Maailmalla ihmetellään nyt Suomen Lastensuojelu ja huostaanotto järjestelmää
Reddit sai tästäkin kohun aikaan. Ihmiset esimerkiksi kyselevät että onko järjestelmä laillinen, YK:n hyväksymä ja noudattaako se ihmisoikeuksien sitoumusta. Eniten ihmetystä herättää se että Suomessa lapsi voidaan ottaa pois omilta vanhemmiltaan vain koska vanhemmat antoivat liian nuoren lapsen katsoa väärän ikärajan ohjelmaa (esim 6-vuotias on katsonut K12 piirrettyjä). Systeemiä pidetään Redditissä myös turhan kohtuuttomana ja julmana.
Kommentit (52)
No ehkä siinä on muutakin taustalla kuin k12 leffan katsomista, ÄLY HOI. Johan joka toinen pikkupoika olisi huostassa minecraftin pelaamisesta.
Tiedän pari tapausta, joista sossu voisi halutessaan olla kiinnostunut. Ei vaan ole, lapset heitteillä, isommat vahtii pienempiä, lapset viikonloput alkoholisti-isovanhemmilla, äiti makaa masentuneena sängyssä kun lapset hoitavat toinen toisensa... Lasut tehty, pieni keskustelu vanhempien kanssa ja sama jatkuu.
No eikä ihmetellä, höpö höpö taas. Oletko jo ehtinyt ryypätä kulukorvaukset vaikkei lapset edes ole tulleet vielä?
Kuulostaa Venäjän trollilta. Siellä näitä vedetään otsikoihin harva se päivä.
Maailmalla ei tiedetä, mikä tai missä Suomi on. Ei edes sitä, onko se Telluksella vai Marsissa.
Minä haluan nähdä sen hallinto-oikeuden päätöksen, jolla huostaanotto on tehty tuolla perusteella.
Lastensuojelu voisi olla huolissaan jos vanhemmalla olisi väkivalta tuomioita taustalla. Mitä jos kohdentuisi omaan lapseen?
Kyllä Suomessa tehdään huostaanottoja aivan liian heppoisin perustein koska se on iso bisnes. Sairasta touhua, ihmettelen minäkin ihan suomalaisena.
Minun lapseni on ollut sijoitettuna (ei huostaanottoa) ja todellakaan siihen ei ryhdytä ilman syytä. Ja lapsen sai takaisin kun olin saanut itseni hoidettua kuntoon.
Onhan tämä Suomen häpeäpilkku. Oikeita ongelmia ei hoideta ja syyttömiä perheitä kiusataan. Sitten ihmetellään, miksi syntyvyys laahaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on ollut sijoitettuna (ei huostaanottoa) ja todellakaan siihen ei ryhdytä ilman syytä. Ja lapsen sai takaisin kun olin saanut itseni hoidettua kuntoon.
Minä olen ollut huostaanotettuna ilman syytä, tosin siitä on jo aikaa enkä voi vannoa etteikö nykyään asiat olisi paremmin.
Reddit ei ole yhtä kuin maailma. Siellä tuskin käy edes marginaalista murto-osaa maailman ihmisistä ja sinne kirjoittelevat taitavat olla pääasiassa jotain alaikäisiä energiajuoma jonneja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan vanhempi toivo lapsensa sijoitusta, joten en usko tähän ollenkaan. Joka tapauksessa halvemmalla oltaisiin päästy tarjoamalla perheelle ilmaista lastenhoito-, kaupassakäynti- ja siivousapua. Myös lapsen traumat sijoituksesta jäisivät pienemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa tehdään huostaanottoja aivan liian heppoisin perustein koska se on iso bisnes. Sairasta touhua, ihmettelen minäkin ihan suomalaisena.
Kun me bisneksen tekijät emme pääse huostaanotosta päättämään. Tämä bisnes on myös aika ajoin tappiollista, eli täyttää silloin hyväntekeväisyyden kriteerit ja veronmaksajat hyötyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan vanhempi toivo lapsensa sijoitusta, joten en usko tähän ollenkaan. Joka tapauksessa halvemmalla oltaisiin päästy tarjoamalla perheelle ilmaista lastenhoito-, kaupassakäynti- ja siivousapua. Myös lapsen traumat sijoituksesta jäisivät pienemmäksi.
Ei hän toivonutkaan ja mistä sinä tiedät ettei kukaan toivo? Todistustaakka on sinulla.
Joskus huostasn otetaan ihan oudoistakin syistä kutenkin että 10-vuotias lapsi oli päästetty yksin kirjastoon. Mutta sitten ei kuitenkaan reagoida jos vanhemmat satuttavat omaa 4-vuotiasta lastaan antamalla vyöstä. Olisi kivaa saada tietää miten nuo päätökset oikein tehdään ja millä perusteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten niin toivo? Minä en ainakaan toivonut. En tiedä miten sait viestistäni sen käsityksen. Ei siinä kysytä että antaako lapsen sijoitukseen. Oli todella hirveä asia ja sen takia olin pari kuukautta psykiatrisella osastolla koska ahdistus, häpeä ja tuska olivat niin voimakkaat että oleminen oli sietämätöntä.
Odotin kyllä että miten lapsi oireilee ja onko traumoja, sen jälkeen kun kahden vuoden jälkeen muutti takaisin kotiin. Mitään ei ole ilmaantunut. Tosin hän oli sijoitettuna mummolaan ja vietin siellä itsekin lähes joka viikonlopun (mummola eri paikkakunnalla, minulla työt ma-pe). Sijoituksen purun jälkeen lastensuojelusta toki seurattiin miten menee, ja asiakkuus purettiin vuoden kuluttua tarpeettomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäää? Mä olen sosiaalityöntekijä ja olen joutunut sijoittamaan parikin lasta, koska vanhemmat ovat nakanneet ne yksinkertaisesti pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä Suomen häpeäpilkku. Oikeita ongelmia ei hoideta ja syyttömiä perheitä kiusataan. Sitten ihmetellään, miksi syntyvyys laahaa.
Oikeita ongelmia hoidetaan. Kaikkea ei edes pystytä hoitamaan. Houtaisipa ne vanhemmat niitä lapsia, niin olisimme tarpeeton taho ja saisin etsiä itselleni työn, tätä toivon koko sydämestäni.
Ai että ihan maailmalla 😂
Redditiin pääsee vaikka Suomesta