Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini viiltelee. Tekeekö koulu lasu:n, jos se huomataan siellä?

Vierailija
28.05.2021 |

Mun teinityttö viiltelee itseään ja pelkään, jos joku koulussa näkee jäljet. Viiltelyt on jaloissa ja vähän ylempänä käsissä, joten ei ole kovinkaan tod.näk. että joku ne näkee.

Soittaako ne koulusta ensin, jos ne huomaa? Mitä jos sanon, että jäljet on tulleet meidän kissasta, ei kai ne voi viedä asiaa eteen päin, jos jäljille on selitys?

Muuten tyttö on ihan normi teini, jolla on kavereita ja hoitaa koulunsa omista lähtökohdista ihan ok.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin todeta että täällä ihmiset ovat todenneet että olen äärimmäisen huono ihminen yms, yms. Täytyy kyllä todeta että uskon aivan aikuisten oikeasti että tämä on vaan teini-ikäin ankstia ja lähtee ajan mukaan pois. Tyttö on muuten kyllä ihan normaali ja iloinen niin kuin on aijemmin sanuttu

-ap

Oletko itsekin teini-ikäinen?

Vierailija
22/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti aikoinaan vaan suuttu ja haukku mun jäljistä. Ei sanaakaan että olisi auttanut. No, onneksi aikuisena hoidin itseni kuntoon.

En se minäkään äitinä aikanaan osannut hoitaa asiaa oikein, eikä se ole lapseni syytä mitenkään, mutta uskoin hänen puheitaan, ettei tarvitse mitään ulkopuolista apua, että käy terkalla ja pääsee kuraattorille jutteleen.

Niin tekikin ja pääsikin, mutta eihän siitä mitään apua teinille ollut. Ei olisi pitänyt kunnioittaa teinin tahtoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se lasu auttaa mielenterveysongelmissa????? Se lapsi tulee viedä lääkärille/psykiatrille, ei sossu liity siihen asiaan millään tavalla! Ei heillä ole mitään  lääketieteellistä osaamista. Mikä homma, että nykyään sossut pitää kaikkeen sekottaa? Ihan itse voi sen lapsen viedä lääkäriin ilman lasua

Vierailija
24/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kunnossa oleva teini viiltele.

Vierailija
25/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se lasu auttaa mielenterveysongelmissa????? Se lapsi tulee viedä lääkärille/psykiatrille, ei sossu liity siihen asiaan millään tavalla! Ei heillä ole mitään  lääketieteellistä osaamista. Mikä homma, että nykyään sossut pitää kaikkeen sekottaa? Ihan itse voi sen lapsen viedä lääkäriin ilman lasua

Juuri näin. Lasun sossu järjestäisi psykiatrisen puolen palveluita. Vanhemmat voivat tehdä tämän ihan itse ilman lasua.

Vierailija
26/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu voi tehdä ilmoituksen sen vuoksi, kun  ajattelee, ettei kotiväki tee asialle mitään, eli eivät vie lääkäriin tms. Ja jos äiti lapsensa lääkäriin asti viekin, tulos on todennäköisesti pilleriresepti mukaan ja muutama juttelukerta nuorisotyöntekijän kanssa.

Mitä lasu voi sitten tehdä? Heidän kauttaan nuoren pahoinvoivan voi saada suoraan asialliseen hoitosuhteeseen. Yksityisen kautta päässee itse myös hyvin, mutta kaikilla ei ole euroja tarpeeksi.

Vierailija
27/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu en kyllä ihmettele jos viiltelee, kun vanhempikin on sellainen että tuollaisessa tilanteessa on huolestunut ensisijaisesti siitä mitä muut ajattelee...

Aivan.

Vierailija
28/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teevesi kiehuu just nyt,pitää mennä...

Vierailija
29/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis tehdä.

Viiltely kertoo voimakkaasta ahdistuksesta, nuoren täytyy saada apua.

Vierailija
30/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu voi tehdä ilmoituksen sen vuoksi, kun  ajattelee, ettei kotiväki tee asialle mitään, eli eivät vie lääkäriin tms. Ja jos äiti lapsensa lääkäriin asti viekin, tulos on todennäköisesti pilleriresepti mukaan ja muutama juttelukerta nuorisotyöntekijän kanssa.

Mitä lasu voi sitten tehdä? Heidän kauttaan nuoren pahoinvoivan voi saada suoraan asialliseen hoitosuhteeseen. Yksityisen kautta päässee itse myös hyvin, mutta kaikilla ei ole euroja tarpeeksi.

Ymmärrän sen ilmoituksen kyllä siinä kohtaa, jos kotiväki ei tee asialle mitään. Mutta jos kotiväki vie lapsen lääkärille/saamaan hoitoa, niin ei siihen sossuja tarvitse sekoittaa

Vierailija
31/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kamalaa, jos nykyisin tapahtuu tuollaista. Itse viiltelin käsivarsiani teininä 90-luvulla ja elämäni olisi muuttunut h*lvetiksi, jos sen takia olisi tehty joku lasu. Toisaalta sen peloitteen takia ehkä olisin lopettanut itseni viiltelynkin ja purkanut pahan olon johonkin muuhun.

Vierailija
32/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu nyt on viimeinen paikka mistä mitään apua saa. Lisää ongelmia vain

Vierailija
33/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havainnut oppilaallani viiltelyjälkiä. Soitin kotiin ja koulupsykologille vanhempien toiveesta. Vanhemmat olivat kiitollisia, eivät olleet huomanneet mitään ja luulivat kaiken olevan hyvin. Teini sai apua. Lasua ei tarvittu, kun kaikki aikuiset halusivat teinin parasta ja järjestivät hänelle hoitoa. Jos vanhempi olisi vähätellyt tai valehdellut niin aivan varmasti olisin tehnyt ladun. Teini tarvitsee apua!

Vierailija
34/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasu nyt on viimeinen paikka mistä mitään apua saa. Lisää ongelmia vain

Tämähän se ois. Ja helposti menee mielenterveys lopultakin perheeltä. Eli kannattaa ihan omatoimisesti viedä lapsi lääkärin pakeille eikä edes odottaa, että koulu huomaa ja usuttaa sossun kimppuun.

Vierailija
35/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kamalaa, jos nykyisin tapahtuu tuollaista. Itse viiltelin käsivarsiani teininä 90-luvulla ja elämäni olisi muuttunut h*lvetiksi, jos sen takia olisi tehty joku lasu. Toisaalta sen peloitteen takia ehkä olisin lopettanut itseni viiltelynkin ja purkanut pahan olon johonkin muuhun.

Ai niin, kävin tuolloin nuorisopsykiatrian plk:lla juttelemassa ja avauduin aika estottomasti vanhempieni erosta. En olisi uskaltanut varmaan sanoa mitään negatiivista vanhemmistani, jos lasusysteemi olisi ollut nykyisenlainen ja olisin ehkä joutunut muuttamaan omasta kodistani ja mm. lemmikkieni luota asumaan johonkin lastenkotiin tai nuorisokotiin toiselle puolelle Suomea sen vuoksi. Olin kuitenkin kympin oppilas ja yhdessä Suomen parhaista lukioista.

T. Se itsensä viiltelijä ysäriltä

Vierailija
36/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistukseen tarvitsisi apua.  16-vuotias tytär pääsi kouluterveydenhuollon kautta nuorisopsykiatrille ja apua tuli.  Eipä siinä ajattele onko hyvä vai huono vanhempi, vaan sitä että lapsi saa apua.  Ei lasua tehty.

Vierailija
37/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellasi on mielenterveysongelmia, lasu on todennäköisesti paikallaan.

Tämä on vähän huolestuttavaa, että näin paljon yläpeukkuja on tähän laitettu. 

Lastensuojelu on sitä varten, että alaikäisen ei ole turvallista olla perheessä tai ei voida taata normaaleja kasvuoloja. Sitä voi miettiä siinä vaiheessa, kun vanhempi estää lapselta pääsyn mielenterveyspalveluihin eikä halua auttaa niihin pääsemisessä. 

Sosiaalipuoli itsessään ei paranna yhtään mitään tai jos parantavat, niin se liittyy palveluneuvontaan tai esim.tukipäätösten tekemiseen. He kasaavat näitä palveluja yhteen ja voivat auttaa koordinoimaan niitä, jos se tuntuu ylivoimaiselta, mutta eivät tuota ja tarjoa esim.mielenterveyspalveluja sen enempää kuin vaikka poliisi tai puolustusvoimat. 

Vierailija
38/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoa toimintaa

Vierailija
39/40 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules. Nyt haet apua sille tytölle. Sitä ahdistaa. Kukaan ei tee lasua, jos itse viet lapsen hoitoon. Ei ainakaan meillä tehty, vaan sai apua.

Eibkukaan huvikseen viillä, syynä on ahdistus

Vierailija
40/40 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIENO ÄITI