Opettajien kesäloma
Niin... Se lähestyy... Eikö täällä vielä ole aloitettu joka vuotista keskustelua siitä kuinka opettajat tekevät vain 15 tuntia viikossa töitä ja sekin on leikkiä lasten kanssa ja nauttivat puolen vuoden lomista sekä saavat palkkaa ainakin 5000 euroa kuukaudessa.
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat kyllä kieltämättä yksi ammattiryhmä, joka elantonsa ja siihen liittyvät muut edut saa kohtuuttoman helposti.
Aa, minkä aineen tai minkä ikäisten opettaja sinä olet?
Kiinnostaa vaihtaa siihen. Voisin pätevöityä siihen lisäopinnoilla.
Tää oma opetustyöpaikka ei ole vielä keveyttään näyttänyt..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kaikki tietävät kuinka kauheaa ja raskasta opettajan työ on, niin miksi sinne koulutukseen on silti tunkua?
Siksi, etä opettajankoulutuksesta ja opettajan ammatista luodaan virheellinen kuva. Kysy mieluummin, miksi työtään jo tekevistä opettajista joka kolmas tai joka neljäs suunnittelee ammatinvaihtoa eikä voi kuvitella tekevänsä opettajanhommia eläkeikään asti.
Suunnittelee, vaan ei vaihda.
Juuri noin.
Kun ei ole minne vaihtaa.
Ja muutamat opettajat on vaihtaneet, mutta palanneet takaisin opettajiksi koska muualla on kärjistäen joutunut tekeen ihan oikeasti töitä palkkansa eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kaikki tietävät kuinka kauheaa ja raskasta opettajan työ on, niin miksi sinne koulutukseen on silti tunkua?
Siksi, etä opettajankoulutuksesta ja opettajan ammatista luodaan virheellinen kuva. Kysy mieluummin, miksi työtään jo tekevistä opettajista joka kolmas tai joka neljäs suunnittelee ammatinvaihtoa eikä voi kuvitella tekevänsä opettajanhommia eläkeikään asti.
Vaihtaa, jos ja kun voi. Tänä päivänä ei oikein voi irtisanoutua ja hypätä tyhjän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain pieni osa lukioista on eliittilukioita.
Kukaan, joka vaivautuu ajattelemaan loppuun asti, ei halua Suomeen mitään eliittilukioita tai muitakaan eliittikouluja. Suomalaisen koulun erinomaisuus perustui juuri kaikille yhteisen ja tasa-arvoa ja tasavertaisuutta tavoittelevan kouluidean varaan.
Eliittilukioajattelu johtaa eriarvoistumiskehitykseen ja luokkayhteiskuntaan. Ruotsista nähdään, mitä tapahtuu, kun ruvetaan rakentelemaan eliittikouluja. Huolestuttavasti ja valitettavasti Suomikin on samalla tuhon tiellä. Opettajat näkevät sen jo nyt. Poliitikko ei ajattele suomalaisen kouluinstituution ja sivistyksen etua pitkällä tähtäimellä vaan omaa vaalimenestystään ja omaa taloudellista etuaan lyhyellä tähtäimellä. Siinä ongelman ydin pähkinänkuoressa.
Meillä on aina tietty joukko erityislahjakkaita ja päämäärätietoisia, eteenpäin pyrkiviä nuoria.
Esim lukiossamme jota joku pitää ehkä syystäkin eliittilukiona, toteutetaan oppiaineissa ylöspäin eriytettyjä kursseja. Opettajina voi piipahtaa yliopiston henkilökuntaa tai niitä toteutetaan heidän kanssa yhteistyössä.
Ne ovat valinnaisia, esim niille jotka tähtää vaikka laudaturiin tai eximiaan ko. aineissa.
Jos joku ajattelee, että tämä on väärin, niin siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne opettajien lomien määrät ihmisiä rassaa, mutta selittely palkattomasti kesästä kyllä.
Eihän se ole muuta kuin palkan jakamista joka kuukaudelle.
Eikä niitä lomapäiviä niin kauheasti enempää ole kuin muillakaan.
Esim. bussikuskilla on 30 päivää vuosilomaa ja 20 päivää pekkaspäivää, yhteensä siis 9 viikkoa/vuosi.
Toki opettajien kunnallinen työnantaja on se pahin pätkätyöllistäjä ja riistäjä, joka pyrkii kaikin tavoin heikentämään opettajien virkasuhteita.
Opettajilla on jo kesälomaa 10 viikkoa ja muita lomia 4 viikkoa. Vain kansanedustajilla on enemmän.
Julkisella puolella lauantaita ei lasketa lomapäiväksi eli viikossa menee vain 5 lomapäivää. Muilla menee 6.
Pekkasia saa vain jos työviikko on 40h. Useimmilla ei ole, edes julkisella puolella.
Normaalisti lomaa on vain 30 päivää eli viisi viikkoa.
Vaihtaisin alaa, mutta en ole valmis luopimaan vapaasta kesästä.
Nuorisorikollisuus muuten tilastojen mukaan laskee. Hyvä opet!?
itse yliopisto-aikana opettajan sijaisuuksia. Työ oli helppoa, tulevana KTM:ä ei ollut mitään vaikeuksia opettaa luokka-asteita 1-9 ja opetin niin suomeksi, ruotsiksi kuin englanniksi. 9 viikon loma on täysin kohtuuton ja tulisi muuttaa muita aloja vastaavaksi. Opettajan työ oli myös hyvin stressitöntä.
Olen ollut lukion ope yli 20 vuotta, vielä 25-26 vuotta jäljellä. Jo tässä ajassa olen nähnyt valtavan muutoksen lukiossa ja lukiolaisissa, en oikein uskalla edes ennakoida, miten oppivelvollisuuden laajentuminen tulee näkymään. Suoraan sanottuna vaihtaisin alaa, jos voisin, mutta olen täsmäkouluttautunut opettajaksi, mahtaisinko kelvata mihinkään muualle. Enkä tietenkään haluaisi vaihtaa työhön, joka on heikommin palkattua heikoimmilla eduilla (kyllä, kesäloma). Jos opettajiksi jää vain mun kaltaiset fossiilit, onhan se sääli. Opettamisella ja opettajilla on näemmä erityisen huono maine, kurjaa. Valtaosa tekee työnsä hyvin, ja valittaminenkin hoidetaan kollegoiden kesken. Kesälomaa kyllä kaikki odottavat kovasti, kulunut lukuvuosi on ollut poikkeuksellinen. Hyvää lomaa kollegoille, hyvää kesää kaikille. Samassa veneessä kuitenkin ollaan, nuortemme tulevaisuutta ajatellaan ja parhaamme mukaan tuetaan nuoriamme oma paikkansa löytämään. Olisi paljon hedelmällisempää tehdä sitä työtä yhdessä, eikä toisia väheksyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut vakituisena opettajana nyt 6 vuotta. Päätin heti alusta asti, että en tee töitä kuin 38,25 tuntia viikossa. Ihan hyvin olen tavoitteessa pysynyt. Oppitunneille en ehdi valmistautumaan mitenkään, mutta ei se näytä ketään haittaavan. Kokeiden palautukset venyy joskus melkein kuukauden päähän, siitä tulee vähän palautetta, mutta siitä en välitä.
Olen käynyt aikoinaan kauppaopiston iltakouluna ja meidän luokanvalvoja, joka opetti englantia, oli juuri tuollainen. Tuli luokkaan tyyliin "mikäs luokka te olette ja mitä teille pitäisi opettaa". Ei ollut valmistautunut tunteihin ja keksi opetettavat asiat siinä. Koe oli lokakuun alkupuolella ja palautus juuri ennen joulua. Muut opettajat palauttivat yleensä kokeet seuraavalla tunnilla vaikka se olisi ollut seuraavana päivänä.
No olitko englantia ja sehän on pääasia.
....siis opitko englantia....
Vierailija kirjoitti:
Olen parhaillaan burnoutista toipuva yläkoulun lehtori. Minulla on kelpoisuus opettaa ekasta luokasta lukioon, olen siis kaksoiskelpoinen (luokan- ja aineenopettaja). Lisäksi minulla on kelpoisuus parille muullekin alalle, mutta olen valinnut opetustyön siitä klassisesta kutsumuksesta. Joskus opiskeluaikoina erehdyin myös ajattelemaan, että opettajana minulla olisi sitten perheellisenä aikaa lapsilleni.
Todellisuus: Töitä on lukuvuoden aikana niin paljon, että lapsi on päiväkodissa päivittäin 16.30 saakka, ja hänen nukahdettuaan illalla joko nukahdan itsekin tai jatkan pitkälle yöhön kirjoitelmien ja kokeiden parissa. Viikonloppuisin on aina pakko tehdä ainakin jonkin verran töitä. Syys-, joulu- ja hiihtolomille joudun aina ottamaan töitä mukaan. Lukuvuoden aikana en koskaan ole töistä vapaa. Pitkä, vapaa kesä on ainoa todellinen etu moneen muuhun ammattiin nähden, mutta työpäivien kuormitus on suuri. Luokassani käy päivittäin 80-120 teiniä, joiden jokaisen asiat minun tulisi tuntea ja joista hyvin monella on erityisiä järjestelyjä. Korona-aikana me opettajat olemme oppilaiden porrastettujen taukojen takia tehneet käytännössä tauottomia työpäiviä.
Väitän, ettei moni opettajia kadehtiva kestäisi tässä työssä montakaan viikkoa. Mulla oli kerran sijaisena tuttu, joka pyöritteli päätään parin päivän jälkeen ja ihmetteli, miten oikein jaksan työtäni. Ja hän kävi vain pitämässä tunnit, yhtenäkin päivänä 7 x 45 min ilman yhtään kunnon taukoa - minä olin tehnyt hänelle tuntisuunnitelmat ja huolehdin jälkitöistä (mitään korjattavaa tai arvioitavaa ei sijainen useimmiten hoida).
Te opettajat jaksaisitte paremmin, jos palattaisiin vanhaan järjestelmään. Haastava aines tarkkailuluokille, muut tavallisille luokille. Ja tasokurssit takaisin ylä-asteelle.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut lukion ope yli 20 vuotta, vielä 25-26 vuotta jäljellä.
Nuorena olet opettajanhommat aloittanut sitten. Ja muutenkin tekstisi paljastaa, ettet ole opettaja.
Bruttopalkka 2500, aktiivista työntekoa 7h päivässä, yleensä yhdellä tauolla tai ei ollenkaan. Kesä”loma” työttömänä.
Samaa jatkunut jo kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain pieni osa lukioista on eliittilukioita.
Kukaan, joka vaivautuu ajattelemaan loppuun asti, ei halua Suomeen mitään eliittilukioita tai muitakaan eliittikouluja. Suomalaisen koulun erinomaisuus perustui juuri kaikille yhteisen ja tasa-arvoa ja tasavertaisuutta tavoittelevan kouluidean varaan.
Eliittilukioajattelu johtaa eriarvoistumiskehitykseen ja luokkayhteiskuntaan. Ruotsista nähdään, mitä tapahtuu, kun ruvetaan rakentelemaan eliittikouluja. Huolestuttavasti ja valitettavasti Suomikin on samalla tuhon tiellä. Opettajat näkevät sen jo nyt. Poliitikko ei ajattele suomalaisen kouluinstituution ja sivistyksen etua pitkällä tähtäimellä vaan omaa vaalimenestystään ja omaa taloudellista etuaan lyhyellä tähtäimellä. Siinä ongelman ydin pähkinänkuoressa.
Siis eliittilukio on tavallinen lukio, jonne on niin paljon hakijoita, että sinne pääsee vain hyvällä keskiarvolla. Nämä hyvän keskiarvon oppilaat ovat motivoituneita ja tuskin ovat häiriköitä. Oppilaat tekevät ”eliittilukion”.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne opettajien lomien määrät ihmisiä rassaa, mutta selittely palkattomasti kesästä kyllä.
Eihän se ole muuta kuin palkan jakamista joka kuukaudelle.
Eikä niitä lomapäiviä niin kauheasti enempää ole kuin muillakaan.
Esim. bussikuskilla on 30 päivää vuosilomaa ja 20 päivää pekkaspäivää, yhteensä siis 9 viikkoa/vuosi.
Toki opettajien kunnallinen työnantaja on se pahin pätkätyöllistäjä ja riistäjä, joka pyrkii kaikin tavoin heikentämään opettajien virkasuhteita.
Pekkaspäivät, joita on 14 pv vuodessa, eivät ole lomaa, vaan korvaus pidennetystä työajasta eli työaikaa on pidennetty puolella tunnilla pv ja on alakohtaisia esim. rakennusala ja pekkaspäivät ovat tehty työnantavan vaatimuksesta, jolloin työntehookkuus saadaan korkeammaksi. Ja koskee vain pientä ryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut lukion ope yli 20 vuotta, vielä 25-26 vuotta jäljellä.
Nuorena olet opettajanhommat aloittanut sitten. Ja muutenkin tekstisi paljastaa, ettet ole opettaja.
Nuorena olen aloittanut, se on totta. 23-vuotiaana. Ja jo ennen sitä tein opintojen ohessa tuntiopettajan hommia, en tosin lukiossa. Kyllä mun eläkeikä on 69, ja jos vähän paremman eläkkeen haluaa niin 70.
Olihan mun teksti vähän lässytystä, mutta mä en jaksaisi tätä ainaista vääntöä. Mä olen aidosti nuorten puolella.
Vierailija kirjoitti:
Taasko tätä huomion kerjäämistä ja valittamista, hyvät opettajat. Ei oikein jaksa, kun ne samat ikävät oppilaat on meidän lapsiamme, jotka mahdollistavat opettajille työn ja leikkelettä leivän päälle.
Ja turha valittaa 16h työpäivistä.
Jos on ammattinsa osaava opettaja, 40h/vk työaika riittää vallan mainiosti, keskimäärin, kun opetustunteja on 4-6h/pv.Ja mitä tulee lomiin, ne lähtävät oppilaiden tarpeesta, ei opettajien ja siksi opettajat ovat lomansa ansainneet ja se on myös yhteiskunnan kannalta halvin ratkaisu. Jos opettajille olisi normaalilomat eli 30pv vuodessa, lasten lomien ajan opettajilla olisi oikeus työttömyysturvaa, ihan samalla tavalla kuin meillä muillekin, joka saattaisi tulla vielä veronmaksajille kalliimmaksi kuin nykyinen systeemi.
Hyvää lomaa kaikille opettajille, myös ap. ja toivottavasti loma saa edes hitusen hymyä huuleen ja asennemuutosta. Jatkuva marina ja valittaminen ei lisää kuitenkaan opettajien arvostusta ja kunnioitusta.
Pitkät lomat lähtivät kyllä maatalousyhteiskunnan tarpeista. Keskellä kesää tarvittiin jälkikasvua töihin pelloille. Heinän luontiin, karjan hoitoon, jne. jne. Ei lapsia silloin voinut keskellä kesää koulussa istuttaa. Nyt voisi.
Vierailija kirjoitti:
itse yliopisto-aikana opettajan sijaisuuksia. Työ oli helppoa, tulevana KTM:ä ei ollut mitään vaikeuksia opettaa luokka-asteita 1-9 ja opetin niin suomeksi, ruotsiksi kuin englanniksi. 9 viikon loma on täysin kohtuuton ja tulisi muuttaa muita aloja vastaavaksi. Opettajan työ oli myös hyvin stressitöntä.
Ja lehmät lentää. Ihan teit sijaisuuksia ja helppoa/kevyttä oli? Minäkin tein sijaisuuksia tuoreena ylioppilaana. Olin joskus sijaisena jopa viikkoja. Oli tosi köykäistä hommaa. Silloin. Ei kyllä ole, kun sitä alkaa tosissaan tekemään.
Olen ollut myös yksityisellä lähes 10 vuotta ja kummassakin puolensa. Koulupuolella työ on paljon raskaampaa/intensiivisempää. Ei hävetä tilipäivänä koskaan. Lisäksi koulujen rahat on aina loppu ja kaikki hajoaa käsiin. Lainsäädäntö on tiukkaa ja joskus järjetöntä. Sen noudattaminen tuntuu idiotismilta joissain tapauksissa. Palkka on niin ja näin. Hyvää on tietysti lomat ja se, että työpäivät menee tosi nopeasti, kun on koko ajan tuli takapuolen alla.
Yksityisellä oli taas rahaa paremmin. Sai tarvitsemansa työvälineet, ei tarvinnut kikkailla ja pahimmillaan ostaa sitä liimapurkkia itse. Palkkakin oli paljon parempi. Työpäivät oli leppoisia. Työssä sai soveltaa, kun ei ollut mitään perusopetuslakia, joka sanoo asiat ja piste. Huonoa oli sitten ainainen epävarmuus, työtehtävien epämääräisyys, feikkaavat työkaverit ja lyhyet lomat. Lisäksi yhteinen kiireen esittäminen on väsyttävää. Kaikki hokee kiirettään, koska kukaan ei kehtaa kiljaista, että keisarilla ei olekaan vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yläkoulun aineenopettaja ja suorittanut opettajaopinnot erillisinä puolipakolla, koska valmistuin silloin pahimpaan lama-aikaan ja perheellisen oli pakko alkaa tehdä töitä.
Mistään vaikeiden oppilaiden kohtaamisista ( tosin harjoittelukoulun yläkoulun aines oli erittäin vaihtelevaa) tai luokanvalvojuudesta ( on koiran hommaa, jos sattuu hankala luokka ja hankalat vanhemmat) ei ainakaan tuolloin ollut mitään puhetta eikä annettu valmiuksia.
Sen olen huomannut, että helpoimmin työssään uupuvat juuri työtään suurella sydämellä tekevät, välittävät kutsumusopettajat. Työ pitää ottaa työnä ja vain työnä eikä, niin kauhealta kuin se kuulostaa, oppilaista saa välittää liikaa, huom. liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lehmät lentää. Ihan teit sijaisuuksia ja helppoa/kevyttä oli? Minäkin tein sijaisuuksia tuoreena ylioppilaana. Olin joskus sijaisena jopa viikkoja. Oli tosi köykäistä hommaa. Silloin. Ei kyllä ole, kun sitä alkaa tosissaan tekemään.
Olen ollut myös yksityisellä lähes 10 vuotta ja kummassakin puolensa. Koulupuolella työ on paljon raskaampaa/intensiivisempää. Ei hävetä tilipäivänä koskaan. Lisäksi koulujen rahat on aina loppu ja kaikki hajoaa käsiin. Lainsäädäntö on tiukkaa ja joskus järjetöntä. Sen noudattaminen tuntuu idiotismilta joissain tapauksissa. Palkka on niin ja näin. Hyvää on tietysti lomat ja se, että työpäivät menee tosi nopeasti, kun on koko ajan tuli takapuolen alla.
Yksityisellä oli taas rahaa paremmin. Sai tarvitsemansa työvälineet, ei tarvinnut kikkailla ja pahimmillaan ostaa sitä liimapurkkia itse. Palkkakin oli paljon parempi. Työpäivät oli leppoisia. Työssä sai soveltaa, kun ei ollut mitään perusopetuslakia, joka sanoo asiat ja piste. Huonoa oli sitten ainainen epävarmuus, työtehtävien epämääräisyys, feikkaavat työkaverit ja lyhyet lomat. Lisäksi yhteinen kiireen esittäminen on väsyttävää. Kaikki hokee kiirettään, koska kukaan ei kehtaa kiljaista, että keisarilla ei olekaan vaatteita.
Taas se ainainen opeketjuihin ilmestyvä kauppatieteilijä löytönyt tiensä perille. Hyvin sanottu, kiirettä se aina esittää. Tämä jatkunut jo vuosia. Hyvä että hällä on ammartiylpeyttä, aina muistaa sen KTM:n mainita. Muuten pelkkä riidankylväjä, eli toisesta korvasta sisään, toisesta ulos, jos joku kirjoittaa opettajien työstä ja mainitsee olevansa KTM.