Miksi se on joillekin niin kauhean katkera paikka, jos jotkut vapaa-ajallaan puhuvat työasioista työporukan whatsapp-ryhmässä?
Joillekin tuntuu olevan hirveän katkera ja ylitsepääsemätön asia se, että jotkut työyhteisön jäsenet viesteilevät työjuttuja vapaa-ajallaan. On tyyppejä, joiden pitää aina oikein vartavasten tuoda se esille, että he eivät kyllä vapaalla ollessaan työjuttuja vilkaisekaan ja tuntuvat katsovan pitkin nokanvartta niitä, jotka tätä tekevät. Mihin tämä katkeruus perustuu? Onko siinä takana huoli esim omasta asemasta työpaikalla, kun muut ovat vapaaehtoisesti aktiivisempia vai mikä siinä on?
En minäkään työporukan whatsapp-ryhmää vapaalla seuraa, jos on muuta menoa. Jos taas on seesteinen ilta ilman sen kummempaa tekemistä, niin ihan aikani kuluksi joskus katselen, että mistä siellä keskustellaan ja saatan kommentoida itsekin. En minä ainakaan koe, että se olisi minulta jotenkin pois tai haittaisi elämääni.
Kommentit (89)
Olen samanlainen kuin sinä, minua ei haittaa. Mutta täytyy myös ymmärtää ihmisiä, jotka eivät halua työasioita vapaa-ajalleen, eikä heidän ole yhtä helppo rentoutua, jos wa:ssa keskustellaan työasioista samaan aikaan kun itse yrittää viettää vapaapäivää. Jos itse vaikka selaa puhelinta muuten vain, ei myöskään ole helppoa olla huomioimatta viestejä, ja ne voivat ärsyttää. Tulee minullekin vähän pätemisen tarve ihmisistä, joiden toistuvasti on vapaa-ajalla juteltava työasioista.
Mun edellisessä työpaikassa oli yks nainen joka harrasti tätä ja paljon. Joka ilta ja viikonloppu alko whatsapp laulaa ku hän murehti tekemättömiä töitä tai resurssivajetta tms. Olin itse tämän tiimin esimies ja vaikka tiesin ettei nainen pahaa tarkoita vaan purki vain omia paineitaan, alkoi tämä käytös uuvuttaan minua ja aiheutti juurikin tuon etten päässyt vapaalla irrottautuun työasioista riittävästi. Onneks on nykyään entinen työkaveri.
Mutta kyse ei ollut kateudesta vaan enemmän sellaisesta liika on liikaa-ärtymisestä.
Työkaveri ei aina itse huomaa olevansa liikaa työn imussa. Sitten se käy sivullisillekin raskaaksi, kun työkaveri kuormittuu liiaksi.
Ei se mitään katkeruutta ole. En vain jaksa ymmärtää kuinka jollakin voi olla mielenkiintoa vielä vapaa-ajalla jauhaa työhön liittyviä asioita. Eikö osata irrottautua työstä? Erottaa työaika ja vapaa-aika toisistaan? Eikö vapaalla ole tarkoitus palautua, rentoutua, miettiä ihan muita juttuja?
Siksi, että jos ei pidä huolta omista rajoistaan niin tuommoinen työasioiden puiminen whatsapp-ryhmässä johtaa äkkiä siihen, että kaikkien oletetaan seuraavan niitä vapaa-ajallaan ja sitten seuraavana työpäivänä ihmetellään miten et muka tästä tiennyt ja miksi et vastannut kun sinulta kysyttiin. Kun tekee selväksi ettei aio moiseen osallistua niin se on sitten paremmin tiedossa muillakin. Joillain saattaa olla myös huonoja kokemuksia jostain läheisestä, joka ei osaa päästää työasioista irti ollenkaan ja siksi on tiukka linja.
Itsekin kyllä viestittelen työajalla työkavereiden kanssa, mutta ihan muista kuin työasioista.
Ryhmän voi mykistää, jos ei halua seurata. En ymmärrä ongelmaa.
Ei kai se katkeruutta ole. Se on vaan suivaantumista siitä että muut olettaa että minä viestittelisin vapaalla työasioita. Siksi varmaan pitää napakasti sanoa että en aio osallistua siihen. Muut saa toki osallistua... mutta asiat pitää silti tiedottaa kaikille. Onko tämä muutenkin joku provo?
Tosi rentouttavaa myöskin juhlissa. Muutaman oluen jälkeen alkaa "sorvit pyörimään"
Minut lisättiin kerran kysymättä työpaikan whatsapp-ryhmään. En olis ikinä suostunut! En olisi halunnut jakaa numeroani muille enkä jaksa kiinnostua vapaa-ajalla viestittelemään, pidän vapaa-ajan ihmiset erillään.
Ehkä niitä ärsyttää se, ettei oteta huomioon (esim. tiedonkulussa) sitä ettei kaikki ole siellä whatsapp-ryhmässä? Eivät halua sinne itse...
Eihän siinä mitään ongelmaa olekaan, kunhan ne asiat kerrotaan myös töissä muille, jos ne vaikuttavat työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mitään katkeruutta, vaan yksinkertaisesti en pysty palautumaan töistä, jos työasiat seuraa vapaa-ajalle. Kiva, ettei sua haittaa, mutta koita ymmärtää, että ihmisiä on erilaisia. Mulla jää tosi herkästi työjutut pyörimään mieleen, ja joudun tekemään tiukan rajauksen, etten niitä ajattele vapaa-ajalla. Kun saa palautua kunnolla, jaksaa töissäkin paremmin.
Etpä nyt taaskaan ymmärtänyt lukemaasi. Pointtihan oli se, että ollaan katkeria niille, jotka puhuvat työasioista vapaalla.
eri
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se katkeruutta ole. Se on vaan suivaantumista siitä että muut olettaa että minä viestittelisin vapaalla työasioita. Siksi varmaan pitää napakasti sanoa että en aio osallistua siihen. Muut saa toki osallistua... mutta asiat pitää silti tiedottaa kaikille. Onko tämä muutenkin joku provo?
Taidat ihan itse olettaa. Eihän kukaan työasioita vapaa-ajalla puhuva oleta sinulta samaa.
Ei haittaa, olen ottanut ilmoitukset, hälytykset ja äänet pois koko sovelluksesta. Pari kertaa vuodessa käyn tsekkaamassa oliko siellä jotain tärkeää. Ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ryhmän voi mykistää, jos ei halua seurata. En ymmärrä ongelmaa.
Miksi sitten vastasit, kun et tajunnut ongelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen samanlainen kuin sinä, minua ei haittaa. Mutta täytyy myös ymmärtää ihmisiä, jotka eivät halua työasioita vapaa-ajalleen, eikä heidän ole yhtä helppo rentoutua, jos wa:ssa keskustellaan työasioista samaan aikaan kun itse yrittää viettää vapaapäivää. Jos itse vaikka selaa puhelinta muuten vain, ei myöskään ole helppoa olla huomioimatta viestejä, ja ne voivat ärsyttää. Tulee minullekin vähän pätemisen tarve ihmisistä, joiden toistuvasti on vapaa-ajalla juteltava työasioista.
Eli syynä on kateus. Koska pelkäävät jäävänsä jälkeen.
Jos asia ei vaivaisi, he voisivat kyllä rentoutua.
Meidän työryhmässä oli juuri tälläinen kitisijä, joka aina korosti sitä, kuinka hänellä on muutakin elämää kuin katsoa työporukan whatsappia vapaa-ajalla. Sitten kun tultiin vapailta töihin, niin hän oli ihan h-moilasena monista asioista, että miksi tämä on näin tai näin, tai miksi tämä ei toimi? Nämä asiat oli käyty läpi työporukan whatssapissa ja minä, sekä suurin osa muista oli täysin tietoisia näistä muutoksista, vaikka oltiin kaikki oltu vapaalla. Ehkä 5-10 min joutui vapaalla "uhraamaan" tähän aikaa, ja sekin meni siinä sivussa kun istui vessassa paskalla.
Muiden piti sitten aina olla neuvomassa tätä yhtä sankaria, joka oli pihalla kuin lintulauta.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri ei aina itse huomaa olevansa liikaa työn imussa. Sitten se käy sivullisillekin raskaaksi, kun työkaveri kuormittuu liiaksi.
Hehheh, hyvesignalointia omasta katkeruudesta
Vierailija kirjoitti:
Meidän työryhmässä oli juuri tälläinen kitisijä, joka aina korosti sitä, kuinka hänellä on muutakin elämää kuin katsoa työporukan whatsappia vapaa-ajalla. Sitten kun tultiin vapailta töihin, niin hän oli ihan h-moilasena monista asioista, että miksi tämä on näin tai näin, tai miksi tämä ei toimi? Nämä asiat oli käyty läpi työporukan whatssapissa ja minä, sekä suurin osa muista oli täysin tietoisia näistä muutoksista, vaikka oltiin kaikki oltu vapaalla. Ehkä 5-10 min joutui vapaalla "uhraamaan" tähän aikaa, ja sekin meni siinä sivussa kun istui vessassa paskalla.
Muiden piti sitten aina olla neuvomassa tätä yhtä sankaria, joka oli pihalla kuin lintulauta.
Ei kenelläkään ole mitään velvoitetta seurata työpaikan whatsappia vapaallaan. Työkaverisi oli oikeassa, te muut olitte hyväksikäytettyjä aaseja.
Vapaa-ajalla työasioista puhuminen ja niiden seuraaminen työpaikan kanavassa saattaa vähitellen muuttua firmassa hiljaa hyväksytyksi tavaksi. Kokoukseen saatetaan tuoda jo valmiiksi viikonloppuna päätettyjä asioita. Esim. uudelle työntekijälle jäädä epäselväksi, että keskusteluun liittyminen on vapaaehtoista. Yliaktiivisuus ja -tunnollisuus voi luoda paineita muillekin tehdä töitä työajan ulkopuolella.
Siinä muutamia syitä, jotka saattavat olla ärsyynnyksen taustalla.
Ei se ole mitään katkeruutta, vaan yksinkertaisesti en pysty palautumaan töistä, jos työasiat seuraa vapaa-ajalle. Kiva, ettei sua haittaa, mutta koita ymmärtää, että ihmisiä on erilaisia. Mulla jää tosi herkästi työjutut pyörimään mieleen, ja joudun tekemään tiukan rajauksen, etten niitä ajattele vapaa-ajalla. Kun saa palautua kunnolla, jaksaa töissäkin paremmin.