Miksi se on joillekin niin kauhean katkera paikka, jos jotkut vapaa-ajallaan puhuvat työasioista työporukan whatsapp-ryhmässä?
Joillekin tuntuu olevan hirveän katkera ja ylitsepääsemätön asia se, että jotkut työyhteisön jäsenet viesteilevät työjuttuja vapaa-ajallaan. On tyyppejä, joiden pitää aina oikein vartavasten tuoda se esille, että he eivät kyllä vapaalla ollessaan työjuttuja vilkaisekaan ja tuntuvat katsovan pitkin nokanvartta niitä, jotka tätä tekevät. Mihin tämä katkeruus perustuu? Onko siinä takana huoli esim omasta asemasta työpaikalla, kun muut ovat vapaaehtoisesti aktiivisempia vai mikä siinä on?
En minäkään työporukan whatsapp-ryhmää vapaalla seuraa, jos on muuta menoa. Jos taas on seesteinen ilta ilman sen kummempaa tekemistä, niin ihan aikani kuluksi joskus katselen, että mistä siellä keskustellaan ja saatan kommentoida itsekin. En minä ainakaan koe, että se olisi minulta jotenkin pois tai haittaisi elämääni.
Kommentit (89)
Miksi koet heidän mielipiteensä ja valintansa "katkeruudeksi"? Se on tässä mielenkiintoista. Jotenkin rivien välistä huokuu tunteesi siitä, että sinä olet sosiaalisempi, suositumpi tai parempi kun "joskus kiireisten hetkien ohessa" ehdit hieman seurata ja osallistua tässäkin asiassa. Minusta sinun pitäisi katsoa peiliin ja miettiä, miksi ihmeessä ja kummassa keksit tällaisia selityksiä sille, että kaikki eivät toimi kuiten sinä?
Moni ihmisistä kokee, että vapaa-aika on hyvä pitää erillään. Ehkäpä työverkosto ei ole heille niin tärkeä kuin sinulle, vaan heillä on muita verkostoja tai asioita elämässään. Ei se, että sanoo mielipiteensä asiasta ole "katkeruutta" saati arvostelua muita kohtaan. On myös henkilöitä, jotka ovat kokeneet burnoutin ja haluavat suojata itseään ja muita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koet heidän mielipiteensä ja valintansa "katkeruudeksi"? Se on tässä mielenkiintoista. Jotenkin rivien välistä huokuu tunteesi siitä, että sinä olet sosiaalisempi, suositumpi tai parempi kun "joskus kiireisten hetkien ohessa" ehdit hieman seurata ja osallistua tässäkin asiassa. Minusta sinun pitäisi katsoa peiliin ja miettiä, miksi ihmeessä ja kummassa keksit tällaisia selityksiä sille, että kaikki eivät toimi kuiten sinä?
Moni ihmisistä kokee, että vapaa-aika on hyvä pitää erillään. Ehkäpä työverkosto ei ole heille niin tärkeä kuin sinulle, vaan heillä on muita verkostoja tai asioita elämässään. Ei se, että sanoo mielipiteensä asiasta ole "katkeruutta" saati arvostelua muita kohtaan. On myös henkilöitä, jotka ovat kokeneet burnoutin ja haluavat suojata itseään ja muita.
Ja joillakin ihmisillä on muutakin elämää kuin työ.
Täh??? Ei kai nyt joku tosissaan pahastu toisten viestittelystä? Onko nyt varmaa, että kyseessä ei ole alakoululaisten ryhmä??
Jos työpaikalla aletaan vaatia moista niin siitä kuuluu myös maksaa jos joutuu seuraamaan moista keskustelua. Sieltä viesteistä sitten kellon ajat ylös että kauan moinen keskustelu on kestänyt ja palkka ylityökorauksineen käteen!
Vierailija kirjoitti:
Olen samanlainen kuin sinä, minua ei haittaa. Mutta täytyy myös ymmärtää ihmisiä, jotka eivät halua työasioita vapaa-ajalleen, eikä heidän ole yhtä helppo rentoutua, jos wa:ssa keskustellaan työasioista samaan aikaan kun itse yrittää viettää vapaapäivää. Jos itse vaikka selaa puhelinta muuten vain, ei myöskään ole helppoa olla huomioimatta viestejä, ja ne voivat ärsyttää. Tulee minullekin vähän pätemisen tarve ihmisistä, joiden toistuvasti on vapaa-ajalla juteltava työasioista.
Muuten hyvä kommentti, mutta myös sinä voisit puolestasi ymmärtää ihmisiä, joille työajan ei tarvitse olla se yhtäjaksoinen putki, vaan asioita voi pohtia myös muina hetkinä, kun asiat mieleen tulevat. Ei se kaikkia ahdista. Etenkin tietotyössä ja tehtävissä, jotka innostavat, sitä helposti miettii asioita juuri silloin kun ne mieleen tulevat. Miksi koet tarvetta leimata sinusta poikkeavat ihmiset pätemisen tarpeiseksi?
Viestittelettekö vapaapäivinäkin? Entä lomalla?
Yöllä?
Meillä kiellettiin viestittely vapaapäivinä.
Mutta ne olikin ihan huuhaaviestejä. Lähinnä eräs työntekijä halusi tietää muista kaiken...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samanlainen kuin sinä, minua ei haittaa. Mutta täytyy myös ymmärtää ihmisiä, jotka eivät halua työasioita vapaa-ajalleen, eikä heidän ole yhtä helppo rentoutua, jos wa:ssa keskustellaan työasioista samaan aikaan kun itse yrittää viettää vapaapäivää. Jos itse vaikka selaa puhelinta muuten vain, ei myöskään ole helppoa olla huomioimatta viestejä, ja ne voivat ärsyttää. Tulee minullekin vähän pätemisen tarve ihmisistä, joiden toistuvasti on vapaa-ajalla juteltava työasioista.
Muuten hyvä kommentti, mutta myös sinä voisit puolestasi ymmärtää ihmisiä, joille työajan ei tarvitse olla se yhtäjaksoinen putki, vaan asioita voi pohtia myös muina hetkinä, kun asiat mieleen tulevat. Ei se kaikkia ahdista. Etenkin tietotyössä ja tehtävissä, jotka innostavat, sitä helposti miettii asioita juuri silloin kun ne mieleen tulevat. Miksi koet tarvetta leimata sinusta poikkeavat ihmiset pätemisen tarpeiseksi?
Kannattaa kirjoittaa ylös nämä vapaa-ajalla mieleen tulleet ratkaisut. Ja palata niihin työajalla.
Työhyvinvoinnin kannalta on parempi, että ihmisillä on myös töistä vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä pätijöitähän nämä. Huonoitsetuntoisia ihmisiä.
Ehkä tosiaan olisi parempi miettiä näitä ideoita ja aivoituksia ihan itsekseen ja kirjata ne ylös ja ottaa esille sitten työpaikalla. Se, että joku innokas pimputtelee viestejä ja pakottaa muutkin ajattelemaan ja ideoimaan, ei ole oikein. Etenkin kun tietotyössä nimenomaan on suuri ongelma, kun ihmiset eivät osaa rajata työaikaa ja vapaa-aikaa ja työn imu vie mukanaan niin, että muuta elämää ei oikeastaan olekaan. Hetken on kyllä kivaa ja tuottavaa ja flow päällä. Mutta burnis on kuitenkin nurkan takana. Myös tietotyöläinen kaipaa oikeasti pään nollaamista ja irrottautumista työasioista vaikka ei sitä itse tajuakaan. Joku toinen on sen ehkä jo tajunnut ja haluaisi pitää vapaa-aikansa ja kotinsa omanaan. On itsekästä ja rajatonta olettaa, että koska minulla pyörii ajatukset ja elämä töiden ympärillä, muutkin haluavat tehdä niin. Ja minulla on oikeus kertoa muille omista ideoista ja aivoituksistani heidän vapaa-aikanaan, koska minusta se on tärkeää. Suosittelisin miettimään tämän kuvion nyt uusiksi. Ja ensin vaikka ihan kellon ja kalenterin kanssa rajaamaan sitä omaa työaikaa ja pyrkiä kääntämään ajatukset pois työstä kun ei olla työssä. Se auttaa pitkän päälle jaksamaan henkisesti ja fyysisesti. Se myös parantaa sitä ajattelutyötä ja luovuutta silloin työajalla, kun vastapainoksi on lepoa ja työasioista irrottautumista. Kunnioita muita ja suojele itseäsikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työryhmässä oli juuri tälläinen kitisijä, joka aina korosti sitä, kuinka hänellä on muutakin elämää kuin katsoa työporukan whatsappia vapaa-ajalla. Sitten kun tultiin vapailta töihin, niin hän oli ihan h-moilasena monista asioista, että miksi tämä on näin tai näin, tai miksi tämä ei toimi? Nämä asiat oli käyty läpi työporukan whatssapissa ja minä, sekä suurin osa muista oli täysin tietoisia näistä muutoksista, vaikka oltiin kaikki oltu vapaalla. Ehkä 5-10 min joutui vapaalla "uhraamaan" tähän aikaa, ja sekin meni siinä sivussa kun istui vessassa paskalla.
Muiden piti sitten aina olla neuvomassa tätä yhtä sankaria, joka oli pihalla kuin lintulauta.Jos ne asiat ovat niin yksinkertaisia, että 5 minuuttia menee niiden läpikäymiseen, ei luulisi kellään olevan vaikeuksia selittää niitä sitten maanantaina henkilöille, jotka eivät halua whatsappailla viikonlopulla.
Kyllä nyt kuulostaa lähinnä siltä, että kiusallanne halusitte eristään tämän ihmisen porukasta. Voin oikein kuvitella, kuinka olette huokailleet ja tekoärsyyntyneet tyyliin "voi voi, kun sinulle joutuu taas kertomaan nämä asiat erikseen" ja yrittäneet saada hänet näyttämään huonolta, ja vain siksi, ettei halunnut tehdä vapaalla työasioita.
Maanantaina? Voi kuule, jos tullaan lauantai-iltana yövuoroon, niin vuoroa koskevat asiat pitää olla tiedossa silloin eikä maanantaina.
Vuoroa koskevat asiat työnjohtaja tiedottaa työntekijöille vuoron alussa. Näin se normaalisti menee.
Onko teillä oikeasti johdon lupa käydä noin paljon työasioita läpi whatsuppissa? Harva firma antaa siihen luvan, koska siinä helposti unohtuu salassapitovelvollisuus. Fiksuimmat firmat käyttävät Lean-palavereita ja -tauluja sisäiseen tiedonkulkuun työntekijöille. Ja tietysti työaikana.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työryhmässä oli juuri tälläinen kitisijä, joka aina korosti sitä, kuinka hänellä on muutakin elämää kuin katsoa työporukan whatsappia vapaa-ajalla. Sitten kun tultiin vapailta töihin, niin hän oli ihan h-moilasena monista asioista, että miksi tämä on näin tai näin, tai miksi tämä ei toimi? Nämä asiat oli käyty läpi työporukan whatssapissa ja minä, sekä suurin osa muista oli täysin tietoisia näistä muutoksista, vaikka oltiin kaikki oltu vapaalla. Ehkä 5-10 min joutui vapaalla "uhraamaan" tähän aikaa, ja sekin meni siinä sivussa kun istui vessassa paskalla.
Muiden piti sitten aina olla neuvomassa tätä yhtä sankaria, joka oli pihalla kuin lintulauta.
No huh huh! Onneksi omassa työyhteisössäni tajutaan, että työasiat kuuluu työpaikalle ja työaikaan. Joskus aina joku u*po yrittää kääntää toiminnan tuollaiseksi kuin teillä, mutta kun suurin osa on vastaan, niin homma hyytyy pian siihen.
Ellei kiinnosta työasioista puhua niin poistu, ei se ole sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koet heidän mielipiteensä ja valintansa "katkeruudeksi"? Se on tässä mielenkiintoista.
Koska en ymmärrä sitä kiihkoa, jolla he tuovat mielipiteensä esille asian suhteen. He oikein halveksuen puhuvat niistä, jotka käyttävät työporukan whatsappia vapaaehtoisesti vapaa-ajallaan. Miksi se on heiltä pois? En keksi syyksi mitään muuta kuin katkeruuden pelko siitä, että he kokevat itsensä työnantajan silmissä "vähemmän hyviksi työntekijöiksi", ja he pelkäävät sitä, että nämä omatoimisesti aktiiviset saattavat joskus tulevaisuudessa hyötyä työpaikalla tässä omatoimisesta vapaaehtoisesta aktiivisuudestaan, koska ovat jääneet työnantajan mieleen positiivisessa mielessä. Mikään muu ei vaan voi mielestäni selittää tuota, kuin katkeruus edellä mainitusta syystä, koska ei tuo muutoin ole heiltä pois.
ap
Minusta se on vain tyhmää tehdä töitä palkatta eli vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on vain tyhmää tehdä töitä palkatta eli vapaa-ajalla.
Anna muiden olla "tyhmiä", ei ole sinulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koet heidän mielipiteensä ja valintansa "katkeruudeksi"? Se on tässä mielenkiintoista.
Koska en ymmärrä sitä kiihkoa, jolla he tuovat mielipiteensä esille asian suhteen. He oikein halveksuen puhuvat niistä, jotka käyttävät työporukan whatsappia vapaaehtoisesti vapaa-ajallaan. Miksi se on heiltä pois? En keksi syyksi mitään muuta kuin katkeruuden pelko siitä, että he kokevat itsensä työnantajan silmissä "vähemmän hyviksi työntekijöiksi", ja he pelkäävät sitä, että nämä omatoimisesti aktiiviset saattavat joskus tulevaisuudessa hyötyä työpaikalla tässä omatoimisesta vapaaehtoisesta aktiivisuudestaan, koska ovat jääneet työnantajan mieleen positiivisessa mielessä. Mikään muu ei vaan voi mielestäni selittää tuota, kuin katkeruus edellä mainitusta syystä, koska ei tuo muutoin ole heiltä pois.
ap
Meillä työnantaja ei todellakaan näe positiivisena sitä että tehdään töitä vapaa-ajalla. Työaika on sitä varten. Ryhmiä ei ole kielletty mutta niitä ei suositella. Se on pois minulta jos käy niin että ryhmässä sovitaan jotain ja minä en ole siitä tietoinen koska en osallistu keskusteluihin vapaa-ajalla. Itse asiassa en koskaan koska työkaverit eivät tiedä henkilökohtaista puhelinnumeroani. Työpuhelin on kiinni vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Meillä työnantaja ei todellakaan näe positiivisena sitä että tehdään töitä vapaa-ajalla. Työaika on sitä varten. Ryhmiä ei ole kielletty mutta niitä ei suositella. Se on pois minulta jos käy niin että ryhmässä sovitaan jotain ja minä en ole siitä tietoinen koska en osallistu keskusteluihin vapaa-ajalla. Itse asiassa en koskaan koska työkaverit eivät tiedä henkilökohtaista puhelinnumeroani. Työpuhelin on kiinni vapaa-ajalla.
Meillä taas osaston esimies pistää itsekin usein ryhmään viestiä vapaa-ajallaan työasioihin liittyen. Hän tietää, että sen vähemmällä pääsee ongelmien suhteen, kun tiedottaa asioista hyvissä ajoin, ettei tule työtä hankaloittavia virheitä. Hän ei myöskään saa palkkaa siitä, mutta ei ole ikinä voivotellut asian suhteen.
ap
Jotkut ihmiset haluavat olla vapaa-ajalla oikeasti vapaana. On epäreilua heitä kohtaan, jos toiset sopivat työasioita keskenään, ja ne oikeasti lepäävät jäävät ulkopuolelle.
Vapaa-ajalla on tarkoitus levätä ja keskittyä muuhun kuin työhön. Ilmeisesti ap kuuluu näihin työnarkomaaneihin, joilla on AINA työ mielessä ja odottavat samaa muilta.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset haluavat olla vapaa-ajalla oikeasti vapaana. On epäreilua heitä kohtaan, jos toiset sopivat työasioita keskenään, ja ne oikeasti lepäävät jäävät ulkopuolelle.
Vapaa-ajalla on tarkoitus levätä ja keskittyä muuhun kuin työhön. Ilmeisesti ap kuuluu näihin työnarkomaaneihin, joilla on AINA työ mielessä ja odottavat samaa muilta.
Kyseessä on ihan oma valinta.
Eikä minua työkaverit ahdista, ihan hyviä tyyppejä mutta kun he liittyvät työhön.