Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käytösnumero nykyisin. Olen kuullut, että introvertti ei voi saada käytöksestä kymppiä

Vierailija
29.05.2021 |

Pitää olla ulospäinsuuntautuva ja avulias ja mitä kaikkea. Joku opettaja voisi valaista, mitä tarvitaan hyvään käytösnumeroon vaikkapa yläasteella.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättötodistushan se sitten ratkaisee, ei jatko-opiskelupaikassa näitä lapsuusajan väliarviointeja tiirailla.

Vierailija
22/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää käytös numeroa voi saada olemalla hiljaa nurkassa. Ei se ole hyvää käytöstä. Täytyy huomioida muut positiivisella tavalla ja olla käytöstavat.

Missä vielä on käytösnumerot käytössä?

Eihän nämä sulje pois toisiaan? Olen hiljainen, tai lähinnä vai niin rauhallinen, en ujo, odotan puheenvuoroa ennemmin kuin huudan päälle, osaan sanoa reipapasti kiitos, avata ja pitää ovia auki yms. ja silti sain "ujoudesta" käytös 7:n aikoinaan ja se megafonin kanssa päälle huutava rymyeetu sai kympin, vaikka jyräsi kirjaimellisesti välillä muiden päälle ja opettajallekin kettuili.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli käytösnumero 7. Olin hiljainen ja arka mutta kuitenkin kohtelias ja vastasin kun kysyttiin yms. Olin aina ajoissa tunneilla jne.

Rääväsuisilla kiusaajatytöillä oli 9 koska olivat sosiaalisia. Tämä siis 2000-luvun alussa.

Eli opettajat naaman perusteella antoivat numeron.

Vierailija
24/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introverttiys ei liity nyt tähänkään.

Mutta omassa koulussani meillä alkuopetuksessa käytösarviointi on sanallinen. Siellä on esim kohta ”oppilas käyttäytyy kohteliaasti ja avuliaasti”. Luokallani on useampi niin hiljainen että en voi laittaa kohtaan muuta kuin ”harjoiteltavaa on vielä”. Vai onko ap:n mielestä kohteliasta olla vastaamatta luokkakaverin tervehdykseen tai opettajan kysymykseen? Tai kun muut osallistuvat esim kuvistunnin jälkeiseen siivoukseen oma-aloitteisesti niin nämä hiljaiset nököttävät paikallaan vaikka heille erikseen antaisi tehtävän tyyliin ”lakaisetko sinä”.

Jostain syystä eivät vaikuta olevan ollenkaan mukavuusalueella. Joko luokan ilmapiirissä tai opettajan toimintatavassa on jotain mitä pitäisi tarkastella. Ei kymppiä opettajalle.

Onneksi opettajat eivät numeroita saa. Olisi muuten jäänyt myös näiden lasten erityisopettaja, ekaluokan opettaja ja eskariope ilman kymppejä. Jännä kuinka kaikki näiden lasten kohdalle osuneet aikuiset ovat olleet ihan paskoja... olisiko ehkä kotona se ongelma? Koti ei ole vaihtunut.

Vierailija
25/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa muu numero kuin 10 käytöksestä olisi aikanaan ollut selkäsaunan tai ainakin vakavan puhuttelun paikka.

Vierailija
26/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertit aina yrittää kääntää epäsosiaalisuutensa joksikin ihme eduksi ja lahjaksi.

Asiahan olisi aivan helppo tarkistaa netistä, mutta sen sijaan ap halusi pusata mutuketjun. Way to go, kertoo introverttien älykkyydestä aika lailla.

https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ops/355193/perusopetus/tekstikap…

Mitäpä tuossa sanottiinkaan? Heti kolmannessa kappaleessa?

"Käyttäytyminen ei kohdistu oppilaan temperamenttiin eikä henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Arviointi perustuu opetussuunnitelmassa käyttäytymiselle asetettuihin tavoitteisiin. Käyttäytyminen arvioidaan kaikilla vuosiluokilla samoin kriteerein, ikäkausi huomioiden."

Jos introvertti ei muka kykene noihin asioihin, mitä tuossa on lueteltu, kuten toisten auttaminen ja kannustaminen ja rakentava toiminta ryhmässä, niin mitä ylpeiltävää introverttiudessa muka oikeasti olikaan?

Vai onko kenties niin, että te ette olekaan niin syrjitty ryhmä, mitä haluatte itse antaa ymmärtää? Perseily ja jurotus ovat introverttiuteen liittymättömiä ominaisuuksia.

Vierailija
27/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajat selittivät, että 10 saadakseen pitää olla "aktiivinen" ja esim. "auttaa muita" ja "olla vapaaehtoisena mukana" ja "osallistua". minulla nro taisi olla aina 9 juuri tästä syystä.

usein nämä aktiiviset poliitikonalut saattoivat kyllä olla myös kiusaajia, mutta se meni opettajilla sitten ihan tutkan ohitse.

Vierailija
28/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introvertit aina yrittää kääntää epäsosiaalisuutensa joksikin ihme eduksi ja lahjaksi.

Asiahan olisi aivan helppo tarkistaa netistä, mutta sen sijaan ap halusi pusata mutuketjun. Way to go, kertoo introverttien älykkyydestä aika lailla.

"Käyttäytyminen ei kohdistu oppilaan temperamenttiin eikä henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Arviointi perustuu opetussuunnitelmassa käyttäytymiselle asetettuihin tavoitteisiin. Käyttäytyminen arvioidaan kaikilla vuosiluokilla samoin kriteerein, ikäkausi huomioiden."

Jos introvertti ei muka kykene noihin asioihin, mitä tuossa on lueteltu, kuten toisten auttaminen ja kannustaminen ja rakentava toiminta ryhmässä, niin mitä ylpeiltävää introverttiudessa muka oikeasti olikaan?

Vai onko kenties niin, että te ette olekaan niin syrjitty ryhmä, mitä haluatte itse antaa ymmärtää? Perseily ja jurotus ovat introverttiuteen liittymättömiä ominaisuuksia.

Voitko lopettaa kommentoinnin, koska et edes tiedä mitä introvertti tarkoittaa. Epäsosiaalisuus, perseily, jurotus eivät liity asiaan mitenkään.

Vierailija
29/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytösarvioinnin kriteerit ovat ihan julkista tietoa ja löytyvät netistä.

Kymppiin edellytetään aktiivista otetta. Oppilas itse toiminnallaan kohentaa ilmapiiriä ja hänellä on rohkeutta puolustaa hyvää. Hän kannustaa muita eikä keskity vain itseensä. Hän osaa muuttaa käytöstään tilanteesta riippuen. Hän edistää aktiivisesti muiden hyvinvointia.

Kasi on jo kehu, se on hyvää käytöstä.

Vierailija
30/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytösarvioinnin kriteerit ovat ihan julkista tietoa ja löytyvät netistä.

Kymppiin edellytetään aktiivista otetta. Oppilas itse toiminnallaan kohentaa ilmapiiriä ja hänellä on rohkeutta puolustaa hyvää. Hän kannustaa muita eikä keskity vain itseensä. Hän osaa muuttaa käytöstään tilanteesta riippuen. Hän edistää aktiivisesti muiden hyvinvointia.

Kasi on jo kehu, se on hyvää käytöstä.

Monella koulukiusaajalla on ollut 10. Koska puolustavat omia kavereitaan ja suosituiden jengissä on hyvä yhteishenki. Opettajia ei kiinnosta jos joku "luuseri" välillä tönäistään pusikkoon tai lihavaa oppilasta kutsutaan leikillä puttepossuksi.

Vierailija
31/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, kaikki ihmiset jotka ovat minua elämäni aikana loukanneet, ovat olleet enempi ekstroverttejä. Ja useimmin kiusanneet/syrjineet ja puhuneet selän takana. Että niillekö parempi käytösnumero?

Vierailija
32/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytösnumeron arviointi olisi paljon oikeudenmukaisempi kun se lähtisi oletuksena kympistä. Oppilaan huono ja häiritsevä käytös laskee sitä. Hiljainen kaveri joka ei häiritse ketään on oikeutetty kymppiin.

Ihan samalla perusteella voisi sanoa että matikan tai liikunnan numeron pitäisi olla oletuksena kymppi, ja siitä se sitten lähtisi laskemaan jos laskee väärin tai ei osu pesismailalla palloon.

Minusta paljon yksinkertaisempaa, että se hyvä perussuoritus on käytöksessä 8, ja siitä sitten se ylenee tai alenee jos näkee vaivaa asian eteen. Kai käytöksessäkin arvostelun pitää kannustaa ihmisiä yrittämään parhaansa eikä vain välttelemään virheitä.

Vierailija
33/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, kun Suomessa ajatellaan, että on erityisen kehuttavaa käytöstä, jos vaan hiljaa möllöttää nurkassa ja ottaa kirjan esiin, kun ope käskee ja juttelee vain parhaan kaverin kanssa. Joo, se voi olla ihan ok ja normaalia, mutta ei sitä nyt kympillä palkita.

Vierailija
34/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma, kun Suomessa ajatellaan, että on erityisen kehuttavaa käytöstä, jos vaan hiljaa möllöttää nurkassa ja ottaa kirjan esiin, kun ope käskee ja juttelee vain parhaan kaverin kanssa. Joo, se voi olla ihan ok ja normaalia, mutta ei sitä nyt kympillä palkita.

On se kumma kun Suomessa kuvaillaan hiljaisia ihmisiä möllöttäjiksi. Persoonaansa on vähän vaikea muuttaa. Mielestäni tärkeintä olisi olla hyväkäytöksinen mutta ilmeisesti hyvään käytökseen kuuluu vakiona puheripuli.

Vierailija
35/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko lopettaa kommentoinnin, koska et edes tiedä mitä introvertti tarkoittaa. Epäsosiaalisuus, perseily, jurotus eivät liity asiaan mitenkään.

Mitä minä juuri tuossa itse sanoin? Osaatko lukea? Jaksatko lukea loppuun saakka kommentit, joihin vastaat? Tai onko kenties niin, että et ymmärrä lukemaasi?

Eivät nuo introverttiyteen liitykään, joten ei, introverttiys ei ole tietenkään asia, joka millään tavalla vaikuttaisi käytösnumeroon.

Joten koko tämä ketjun aihe on typerä.

Vierailija
36/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opettajana annan numeron kyllä ihan sen mukaan mitä oppilas itsestään näyttää. Luokallani on mukavia hiljaisia ja kilttejä oppilaita, jotka auttavat muita ja ovat ryhmätöissä vähän syrjässä, mutta kuitenkin antavat työhön oman panoksensa. He saavat aktiivisuudesta täydet pinnat niin kuin ekstrovertit luokkakaverinsa, jotka ovat hyvin aktiivisia. Ekstroverteilla voi sitten olla parannettavaa muiden huomioimisessa. Jos hiljainen "ujo" oppilas ei koskaan auta ketään, ei vastaa kysymyksiin eikä tervehdi ketään niin keskustelen asiasta oppilaan kanssa. Jos ei käytös muutu niin kyllä se vaikuttaa arviointiin niin, että oppilas ei osaa ottaa muita huomioon ja olla ystävällinen. Introverttiys ja ujous ei tarkoita sitä etteikö peruskäytöstapoja voisi noudattaa.

Vierailija
37/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introverttiys ei liity nyt tähänkään.

Mutta omassa koulussani meillä alkuopetuksessa käytösarviointi on sanallinen. Siellä on esim kohta ”oppilas käyttäytyy kohteliaasti ja avuliaasti”. Luokallani on useampi niin hiljainen että en voi laittaa kohtaan muuta kuin ”harjoiteltavaa on vielä”. Vai onko ap:n mielestä kohteliasta olla vastaamatta luokkakaverin tervehdykseen tai opettajan kysymykseen? Tai kun muut osallistuvat esim kuvistunnin jälkeiseen siivoukseen oma-aloitteisesti niin nämä hiljaiset nököttävät paikallaan vaikka heille erikseen antaisi tehtävän tyyliin ”lakaisetko sinä”.

Vaikutat sekoittavan hiljaisuuden ja passiivisuuden.

Vierailija
38/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aineenopettajana ja luokanvalvojana yläkoulussa. Katson pitkälti Wilma-merkintöjä, kun alan miettiä käytösnumeroa. Minähän näen oppilaita korkeintaan kolme kertaa viikossa, joten minulla ei mitenkään voi olla kokonaiskuvaa oppilaasta. 

Yläkoulun käytösnumerot annetaan niin, että jokainen opettaja antaa oppilaille käytösnumeron ja näiden keskiarvosta muodostuu todistuksen numero. Luokanvalvoja voi vielä sitä numeroa rukata ylös tai alas, jos hänellä on syvempää tietoa oppilaasta (luokanvalvojallehan päätyvät kaikki tiedot esim. jälki-istunnoista, kiusaamisista, muista tihutöistä). Jos luokanvalvoja menee muuttamaan alkuperäistä käytösarvosanaa, joka muutoin tulisi keskiarvosta pyöristettynä, se hyväksytetään opettajankokouksessa. Siis jokainen luokka käydään siellä läpi ja lv. kertoo, kenen numeroa muuttaa ja millä perusteella. Muut opettajat hyväksyvät tai sitten äänestetään.

Annan vuoden mittaan jälki-istuntoa, kun merkintöjä alkaa olla tarpeeksi iso liuta. Jos oppilaalla on ollut jälki-istunto esim. useista kirjan unohteluista, voin pitää numeron kasissa. Jos jälki-istuntoa on tullut tappeluista tai lukuisista pommiin nukkumisista, alennan käytösnumeroa seiskaan tai jopa kuutoseen, jos tilanne on tarpeeksi paha.

Vastaavasti jos oppilaalla on paljon ja monipuolisesti hyvä-merkintöjä, katson sen korottavaksi tekijäksi numeroa päättäessäni. Monipuolisuus tarkoittaa sitä, että merkinnän antanut opettaja on täsmentänyt, että oppilas on ollut avulias, esim. siivouksessa omatoiminen, auttanut toista oppilasta tai opettajaa tai osoittanut erityistä kohteliaisuutta koulussa.

Peruskäytöstavoilla saa kasin. Siitä sitten lähdetään ylöspäin tai alaspäin. Tänä vuonna annoin yhden ainoan kympin. Se meni tytölle, joka on hiljainen mutta joka hymyilee aina ystävällisesti ja tervehtii, jolla ei ollut Wilmassa ensimmäistäkään negatiivista huomautusta mutta oli kymmeniä positiivisia merkintöjä ja jonka olen nähnyt pyytämättä auttavan muita ja jolla on aina kaikki tavarat mukana, laite ladattuna ja läksyt tehtynä.

Ne hölösuut eivät todellakaan saa ysiä tai kymppiä. Samoin ne, jotka katsovat minua kuin halpaa makkaraa kun viimein viitsivät kouluun raahautua, jäävät paitsi kiitettävästä numerosta.

Vierailija
39/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on ihan samasta asiasta kuin patistettaisiin olemaan heteronormatiivinen. Homo joka ei osaa toimia heteronormatiivisesti saa huonon arvosanan.

Vierailija
40/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa muu numero kuin 10 käytöksestä olisi aikanaan ollut selkäsaunan tai ainakin vakavan puhuttelun paikka.

Joo, kauan sitten nuoruudessani oli näin. Käytös oli kaikilla kymppi ja jostain karmeista teoista uhattiin antaa käytöksen alennus, eli pudottaa käytösnumero kympistä esimerkiksi ysiin. Tuossa muodossa numero oli aivan turha, mutta ei sekään oikealta tunnu että kiltti, ujo ja hiljainen saa käytöksestä seiskan ja rääväsuinen kiusaaja kympin.