Helsingissä on aivan surkea hammashuolto julkisella
Hoitoon ei pääse ennen kuin kunnolla reikiä tai hampaat suunnilleen heiluu. Mitään ennaltaehkäisevää työtä ei tehdä ja esimerkiksi suuhygienistille ei pääse ollenkaan. Aivan naurettavaa pelleilyä. Koronan vuoksi ei ole yhtään rahaa, ei vaan ole varaa mennä yksityiselle.
Kommentit (78)
Rahat menee kun pks 150 000 lähi itäläisten hampit hoidetaan eka tulkin avustuksella kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on jo 10 vuotta ollut. Harmi ennen oli niin toimivaa
Miten toimi ennen? Olen asunut täällä alle 10-vuotta ja pääsin ennen opiskelijaterveydenhuollon kautta missä viisuritkin poistettiin naps vaan pois puoli-ilmaiseksi. Eikä puudutteissa pihtailtu vaan sai puudutteen jokaiseen hampaanpoistoon.
Ennen oli joka terveysasemalla oma hammaslääkäri. Ei tarvinnut kun soittaa tai mennä toimistoon varamaan ajan. Siinäpä se. Tehtiin tehokas ja hyvä suunnitelma jossa on kaikki toimeenpiteet.
Kun meni 2 viikon päähän aika, pahoiteltiin että aika menee niin pitkälle. Miettikää tätä! Näin oli Hesassa joskus.
Sit tuli vauhkot päättäjät säästelijät jotka tuhosivat kaiken.
Ohhoh! Minkähänmoinen kansanterveydellinen säästö siinä oikeasti tulisi jos kaikki pääsisivät hammaslääkäriin, tulotasosta huolimatta. Varmaan hammaslääkäripelkoakin olisi vähemmän kun ei tarvitsisi tehdä niin kivuliaita toimenpiteitä kuin nyt.
Kai sä Ap itsekin teet sitä ennaltaehkäisevää työtä?
Vierailija kirjoitti:
Siis suuhygienistin vai h-lääkärin aika? Vantaalla kehtasin vähän anteekspyydellen viimein kysellä tarkastusluontoista käyntiä, koronan takia panttasin kun aattelin ettei mulla mitään oo ja jonot on pitkiä ja varmaan on niitäkin jotka tarvii kipeemmin aikaa. Mut sain ihan parin viikon päähän. Jos suuhygienisteille pääsee näin nopeesti niin kannattaisi kaikkien käydä se kerta vuodessa ettei sitten tarvitse mennä hammaslääkärille.
Suuhygienistille ei pääse. Hammaslääkärille en ole edes yrittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Rahat menee kun pks 150 000 lähi itäläisten hampit hoidetaan eka tulkin avustuksella kuntoon.
Höpö höpö. Nyt sitä faktaa pöytään, muuten en usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pikkukaupungissa on ihan huippu hammashoito.Tälläkin viikolla kun hampaasta lähti paikasta pala olin kahden tunnin päässä hammaslääkärin tuolissa ja homma hoidettu.Tarkastuksiin , hoitoon hammaskiven poistoon pääsee säännöllisesti , sen kun tilaa ajan vaan.
Vau! Missä päin suomea näin hyvä palvelu?
Meillä myös toimii hyvin pienessä kunnassa Keski-Suomessa. Irronnut paikka korjattiin samana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
No harjaan nyt hampaat vähintään 2 kertaa päivässä, lankaan kerran päivässä ja tikutan samalla isommat välit. Huuhtelen kunnolla purskutellen astmalääkkeen jälkeen. Syön säännöllisesti enkä napostele, en laita kahviin sokeria enkä käytä limsoja tms ollenkaan. Silti sitä helvetin hammaskiveä vaan tulee. Tämä ongelma alkoi samaan aikaan astmalääkkeiden käytön kanssa. Astmalääkkeitä en voi lopettaa, sitten tukehdun. Astmalääkkettä ei voi myöskään vaihtaa miedompaan, on kokeiltu ja tuli heti pahenemisvaihe.
Pitääkö siis käyttää koko loppuelämä päivittäin desinfioivaa suuvettä vai mitä ihmettä pitää tehdä? Harjata hampaat joka kerta sekä ennen että jälkeen syömisen? Voitko kertoa mitä teen väärin? Miksei "normaali" hammashygienia riitä? Ja narskuttelua en myöskään pysty lopettamaan, välillä on posket ihan rikki eikä varaa siihen helvetin kiskoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pikkukaupungissa on ihan huippu hammashoito.Tälläkin viikolla kun hampaasta lähti paikasta pala olin kahden tunnin päässä hammaslääkärin tuolissa ja homma hoidettu.Tarkastuksiin , hoitoon hammaskiven poistoon pääsee säännöllisesti , sen kun tilaa ajan vaan.
Vau! Missä päin suomea näin hyvä palvelu?
Meillä myös toimii hyvin pienessä kunnassa Keski-Suomessa. Irronnut paikka korjattiin samana päivänä.
Hienoa kuulla! Ehkä muutan koronan jälkeen täältä pois, jos vaikuttaa sille että jotain töitä on vielä jonain päivänä mahdollista löytää...
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä saa palvelusetelin soittamalla ja sitten maksat vähän itse. Mielestäni järjestelmä toimii erittäin hyvin
Nykyisin pääsee myös yksityiselle sopimusasiakkaana!
Alkuvuonna pääsin läpi ajanvaraukseen ja sain ajan heti seuraavalle viikolle. Kävin yksityisellä hammaslääkäriasemalla tarkastuksessa ja hammaskiven puhdistuksessa, paikattavaa ei löytynyt.
Lasku tuli perästä ja taksat olivat julkisen mukaan, joten ei tullut ylimääräistä maksettavaa toisin kuin palvelusetelillä. Palvelusetelillä saa tosin itse valita palveluntarjoajan.
Miksi edes menet julkiselle puolelle?
Sain palvelusetelin yksityiselle Hgissä nettisivujen chatin kautta. Ajan sai nopeasti, mutta oli kyllä hirvittävin hammaslääkärikäynti ikinä!
Ei se yksityinen tarkoita, että olisi mitenkään parempi kuin julkinen. Taidan seuraavan kerran vain odottaa julkiselle aikaa vaikka vuoden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No harjaan nyt hampaat vähintään 2 kertaa päivässä, lankaan kerran päivässä ja tikutan samalla isommat välit. Huuhtelen kunnolla purskutellen astmalääkkeen jälkeen. Syön säännöllisesti enkä napostele, en laita kahviin sokeria enkä käytä limsoja tms ollenkaan. Silti sitä helvetin hammaskiveä vaan tulee. Tämä ongelma alkoi samaan aikaan astmalääkkeiden käytön kanssa. Astmalääkkeitä en voi lopettaa, sitten tukehdun. Astmalääkkettä ei voi myöskään vaihtaa miedompaan, on kokeiltu ja tuli heti pahenemisvaihe.
Pitääkö siis käyttää koko loppuelämä päivittäin desinfioivaa suuvettä vai mitä ihmettä pitää tehdä? Harjata hampaat joka kerta sekä ennen että jälkeen syömisen? Voitko kertoa mitä teen väärin? Miksei "normaali" hammashygienia riitä? Ja narskuttelua en myöskään pysty lopettamaan, välillä on posket ihan rikki eikä varaa siihen helvetin kiskoon.
Mikään hampaidenhoito ei loppu pelissä auta, jos sylki on sellaista, että se edistää hampaiden hajoilua ja reikiintymistä. Ilmeisesti astmalääke on sinulla sotkenut syljen normaalin tasapainon. Minulla on valitettavasti luontaisesti sellainen sylkityyppi, että hampaat hajoaa kun suunnilleen katsookin jotain syötävää. Just korjattiin 9 hammasta tässä keväällä, kun koronan takia en ole uskaltanut hammashoitoon vuoteen. Nyt oli jo pakko mennä.
Aivan sama miten hoidan, millä hoidan, mitä käytän, onko tavallinen hammasharja vai se uusin superturboboosterharja joka vie hampaatkin mennessään tehokkuudessaan. Ihan sama mitä suuvettä vai onko, miten lankaan ja tikutan vai enkö tee sitä, ihan sama vaikka hoitaisin hampaitani 5 tunnin välein.
Reikiä tulee, hampaita tulehtuu, ikenet huutavat hoosiannaa.
Pk-seudulta lapioidaan rahat maakuntiin. Käytin juuri lapsen hammastarkastuksessa yksityisellä koska julkiselle ei ole aikoja puoleen vuoteen.
Täh? Kyllä akuutissa tapauksessa pääsee päivystykseen. Eka tarkastusaika saattaa mennä kuukausienkin päähän mutta kun hoitosuunnitelma saadaan rullaamaan niin kyllä ajat saa ihan silloin kun pitääkin.
Mä käyn terveydenhuollon valinnanvapauslain suomalla oikeudella hammaslääkärissä vanhalla kotipaikkakunnallani. Aikoja saa ja tarkastukseen pääsee. Suosittelen muillekin helsinkiläisille tutkailemaan tätä vaihtoehtoa, Hgissä ei tosiaan hoitoa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä saa palvelusetelin soittamalla ja sitten maksat vähän itse. Mielestäni järjestelmä toimii erittäin hyvin
Nykyisin pääsee myös yksityiselle sopimusasiakkaana!
Alkuvuonna pääsin läpi ajanvaraukseen ja sain ajan heti seuraavalle viikolle. Kävin yksityisellä hammaslääkäriasemalla tarkastuksessa ja hammaskiven puhdistuksessa, paikattavaa ei löytynyt.
Lasku tuli perästä ja taksat olivat julkisen mukaan, joten ei tullut ylimääräistä maksettavaa toisin kuin palvelusetelillä. Palvelusetelillä saa tosin itse valita palveluntarjoajan.
Mä yritin 5 vuotta tarkastukseen, en päässyt. Nyt lopulta sain palvelusetelin ja lasku oli sitten yli 400 euroa. Ei todellakaan olisi ollut varaa, enkä todellakaan olisi mennyt, jos olisin tajunnut että tulee maksamaan noin paljon. Tuskinpa olisi 5 reiän paikkauksesta oikeasti julkisella tuollaista laskua tullut.
No hei, mä sain ajan 7 kk päähän, kun takahampaasta lohkesi puolet. Seuraavana päivänä jo hankasi kielen verille. Eikä siinä kaikki, olin raskaana. Menin yksityiselle. Helsinki.
Harmin paikka teille. Omassa kotikaupungissa se on mielestäni erittäin hyvää.
Siis suuhygienistin vai h-lääkärin aika? Vantaalla kehtasin vähän anteekspyydellen viimein kysellä tarkastusluontoista käyntiä, koronan takia panttasin kun aattelin ettei mulla mitään oo ja jonot on pitkiä ja varmaan on niitäkin jotka tarvii kipeemmin aikaa. Mut sain ihan parin viikon päähän. Jos suuhygienisteille pääsee näin nopeesti niin kannattaisi kaikkien käydä se kerta vuodessa ettei sitten tarvitse mennä hammaslääkärille.