Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCOS ja kiinteytyminen

Vierailija
29.05.2021 |

PCOS ja ylipaino linkkautuvat usein yhteen. Kärsin PCOS:stä, mutta painoni on painoindeksillä mitattuna normaali (22 - 23) johtuen todennäköisesti ainakin osittain melko aktiivisesta arjesta ja kelvollisista ruokailutavoista. Normaalipainosta huolimatta rasvaprosenttini on yli 30 eli rasvaa on vähän joka puolella kropassani. Erityisesti löysä keskivartalo ja käsivarret sekä selluliitti reisissä ärsyttää.
Lihasvoimani ovat heikot ja olenkin aloittanut nyt kuntosaliharjoittelun (n. 3 krt/vko). Voimaa on tullutkin jo heti ensimmäisten viikkojen aikana lisää, mutta löllöissä jenkkakahvoissa ei ole vielä minkäänlaista muutosta.
Toki matka on vasta alussa, mutta aloin pohtia, millainen vaikutus PCOS:llä mahdollisesti on kiinteytymistavoitteisiin. Onko joku normaalipainoinen PCOS:stä kärsivä onnistunut kiinteytymään (rasvaprosentti esim. alle 25 %)? Jos on, otan kaikki vinkit iloisena vastaan!
P.s. Ymmärrän, että ruoka ja liikunta ovat avainasemassa, kun pyritään kiinteytymään enkä etsi PCOS:stä tekosyytä läskeilleni. Tulipa nyt vaan mieleen, että olisi mielenkiintoista kuulla, josko jollain olisi antaa erityisvinkkejä tulosten tehostamiseksi.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole diagnoosia mutta olen kyllä miettinyt voisko mulla olla pcos.

On meinaan sama ongelma. Olen hoikka (170cm/61kg) mutta mahassa on jatkuvasti kummallinen turvotus päällä. Ei ole läskiä, lähtee nimittäin välillä pois syömisiä muuttamatta. Vatsa näyttää joltain selluliittihyytelöltä ja olo on turpea. Eli vinkit kiinnostaa kanssa!

Vierailija
2/14 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma rasvaprosentti on n. 16-17. Treeni ja ruokavalio, eipä siihen oikotietä taida olla. Ja itselläni se oli (ja oikeastaan on edelleen) vuosien projekti, toiset saa tuloksia paljon nopeammin. Ylipainoinen en ole ollut koskaan, mutta kehonkoostumus on ollut jotain ihan muuta kuin nykyään. Oma PCOS tosin helpotti raskauksien myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma rasvaprosentti on n. 16-17. Treeni ja ruokavalio, eipä siihen oikotietä taida olla. Ja itselläni se oli (ja oikeastaan on edelleen) vuosien projekti, toiset saa tuloksia paljon nopeammin. Ylipainoinen en ole ollut koskaan, mutta kehonkoostumus on ollut jotain ihan muuta kuin nykyään. Oma PCOS tosin helpotti raskauksien myötä.

Mitä sulla ”treeni ja ruokavalio” tarkoittaa käytännössä?

Vierailija
4/14 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama setti. Lasten synnyttyä kivut helpotti ja aloin liikkumaan enemmän. Nyt 6v treeniä takana ja rasvat alle 20. Teen itse ruoan päivittäin, salaattia ja lisäkekasviksia on joka päivä plus normiruoka. Painonnosto oli tärkein yksittäinen asia kehonkoostumuksen kannalta, käyn 2-3 kertaa viikossa salilla ja kävelen vähintään 3 vartin lenkkiä päivittäin. Mulla on myös endo mutta sekin on helpottanut lasten myötä. Jenkkakahvat lähti mulla vasta pari vuotta sitten mutta lähtivät kuitenkin, kehitys on hidasta.

Vierailija
5/14 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja kokemuksia minullakin. Oma painoindeksi normaali, mutta vatsa aina sellainen pömpöttävä. Olen 170 cm ja painan nyt 65 kiloa. Selluliittia minullakin. Muitakin pcos oireita on.

Vierailija
6/14 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle yksi todella ihana gynekologi totesi, että vähähiilihydraattinen ruokavalio on PCO -syndrooman kanssa paras tapa estää tuo turha rasvan kertyminen. Toinen vinkki oli vähintään 10 minuuttia hengästyttävää liikuntaa päivittäin, jolloin se tehoaa jotenkin hormonitasolla aineenvaihduntaan. Myös A-, B-, C- ja E-vitamiinit ovat hänen mukaansa tärkeitä. Käynnistä on jo muutama vuosi, enkä enää muista kaikkia yksityiskohtia! Nyt pitäisi varata uutta aikaa kun on tullut ongelmia kuukautiskiertoon.

Itse noudatin tätä vhh-ruokavaliota ja harrastin monta kertaa viikossa painonnostoa salilla, onnistuin kiinteytymään äärimmäisen timmiin kuntoon (rasvaprosentista en tiedä, mutta entinen ylipainoa hipova lähes alipainoon asti). Tämä oli toisaalta myös vähän haitallista, sillä menin omin päin rajaamaan kaikkia hiilareita pois syömisistä ja muutaman kuukauden päästä energiatasot nollilla. Otin opikseni, toin fiksusti joitain hiilihydraatin lähteitä takaisin mutta pidin silti pääpainon kasviksissa, ja pääsin tasapainoon painon kanssa. Nyt viime vuoden aikana syömiset lipsahti taas vähän, otin vaaleat leivät takaisin ja joskus söin pastaakin, sekä liikunta tuli epäsäännöllisemmäksi - jälkiä korjailen vieläkin, vaikka painoa tuli vain muutama kilo. Olen siis koko tämän ajan ollut normaalipainoinen, mutta kehonkoostumus ja varsinkin turvotus näkyvät joka puolella (naamassa, raajoissa, alavatsalla) heti jos lipsahdan tiukasta ruokavaliosta ja säännöllisestä treenistä. Vaatii siis aikamoista itsekuria, sekä harmittaa se että itsellä leipä oikeasti lihottaa kun muilla ei, mutta näillä muutoksilla se on ainakin itseni kohdalla ollut mahdollista.

Vierailija
7/14 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sulla ”treeni ja ruokavalio” tarkoittaa käytännössä?

Sori nyt vasta huomaan jatkokysymyksen. Treeni tarkoittaa mulla aika tavoitteellista lihaskunto- ja aerobista treeniä. Salitreeniä 4-5 kertaa viikossa ja aerobinen 2-3 kertaa. Itse tykkään treenata ja määrät meinaa välillä lipsua liian isoiksi, mikä ei ole ihanteellista oman kehittymiseni kannalta. Ruokavalion suhteen olen tarkka: lasken makrot ja syön puhtaasti. Jännä lukea tuo edellinen kommentti vhh:sta, koska en ole kuullut tuota aiemmin, mutta olen sattumalta huomannut, että päästäkseni timmiin kuntoon minun täytyy rajata hiilareita reilusti. Syön alle 100g hiilareita 6 päivänä viikossa, yhtenä päivänä 250-300g. Proteiinia paljon ja hyviä rasvoja riittävästi.

Vierailija
8/14 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuulla, että myös PCOS:n kanssa voi päästä läskeistä eroon, mutta vaikuttaisi vaativan erityistä kurinalaisuutta niin ruoan kuin liikunnankin osalta. Onnittelut ja tsempit kaikille tässä onnistuneille - tulokset eivät varmasti ole tulleet helpolla.

Vierailija
9/14 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei toiminut oikein ohjeet. Tosin pcos todettiinkin vasta kolmannen raskauden jälkeen, eli oireiden helpottumista ei ole luvassa ainakaan siitä syystä.

Tyydyn nyt pikkulapsivaiheen aikana elämään plösönä silläkin riskillä että olen plösö ikuisesti. Harmittaa, koska ennen lapsia olin todella timmissä kunnossa. Nyt ei vain itsekuri riitä siihen mitä läskin hävitys vaatii.

Vierailija
10/14 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla PCO myös. Kävin kehonkoostumusmittauksessa noin 1,5 v saliharjoittelun jälkeen (3-4 krt/vko). Rasvat 20% ja lihaksia tavanomaista enemmän. Pisteet 85/100. 

Tarkoitus on tehostaa tekniikoita ja tarkistaa hivenen jo ennestään kohtuullisen terveellistä ruokavaliota. Lähinnä karsia turhia, satunnaisia alkoholeja pois. Vähentää entisestään karkkien, sokereiden ja turhien hiilareiden syömistä. Minulle ei myöskään sovi leipä yhtään tähän yhtälöön ja samaten makaroneja/riisejä saisi osittain korvata lämpimillä kasviksilla. 

Seuraan syömisiäni ja paino on aina ollut normaali. Tällä hetkellä tiedän, että muutama ylimääräinen kilo on tullut vyötärölle ja painoindeksi oli 23. Mulle sopiva indeksi on 21-22 tähän vartaloon, sillä minulla on luonnostaan kapeahko lantio ja rinnatkin ovat pienehköt. 

Tarkoituksena olisi karistaa rasvaprosenttia hivenen alemmaksi ja mielellään muutama kilo painoakin. Lähinnä tietenkin kiinteyttää valinnoilla läskiä lihakseksi kuitenkin. Sisäisen rasvan arvo oli 5, kun viitearvomaksimi oli 10. Tämä arvo oli siis tosi hyvä jo nyt.

Vierailija
11/14 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pcos täälläkin. Suurin painonlaskun keino itselläni oli lopettaa minipillerit. Rasvaprosentti laskenut 3 prosenttia, on nyt 32 paikkeilla. Mutta jotain kropasta on lähtenyt nyt 15kg edestä ja vaatekoko 44:stä 40:een. Nyt kesällä aloitin kävelemisen, aineenvaihdunta ainakin tykännyt kuten mielikin. Ja syönyt olen ihan samanlaisesti kuin ennenkin, siihen ei voi vedota.

Vierailija
12/14 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi mielenkiintoinen aihe! Mulla sama tilanne kuin ap:lla. Paino on normaali, mutta rasvan ja lihaksen suhde huono ja lisäksi pcos. Tosi vaikeaa saada suhdetta muuttumaan terveellisestä ruokavaliosta (paljon kasviksia, vähärasvaisia proteiineja, täysjyväviljija, herkkuja ja alkoholia maltillisesti silloin tällöin) huolimatta eikä lihas tunnu tarttuvan rankoista salitreeneistä huolimatta. Salilla voimatasot kasvaa, mutta lihaksen määrä kasvaa todella hitaasti Mitä tässä pitäisi vielä tehdä?

Vierailija
13/14 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on stressin osuus? Esim. joogalla voisi saada stressihormoneja vähennettyä.

Vierailija
14/14 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi mielenkiintoinen aihe! Mulla sama tilanne kuin ap:lla. Paino on normaali, mutta rasvan ja lihaksen suhde huono ja lisäksi pcos. Tosi vaikeaa saada suhdetta muuttumaan terveellisestä ruokavaliosta (paljon kasviksia, vähärasvaisia proteiineja, täysjyväviljija, herkkuja ja alkoholia maltillisesti silloin tällöin) huolimatta eikä lihas tunnu tarttuvan rankoista salitreeneistä huolimatta. Salilla voimatasot kasvaa, mutta lihaksen määrä kasvaa todella hitaasti Mitä tässä pitäisi vielä tehdä?

Syötkö tarpeeksi ts yli kulutuksen? Nukutko tarpeeksi ja pidät myös lepopäiviä? Jos palautuminen on puutteellista niin kortisolitasot nousee ja laihtuminen muuttuu vaikeammaksi. Että palautuis kovasta reenistä pitää syödä hyvin ja levätä. Mulla oli aiemmin ongelmana puutteellinen palautuminen ja nyt tarttuu lihas ja kehitystä tulee, vaikka ikää on jo yli 40v. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan