaan tehdä toisellakin tavalla.

Sitten kun paino putoaa, voit lisätä juoksun osuutta.

Tuohan on laiskan viikko-ohjelma! Noin monta lepoa. Yleensä lepopäiviä on 1 viikossa.

Mulla treeniö 6 päivänä viikossa, silti olen ylipainoinen. Urheilun puutteesta ei ainakaan mulla johdu liikapaino!

Vierailija
15/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Ei kannata kysellä, jos valehtelee. Tunnen sinut, ja olet 130 kg. Ja ainoan kerran kun olet juossut on silloin, kun grillistä oltiin kaatamassa käytetyt rasvat pois ja sinä kiiruhdit paikalle päästäksesi juomaan ne rasvat.

Ai että miten hassun vitsikäs! Not.

Vierailija
16/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin tämän kantapään kautta, mutta "hyvät kengät" ei sitten ole sama asia kuin kalliit juoksukengät kaikilla herkuilla. Välttämättä. Eikä hyviä kenkiä tunnista siitä että tuleeko hiertymiä. Et välttämättä tiedä juoksevasi huonoilla kengillä ennen kuin saat rasitusvamman, jota parantelet pahimmillaan vuosikausia.

En todellakaan tiedä, miten voisi löytää heti omaan jalkaan sopivat kengät joilla on turvallista juosta ja kehittäisi hyvän tekniikan, mutta suosittelen ottamaan oikeasti alussa varovasti ja kiinnittämään huomiota siihen, jos ilmaantuu jotain kipua vääriin paikkoihin. Ja mistä sen tietää ilman kokemusta mikä on väärä paikka? En tiedä. Mutta niveliin ei pitäisi koskea. Paino lisää rasitusta, mutta se ei haittaa jos kuormitus kohdistuu lihaksiin.

Vierailija
17/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on ollut jo vuosia. Juoksen 40km viikossa (4-5 kertaa) ja lisäksi yksi salikerta ja yksi jooga.

Liikunnan määrä on mulla suuri. Silti olen aina ollut ylipainoinen. Syön terveellistä kotiruokaa.

Juoksen myös puolimaratoneja vuosittain (nyt korona-aikaan niitä ei vaan ole ollut).

Mitä syöt?

Noilla kiloilla ja tuolla liikuntamäärällä pitää syödä ainakin 3000 kaloria päivässä jottei paino putoa.

Vierailija
18/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä syöt?

Noilla kiloilla ja tuolla liikuntamäärällä pitää syödä ainakin 3000 kaloria päivässä jottei paino putoa.

Syön sellaiset 2000kcal päivässä.

Olen lähemmäs viisikymppinen ja tällaista tää tässä iässä on. Vaikka syöt miten terveellisesti ja olet koko ajan miinuskaloreilla niin grammaakaan ei putoa.

Vierailija
19/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

juokseminen aiheuttaa aina vammoja. mieheni on juossut parikymppisestä lähtien ja hänellä jo nyt nelikymppisenä polvet rikki, mutta hän ei siitä välitä, kun juokseminen on henki ja elämä. on pienikokoinen, sellainen klassinen juoksijatyyppi: solakka, mutta lihaksikas vartalo.

jos haluat välttää vammat, kannattaa miettiä vesijuoksua.

Vierailija
20/36 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juokseminen aiheuttaa aina vammoja. mieheni on juossut parikymppisestä lähtien ja hänellä jo nyt nelikymppisenä polvet rikki, mutta hän ei siitä välitä, kun juokseminen on henki ja elämä. on pienikokoinen, sellainen klassinen juoksijatyyppi: solakka, mutta lihaksikas vartalo.

jos haluat välttää vammat, kannattaa miettiä vesijuoksua.

Ihminen on tehty juoksemaan. Vammoja aiheuttaa vääränlaiset jalkineet, väärä tekniikka, liian vähäinen lepo, huono alusta, lihashuollon laiminlyönti...

Miehesi on vaan repinyt liikaa, koska on koukussa juoksemiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan