Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käytösnumero nykyisin. Olen kuullut, että introvertti ei voi saada käytöksestä kymppiä

Vierailija
29.05.2021 |

Pitää olla ulospäinsuuntautuva ja avulias ja mitä kaikkea. Joku opettaja voisi valaista, mitä tarvitaan hyvään käytösnumeroon vaikkapa yläasteella.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää käytös numeroa voi saada olemalla hiljaa nurkassa. Ei se ole hyvää käytöstä. Täytyy huomioida muut positiivisella tavalla ja olla käytöstavat.

Missä vielä on käytösnumerot käytössä?

Hyvää käytöstä on se että antaa muiden olla rauhassa eikä puhu jos ei ole oikeasti asiaa. Kukaan ei jaksa kuunnella jatkuvaa pälpättämistä.

Vierailija
42/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä introvertti käyttäytyy paremmin kuin ekstrovertit. Ekstroverteistä ne häiriköijät löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa annetaan numerot pärstän, persoonallisuuden ja uhristatuksen perusteella.

Puppua. Se ettei sinulla tai sinun lapsella ole ollut hyvä koulumenestys, ei ole opettajan syytä.

Arvaa mikä olen ammatiltani? ;)

Vierailija
44/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussamme kymppiin vaaditaan, että oppilas on aktiivisesti omilla toimillaan edistänyt luokan ilmapiiriä. Eli ei riitä, että istuu nurkassa hiljaa.

Tämä on tämän maan kouluissa vikana. Opettajat saavat ITSE päättää millä perusteilla ne numeroita antavat.

Toisessa koulussa saa käytösarvosanaksi hylätyn ja toisessa kympin vaikka käyttäytyy täysin samalla tavalla.

Vierailija
45/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöksestä 10: ei myöhästele, v..le oppilaille eikä koulun henkilökunnalle, on kohtelias esim.tervehtii muita, ei ole itsekäs eikä etuile, jos pitää odottaa vuoroa eli kaikkea sitä, mitä tällä palstalla EI ole nykyään!!

Vierailija
46/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa annetaan numerot pärstän, persoonallisuuden ja uhristatuksen perusteella.

Puppua. Se ettei sinulla tai sinun lapsella ole ollut hyvä koulumenestys, ei ole opettajan syytä.

Arvaa mikä olen ammatiltani? ;)

kansankynttilä?

Vierailija
47/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introvertit aina yrittää kääntää epäsosiaalisuutensa joksikin ihme eduksi ja lahjaksi.

Asiahan olisi aivan helppo tarkistaa netistä, mutta sen sijaan ap halusi pusata mutuketjun. Way to go, kertoo introverttien älykkyydestä aika lailla.

https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ops/355193/perusopetus/tekstikap…

Mitäpä tuossa sanottiinkaan? Heti kolmannessa kappaleessa?

"Käyttäytyminen ei kohdistu oppilaan temperamenttiin eikä henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Arviointi perustuu opetussuunnitelmassa käyttäytymiselle asetettuihin tavoitteisiin. Käyttäytyminen arvioidaan kaikilla vuosiluokilla samoin kriteerein, ikäkausi huomioiden."

Jos introvertti ei muka kykene noihin asioihin, mitä tuossa on lueteltu, kuten toisten auttaminen ja kannustaminen ja rakentava toiminta ryhmässä, niin mitä ylpeiltävää introverttiudessa muka oikeasti olikaan?

Vai onko kenties niin, että te ette olekaan niin syrjitty ryhmä, mitä haluatte itse antaa ymmärtää? Perseily ja jurotus ovat introverttiuteen liittymättömiä ominaisuuksia.

Ei ihme että Suomen peruskoulu on mennyt vessassa alas.

Oppilaan tehtävänä on vain ja ainoastaan osata opetettavat asiat esim. matematiikka. Hän ei ole vastuussa muista oppilaista eikä heistä tarvitse tykätä.

En minä työpaikallakaan puhu kenenkään kanssa kuin työasioista ja vain kun on pakko. Hyvin menee.

Vierailija
48/55 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aineenopettajana ja luokanvalvojana yläkoulussa. Katson pitkälti Wilma-merkintöjä, kun alan miettiä käytösnumeroa. Minähän näen oppilaita korkeintaan kolme kertaa viikossa, joten minulla ei mitenkään voi olla kokonaiskuvaa oppilaasta. 

Yläkoulun käytösnumerot annetaan niin, että jokainen opettaja antaa oppilaille käytösnumeron ja näiden keskiarvosta muodostuu todistuksen numero. Luokanvalvoja voi vielä sitä numeroa rukata ylös tai alas, jos hänellä on syvempää tietoa oppilaasta (luokanvalvojallehan päätyvät kaikki tiedot esim. jälki-istunnoista, kiusaamisista, muista tihutöistä). Jos luokanvalvoja menee muuttamaan alkuperäistä käytösarvosanaa, joka muutoin tulisi keskiarvosta pyöristettynä, se hyväksytetään opettajankokouksessa. Siis jokainen luokka käydään siellä läpi ja lv. kertoo, kenen numeroa muuttaa ja millä perusteella. Muut opettajat hyväksyvät tai sitten äänestetään.

Annan vuoden mittaan jälki-istuntoa, kun merkintöjä alkaa olla tarpeeksi iso liuta. Jos oppilaalla on ollut jälki-istunto esim. useista kirjan unohteluista, voin pitää numeron kasissa. Jos jälki-istuntoa on tullut tappeluista tai lukuisista pommiin nukkumisista, alennan käytösnumeroa seiskaan tai jopa kuutoseen, jos tilanne on tarpeeksi paha.

Vastaavasti jos oppilaalla on paljon ja monipuolisesti hyvä-merkintöjä, katson sen korottavaksi tekijäksi numeroa päättäessäni. Monipuolisuus tarkoittaa sitä, että merkinnän antanut opettaja on täsmentänyt, että oppilas on ollut avulias, esim. siivouksessa omatoiminen, auttanut toista oppilasta tai opettajaa tai osoittanut erityistä kohteliaisuutta koulussa.

Peruskäytöstavoilla saa kasin. Siitä sitten lähdetään ylöspäin tai alaspäin. Tänä vuonna annoin yhden ainoan kympin. Se meni tytölle, joka on hiljainen mutta joka hymyilee aina ystävällisesti ja tervehtii, jolla ei ollut Wilmassa ensimmäistäkään negatiivista huomautusta mutta oli kymmeniä positiivisia merkintöjä ja jonka olen nähnyt pyytämättä auttavan muita ja jolla on aina kaikki tavarat mukana, laite ladattuna ja läksyt tehtynä.

Ne hölösuut eivät todellakaan saa ysiä tai kymppiä. Samoin ne, jotka katsovat minua kuin halpaa makkaraa kun viimein viitsivät kouluun raahautua, jäävät paitsi kiitettävästä numerosta.

Tässä ketjun ensimmäinen kunnon vastaus jossa ei puhuta pelkältä perstuntumalta

Vierailija
49/55 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introverttiys ei liity nyt tähänkään.

Mutta omassa koulussani meillä alkuopetuksessa käytösarviointi on sanallinen. Siellä on esim kohta ”oppilas käyttäytyy kohteliaasti ja avuliaasti”. Luokallani on useampi niin hiljainen että en voi laittaa kohtaan muuta kuin ”harjoiteltavaa on vielä”. Vai onko ap:n mielestä kohteliasta olla vastaamatta luokkakaverin tervehdykseen tai opettajan kysymykseen? Tai kun muut osallistuvat esim kuvistunnin jälkeiseen siivoukseen oma-aloitteisesti niin nämä hiljaiset nököttävät paikallaan vaikka heille erikseen antaisi tehtävän tyyliin ”lakaisetko sinä”.

"Nämä hiljaiset" hmm

Vierailija
50/55 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain 9:n käytöksestä noin 15v sitten, ihan vain käyttäytymällä ja olemalla enimmäkseen hiljaa. Miten on sitten nykyään kuolasuiden aikakaudella, en tiedä.

Ennen saikin! Nyt se on paljon ankarampaa. Vaan ne oikealla tavalla sosiaaliset saavat 10. Ennen piti olla totaalinen häirikkö ja sai silti 8. Yksikin jälki-istunto mahdollistaa nykyään seiskaan, jos luette perustelut.

Ei tuo ota huomioon esim eri tavalla kehittyviä, eikä ole ollenkaan motivoivaa. Tottakai se kehittynein, vanhin oppilas on vahvoilla tässä(kin) ja yhdenlainen standardi verrattuna nuorempiin.

Vierailija
51/55 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa muu numero kuin 10 käytöksestä olisi aikanaan ollut selkäsaunan tai ainakin vakavan puhuttelun paikka.

Joo ja lähes kaikki saikin sen 10 tai 9. Ota huomioon et kriteerit muuttuneet. Minusta huonompaan suuntaan. Käytös on kyllä ehdottomasti tärkeä osa koulutusta ja kehitystä, mutta mielestäni huomattavasti parempi tapa olisi esim sanallinen arvio, jossa kerrottaisiin käytöksen vahvuudet ja haasteet ja yhdessä sovitut tavoitteet seuraavaa vuotta varten. Antaisi paljon paremman kuvan ja motivoisi lasta/nuorta yrittämään.

Vierailija
52/55 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytösarvioinnin kriteerit ovat ihan julkista tietoa ja löytyvät netistä.

Kymppiin edellytetään aktiivista otetta. Oppilas itse toiminnallaan kohentaa ilmapiiriä ja hänellä on rohkeutta puolustaa hyvää. Hän kannustaa muita eikä keskity vain itseensä. Hän osaa muuttaa käytöstään tilanteesta riippuen. Hän edistää aktiivisesti muiden hyvinvointia.

Kasi on jo kehu, se on hyvää käytöstä.

Käytöksessäkin on niin paljon eri osa-alueita, että numeraalinen arviointi on kyllä haastavaa. Siinä vaikuttaa myös liian paljon opettajan oma näkökulma, verrattuna muihin arvioitaviin seikkoihin.

Mikä on hyvää ilmapiirin luomista? Kuinka suuri merkitys on oikeaoppisella tervehtimisellä kenenkin mielestä? (Minulla oli yliopisto-opinnoissa professori, joka ei katsonut ketään silmiin. Ei se ole aina luontaista aikuisellekaan) Entä jos lapsi on liian vilkas, mut hyväsydäminen ja avulias? Verrattuna pistiliääseen kiusaajaan ja manipuloijaan, jonka toimintaa ei opettaja näe?

Ja ihan aikuisten oikeesti, kyllä monella opettajalla on niitä silmätikkujakin.

Näen monia ongelmia nykyisessä käytöksen arvioinnissa

Vierailija
53/55 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaruksilla eroa 10 vuotta. Vanhemmalla käytösnumero oli aina 9, vaikka takana muutamia myöhästymisiä, jopa yksi jälki- istunto ja koulussa keskiverto oppilas. Oli silti suulas, vitsikäs, ulospäinsuuntautunut ja käyttäytyi toki hyvin. Nuorempi sisarus todella vastuullinen, erittäin hyvin käyttäytyvä, vain positiivisia kommentteja Wilmassa, mutta käytösnumero 8. Erona, että on hiljainen ja ujohko, mutta äitinä en tätä ymmärrä! Arviointi on muuttunut persoonan arvosteluksi.

Vierailija
54/55 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalin hyvän käytöksen (=kohtelias ja hyvät tavat) lisäksi pitää esim. auttaa muita (esim. vieruskaveria matikassa tai ramppikuumeessa), huomioida muut (esim. joustavasti ryhmätöissä) ja toimia kiusaamista vastaan (esim. puolustaa kiusattua, olla syrjityn kaveri, lohduttaa). Sellainen saa kympin!

Vierailija
55/55 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aina 7 tai 8 kun olin ujo ja kiusattu. Kiusaajillani oli 9 tai 10. Opettaja sanoi silti aina vanhemmilleni kuinka kiltti olen.