Opettajien kesäloma
Niin... Se lähestyy... Eikö täällä vielä ole aloitettu joka vuotista keskustelua siitä kuinka opettajat tekevät vain 15 tuntia viikossa töitä ja sekin on leikkiä lasten kanssa ja nauttivat puolen vuoden lomista sekä saavat palkkaa ainakin 5000 euroa kuukaudessa.
Kommentit (513)
Minua hiertää muutama asia opettajissa ammattikuntana:
1) ympäri kyliä ollaan toitottamassa, miten heitä ei arvosteta. Mitä sitten, jos kaikki eivät ole rakentamassa palmunlehtikujaa ammattikunnallesi? Valtaosasta ammatteja ei sanota yhtään mitään yleisesti.
2) valitus, miten työ on niin stressaavaa ja vaativaa samalla kun opetustunteja on joku parikymmentä viikossa ja tosiaan nuo yhdeksän viikon kesälomat. Tiedoksi opettajille, että on ihan normaalia, että korkeakoulutetun ihmisen työssä on aikataulu- ja suorituspaineita ja aina ei voi kynä tippua viimeistään klo 16. Muut tekevät tuon viiden viikon vuosittaisilla lomilla.
3) valitus koulutukseen nähden liian pienestä palkasta. Jos tuppukylissäkin maksetaan julkisista varoista neljän tonnin kuukausipalkkoja opettajille, niin ei todellakaan ole liian pieni palkka. Muutenkaan ei sitä palkkaa koulutustason perusteella kuulu määrittää, mikä tietysti hämärtyy, jos tekee uransa julkisella puolella.
Minusta kyseessä on vähän putkikatseista keskiluokkaista valitusta. Ehkä se tulee joillekun opettajille yllätyksenä, että me kiltit ysin tytöt ja pojat ei istutakaan kansakunnan kaapin päällä enää valittuamme opettajan hommat uraksemme.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut vakituisena opettajana nyt 6 vuotta. Päätin heti alusta asti, että en tee töitä kuin 38,25 tuntia viikossa. Ihan hyvin olen tavoitteessa pysynyt. Oppitunneille en ehdi valmistautumaan mitenkään, mutta ei se näytä ketään haittaavan. Kokeiden palautukset venyy joskus melkein kuukauden päähän, siitä tulee vähän palautetta, mutta siitä en välitä.
Olen käynyt aikoinaan kauppaopiston iltakouluna ja meidän luokanvalvoja, joka opetti englantia, oli juuri tuollainen. Tuli luokkaan tyyliin "mikäs luokka te olette ja mitä teille pitäisi opettaa". Ei ollut valmistautunut tunteihin ja keksi opetettavat asiat siinä. Koe oli lokakuun alkupuolella ja palautus juuri ennen joulua. Muut opettajat palauttivat yleensä kokeet seuraavalla tunnilla vaikka se olisi ollut seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkavertailu sivulta kirjoitti:
Yliopistonopettajan keskipalkka on 3 195 € kuukaudessa.
Yliopistonlehtorin keskipalkka on 4 325 € kuukaudessa.
Lukion lehtori keskipalkka on 4 174 € kuukaudessa.
Lukion opinto-ohjaaja keskipalkka on 4 314 € kuukaudessa.
Lehtorin (yläkoulu) keskipalkka on 3 907 € kuukaudessa.
Yliopiston professori keskipalkka on 5 721 € kuukaudessa.
..
Lukiossa opettavat pääsee kaikkein parhaimpaan panos-tuotos -suhteeseen.Nuoret lukiossa on fiksuja, oppitunnit leppoisia ja lomat pitkiä. Niin ja kaikesta ylimääräisestä työstä maksetaan ylimääräinen korvaus, toisin kuin vaikka yliopistonopettajille, joiden pitää tehdä väitöskirjaa ja opettaa.
Lukio on nykyään suora peruskoulun jatke, jossa on kohta samat ongelmat kuin peruskoulussa. Monella paikkakunnalla nuoren on pakko mennä lukioon, kun ei huonon todistuksensa takia muualle pääse.
Kannattaakin hakeutua opettajaksi ns. eliittilukioon.
Sinne tullaan sisään pitkälti yli 8, osaan yli 9 tai jopa yli 9,5 keskiarvolla.
Vain pieni osa lukioista on eliittilukioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut vakituisena opettajana nyt 6 vuotta. Päätin heti alusta asti, että en tee töitä kuin 38,25 tuntia viikossa. Ihan hyvin olen tavoitteessa pysynyt. Oppitunneille en ehdi valmistautumaan mitenkään, mutta ei se näytä ketään haittaavan. Kokeiden palautukset venyy joskus melkein kuukauden päähän, siitä tulee vähän palautetta, mutta siitä en välitä.
Olen käynyt aikoinaan kauppaopiston iltakouluna ja meidän luokanvalvoja, joka opetti englantia, oli juuri tuollainen. Tuli luokkaan tyyliin "mikäs luokka te olette ja mitä teille pitäisi opettaa". Ei ollut valmistautunut tunteihin ja keksi opetettavat asiat siinä. Koe oli lokakuun alkupuolella ja palautus juuri ennen joulua. Muut opettajat palauttivat yleensä kokeet seuraavalla tunnilla vaikka se olisi ollut seuraavana päivänä.
No olitko englantia ja sehän on pääasia.
Yllä esiintyy sellaista näkemystä, että koulu olisi jonkinlainen päivähoitola, jossa opettajat hoitaisivat ja jopa kasvattaisivat muiden ammattien edustajien lapsia. Tämä on monin tavoin ongelmallinen näkemys.
Ensinnäkin opettajia ei voi niputtaa, sillä vain osa opettajista työskentelee lasten parissa. Osa opettaa aikuisia, ja osa teini-ikäisiä. Erilaisten lomien ajankohdista vänkääminen ei siis toimi yleiseksi argumentiksi.
Toiseksi on aika älytöntä syyttää opettajia nuorisorikollisuudesta. Eiköhän eväät elämään saada jostain jo ennen kuin kouluun tullaan. Koulu tekee kyllä voitavansa muttei tietenkään mahdottomia. Yksittäinen opettaja ei kovin kauan saman lapsen tai nuoren tai aikuisen kanssa työskentele. Tähän voisi jossain määrin vaikuttaa koulutuspoliittisin järjestelyin, mutta Suomen uusliberalistinen koulutuspolitiikka on pilannut tätäkin asiaa minkä on ehtinyt ja voinut.
Kolmanneksi suuri(n) osa opettajista mieltää itsensä asiantuntijoiksi. Yliopistoissa ja jossain määrin lukioissakin työskentelee tohtori- ja lisensiaattitasoisia opettajia. Heidän intressinsä ja pedagoginen orientaationsa on asiantuntijuuteen ennemmin kuin mahdollisten tulevien nuorisorikollisten ehkäisyyn painottuvia. Toki alaluokilla työskentelee varmasti paljon sellaisiakin opettajia, joille nimenomaan pienten lasten kasvattaminen on tärkeintä.
Kun kaikki tietävät kuinka kauheaa ja raskasta opettajan työ on, niin miksi sinne koulutukseen on silti tunkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..
Lukiossa opettavat pääsee kaikkein parhaimpaan panos-tuotos -suhteeseen.Nuoret lukiossa on fiksuja, oppitunnit leppoisia ja lomat pitkiä. Niin ja kaikesta ylimääräisestä työstä maksetaan ylimääräinen korvaus, toisin kuin vaikka yliopistonopettajille, joiden pitää tehdä väitöskirjaa ja opettaa.
Lukio on nykyään suora peruskoulun jatke, jossa on kohta samat ongelmat kuin peruskoulussa. Monella paikkakunnalla nuoren on pakko mennä lukioon, kun ei huonon todistuksensa takia muualle pääse.
Sinne tullaan sisään pitkälti yli 8, osaan yli 9 tai jopa yli 9,5 keskiarvolla.Vain pieni osa lukioista on eliittilukioita.
Useimmille riittää yksi työpaikka. Kerran kun sinne eliittilukioon pääsee, niin sitten on helpot olot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olitko englantia ja sehän on pääasia.
Englanti oli hänen sivuaineensa eikä osannut koskaan vastata, jos joku kysyi, että voiko asian ilmaista näin tai jotain muuta oppikirjan ulkopuolelta. Kokeet olivat suoraan oppikirjan lauseita.
Vierailija kirjoitti:
Lukion taso on romahtanut kuin lehmän häntä. Lukioihin tulee vuosi vuodelta pedagogisessa mielessä huonompaa porukkaa. Peruskoulusta tuleva porukka ei osaa eikä halua lukea eikä kirjoittaa. Keskittymiskyvyn kanssa on suuria ongelmia. Lisäksi lukion idea on hukattu. Lukiosta on tullut kiireen ja hosumisen ja pääsykoepistestrategioiden hullujenhuone, mistä yleissivistys ja oppimisen rauha on yhtä kaukana kuin jeesus joulusta.
Kirjoitin tahallisen kärjistetysti, mutta retorisen tehokeinon takana on vinha perä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..
Sinne tullaan sisään pitkälti yli 8, osaan yli 9 tai jopa yli 9,5 keskiarvolla.Vain pieni osa lukioista on eliittilukioita.
Useimmille riittää yksi työpaikka. Kerran kun sinne eliittilukioon pääsee, niin sitten on helpot olot.
Eliittilukioiden nuoret voivat olla äärimmäisen kriittisiä opettajien suhteen. Tunnen eliittilukioiden opettajia, en sanoisi että olot on helpot.
Tavallista pidemmät lomat, jotka saa viettää omien lasten kanssa, ovatkin ainoa syy, miksi jaksan yläkoululaisten "opettamista" päivästä toiseen. Palkkaa tulee tilille vähän alle 2000e/kk., mikä ei ole kovin paljon akateemiselta alalta. Työ on pätkätyötä, mikä kuormittaa erittäin paljon, kun virkoja ei avata. Joka syksy uudet 150 teiniä edessä testailemassa uutta opea. Jos voisi vain suunnitella, opettaa ja arvioida, olisi työ mukavaa ja helppoa, mutta oikeesti open päivä koostuu kaikenlaisesta turhasta säädöstä, paperitöistä, wilmasta, valvonnoista ja kurinpidosta opetuksen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..
Eliittilukioiden nuoret voivat olla äärimmäisen kriittisiä opettajien suhteen. Tunnen eliittilukioiden opettajia, en sanoisi että olot on helpot.
Opetan eliittilukiossa. Tämänkin kesän keskiarvoraja tulee olemaan vähintäänkin 9.3 mutta luultavasti korkeampi.
Missään työssäni en ole päässyt näin helpolla. Kaiken pohja on tietty rautainen aineenhallinta ja hyvä pedagoginen osaaminen. Olen väitellyt opettavasta aineestani ja opettanut myös muilla koulutusasteilla. Että ei tarvitse lukiolaisten alkaa silmille hyppimään.
Suurin osa eliittilukiomme uusista opettajista tulee tohtorinpapereilla sisään. Tai ainakin väitöskirja on tekeillä.
Minulle on ihan sama, mitä joku ylimielisesti työstäni luulee. Jos luulee, siinähän kadehtii sitten.
Onhan jopa ihan imartelevaa että olen valinnut ammatin ja saanut viran, josta moni muu korkeakoulutettu on kateellinen ja käyttää aikaansa jollekin vauvapalstalle aiheesta näpyttelyyn. Mä en itse edes avaisi ketjua, jossa käsiteltäisiin jonkun muun alan ”etuja” tyyliin ”Juristien palkat”, ”Kauppatieteilijöiden etätyöt”, ”It-alan pallomeret”, ”Lääkärien päivystyskorvaukset”. Mitä mä noista vääntäisin, ne on noiden alojen juttuja eikä ns. kuulu mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vain pieni osa lukioista on eliittilukioita.
Kukaan, joka vaivautuu ajattelemaan loppuun asti, ei halua Suomeen mitään eliittilukioita tai muitakaan eliittikouluja. Suomalaisen koulun erinomaisuus perustui juuri kaikille yhteisen ja tasa-arvoa ja tasavertaisuutta tavoittelevan kouluidean varaan.
Eliittilukioajattelu johtaa eriarvoistumiskehitykseen ja luokkayhteiskuntaan. Ruotsista nähdään, mitä tapahtuu, kun ruvetaan rakentelemaan eliittikouluja. Huolestuttavasti ja valitettavasti Suomikin on samalla tuhon tiellä. Opettajat näkevät sen jo nyt. Poliitikko ei ajattele suomalaisen kouluinstituution ja sivistyksen etua pitkällä tähtäimellä vaan omaa vaalimenestystään ja omaa taloudellista etuaan lyhyellä tähtäimellä. Siinä ongelman ydin pähkinänkuoressa.
Vierailija kirjoitti:
Kun kaikki tietävät kuinka kauheaa ja raskasta opettajan työ on, niin miksi sinne koulutukseen on silti tunkua?
Siksi, etä opettajankoulutuksesta ja opettajan ammatista luodaan virheellinen kuva. Kysy mieluummin, miksi työtään jo tekevistä opettajista joka kolmas tai joka neljäs suunnittelee ammatinvaihtoa eikä voi kuvitella tekevänsä opettajanhommia eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Minua hiertää muutama asia opettajissa ammattikuntana:
1) ympäri kyliä ollaan toitottamassa, miten heitä ei arvosteta. Mitä sitten, jos kaikki eivät ole rakentamassa palmunlehtikujaa ammattikunnallesi? Valtaosasta ammatteja ei sanota yhtään mitään yleisesti.
2) valitus, miten työ on niin stressaavaa ja vaativaa samalla kun opetustunteja on joku parikymmentä viikossa ja tosiaan nuo yhdeksän viikon kesälomat. Tiedoksi opettajille, että on ihan normaalia, että korkeakoulutetun ihmisen työssä on aikataulu- ja suorituspaineita ja aina ei voi kynä tippua viimeistään klo 16. Muut tekevät tuon viiden viikon vuosittaisilla lomilla.
3) valitus koulutukseen nähden liian pienestä palkasta. Jos tuppukylissäkin maksetaan julkisista varoista neljän tonnin kuukausipalkkoja opettajille, niin ei todellakaan ole liian pieni palkka. Muutenkaan ei sitä palkkaa koulutustason perusteella kuulu määrittää, mikä tietysti hämärtyy, jos tekee uransa julkisella puolella.
Minusta kyseessä on vähän putkikatseista keskiluokkaista valitusta. Ehkä se tulee joillekun opettajille yllätyksenä, että me kiltit ysin tytöt ja pojat ei istutakaan kansakunnan kaapin päällä enää valittuamme opettajan hommat uraksemme.
Piti vastata tuohon edelliseen lainaukseen, mutta jotain meni pieleen. Olen se ope, joka aikaisemmin ketjussa kirjoitti todeten, että pidän työstäni. En siis valita ympäri kyliä.
Saan riittävästi kiitosta kollegoilta, lapsilta ja vanhemmilta kokeakseni työn mielekkääksi. Mitään glooriaa saatika palmunlehviä en kaipaa.
Tienaan omalla työkokemuksellani hieman yli 3100 €/kk. Kuten sanoin, mielestäni palkkani on hyvä ja järkevässä suhteessa työmäärään. Kokemusta muistakin töistä on, eli vertailua pystyn suorittamaan.
Siitä huolimatta tämä kesäloman kahdehtiminen on itsellenikin tuttua. Kuten kerroin, lomaani kadehdittiin jopa silloin, kun kesältä ei maksettu palkkaa ja tein kesällä muita töitä.
Kokemuksesi opettajista vaikuttaa melko negatiiviselta. Olen pahoillani siitä.
Ei ne opettajien lomien määrät ihmisiä rassaa, mutta selittely palkattomasti kesästä kyllä.
Eihän se ole muuta kuin palkan jakamista joka kuukaudelle.
Eikä niitä lomapäiviä niin kauheasti enempää ole kuin muillakaan.
Esim. bussikuskilla on 30 päivää vuosilomaa ja 20 päivää pekkaspäivää, yhteensä siis 9 viikkoa/vuosi.
Toki opettajien kunnallinen työnantaja on se pahin pätkätyöllistäjä ja riistäjä, joka pyrkii kaikin tavoin heikentämään opettajien virkasuhteita.
Muistutuksena sellainen juttu, että opettajat muuten tekevät töitä todella erilaisilla työsopimuksilla ja työehtosopimuksilla. Kaikki tietää tuntiopettajien tilanteen ja äitiyslomasijaisuudet, jotka päättyvät sopivasti toukokuun loppuun....
Sitten on myös kokonaistyöajassa olevat opettajat, joiden työaika on viikossa 40h (kaikki tästä ei toki ole opetusta) ja esim. kesäloma on pari viikkoa lyhyempi kuin kunnallisen puolen opettajalla. Itse kuulun tähän porukkaan, ja täytyy sanoa, että olen aika tyytyväinen.
Sinne tullaan sisään pitkälti yli 8, osaan yli 9 tai jopa yli 9,5 keskiarvolla.