Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingissä on aivan surkea hammashuolto julkisella

Vierailija
28.05.2021 |

Hoitoon ei pääse ennen kuin kunnolla reikiä tai hampaat suunnilleen heiluu. Mitään ennaltaehkäisevää työtä ei tehdä ja esimerkiksi suuhygienistille ei pääse ollenkaan. Aivan naurettavaa pelleilyä. Koronan vuoksi ei ole yhtään rahaa, ei vaan ole varaa mennä yksityiselle.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viroon hoitoon.

Miten toimii ja maksaako paljon? Saan kohta toisenkin rokotteen niin ehkä sen jälkeen voisi harkita... 

Vierailija
62/78 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes menet julkiselle puolelle?

Koska ei kaikilla ihmisillä ole työterveyttä, tai edes sitä työtä. Saati terveyttä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sä Ap itsekin teet sitä ennaltaehkäisevää työtä?

No harjaan nyt hampaat vähintään 2 kertaa päivässä, lankaan kerran päivässä ja tikutan samalla isommat välit. Huuhtelen kunnolla purskutellen astmalääkkeen jälkeen. Syön säännöllisesti enkä napostele, en laita kahviin sokeria enkä käytä limsoja tms ollenkaan. Silti sitä helvetin hammaskiveä vaan tulee. Tämä ongelma alkoi samaan aikaan astmalääkkeiden käytön kanssa. Astmalääkkeitä en voi lopettaa, sitten tukehdun. Astmalääkkettä ei voi myöskään vaihtaa miedompaan, on kokeiltu ja tuli heti pahenemisvaihe. 

Pitääkö siis käyttää koko loppuelämä päivittäin desinfioivaa suuvettä vai mitä ihmettä pitää tehdä? Harjata hampaat joka kerta sekä ennen että jälkeen syömisen? Voitko kertoa mitä teen väärin? Miksei "normaali" hammashygienia riitä? Ja narskuttelua en myöskään pysty lopettamaan, välillä on posket ihan rikki eikä varaa siihen helvetin kiskoon. 

Mikään hampaidenhoito ei loppu pelissä auta, jos sylki on sellaista, että se edistää hampaiden hajoilua ja reikiintymistä. Ilmeisesti astmalääke on sinulla sotkenut syljen normaalin tasapainon. Minulla on valitettavasti luontaisesti sellainen sylkityyppi, että hampaat hajoaa kun suunnilleen katsookin jotain syötävää. Just korjattiin 9 hammasta tässä keväällä, kun koronan takia en ole uskaltanut hammashoitoon vuoteen. Nyt oli jo pakko mennä.

Aivan sama miten hoidan, millä hoidan, mitä käytän, onko tavallinen hammasharja vai se uusin superturboboosterharja joka vie hampaatkin mennessään tehokkuudessaan. Ihan sama mitä suuvettä vai onko, miten lankaan ja tikutan vai enkö tee sitä, ihan sama vaikka hoitaisin hampaitani 5 tunnin välein.

Reikiä tulee, hampaita tulehtuu, ikenet huutavat hoosiannaa.

Jep tälle vaikuttaisi. Itselläni tosin ei ole koskaan ollut ongelmana reikiintyminen, ei ole ollut ikinä reiän reikää. Mutta hammaskiveä vaan tulee ja tulee eikä sitäkään juuri tullut ennen astmalääkkeitä. Ja ikenet tosi arat... 

Vierailija
64/78 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulta lapioidaan rahat maakuntiin. Käytin juuri lapsen hammastarkastuksessa yksityisellä koska julkiselle ei ole aikoja puoleen vuoteen.

No ainakin nyt koronan aikaan vaikuttaisi sille. Rokotuksia ei voitu keskittää tänne, täällä jonot vaan pitenee ja pitenee. Muualla päin suomea asuva suku ja ystävät eivät oikeasti ymmärrä että täällä ei pääse terveydenhuoltoon ilman että pää suunnilleen irti. Yhden toisen sairauden selvittely jäi täysin koronan vuoksi kesken eikä homma etene julkisella nyt yhtään. 

Vierailija
65/78 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Kyllä akuutissa tapauksessa pääsee päivystykseen. Eka tarkastusaika saattaa mennä kuukausienkin päähän mutta kun hoitosuunnitelma saadaan rullaamaan niin kyllä ajat saa ihan silloin kun pitääkin.

Ientulehdus ja hammaskivi ei ole akuutti päivystysasia. Ja mitään tarkastusaikaa ei annettu, käskettiin vaan käyttää suuvettä. En löytänyt googlellakaan sellaista suuvettä mikä liottaisi hammaskiveä irti. 

Vierailija
66/78 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn terveydenhuollon valinnanvapauslain suomalla oikeudella hammaslääkärissä vanhalla kotipaikkakunnallani. Aikoja saa ja tarkastukseen pääsee. Suosittelen muillekin helsinkiläisille tutkailemaan tätä vaihtoehtoa, Hgissä ei tosiaan hoitoa saa.

Tätä pitäisi varmaan itsekin harkita, kiitos!

Vierailija
67/78 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä saa palvelusetelin soittamalla ja sitten maksat vähän itse. Mielestäni järjestelmä toimii erittäin hyvin

Nykyisin pääsee myös yksityiselle sopimusasiakkaana!

Alkuvuonna pääsin läpi ajanvaraukseen ja sain ajan heti seuraavalle viikolle. Kävin yksityisellä hammaslääkäriasemalla tarkastuksessa ja hammaskiven puhdistuksessa, paikattavaa ei löytynyt.

Lasku tuli perästä ja taksat olivat julkisen mukaan, joten ei tullut ylimääräistä maksettavaa toisin kuin palvelusetelillä. Palvelusetelillä saa tosin itse valita palveluntarjoajan.

Mä yritin 5 vuotta tarkastukseen, en päässyt. Nyt lopulta sain palvelusetelin ja lasku oli sitten yli 400 euroa. Ei todellakaan olisi ollut varaa, enkä todellakaan olisi mennyt, jos olisin tajunnut että tulee maksamaan noin paljon. Tuskinpa olisi 5 reiän paikkauksesta oikeasti julkisella tuollaista laskua tullut.

Huhhuh, millähän tätäkin sitten perustellaan?

Vierailija
68/78 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hei, mä sain ajan 7 kk päähän, kun takahampaasta lohkesi puolet. Seuraavana päivänä jo hankasi kielen verille. Eikä siinä kaikki, olin raskaana. Menin yksityiselle. Helsinki.

Apua... Kuulostaa kammottavalle. Onneksi sinulla oli varaa yksityiseen!

Vierailija
69/78 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama Turussa. Sain lopulta särkyajan, kun hammasta oli särkenyt jo pitkään ja särky paheni koko ajan. Hammaslääkäri sanoi, että on siinä reikä, mutta se on vielä niin pieni, ettei kannata paikata ennen kuin tulee isommaksi. Kehotti ottamaan särkylääkettä. Eikö nimenomaan kannattaisi paikata ENNEN kuin reikä tulee isommaksi?? Nyt tuosta on pari viikkoa ja edelleen särkee hirveästi.

Suuhygienistille pääsin viime vuonna vihdoin ja viimein. Aikaa piti odottaa kaksi vuotta, ja sitten se vielä peruttiin kahdesti koronan takia.

Voisiko joku hammaslääkäri tulla tätä perustelemaan? Miksi pitää odottaa että koko hammas lahoaa, mikesi voida paikata aiemmin?

Vierailija
70/78 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaskiveä tulee väkisin astmalääkitysten takia. En voi lopettaa niiden käyttöä. Voiko hammaskiveä poistaa jotenkin itse? Kiveä tulee ilmeisesti sinne ikenen sisään, en näe paljain silmin. 

Sähköhammasharja, hammasvälien lankaaminen, flosserin käyttö, ruokavalio, purukumi, xylitolpastillit. Niillä saa ainakin jotain tehtyä. Ei toki kaikkea mutta edes jotain.

Vierailija
71/78 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tajuta, miten me hyväksymme tämän.

Olemme kuulemma rikas maa, näin sanoi Marin. No miksi meillä ei saa hoitoa? Missä ne rahat ovat? Kenelle ne on annettu tai mihin lähetetty?

Miksi olemme kuin lampaat näillä veroprosenteilla?

Vierailija
72/78 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaskiveä tulee väkisin astmalääkitysten takia. En voi lopettaa niiden käyttöä. Voiko hammaskiveä poistaa jotenkin itse? Kiveä tulee ilmeisesti sinne ikenen sisään, en näe paljain silmin. 

Sähköhammasharja, hammasvälien lankaaminen, flosserin käyttö, ruokavalio, purukumi, xylitolpastillit. Niillä saa ainakin jotain tehtyä. Ei toki kaikkea mutta edes jotain.

Lumoralin käyttö kanssa ihan suositeltavaa.

Vierailija
73/78 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa aika ja odota.

Vähän vaikea varata aikaa, kun takaisinsoittoaei ole kuulunut neljään viikkoon. Hammashoito on todella hoidettu katastrofaalisen huonosti Helsingissä, olen tehnyt useita reklamaatiota, ketään ei kiinnosta. Kirjan voisin tästä aiheesta kirjoittaa. Koronaan on aivan turha vedota, koko tuo aataminaikuinen systeemi on ollut rempallaan vuosikaudet. Ihan pikkujuttu mainitakseni, omakannasa on mulle merkitty hoitonäyntejä hammashoitoloihin, joissa en ikinä ole edes käynyt. En jaksa enää tapella niiden kanssa.

Seuraava yksityispuolen hammaslääkäri lasku lähtee hammashoidosta vastaavalle apulaispormestarille.

Vierailija
74/78 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä saa palvelusetelin soittamalla ja sitten maksat vähän itse. Mielestäni järjestelmä toimii erittäin hyvin

Kai siinä nyt jokin tuloraja on?

Itse kävin viime vuonna yksityisellä,  MUUN MUASSA täällä, no varmaan  ise itseään, kehutulla hammaslääkärillä.

30 min 100 e periaatteessa ainut järkevä oli röntgenkuvat.  Hammaskiveä tai purentavikaan ei puuttunut. Hammaskiveä on varmaan aika vähän sitten, mutta kuitenkin epäilyttävää. Ei yksinkertaisesti SUOSTUNUT tekemään mitään tämä tyyppi ja sanoi myös ettei ole tarvetta hoitosuunnitelmaan. Aiemmat kyllä haluneet poistattaa hammaskiveä ja miettineet purentaani.

Vierailija
75/78 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

Itsellä ei mitään ongelmia ollut Helsingissä tämänkään osalta vaikka ei-akuuttia asiaa eli yleisputsausta ja hammaskiven poistoa. Toki odotusaikaa oli tovi mutta joskus pääsee peruutuspaikalta.

Ehkä voit mennä yksityiselle ja maksaa itse jos veronmaksajien sinulle käytännössä ilmaiseksi tarjoama palvelu ei kelpaa.

Jonot ovat kuukausia pitkät julkisilla. Se ei todellakaan toimi hyvin

Vierailija
76/78 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmisille tulee yllätyksenä että kun suuri joukko köyhiä pakkautuu vierekkäin palvelutaso romahtaa.Pienissä paikkakunnissa homma toimii hienosti.Muuten koko maailman hoito tuhoaa hesen ja monen muun kaupungin kokonaan

Vierailija
77/78 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sä Ap itsekin teet sitä ennaltaehkäisevää työtä?

No harjaan nyt hampaat vähintään 2 kertaa päivässä, lankaan kerran päivässä ja tikutan samalla isommat välit. Huuhtelen kunnolla purskutellen astmalääkkeen jälkeen. Syön säännöllisesti enkä napostele, en laita kahviin sokeria enkä käytä limsoja tms ollenkaan. Silti sitä helvetin hammaskiveä vaan tulee. Tämä ongelma alkoi samaan aikaan astmalääkkeiden käytön kanssa. Astmalääkkeitä en voi lopettaa, sitten tukehdun. Astmalääkkettä ei voi myöskään vaihtaa miedompaan, on kokeiltu ja tuli heti pahenemisvaihe. 

Pitääkö siis käyttää koko loppuelämä päivittäin desinfioivaa suuvettä vai mitä ihmettä pitää tehdä? Harjata hampaat joka kerta sekä ennen että jälkeen syömisen? Voitko kertoa mitä teen väärin? Miksei "normaali" hammashygienia riitä? Ja narskuttelua en myöskään pysty lopettamaan, välillä on posket ihan rikki eikä varaa siihen helvetin kiskoon. 

Sitä kahvia ei pidä juoda ollenkaan. Aterioiden välillä ei pitäisi veden lisäksi laittaa suuhun yhtään mitään koskaan. Aina aterian jälkeen ensiksi suu pitää huuhdella hyvin ja sen jölkeen fluoritabletti suuhun liukenemaan.

Narskuttelua voi vähentää halvemmallakin. Apteekista löytyy hammassuojia.

Kun hampaat pesee niin pitää myös pestä mm. kieli kunnolla.

Vierailija
78/78 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti tarkastukseen pääseminen vuoden ja kolme kuukautta kun viime talvena aikaa soittelin. En ottanut palveluseteliä, koska just sillä hetkellä ei olisi ollut rahaa sen käyttämiseen. Palveluseteli siis kannattaa ottaa, jos haluaa nopeammin päästä. Itse työntekijöistä tai työn laadusta ei ole valittamista. Päinvastoin, ainakin omalle kohdalle osunut vain ammattitaitoista ja ystävällistä henkilökuntaa.

Ainoa negatiivinen kokemus Helsingin hammashuollosta mulla on kun käytin sitä palveluseteliä reikien paikkaamiseen ja puudutus ei toiminut. Lääkäri ei kysynyt puudutteen toimimisesta toista kertaa ennen kuin alkoi poraamaan ja jutteli hoitajan kanssa työhön liittymättömiä asioita koko paikkauksen ajan. Mutta kyseinen asema oli siis yksityinen, ei kaupungin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän