Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppias kertoo hävikistä.

Särmä kauppias
30.05.2021 |

Olen ollut kohta kauppiaana kymmenen vuotta. Kun otin pestin vastaan, tavoitteena oli hävikkien minimointi. Myymme lähestyvät päivämäärä tuotteet reilulla alella. Annamme "myyntikelvottomat" hyväntekeväisyyteen ja sitä niille tarvitseville. Toki sellaiset menee roskiin jotka ovat oikeasti pilalla. Päivämäärät nyt ovat mitä ovat eivätkä kerro sitä koska tuote on pilalla.

Teimme eilen hävikki invistä ja kyllä täytyy ihmetellä tätä ilmiötä. Yli puolet hävikistä on asiakkaan tahallisesti aiheutettua. Eli jätetään tuote sellaselle hyllylle jossa varmasti menee pilalle. Mikä tähän on syynä? Tahallinen kiusa? En keksi muuta koska "En jaksa viedä takaisin" ei ole mikään oikea selitys.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kauppaan kannattaisi tehdä sellainen kylmä palautushylly, johon tuotteet voi jättää jos muuttaa mielensä. Siitä sitten helpompi työntekijöiden kanniskella omille paikoilleen kuin jos tavarat on jätetty ympäriinsä.

ei , koska 95% tuotteista on silti jossain ihan muualla tai kylmäkaappi täynnä tavaraa joka ei kestä kylmyyttä.

Olis varmasti hyljättyjä yrttejä täynnä, paleltumassa piloille.

Vierailija
42/58 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen oli syynsä, että aikoinaan kaikki oli tiskin takana kaupoissa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän nämä laiskat hylkääjät säilyttää ruokatarvikkeet kotonaan? Perunat itää ikkunalaudalla ja pöydällä säilytetyssä jauhelihassa kiemurtelee madot lihan seassa? Maitotölkit haisee lasten huoneissa ja piparit on pitkin vessan lattiaa?

Vierailija
44/58 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelatkaa miten huono elämänhallinta on näillä jotka ei saa valitsemiaan tuotteita vietyä takasin. Melkein sääli herää siitä miten vaikeaa heillä mahtaa olla. Jos kaupassa tajuaa ettei haluakaan tätä maitoa minkä valitsin ja menee 10min etsiä se maitohylly sieltä nii ei jessus sentään. Sehän vielä riittäisi että jättää maitohyllylle ylipäätään eikä just siihen tiettyyn slottiin mutta kun sekin on liikaa vaadittu.

Vierailija
45/58 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaa kantaa tuotteen kassalle, mutta toteaa sitten siinä, että "mä jätän tän pois".

Tiedoksi: Sen päätöksen voi tehdä aiemminkin, esimerkiksi, jos siellä hyllyssä mistä tavaran ottaa ja laittaa sen kauniisti takaisin paikalleen. Kassa joutuu itse omalla tauollaan raahaamaan jätettyjä kamoja paikoilleen.

Vierailija
46/58 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat laiskoja, ajattelemattomia, ja itsekkäitä persläpejä. Mikä muu on uutta?

Vierailija
47/58 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaa kantaa tuotteen kassalle, mutta toteaa sitten siinä, että "mä jätän tän pois".

Tiedoksi: Sen päätöksen voi tehdä aiemminkin, esimerkiksi, jos siellä hyllyssä mistä tavaran ottaa ja laittaa sen kauniisti takaisin paikalleen. Kassa joutuu itse omalla tauollaan raahaamaan jätettyjä kamoja paikoilleen.

Se tuotteiden paikoilleen palauttelu on kyllä ihan työaikaa, ei se tauon pituutta lyhennä.

Vierailija
48/58 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö meidän tulla myös teidän ei aspojen työpaikoille ja aiheuttaa jotain tuhoa ja hävikkiä?

Vierailija
49/58 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kylmätuotteita viedään paikoilleen jos ne löytyy lämpimästä hyllystä. Kylmäketju on katkennut ja tuotteesta tulee terveysriski.

Vierailija
50/58 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kassa on aina minulle sanonut, että tuotteen voi jättää heille, jos ei syystä tai toisesta sitä otakaan. Eikö olekaan korrektia toimia näin?

eri

Vierailija
51/58 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan asiakkaat saatu oppimaan myös kärryjen palautus paikoilleen kun kaikkialle tuli käyttöön kolikkopantti. Nyt näyttäisi että ihmiset pääsääntöisesti vie kärryt nätisti riviin vaikka kyseisessä kaupassa ei enää panttisysteemiä olisikaan. Eikun samanlaista ideointia kehiin tähänkin.

Vierailija
52/58 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että ihmiset ymmärtää että lämpimälle hyllylle jätetty kylmätuote menee roskiin eikä suinkaan takaisin sinne kylmähyllylle, tuskin siis ovat edes tulleet ajatelleeksi asiaa. Itseäkin harmittaa aina nähdä tällaista kaupassa.

No sitten pitää olla astetta tyhmempi, jos tätä ei ymmärrä.

Ei kukaan jätä kotonakaan lihoja pöydälle puoleksi päiväksi ennen kuin laittaa jääkaappiin.

Vierailija
53/58 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jos olisi semmoinen "katumuskaappi", niin ihmiset valittaisivat kun ei ole hintoja näkyvillä tai se jonkun jättämä lihapaketti jossa hintalapussa vaikka 20 euroa, niin valitetaan kun on vaan niin kalliita, eikä pienempiä hintoja tarjolla. 

Ehkä ihmiset tosiaan hieman reipastuisivat ja veisivät tavarat pois tai viimeistään kassalla sanoisivat että hei, en otakkaan tätä, niin kyllä se palautuisi paikalleen. Kukaan järkevä ei jätä tuotteita minne sattuun, jos ei aikuisena ihmisenä osaa ennakoida haluaako jotain tai riittääkö rahat.

Vierailija
54/58 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ruoka on niin kallista suomessa ja se ärsyttää monia, voi osittain selittää tuota käyttäytymistä. Ongelmana on myös henkilökunnan vähyys, saa nähdä kuinka villiksi homma menee kun kassatyöntekijätkin korvataan itsepalvelukassoilla.

Vierailija
55/58 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kassa on aina minulle sanonut, että tuotteen voi jättää heille, jos ei syystä tai toisesta sitä otakaan. Eikö olekaan korrektia toimia näin?

eri

On ok toimia näin. Paljon parempi vaihtoehto tämä kuin jättää vaikka kylmässä säilytettäviä elintarvikkeita lämpimäån.

Vierailija
56/58 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko laittaa jonkun kylmäkaapin matkan varrelle mihin voisi laittaa nämä tuotteet?

Arvaas paljonko menee sähköä.. ei ole ihan halpaa touhua pitää kylmäkaappia kylmänä.

Eli taas pitäisi tapahtua muutos mutta niin että mitään ei muuteta.

Vierailija
57/58 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat laiskoja, ajattelemattomia, ja itsekkäitä persläpejä. Mikä muu on uutta?

No tuo kommentti ainakin on laiska ja täysin hyödytön.

Vierailija
58/58 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet asioiden äärellä. Olen sikiöstä asti ihmetellyt sitä miksi kanssaihmiset eivät välitä yhteisöstä. En vieläkään tiedä miksi. Alan vain vähitellen tiedostaa sen että ehkä ei kannattaisi välittää näistä tietyistä kanssaihmisistä niin paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan