Kauppias kertoo hävikistä.
Olen ollut kohta kauppiaana kymmenen vuotta. Kun otin pestin vastaan, tavoitteena oli hävikkien minimointi. Myymme lähestyvät päivämäärä tuotteet reilulla alella. Annamme "myyntikelvottomat" hyväntekeväisyyteen ja sitä niille tarvitseville. Toki sellaiset menee roskiin jotka ovat oikeasti pilalla. Päivämäärät nyt ovat mitä ovat eivätkä kerro sitä koska tuote on pilalla.
Teimme eilen hävikki invistä ja kyllä täytyy ihmetellä tätä ilmiötä. Yli puolet hävikistä on asiakkaan tahallisesti aiheutettua. Eli jätetään tuote sellaselle hyllylle jossa varmasti menee pilalle. Mikä tähän on syynä? Tahallinen kiusa? En keksi muuta koska "En jaksa viedä takaisin" ei ole mikään oikea selitys.
Kommentit (58)
En usko että ihmiset ymmärtää että lämpimälle hyllylle jätetty kylmätuote menee roskiin eikä suinkaan takaisin sinne kylmähyllylle, tuskin siis ovat edes tulleet ajatelleeksi asiaa. Itseäkin harmittaa aina nähdä tällaista kaupassa.
Jos kauppa on yhtään isompi, tarpeeksi suuri vartiointifirma saattaisi nähdä kamerasta jos joku siirtelee kylmätuotteita. Se voi olla myös riski asiakkaalle, jos joku ottaa kriittisen tuotteen kylmästä lämpimään jättää sinne ja joku elintarvikkeista tietämätön palauttaa tunteja myöhemmin takaisin kylmään. En tiedä miten tuo tehdään pienessä kaupassa, koska myyjän huomio on kassalla useimmiten.
Vierailija kirjoitti:
En usko että ihmiset ymmärtää että lämpimälle hyllylle jätetty kylmätuote menee roskiin eikä suinkaan takaisin sinne kylmähyllylle, tuskin siis ovat edes tulleet ajatelleeksi asiaa. Itseäkin harmittaa aina nähdä tällaista kaupassa.
Sipsien seassa on jäätelöä. Säilyy siellä oikein hyvin.
Se "ei jaksa viesä takaisin" ikävä kyllä on monella just se syy.
Suomessa vaiettu aihe on varasteleva henkilökunta, ilmeisesti ammattiliitot pillastuisivat jos julkista keskustelua siitä aloitetaan.
Meillä eräs tuote vaatii 1 metrin tiettyä asiaa X. Jos myimme ko tuotetta 200kpl, olettaisin että Xää on mennyt hukkapalat mukaanlukien enintään 250 metriä. Ihmetystä maaliskuussa herätti kun laskin että X-asiaa on toimitettu meille 1200 metriä eikä sitä ole varastossa kuin 50 metriä. Asiakkaat eivät pääse varastotiloihin.
Otin asian puheeksi henkilöstön kanssa ja siinä meni välit lopullisesti, nyt tekevät töitä vetelehtimällä, hidastellen. No, eipä siinä mitään, kesätyöntekijöitä en ottanut, ko. Varasto siirtyy elokuussa virolaisen alihankkijan hoidettavaksi ja tarkoitus on siirtää koko logistiikka varastoineen lätäkön eteläpuolelle. En ala rosvoja elättämään.
Minulle kauppias kertoi piereskelemisestä, kun koitin katsoa mitä ostaisin. Törkeää.
Taannoin olin isossa marketissa lihatiskillä asiakkaana. Eräs nainen minua ennen osti naudan sisäfilepihvejä aika reilun määrän. Huomasin, kuinka hän tuijotti hintalapputarraa paketissa. Hoidin asointini hänen jälkeensä. Kierrellessäni kaupassa huomasin leipähyllyssä tuon samaisen paketin. Naisasiakasta en nähnyt. Kiikutin paketin lihatiskille ja sanoin että löysin leipähyllystä. Varmaan oli liian kallis ostos eikä kehdannut suoraa lihatiskillä sanoa että ei ota.
Vierailija kirjoitti:
Taannoin olin isossa marketissa lihatiskillä asiakkaana. Eräs nainen minua ennen osti naudan sisäfilepihvejä aika reilun määrän. Huomasin, kuinka hän tuijotti hintalapputarraa paketissa. Hoidin asointini hänen jälkeensä. Kierrellessäni kaupassa huomasin leipähyllyssä tuon samaisen paketin. Naisasiakasta en nähnyt. Kiikutin paketin lihatiskille ja sanoin että löysin leipähyllystä. Varmaan oli liian kallis ostos eikä kehdannut suoraa lihatiskillä sanoa että ei ota.
Ei terve.. Ensin haluaa ja sitten ei kelpaa. 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipsien seassa on jäätelöä. Säilyy siellä oikein hyvin.
Pahimmillaan sitä jäätelöä on löytynyt vaatteiden seasta, jolloin on riski, että muitakin tuotteita kuin se jäätelö menee pilalle. Tämä hävikkiasia pitäisi nyt takoa ihmisten kaaliin. Olisi todella iso ilmastoteko pelkästään, jos tavaroita ei kuljeteltaisi pitkin kauppoja pilaantumaan väärille hyllypaikoille. Jos otat, ostat. Ja kassa ei ole oikea paikka miettiä, onko sinulla rahaa ostoksiisi. Ja jos on vaikea hahmottaa tilillä olevaa rahaa, siirtyy takaisin käteiseen. Mikä tässä on vielä vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Tämän voi kiertää sillä, että tilaa siellä lihatiskillä vaikka 20 eurolla sisäfilepihvejä. Tai itse laskee kilohinnan ja tarpeen mukaan, ja tilaa esim. 300 grammaa sisäfilepihvejä. Ei tule sitten ylläreitä.
Vierailija kirjoitti:
No täytyy olla vähän vajaa jos ei tota tajua.
Voisiko laittaa jonkun kylmäkaapin matkan varrelle mihin voisi laittaa nämä tuotteet?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko laittaa jonkun kylmäkaapin matkan varrelle mihin voisi laittaa nämä tuotteet?
Ns katumuskaappi🤣
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten ottaa jos ei ota? Ei käy vaan mun kärkeen.
Vierailija kirjoitti:
Onko liian pitkä matka kävellä takasin makkarapaketin kanssa?
Eikö kauppaan kannattaisi tehdä sellainen kylmä palautushylly, johon tuotteet voi jättää jos muuttaa mielensä. Siitä sitten helpompi työntekijöiden kanniskella omille paikoilleen kuin jos tavarat on jätetty ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Arvaas paljonko menee sähköä.. ei ole ihan halpaa touhua pitää kylmäkaappia kylmänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko liian pitkä matka kävellä takasin makkarapaketin kanssa?
Jossain isossa kaupassa se voi olla kymmenen minuutin reissu, vielä jos et tarkkaan muista mistä sen otit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaas paljonko menee sähköä.. ei ole ihan halpaa touhua pitää kylmäkaappia kylmänä.
Arvaan että vähemmän kuin puolet hävikistä.
Me joudumme tauolla korjaamaan asiakkaiden sekoiluja ja sotkuja.. Terveisin Kassan täti!