Seksityön laillistaminen - puolesta vai vastaan
Twitterissä on viime aikoina ryhdytty oikein olan takaa nostamaan keskustelua seksityön laillistamisesta. Suomen malli, jossa seksin osto on siis kriminalisoitu, on liian ahdas eikä varmista toimijoille säädyllisiä työskentelyoloja.
Mitä mieltä olette tästä? Onko seksityön laillistamisesta etuja naisille?
Twitteristä löytyy häsällä #seksityö näitä aloituksia.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon seksityön olevan työtä -mantran todeksi silloin, kun heteromiehetkin lutkuttelevat slaikkareita työkseen ja voimautuvat jättidildojen kanssa lehtien palstoilla. Jos orgasmin tuottaminen toiselle on pelkkää työtä, niin kai se on heteromiehellekin yksi lysti, että kuka sitä anaalia rassailee. Jos nuo ovat ok hommia naiselle, niin mikseivät miehellekin?
Onhan alalla myös miehiä. Netissä on kymmeniä maksullisten miesten ilmoituksia Helsingissä.
Siis kymmeniä heteromiehiä, jotka myyvät seksiä muille miehille?
Siis miten palvelutarjoajan seksuaalinen suuntautuminen mitenkään vaikuttaa palveluntarjoamiseen ja seksityön tekemiseen palvelun asiakkaan kannalta. Ei mitenkään.
Et kai kysy lähihoitajaltakaan tai vaikka parturilta hänen seksuaalista suuntaumistaan. Tuskin.
Kysyinkin prostituoidun näkökulmaa. Sitä tässä juuri kartoitetaan, että olisivatko esimerkiksi kaupallisen seksin suurin ostajaryhmä itse valmis myymään intiimionkaloidensa käyttöä toisille miehille. Että miten tuo parturirinnastus toimii käytännössä. Leikkaisitko itse mieluummin hiuksia, vai ottaisitko patukkaa anaaliin, että onko niillä töillä sulle mitään eroa?
En osaa sanoa ammattilaisen osalta, kun en sellainen ole.
Ei ostajan tarvisekaan kyetä/haluta/pystyä tekemään samaa työtä kuin myyjän. Eihän se mene muillakaan palvelualoilla niin. Palvelutarjoaja eli myyjä valitsee ammattinsa.
On toki totta, että _kaikilla_ aloilla on hyväksikäyttöä, mutta se pitää tunnistaa ja kitkeä pois. Vai käytkö itse tarkistamassa aina ravintolan keittiössä, ettei siellä hellanalla ole jonkun nepalilaisen makuusoppi. Tuskin käyt, vaan luotat siihen että laillista liiketoimintaa tekevä yrittäjä huolehtii lainmukaisista velvoitteistaan työntekijää kohtaan eikä riistä sitä.
Parturiesimerkkisi ontuu. Oikea esimerkki olisi tämä:
Tarvitsen siistit hiukset ; voin leikata itse TAI käyttää ammattilaista eli parturia
Tarvitsen kassien tyhjennyksen ; voin vetää käteen TAI käyttää ammattilaista eli seksityöntekijää
Minä ja minun valintani omasta työstäni ja alasta eivät kuulu tähän laillisuuskeskusteluun mitenkään. Kuten ei minun eikä ammattilaisen seksuaalinen suuntautuminen.
Ammattilainen kertoo mitä työtehtäviä tai palveluita työnantajalle tai asiakkaalle tarjoaa. Samalla lailla kuin terveysalan ammattilainen voi olla tarjoamatta palveluitaan aborttiin (vaikka kyvykkyys muuten siihen olisikin)
Jos ammattilainen ei tarjoa jotain palvelua, esimerkkisi mukaisesti patukkaa anaaliin, niin se on hänen valintansa eikä sitä palvelua ole häneltä ostettavissa.
Persut sallii, jos tienaa yli 3000e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolesta. Naisilla on itsemäärämisoikeus joten muut eivät voi sanella mitä saavat tehdä kehollaan.
Seksityön vastustajat eivät tajua että sanelevat mitä naiset saavat tehdä kehollaan.
Laillistaminen vähentäisi rikollisuutta ja kerryttäisi verotuloja.
Ymmärrätkö sinä, että prostituutio on nimenomaan sitä, että joku sanelee, mitä nainen tekee kehollaan? Siinä naiselle maksetaan siitä, että saa tämän kehon käyttöönsä. Ja se, että prostituutiota on edes olemassa, on vain osoitus siitä, että naisen keho on aina ollut hankittavissa oleva tavara, joka voidaan ottaa käyttöön joko väkivalloin tai maksusta. Seksityön kannattajat eivät näe omaan nokkaansa pidemmälle.
Se, että suomalainen nainen voimautuu OnlyFansissa kotinsa suojassa, turvassa pahoinpitelyltä, raiskaukselta ja hädältä ei voimauta niitä naisia, jotka ovat ihmiskaupan uhreja ja loukussa seksityössä.
Seksityö ei ole sitä, että ostetaan joku käyttöoikeus naisen kehoon vaan sitä, että ostetaan seksipalvelu. Seksin myyjä on palvelualan ammattilainen, joka määrittelee itse, mitä hän suostuu tekemään ja erikoisemmista jutuista sovitaan aina etukäteen asiakkaan kanssa.
Homma ei siis mene niin, että saat maksun suoritettuasi kysymättä panna työläistä anneliin, vetää ulos ja ruiskia naamalle. Jos sellaisesta on erikseen sovittu, se on sitten eri asia. Siitä en sitten tiedä, kuinka moni oikeasti suostuu ottamaan siemennestettä päälleen terveysriskien takia.
Seksityö sisältää usein yhdyntää, suuseksiä, anaaliseksiä. Nämä ovat aika intrusiivisia palveluja, joissa kajotaan naisen kehoon, ja nainen altistuu sukupuolitaudeille, raskaudelle, yms. "Palvelut" tapahtuvat usein myös kahdenkesken, jolloin esimerkiksi raiskauksen, pahoinpitelyn ja ryöstön riski kasvavat merkittävästi.
Domina-palvelut ja muut ovat sitten asia erikseen.
Suostumusta ei voi ostaa rahalla, eikä sitä voi antaa muiden puolesta.
Palveluntuottaja määrittelee palveluiden sisällön ja hinnan. Jos olet bordellissa työsuhteessa työnantaja nämä määrittelee työntekijälle. Ja jos ei ole ok työntekijälle, voi irtisanoutua ja vaihtaa parempaan firmaan.
Seksipalveluiden myynti on vielä hinnoittelun osalta aika kehittymätön, yleensä myydään aikaa.
Yllämainittuun parturiyrittäjyyteen verrattuna, parturista voi ostaa vaikka vain hiustenleikkuun ja tarvittaessa myös parran muotoilun. Nämä eivät ole aikaveloitusperusteisia.
Suostumuksen jo nytkin jokainen työntekijä antaa työsopimuksessaan työnantajalle rahaa vastaan. Suostumuksen tehdä työnantajan osoittamia töitä.
Suostumus työhön on eri asia kuin suostumus seksiin. Seksi ei ole työhön rinnastettavissa, tai muutoin Suomessakin tarjottaisiin niitä stripparin töitä työkkäristä, kuten täällä joku mainitsi.
Jos suostumus seksiin on työnantajan puolesta annettavissa, tällöin työntekijällä ei ole oikeutta kieltäytyä palvelemasta asiakkaita bordellissa. Bordelli on työnantaja, joka määrittää suostumuksen ehdot. Bordelli myös määrittää kauppahinnan. Senhän tiedämme jo hyvin, että kukaan ei halua palvelusta maksaa ylihintaa, joten hintoja lasketaan kysynnän mukaan. Työntekijällä lienee tässä jonkinmoinen neuvotteluvaltti, mutta mihin pisteeseen asti? Halvempia tekijöitä löytyy taatusti, jolloin hinnat laskevat epäinhimillisiin määriin. Mikä on mielestäsi käypä hinta ihmisruumiin käyttöönotolle?
Suostuisitko itse seksityöhön? Sanotaanko vaikka kolmeksi kuukaudeksi? Lähtökohtana se, että joko otat vastenmielisiä asiakkaita vastaan halvalla, tai sitten et ansaitse lainkaan.
Laillistettuna olisi tietenkin voimassaoleva TES.
Strippaus työnä ei sisällä seksiä. Se on eri palvelu.
Jos seksityö laillistetaan, se on työtä. Suostumuksen kannalta ei eroa muista työsuhteista tai yrittäjyydestä.
En alkaisi seksityöhön. En alkaisi tekemään montaa muutakaan työtä, esim. poliisi tai lääkäri. Eikä minulla olisi pätevyyttäkään tarjota noita palveluita. Asiakkaana toki kaikissa kolmessa olen ollut.
Miten TES määrittelisi palkkiot tai palkan? Millä perusteella? Kokemusvuosien, ulkonäön, vai taitojen perusteella? Seksityössähän näet on se ongelma, että vanhemmiten kysyntä laskee vaikka taidot kehittyisivät. Maksetaanko kauniille seksityöntekijälle enemmän palkkaa kuin rumalle, vaikka rumalla käy vähemmän asiakkaita? Maksetaanko neitsyydestä ekstraa?
Mitä pätevyyttä seksityö vaatii? Riittääkö AMK-tutkinto vai pitääkö olla yliopistolta? Vai tarkoitatko, että sinulla ei ole käyttökelpoisia ruumiinaukkoja? Vai tarkoitatko sitä, että et halua tehdä seksityötä?
Ilmeisesti et tiedä miten nyt tälläkin hetkellä työntekijöiden tehtävät ja palkat määräytyvät työntekijöiden ja työnantajien välillä. Kerron salaisuuden ; ne neuvotellaan.
TES otetaan kantaa myös palkanlisiin, työaikaan, työntekemisen paikkoihin, erilaisiin lisiin jne... TES määrätään myös pätevyydet ja koulutusvaatimukset alakohtaisesti (esim. laillistettuna lääkärinä pitää olla erilainen koulutus kuin vaikka poliisilla).
Itsenäiset yrittäjät eivät kuulu TESin piiriin vaan yrittäjät itse määrittelevät lainpuitteissa oman palvelunsa ja hintansa. Yrittäjänä voit toimia vaikka lääkärinä ilman koulutusta, mutta laillistettu et ole, ja siitä on seurauksensa.
On montakin alaa, jossa "virkavuodet" ei näy palkassa, vaan ennemminkin päinvastoin. Jos työtekijällä/yrittäjällä on kyvykkyyksiä, joista maksetaan enemmän kuin virkavuosiltaan kokeneemman kyvykkyyksistä, niin myös palkka/hinta on korkeampi. esim. jääkiekkoilijat - se tili tehdään nuorena, ei enää viiskymppisenä.
Seksityö on ammattilaiselle muutakin kuin lämpimien ruumiinaukkojen tarjoamista asiakkaalle - ja laatutietoiset asiakkaat on valmiit maksamaan palvelusta kyllä paremmin.
Itse en tekisi seksityötä, kuten en tekisi montaa muutakaan työtä.
Millä perusteella ne neuvotellaan? Mitkä ovat palveluntarjoajan neuvotteluvaltit? Liitot yleensä neuvottelevat työehtosopimukset. Mitkä ovat yleiset ehdot, joita voidaan kaikkiin seksityöläisiin tällöin soveltaa?
Yrittäjä saa määrittää palvelunsa hinnat, toki. Ja näinhän Suomessa tehdään. "Turskana" kaiketi tiedät myös sen, että kovinta hintaa maksetaan nuorista ja kauniista naisista. Suomalaisia toiminimiyrittäjiä suositaan juu, kunnes paikkakunnalle sattuu puolet halvempi kielitaidoton itäeurooppalainen, joka yrittää mahduttaa viikonloppuunsa mahdollisimman monta suomalaista herrasmiestä. Käteisellä maksetaan tietenkin. Mitenkäs se ALV-meni tällaisissa?
Mikä on laillistettu seksityöläinen?
Perustele, miksi et tekisi seksityötä. Se, ettet tekisi lääkärin työtä ei riitä perusteeksi. Lääkärin työ vaatii vuosien koulutuksen, johon ei ihan joka Erkkiä huolita. Sama pätee poliisin työhön. Seksityö ei kirjaimellisesti vaadi mitään muuta kuin sukupuolielimen, joka tarjotaan käyttöön maksusta. Se on vähimmäisvaatimus, johon sinullakin mitä todennäköisimmin on edellytykset. Miksi et siis olisi pätevä? Seksityö, johon ei kuulu seksi tai seksuaaliset tai seksuaalissävytteiset palvelukset, ei ole seksityötä.
Tarvitaanko lisensioitu (laillistettu) status ollakseen seksityöntekijä (kuten vaikka opettaja tai lääkäri vaatii lisensoinnin / luvan ammatinharjoittamiseen) on lainsäätäjän päätettävä.
TES neuvotteluissa järjestäytyneet osapuolet neuvottelevat. Siinä ei ole mitään uutta tai erilaista seksialalla verrattuna muihin palvelualoihin.
Aina toki löytyy kaikilta aloilta veronkiertäjiä ja harmaata taloutta. Mutta toki voi myös kysyä olisiko laillistus kuitenkin verokertymän kannalta parempi kuin nykytilanne?
Se että itse en tekisi seksityötä, ei liity suoraan tähän laillistamiseen lainkaan. Lähinnä pohdin tätä laillistamisen kannalta. Jokaisella alalla on TES näkökulmasta eroja ja kaikkia koskee toki myös lainsäädäntö, TES on sopimusjärjestely kaikilla aloilla, joissa sitä sovelletaan.
Laillistettuna, TES neuvoteltuna, uskoisin aika vahvasti että sekä seksityötekijöiden että vastuullisten asiakkaiden kannalta tilanne olisi selkeämpi ja parempi kuin nykyinen tilanne.
Espanjassa käytin paikallisen yrityksen palveluita. Ensimmäinen tyttö teki pyydetysti, mutta kun halusin aika tavallista anaalia - hän kertoi ettei tee, pyysi työkaverinsa työsuoritteeseen (toki palvelusta oli lisämaksu). Palvelukokemus oli hyvä, ja sain myös kuitin, joka meni yrityksen kuluihin.
Kiertelet kysymyksiä.
Mitä yleisiä ehtoja voidaan seksityöläisiin siten, että heitä ei arvoteta iän tai ulkonäön perusteella? Millaista palkkaa olisit valmis maksamaan seksityöläiselle? Et varmaan paljoa, Espanja-viitteestäsi päätellen.
Se, tekisitkö itse seksityötä liittyy tähän keskusteluun siten, että jos seksityö on mielestäsi kuin mikä tahansa työ, sinulla itselläsi ei pitäisi olla mitään ongelmaa tehdä sitä työtä. Jos kerran olet valmis asettamaan muut ihmiset siihen asemaan. Miksi et tekisi seksityötä? Siksikö, koska se on mielestäsi halventavaa ja moraalisesti arvelluttavaa?
Oman yrityksesi kuluihin?
Minä en tekisi sairaanhoitajantyötä, en työskentelisi kaivoksessa, vanhustenhoidossa, tai missään korkealla jne. En ymmärrä miksi sinä vänkäät asiasta, kun on ihan selvä, etteivät kaikki ihmiset tee kaikkia töitä. "Siksikö, koska se on mielestäsi halventavaa ja moraalisesti arvelluttavaa?" Tuo on ihan sama kun kysyisin sinulta: kysyitkö tuota siksi koska olet mt-ongelmainen? Koita keskustella asiallisesti. Sivusta N
Kaivostyötä lukuunottamatta nuo mainitsemasi työt eivät vaadi yhdyntää tai suihinottoja. On älyllisesti laiskaa verrata kahta täysin erilaista toimenkuvaa ja alaa toisiinsa, ja väittää, että korkealla työskentely ja seksityö ovat täysin toisiinsa rinnastettavia asioita.
Ja miten sait mt-ongelmat ujutettua kysymykseen siitä, tekisikö toinen keskustelija seksityötä?
Kyllä osa on jo sekaisin, mutta se menee vain pahemmaksi.
Siksi olen ehdottomasti seksityötä vastaan. Mielestäni tämä suunta, mihin ihmiset on menossa tulee olemaan todella tuhoisa ja ainostaan rikkaat tulevat selviämään siitä.