Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt puhuvat opettajat: Kaikkein arvostetuin päättäjäislahja on lahjakortti tai kuoreen sujautettu seteli

Vierailija
30.05.2021 |

"Tuikkukippoja ja suklaata tulee niin paljon että niillä voisi heittää vesilintuja", kuvaavat opettajat.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakortin voi antaa mutta ei sentään rahaa vai. Itse lahjoin joulu aikaan suklaalla ja muuten kukkasin, lukiossa ei mitään. 

Vierailija
62/104 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä31931 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Vaikea uskoa, että yksikään kollega kehtaisi sanoa tuollaista ääneen tai aidosti toivoa. Sain kerran 20 Euron lahjakortin erittäin haastavan nuoren vanhemmilta ja minua hävetti. Se oli nolo. Olisivat tuoneet mielummin sen kukkasen. Hyvää tarkoittivat ja olivat kiitollisia, mutta lahjakortti on mielestäni vain liikaa noinkin isolle summalle. Tai olisivat antaneet pehmislahjakortin Valion kesäkioskille. Se olisi ehkä vielä mennyt.

Voi ei, just ostin 50 € lahjakortin lapsen avustajalle. Opelle vien jotain kukan tms. Meillä on ollut tosi vaikea vuosi ja tämä avustaja on pelastanut kyllä tosi paljon. Koulun kanssa on ristiriitoja ja avustaja on hyvin auttanut meitä haastavassa tilanteessa, sotkeutumatta konflikteihin. Avustajia kun ei kukaan ikinä muista, palkat on pienet ja hänkin jää nyt työttömäksi pätkätyösuhteen päätyttyä.. Ajattelin muistaa vähän isommin, kun minusta hän on sen ansainnut. Toivottavasti hän ei koe sitä nolona, se oli ihan vilpitön ele.. Ei voi olla edes lahjomista tms. kun hän ei osallistu arviointiin tms.

Sama täällä.

Annoin jouluna 50 euron lahjakortin s ketjulle avustajalle.

Hänet oli jo lomautettu !!! Kyllä Helsingin kaupungilla menee surkeesti, kun vikana päivänä ennen joululomaa piti avustajat laittaa jo pois.

Tammikuussa soitti ja kertoi eivät saa ottaa lahjakortteja. Sanoin en kerro, jos sinäkään et kerro.

Huomenna viedään taas sama.

Avustajan palkka on surkea. Ja tekee arvokasta työtä. Opettajalle vietiin kuohuviinipullo ja myös avustajalle

Lahjonnalla lahjattomastakin oppilaasta tulee arvosanoissa kohtalainen.

Ensinnäkin avustaja ei anna yhtään mitään numeroita, toiseksi todistukset on jo tehty.

Numerot syötetty jne ja päättäjäisissä annetaan lahjakortti

Ruskea kieli hyvä mieli!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat stressaa nykyään jo päiväkodin kasvattajille annettavista lahjoista. Lisäksi opettajat. Fb.n eräässä ryhmässä luin todella pitkän viestiketjun aiheesta. Siellä kyseltiin, mitkä olisi kivoja lahjoja. Jopa perhepäivähoitajat pyysi shampanhapulloja ja lahjakortteja. Mitä sitten opettajat, kun pph.t jo ovat vailla kaikkea kallista ja ylellistä.

Siinä saa pätkätyöläinen äiti miettiä päänsä puhki, millä maksaa jouluna ja keväällä laadukasta shampanjaa ja kasvohoitoa kaikille päikyn tädeille. Koulussa pääsee helpommalla, kun on vain yksi lahjottava opettaja. Mutta päiväkodissa voi ryhmässä olla neljä, viisi työntekijää, joille kaikille pitää kantaa korillinen lahjoja.

Vierailija
64/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua meinas viime vuonna liikuttaa, kun mun oppilaat ja niiden vanhemmat selvästi tuntee mut hyvin. Muutama vanhempi oli keränneet kolehdin lankakaupan lahjakorttiin. Mä neulon tosi paljon, kuljen jatkuvasti jossakin villatakissa tai hartiahuivissa ja kun koulu alkoi neuloin koko mun luokalle villasukat syksyn alussa, kun keräsin ensin leikin avulla salaa kaikilta tiedot lempiväreistä ja jalan koosta.

Vierailija
65/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei kyllä opettajat vaan opettajille kateellinen ap joka yrittää jälleen kerran lietsoa vihaa kadehtimaansa ammattikuntaa kohtaan.

Vierailija
66/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien lahjominen tulisi kieltää.

Vierailija
67/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. On tärkeä sujauttaa noin 20-40 euroa kirjekuoreen ja lähettää oma piltti antamaan se opettajalle. Saa hyviä arvosanoja myöhemmin ja opettaja voi rientää lähikauppaan ostamaan laatikollisen olutta, jota nauttia lyhyen kesälomansa ensipäivinä.

Vierailija
68/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ihmeellistä tuossa on. jokainen voi omalla kohtallaan pohtia että kumpiko olisi parempi lahja, lahlakortti johonkin vai jotain turhaa krääsää.

Vierailija
69/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras palkka on se kun saa olla 2kk erossa rasittavista kersoista.

Vierailija
70/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä ihmeellistä tuossa on. jokainen voi omalla kohtallaan pohtia että kumpiko olisi parempi lahja, lahlakortti johonkin vai jotain turhaa krääsää.

Jokainen voi myös omalla kohdallaan miettiä kannattaako virkamiestä lahjoa ja kannattaako virkamiehen ottaa lahjus vastaan.

Vierailija
71/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun tämä aloitus saa olla täällä. Eihän opettajille voi antaa rahaa.

Vierailija
72/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat stressaa nykyään jo päiväkodin kasvattajille annettavista lahjoista. Lisäksi opettajat. Fb.n eräässä ryhmässä luin todella pitkän viestiketjun aiheesta. Siellä kyseltiin, mitkä olisi kivoja lahjoja. Jopa perhepäivähoitajat pyysi shampanhapulloja ja lahjakortteja. Mitä sitten opettajat, kun pph.t jo ovat vailla kaikkea kallista ja ylellistä.

Siinä saa pätkätyöläinen äiti miettiä päänsä puhki, millä maksaa jouluna ja keväällä laadukasta shampanjaa ja kasvohoitoa kaikille päikyn tädeille. Koulussa pääsee helpommalla, kun on vain yksi lahjottava opettaja. Mutta päiväkodissa voi ryhmässä olla neljä, viisi työntekijää, joille kaikille pitää kantaa korillinen lahjoja.

Jopa perhepäivähoitajat...

Koulu- ja päivähoitomaailmaa tuntevana sanoisin, että ennen kaikkea perhepäivähoitajat ovat kiitoslahjansa ansainneet.

Vierailija
73/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saa ottaa mitään lahjoja vastaan, ei edes kukkia. Jos joku tuo jonkun lahjan, pitää se jättää koululle. Aloittaja on provo.

T. Aineenopettaja

Vierailija
74/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni koulusta on nyt vuoden verran tullut viesti, että jos haluaa opettajaa muistaa, voi kolehdin laittaa tilille. Ovat käyneet sitten porukalla syömässä ja ovat olleet tosi tyytyväisiä tähän järjestelyyn. Ja onhan tuo nyt helppoa vanhemmillekin!

Vierailija
75/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasteni koulusta on nyt vuoden verran tullut viesti, että jos haluaa opettajaa muistaa, voi kolehdin laittaa tilille. Ovat käyneet sitten porukalla syömässä ja ovat olleet tosi tyytyväisiä tähän järjestelyyn. Ja onhan tuo nyt helppoa vanhemmillekin!

Kun katsoo noita tanakoita opettajia, niin ei ole kyllä mitään kiinnostusta maksaa heille enää ruokailuja.

Vierailija
76/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt vanhempia, jotka ostavat jotain lahjoja. Olen itsekin opettaja.

Vierailija
77/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt vanhempia, jotka ostavat jotain lahjoja. Olen itsekin opettaja.

Ja minä en ymmärrä niitä opettajia, jotka odottaa lahjoja

Vierailija
78/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä parhaita lahjoja ovat olleet kirjeet ja kortit, joissa on kiitetty hyvästä opetuksesta ja muisteltu jotakin tekemääni tai sanomaani asiaa, jolla on ollut oppilaalle erityistä merkitystä. Ne ovat vielä vuosienkin jälkeen tallessa. T. Aineenopettaja yläkoulussa

Vierailija
79/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olisi fiksua, jos koulut linjaisivat useiden muiden julkisen sektorin toimijoiden tavoin, että opettajat eivät saa ottaa vastaan lahjoja. Osa opettajista on todella ilkeitä ja halveksuvat niitä huonompien lahjojen antajia. Useissa kuntaorganisaatioissa on viime vuosina tehty ihan virallinen linja, että jopa yhteistyökumppaneiden antamat lahjat on kielletty ja samoin muut lahjan vastaanottamiset. Minusta se olisi fiksu linja myös kouluissa.

Vierailija
80/104 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Sanomien selvityksen mukaan opettajien vihatuimpien lahjojen kärkeen kuuluvat tuikut ja kynttiläkipot, hajusaippuat, koriste-esineet, lasten itse tekemät tyynyt ja pehmolelut ja leikkokukat.   - Tekisi mieli paiskata päin seinää saman tien – siis joku roti! kommentoi HS:n haastattelema opettaja posliinisia koriste-esineitä.   Sen sijaan toivotuimpiin lahjoihin kuuluvat lahjakortit, oppilaan itse tekemä kortti, pullo kuohuviiniä, itse tehdyt herkut ja muut syötävät, kuten suklaa, karkit, kahvi ja tee. Kaikkein toivotuin lahja oli vanhempien yhdessä keräämä lahjakortti tavarataloon tai kylpylään.   Ilta-Sanomien haastattelemien opettajian kommentit olivat maltillisempia. Aihe herätti kuitenkin kiivasta keskustelua ja monia suuttuneita kommentteja.