Opettajien kesäloma
Niin... Se lähestyy... Eikö täällä vielä ole aloitettu joka vuotista keskustelua siitä kuinka opettajat tekevät vain 15 tuntia viikossa töitä ja sekin on leikkiä lasten kanssa ja nauttivat puolen vuoden lomista sekä saavat palkkaa ainakin 5000 euroa kuukaudessa.
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ihan oikeasti kadehtii opettajien kesälomaa tai -vapaata, niin suosittelen, että käykääpä kokeilemassa opettajan hommia lukuvuoden aikana vaikka yhden kuukauden verran. Rohkenen väittää, että sen jälkeen ei puhu opettajien kesävapaista enää yhtään mitään.
Minä en kadehdi opettajien kesävapaita ja arvostan heidän ammattitaitoaan. Mutta parempi maku jäisi ammattikunnasta jos he myöntäisivät, että ansiot kaikkine lisineen ovat ainakin kokeneilla opettajilla keskivertoa paremmat ja työajat/lomat lapsiperheelliselle erittäin kätevät.
Minä myönnän, ollaan apulaisreksejä eri kouluissa samassa kaupungissa. Reksiksikin pääsisimme, mutta kesä heinä ja elo niin kiitos ei. Kaikki neljä isovanhempaa myös opeja.
Palkka molemmilla yli 5 000 €, miksi ihmiset ette opiskele opettajaksi. Kannatraisi.
No sittenhän oiskin maailmassa kaikki hyvin jos ei olis opettajia ollenkaan... Hohhoijaa, oltais kaikki kouluttamattomia persuja pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pahalla, mutta suurin osa opettajista kenet tunnen, ovat hieman "hitaita". KJai se vanha sananlasku pitää paikkansa, että ne ketkä ovat oikeasti älykkäitä keksivät ja tutkivat uusia asioita, ne ketkä eivät ole kovin älykkäitä opettavat jo tunnettuja asioita muille.
Juu, pitkää matikkaa, kemiaa, fysiikkaa, kieliä, jne. Kuka vaan pääsee lukemaan yliopiston niitä, eiku mites se onkaan.
Anteeksi, mutta sinä vaikutat (lue olet) kateellinen ihminen.
En itse ole opettaja, kun ei pää riittänyt opiskeluun.
Minäkään en ole opettaja, mutta entinen matematiikanopettajani aina sanoi, että hyvä opettaja ei ole liian älykäs. Älykkäät ovat kiinnostuneita vääränlaisista asioista, ajattelevat ja toimivat liian nopeasti ja liian vaikeasti.
Olen opettaja ja pidän työstäni. Teen töitä yleensä kesäloman alussa viikon verran ja palaan töihin elokuun alussa, eli lomailen n.7 viikkoa. Tykkään tehdä suunnittelutöitä rauhassa. Usein teen myös syyslomalla ja joululomalla pari-kolme 'toimistopäivää' omasta halustani. Se auttaa opetuksen toteuttamisessa.
Pidän työstäni muutenkin, vaikka se onkin muissa viesteissä mainituista syistä aika ajoin kuormittavaa. Alanvaihtoa en ole kuitenkaan harkinnut. Opiskelin opettajaksi vasta aikuisiällä, joten kokemusta muistakin duuneista on. Osa huomattavasti helpompia kuin nykyinen työ, osa yhtä hektisiä. Itse nautin työstä, jossa tapahtuu koko ajan eikä tyhjiä hetkiä ole.
Palkasta en valita. Se on mielestäni erittäin hyvä.
Toivoisin vain, että lomahomma palaisi takaisin 70-luvulle, ja kesä olisi palkaton, niin ei tarvitsisi kuunnella tätä lomista jäpätystä ja kuittailua jatkuvasti. Itsekin tein muutaman vuoden määräaikaisia töitä ollen kesät työttömänä. Kun nyt vihdoin olen pari vuotta ollut vakituisessa virassa ja saanut myös kesältä palkkaa, joka minulle työehtosopimuksen mukaan kuuluu, ärsyttää kuunnella tuttavien kuittailua helposta elämästä. Useimmilla heistä kuitenkin on itsellään 5-6 viikkoa lomaa, joten eipä tuossa niin huimaa eroa minun seitsemääni ole...
Nämä palstat ja niiden höpinät voi onneksi jättää lukematta.
Olen parhaillaan burnoutista toipuva yläkoulun lehtori. Minulla on kelpoisuus opettaa ekasta luokasta lukioon, olen siis kaksoiskelpoinen (luokan- ja aineenopettaja). Lisäksi minulla on kelpoisuus parille muullekin alalle, mutta olen valinnut opetustyön siitä klassisesta kutsumuksesta. Joskus opiskeluaikoina erehdyin myös ajattelemaan, että opettajana minulla olisi sitten perheellisenä aikaa lapsilleni.
Todellisuus: Töitä on lukuvuoden aikana niin paljon, että lapsi on päiväkodissa päivittäin 16.30 saakka, ja hänen nukahdettuaan illalla joko nukahdan itsekin tai jatkan pitkälle yöhön kirjoitelmien ja kokeiden parissa. Viikonloppuisin on aina pakko tehdä ainakin jonkin verran töitä. Syys-, joulu- ja hiihtolomille joudun aina ottamaan töitä mukaan. Lukuvuoden aikana en koskaan ole töistä vapaa. Pitkä, vapaa kesä on ainoa todellinen etu moneen muuhun ammattiin nähden, mutta työpäivien kuormitus on suuri. Luokassani käy päivittäin 80-120 teiniä, joiden jokaisen asiat minun tulisi tuntea ja joista hyvin monella on erityisiä järjestelyjä. Korona-aikana me opettajat olemme oppilaiden porrastettujen taukojen takia tehneet käytännössä tauottomia työpäiviä.
Väitän, ettei moni opettajia kadehtiva kestäisi tässä työssä montakaan viikkoa. Mulla oli kerran sijaisena tuttu, joka pyöritteli päätään parin päivän jälkeen ja ihmetteli, miten oikein jaksan työtäni. Ja hän kävi vain pitämässä tunnit, yhtenäkin päivänä 7 x 45 min ilman yhtään kunnon taukoa - minä olin tehnyt hänelle tuntisuunnitelmat ja huolehdin jälkitöistä (mitään korjattavaa tai arvioitavaa ei sijainen useimmiten hoida).
Vierailija kirjoitti:
Minä en kadehdi opettajien kesävapaita ja arvostan heidän ammattitaitoaan. Mutta parempi maku jäisi ammattikunnasta jos he myöntäisivät, että ansiot kaikkine lisineen ovat ainakin kokeneilla opettajilla keskivertoa paremmat ja työajat/lomat lapsiperheelliselle erittäin kätevät.
Opettajan palkka koulutukseen ja työn kuormittavuuteen nähden ei ole missään nimessä hyvä.
Työajat ovat erittäin hankalat nimenomaan lapselliselle opettajalle, sillä kesää lukuun ottamatta opettaja joutuu tekemään töitä kotona arki-illat ja viikonloput. Varsinaista määriteltyä työaikaa ei ole, mutta kaikenlaista työtä on niin paljon, että opettajat joutuvat työskentelemään iltaisin ja viikonloppuisin.
Kokeile opettajanhommaa yksi kuukausi. Palataan asiaan sitten, jos vielä sen jälkeen olet samaa mieltä kuin nyt.
Lomaa: 8-9 vk kesällä
1 vk syksyllä
2 vk jouluna
1 vk helmikuussa
1 vk pääsiäisenä (käytännössä ke-ke)
Liksa 4200 e
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja pidän työstäni. Teen töitä yleensä kesäloman alussa viikon verran ja palaan töihin elokuun alussa, eli lomailen n.7 viikkoa. Tykkään tehdä suunnittelutöitä rauhassa. Usein teen myös syyslomalla ja joululomalla pari-kolme 'toimistopäivää' omasta halustani. Se auttaa opetuksen toteuttamisessa.
Pidän työstäni muutenkin, vaikka se onkin muissa viesteissä mainituista syistä aika ajoin kuormittavaa. Alanvaihtoa en ole kuitenkaan harkinnut. Opiskelin opettajaksi vasta aikuisiällä, joten kokemusta muistakin duuneista on. Osa huomattavasti helpompia kuin nykyinen työ, osa yhtä hektisiä. Itse nautin työstä, jossa tapahtuu koko ajan eikä tyhjiä hetkiä ole.
Palkasta en valita. Se on mielestäni erittäin hyvä.Toivoisin vain, että lomahomma palaisi takaisin 70-luvulle, ja kesä olisi palkaton, niin ei tarvitsisi kuunnella tätä lomista jäpätystä ja kuittailua jatkuvasti. Itsekin tein muutaman vuoden määräaikaisia töitä ollen kesät työttömänä. Kun nyt vihdoin olen pari vuotta ollut vakituisessa virassa ja saanut myös kesältä palkkaa, joka minulle työehtosopimuksen mukaan kuuluu, ärsyttää kuunnella tuttavien kuittailua helposta elämästä. Useimmilla heistä kuitenkin on itsellään 5-6 viikkoa lomaa, joten eipä tuossa niin huimaa eroa minun seitsemääni ole...
Et pääsisi siitä napinasta siirtymällä 1970-luvulle. Kaikkien opettajien palkka jaettiin 12 kuukaudelle jo vuonna 1958. Tosin jo sitä ennen suurin osa opettajista sai palkkaa ympäri vuoden.
Arg ! Mun lapsi ei pysy paikoillaan, on peruslaiska, kuten äitinsäkin.
Opettaja aina jaksaa rauhoitella ja kannatella lastani.
Yläkoulussa tulee kaupanpäälle haastattelut jne.
Jokainen voi hakea opettajaksi. Harvasta on siihen. Minusta ei.
Vierailija kirjoitti:
Olen parhaillaan burnoutista toipuva yläkoulun lehtori. Minulla on kelpoisuus opettaa ekasta luokasta lukioon, olen siis kaksoiskelpoinen (luokan- ja aineenopettaja). Lisäksi minulla on kelpoisuus parille muullekin alalle, mutta olen valinnut opetustyön siitä klassisesta kutsumuksesta. Joskus opiskeluaikoina erehdyin myös ajattelemaan, että opettajana minulla olisi sitten perheellisenä aikaa lapsilleni.
Todellisuus: Töitä on lukuvuoden aikana niin paljon, että lapsi on päiväkodissa päivittäin 16.30 saakka, ja hänen nukahdettuaan illalla joko nukahdan itsekin tai jatkan pitkälle yöhön kirjoitelmien ja kokeiden parissa. Viikonloppuisin on aina pakko tehdä ainakin jonkin verran töitä. Syys-, joulu- ja hiihtolomille joudun aina ottamaan töitä mukaan. Lukuvuoden aikana en koskaan ole töistä vapaa. Pitkä, vapaa kesä on ainoa todellinen etu moneen muuhun ammattiin nähden, mutta työpäivien kuormitus on suuri. Luokassani käy päivittäin 80-120 teiniä, joiden jokaisen asiat minun tulisi tuntea ja joista hyvin monella on erityisiä järjestelyjä. Korona-aikana me opettajat olemme oppilaiden porrastettujen taukojen takia tehneet käytännössä tauottomia työpäiviä.
Väitän, ettei moni opettajia kadehtiva kestäisi tässä työssä montakaan viikkoa. Mulla oli kerran sijaisena tuttu, joka pyöritteli päätään parin päivän jälkeen ja ihmetteli, miten oikein jaksan työtäni. Ja hän kävi vain pitämässä tunnit, yhtenäkin päivänä 7 x 45 min ilman yhtään kunnon taukoa - minä olin tehnyt hänelle tuntisuunnitelmat ja huolehdin jälkitöistä (mitään korjattavaa tai arvioitavaa ei sijainen useimmiten hoida).
Aikauhee, vasta 16.30 pääset hakemaan pennun,
OAJ selvitti opettajien käsityksiä työstään ja työoloistaan. Joka kolmas tai joka neljäs opettaja harkitsee vakavasti alanvaihtoa. Harva uskoo jaksavansa eläkeikään asti opettajantöissä.
Mikäli opettajan palkka olisi niin hyvä ja loma-ajat niin mainiot, niin mikseivät opettajat viihdy työssään tämän paremmin? Mitä luulette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat kyllä kieltämättä yksi ammattiryhmä, joka elantonsa ja siihen liittyvät muut edut saa kohtuuttoman helposti.
Nojaa. Palkka ei ole kummoinen ja kesät joutuu usein olemaan työttömänä. Opinnot ovat pitkät eivätkä ihan helpoimmasta päästä.
Kasvatustieteiden opiskelu ei kyllä ole kovinkaan rankkaa.
Palkka on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto-opettaja saa n. 2900 e bruttona.
Ja paljonko pitää silloin saada nettona...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan palkka koulutukseen ja työn kuormittavuuteen nähden ei ole missään nimessä hyvä.
Työajat ovat erittäin hankalat nimenomaan lapselliselle opettajalle, sillä kesää lukuun ottamatta opettaja joutuu tekemään töitä kotona arki-illat ja viikonloput. Varsinaista määriteltyä työaikaa ei ole, mutta kaikenlaista työtä on niin paljon, että opettajat joutuvat työskentelemään iltaisin ja viikonloppuisin.
Kokeile opettajanhommaa yksi kuukausi. Palataan asiaan sitten, jos vielä sen jälkeen olet samaa mieltä kuin nyt.
Ehkä sinä voisit koettaa kuukauden minun työtäni. Tutkinto ja palkkaus ovat suunnilleen samaa tasoa kuin opettajilla, itse työ on vuorotyötä. Sen jälkeen voisimme keskustella siitä, millainen on opettajan työn kuormittavuus ja millaiset opettajan työajat lapsiperheen näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
OAJ selvitti opettajien käsityksiä työstään ja työoloistaan. Joka kolmas tai joka neljäs opettaja harkitsee vakavasti alanvaihtoa. Harva uskoo jaksavansa eläkeikään asti opettajantöissä.
Mikäli opettajan palkka olisi niin hyvä ja loma-ajat niin mainiot, niin mikseivät opettajat viihdy työssään tämän paremmin? Mitä luulette?
Työssä viihtymiseen vaikuttavat monet asiat. Mutta jos ammattikunta, jonka tulot ovat keskivertoa paremmat, valittaa koko ajan huonosta palkastaan, antaahan se vähän koomisen vaikutelman.
Ja sanotaan nyt vielä kerran että toivoisin sekä opettajien että oppilaiden vuoksi, että koulut saataisiin työyhteisöinä kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin vain, että lomahomma palaisi takaisin 70-luvulle, ja kesä olisi palkaton, niin ei tarvitsisi kuunnella tätä lomista jäpätystä ja kuittailua jatkuvasti. Itsekin tein muutaman vuoden määräaikaisia töitä ollen kesät työttömänä. Kun nyt vihdoin olen pari vuotta ollut vakituisessa virassa ja saanut myös kesältä palkkaa, joka minulle työehtosopimuksen mukaan kuuluu, ärsyttää kuunnella tuttavien kuittailua helposta elämästä. Useimmilla heistä kuitenkin on itsellään 5-6 viikkoa lomaa, joten eipä tuossa niin huimaa eroa minun seitsemääni ole...
Samoja ajatuksia. Mieheni tekee vastuullista päällikkötason työtä, tienaa huomattavasti minua enemmän ja pitää kesällä vähintään kuusi viikkoa lomaa. Tänä kesänä taisi olla seitsemän viikkoa. Meillä peruskoulussa on vapaata tänä vuonna 6.6.-8.8. Millään laskukaavalla tuo ei ole 2,5 kuukautta, mistä jotkut jaksavat irviä. Tuosta ajasta olen itse menossa koululle luokkaa siivoamaan ja papereita mapittamaan ainakin kahtena tai kolmena päivänä kesäkuussa. En koskaan ehdi näitä asioita lukuvuoden aikana. Laskin joskus lukuvuoden työmääräni, ja olin iltaisin ja viikonloppuisin tehnyt sisään niin paljon tunteja kuin kesäkuussa olisi juhannukseen mennessä kertynyt, jos työ olisi tehty virka-aikana. Mutta kun kaikki on tehtävä kevätjuhlaan mennessä, kyse on urakasta, jota tehdään tarvittaessa yötä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat kyllä kieltämättä yksi ammattiryhmä, joka elantonsa ja siihen liittyvät muut edut saa kohtuuttoman helposti.
Nojaa. Palkka ei ole kummoinen ja kesät joutuu usein olemaan työttömänä. Opinnot ovat pitkät eivätkä ihan helpoimmasta päästä.
Kasvatustieteiden opiskelu ei kyllä ole kovinkaan rankkaa.
Palkka on hyvä.
Kolme kurssia kvanttifysiikkaa, plasmafysiikkaa, mittateoriaa, topologiaa, differentiaaliyhtälöitä jne. Jokainen voi käydä avoimesta kokeilemassa kuinka helppoa on. Ehkä hoitajiin verrattuna tämä reilun kolmen tonnin palkka on ihan hyvä, mutta ei muihin akateemisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien loma on kohtuuttoman pitkä. Siitä osan voisi käyttää esim. koulutukseen ja yhteissuunnitteluun.
Mutta ay-ihmiset vastustavat tiukasti, heistä normaaliin työaikajärjestelmään siirtyminen edellyttäisi palkkojen nostoa.
Kukapa saavutetuista eduista tinkisi?
Opettajien kesäloma on 4 viikon pituinen niin kuin muillakin. Kesään kuuluu _opetukseton jakso_, joka ei ole lomaa ja siltä ajalta ei makseta palkkaa. Opettaja tienaa palkkansa lukuvuoden aikana, joka sitten jaetaan 12 kuukaudella niin, että kesälläkin tulee rahaa. Ennen ei ollut tätä systeemiä vaan palkka maksettiin 9 kuukauden aikana ja opettajat itse säästivät siitä kesää varten. Nykyään opettajan puolesta "säästetään" kun palkka on jaettu 12 kuukaudelle. Opetukseton jakso on periaatteessa sellaista aikaa, että silloin voi tehdä mitä vaan, vaikkapa töitä, mutta siitä työstä pitäisi sitten maksaa ihan erillinen korvaus.
Tämähän tarkoittaa sitä, että opettajan kuukausipalkka on 12/9 eli 1,33 kertaa suurempi kuin tilinauhassa lukee. Kannattaa muistaa tämä kun pohtii kuukausipalkan suuruutta.
Tiedän, että osa opettajista ei saa kesältä palkkaa, ja se johtuu siitä että työnantaja on säästää, mutta myös siitä, että OAJ:ta ei yhtään kiinnosta puolustaa muiden kuin virassa olevien etuja.
Pidin kokeet huhtikuussa. Toukokuu on opiskeltu videoita katsomalla. Kesälomaa odoteltu. Työaika 8-13. Raskas duuni. Ei meinaa jaksaa.
Ei pidä paikkaansa. Vain opettajat kärsivät umpityhmistä kakaroista.