Synttärikutsu mökille, mukaan pitäisi varata omat pyyhkeet lakanat yms. Talkoilla pitäisi siivota vierasmökki ja rahaa pitäisi siirtää tilille 100€ ruokia ja juomia varten. Tervetuloa!
Kummilapsemme täyttää juhannuksena vuosia ja niitä on juhlittu siellä perheen mökillä.
Lahjaksi toivotaan 70€ legoja.
Kun ilmoitin että emme tule, alkoi kiukuttelu kun ei koskaan nähdä.
Juu en maksa yhdestä viikonlopusta hevon perseessä, matkoja 100€, ruokia 100€, lahjoja 70€ että pääsen puunamaan heidän vierasmökin puhtaaksi ja tämän lisäksi pitäisi kotoa ottaa vielä mukaan koko perheelle kaikki petivaatteet ja pyyhkeet ettei heille jää pyykkiä (=eli kotiin tullessa minä pesisin vielä puoli päivää pyykkiä)
Kiitos mutta ei kiitos, juhlikaa itikoiden kanssa😂
Kommentit (94)
Tuleeko mökille muitakin vieraita ja onko heille samat vaatimukset? Aika hullulta kuulostaa jos satanen pitää maksaa ruokarahaa. Montako yötä siellä olisi tarkoitus olla? Satasella nimittäin saa paljon ruokaa kaupasta ja jos mökillä suunnilleen grillataan makkaraa, tekee isäntäperhe hyvän tilin ja vieraat vielä siivoavat kaupanpäälle. Joku viittasi alkoholijuomiin, mutta ei kai lapsen synttäreillä sentään juopotella?
Toisaalta pitäisi olla itsestään selvä, että omat jäljet siistitään mökeillä. Kyllä me ainakin yhdessä on siistitty paikat, se on jotenkin sanomatta selvä ja omat lakanat ja pyyhkeet on myös ok. Ruoka/juomalasku on kyllä aika suolainen kieltämättä. Mutta aina voi kieltäytyä:)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta, paitsi mulla hyvin läheinen sukulainen. Viimeksi menin juhannuksena sinne vain omien juomien kera ja otin aurinkoo laiturilla, enkä tasan siivonnut mitään. Lahjaksi lapsi sai rahaa suoraan tilille. En suostu enää siivoomaan siellä paikkoja ennen muita vieraita tai tekemään ruokaa. Tänä juhannuksena en mene ollenkaan. Ilmoitin heti, että olen töissä. Eivät hekään meidän lapsien synttäreille tullessa tule siivoamaan meille tai tekemään ruokaa!
Meillä, kun minä kerran vein omat ruuat mukaan, isäntä päätti niitä ei syödä.
Olisi grillannut vaan halpismakkaraa.
Minä kysyin missä ne makkarat ovat. Toinen jankkaa syödään tätä. Syö sinä, mutta minä toin sitä toista, jota haluan syödä.
Aamulla selitti piti alkaa perkaa kasvimaata.
Sanoin näytä mallia.
Kerroin jos haluat, että tulen talkoilemaan, se kerrotaan etukäteen. Jos haluat ostan ruokaa teille, samoin.
Mäkin sain jonkun viestin tilille voit laittaa rahaa ruuasta.
Kerroin maksoin itse omat ruuat.
Enpä mennyt toiste.
Älä pyydä kylään, jos haluat hyötyä minusta.
Vein kyllä tuliaisia ja vietin aikaa lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta, paitsi mulla hyvin läheinen sukulainen. Viimeksi menin juhannuksena sinne vain omien juomien kera ja otin aurinkoo laiturilla, enkä tasan siivonnut mitään. Lahjaksi lapsi sai rahaa suoraan tilille. En suostu enää siivoomaan siellä paikkoja ennen muita vieraita tai tekemään ruokaa. Tänä juhannuksena en mene ollenkaan. Ilmoitin heti, että olen töissä. Eivät hekään meidän lapsien synttäreille tullessa tule siivoamaan meille tai tekemään ruokaa!
Niin. Ja sit toisessa päässä on nämä, jotka menevät ilmaiseksi lomailemaan toisen mökille omien juomiensa kera ja vaan laiskottelevat eivätkä osallistu mihinkään ja jätetään siivous ja ruuan laitto muiden huoleksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta Legot ja pyydä kummilapsi perheineen iltapäiväkahville luoksesi. Sittenpähän näette ja selviää varmaan rektiosta paljon muutakin.
Olen ehkä v*ttumainen mutta en osta, enkä myöskään järjestä kummilapseni syntymäpäiviä. Omia lapsia on 3 kpl ja riittää kun heidän syntymäpäivänsä järjestän ja maksan.
Ap
Kummiudesta voi irtisanoutuakin jos noin tympii. Helppo rutista täällä mutta sanopa samat lauseesi kasvotusten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, ehkä vähän kohtuutonta olettaa, että menisitte sinne siivoamaan talkoilla, mutta muutenhan se kuulostaa ihan normikutsulta mökille. Yleensä oletetaan, että ruokakuluja vähän jaetaan ja
Siis kuka olettaa? Ei ole ikinä tullut mieleenkään pyytää meidän mökkivierailta maksua ruoista ja juomista. Eihän me sitä pyydetä silloinkaan kun kutsutaan ihmisiä syömään meidän kaupunkiasuntoon! Mutta me kutsummekin ihmisiä joita oikeasti haluamme nähdä.
Tämä taitaa olla ydinasia. Toisilla on aidosti laadukas ystäväpiiri, toisilla ei.
Ehkä tässä on tosiaan ongelman ydin. Sellaisille vieraille tarjotaan mieluusti, joita halutaan nähdä ja joiden kanssa viihdytään. Sukulaiset ja lasten kummit ovat vähän pakollista kauraa eikä heihin haluta panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, se on tämä suomalainen mentaliteetti, että mitään sosiaalisia suhteita ei haluta ylläpitää, koska kutsu oli vääränlainen. Varmaan siihen lahjatoiveeseenkin voi todeta, että kiitti vinkistä ja ostaa jotain omalle budjetille sopivaa lahjaksi.
Jos sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen maksaa lähemmäs 300€ ja talkootyötä niin ei kiitos.
Niinno, elämä maksaa. En kyllä itse menisi tyhjin käsin kenenkään mökille yövieraaksi osallistumatta jotenkin kuluihin, varsinkin jos minulla olisi kolme lasta ja mies mukana, kuten ap:lla. Siellä varmaan tarjotaan synttärikahvien ja -kakun lisäksi jotain ruokaa, iltapalaa, aamupalaa ja ehkä jotain juomistakin. Kyllä se satanen kuluu 5-henkiseltä perheeltä viikonloppuna ihan kotonakin.
Jos se mökki sattuu olemaan noin viidensadan kilometrin päässä, niin satanen menee bensoihin, kyllä. Semmosta on autoilijan elämä, rahaa kuluu ja luontoa saastuu.
Lapsen lahjaan en kyllä 70 euroa enää laittaisi, mutta muuten olisin valmis vähän jostain maksamaankin. Oletettavasti kyseessä on kuitenkin ystävä- tai sukulaisperhe, jonka kanssa on ehkä kiva aikaa viettää. Tuskinpa sitä kenenkään paskan tyypin lapsen kummiksi on ryhtynyt.
Jos mä järjestän lapselleni syntymäpäivät, niin en oleta, että vieraat siivoavat, tuovat tarjottavat ja lahjan. Jos et itse halua panostaa lapsesi syntymäpäiviin, niin älä juhli.
Ehkä tässä tapauksessa ei ole puhtaasti kyse lasten syntymäpäiväjuhlista, vaan myös osittain mökille kutsumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, se on tämä suomalainen mentaliteetti, että mitään sosiaalisia suhteita ei haluta ylläpitää, koska kutsu oli vääränlainen. Varmaan siihen lahjatoiveeseenkin voi todeta, että kiitti vinkistä ja ostaa jotain omalle budjetille sopivaa lahjaksi.
Jos sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen maksaa lähemmäs 300€ ja talkootyötä niin ei kiitos.
Niinno, elämä maksaa. En kyllä itse menisi tyhjin käsin kenenkään mökille yövieraaksi osallistumatta jotenkin kuluihin, varsinkin jos minulla olisi kolme lasta ja mies mukana, kuten ap:lla. Siellä varmaan tarjotaan synttärikahvien ja -kakun lisäksi jotain ruokaa, iltapalaa, aamupalaa ja ehkä jotain juomistakin. Kyllä se satanen kuluu 5-henkiseltä perheeltä viikonloppuna ihan kotonakin.
Jos se mökki sattuu olemaan noin viidensadan kilometrin päässä, niin satanen menee bensoihin, kyllä. Semmosta on autoilijan elämä, rahaa kuluu ja luontoa saastuu.
Lapsen lahjaan en kyllä 70 euroa enää laittaisi, mutta muuten olisin valmis vähän jostain maksamaankin. Oletettavasti kyseessä on kuitenkin ystävä- tai sukulaisperhe, jonka kanssa on ehkä kiva aikaa viettää. Tuskinpa sitä kenenkään paskan tyypin lapsen kummiksi on ryhtynyt.
Jos mä järjestän lapselleni syntymäpäivät, niin en oleta, että vieraat siivoavat, tuovat tarjottavat ja lahjan. Jos et itse halua panostaa lapsesi syntymäpäiviin, niin älä juhli.
Harvemmin ne lasten synttärit kestää yön yli/viikonloppua.
Mun mielestä tuo talkoosiivoaminen kuulostaa oudolta. Siivoaisin kyllä ihan itse omat mökkini. Mutta jos aloittaja perheineen (eli kuinka monta henkilöä? 3? 4? 5? 6?) on kutsuttu koko viikonlopuksi, eli pe-su, niin ymmärrän hyvin, että pyydetään osallistumaan ruokakustannuksiin. Ymmärrän myös, että petivaatteet ja pyyhkeet pitää tuoda.
Mä ajattelisin ehkä niin, että jos henkilö tai perhe tulee yhdeksi yöksi mökille tai kotiinkin kylään, niin sitten ei tarvitse osallistua ruokakuluihin, mutta jos etenkin kokonainen perhe tulee pidemmäksi aikaa, niin alkaa jo mennä evästä sen verran, että olisi ihan kohtuullista jotain siitä maksaa.
Lahjatoiveena 70€ legot on mielestäni liian kallis. Mun mielestä lelut on ihan älyttömän kalliita, varsinkin kun ajattelee, että niitä "pitää" saada kahdesti vuodessa aina lisää ja ei ne vanhat jaksa kauaa kiinnostaa. Eli en itse ostaisi kuin EHKÄ omille lapsille 70€ maksavan lelun/legot/tms, mutta voisin kyllä osallistua kimppalahjaan. Ihan hyvin kävisi vaikka se, että vanhemmat sanoisi, että tätä x asiaa Irma toivoo, se maksaa 90€ ja kun teitä kummeja on kolme, niin haluaisitteko osallistua tähän kaikki 30 eurolla, että se olisi teiltä kaikilta. Osallistuisin mielelläni ja mielummin näin jos kyseessä on joku potentiaalisesti pidempään suosiossa pysyvä juttu, kuin se että kaikki ostaa 30 eurolla jonkun tusinalelun, joka kiinnostaa 2 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, ehkä vähän kohtuutonta olettaa, että menisitte sinne siivoamaan talkoilla, mutta muutenhan se kuulostaa ihan normikutsulta mökille. Yleensä oletetaan, että ruokakuluja vähän jaetaan ja
Siis kuka olettaa? Ei ole ikinä tullut mieleenkään pyytää meidän mökkivierailta maksua ruoista ja juomista. Eihän me sitä pyydetä silloinkaan kun kutsutaan ihmisiä syömään meidän kaupunkiasuntoon! Mutta me kutsummekin ihmisiä joita oikeasti haluamme nähdä.
Tämä taitaa olla ydinasia. Toisilla on aidosti laadukas ystäväpiiri, toisilla ei.
Ehkä tässä on tosiaan ongelman ydin. Sellaisille vieraille tarjotaan mieluusti, joita halutaan nähdä ja joiden kanssa viihdytään. Sukulaiset ja lasten kummit ovat vähän pakollista kauraa eikä heihin haluta panostaa.
En ymmärrä miksi sitten tällaisia henkilöitä kutsutaan minnekään, jos heidän kanssaan ei haluta viettää aikaa? Varsinkaan johonkin mökille viikonlopuksi. Jos lapselle on tärkeää, että kummi tulee synttäreille, niin sitten ne synttärikahvit voinee järjestää kotona niin että vieraat käy pari tuntia kahvit ja kakut ryystämässä ja morjens.
Jotkut luulevat, että joku mökkilomailukutsu olisi hot. But not.
En tiedä mitään hirveämpää kuin joku yöpyminen vierasmajassa alkeellisissa oloissa.
Iltakaljoittelua, grillausta, mukavia mökkileikkejä...
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko mökille muitakin vieraita ja onko heille samat vaatimukset? Aika hullulta kuulostaa jos satanen pitää maksaa ruokarahaa. Montako yötä siellä olisi tarkoitus olla? Satasella nimittäin saa paljon ruokaa kaupasta ja jos mökillä suunnilleen grillataan makkaraa, tekee isäntäperhe hyvän tilin ja vieraat vielä siivoavat kaupanpäälle. Joku viittasi alkoholijuomiin, mutta ei kai lapsen synttäreillä sentään juopotella?
Meillä kahden aikuisen ruokamenot ovat viikossa n. 100 euroa. Kaikkein parasta ettei ala kummiksi niin ei tule mitään vaatimuksiakaan. Ostaisin itse lapselleni kaikki lahjat enkä vaatisi keneltäkään mitään. Itsellenihän sen lapsen olisin tehnytkin. Lapseni ei tarvitsisi kummeja ollenkaan. ällöttää sellainen lahja-automaatti vaatimukset muilta ihmisiltä joilla on varmasti omissakin menoissa ihan tarpeeksi. Ei se lapsi jotain lahjan antajaa arvosta eikä ymmärrä koko systeemiä.
Nyt en kyllä tajua. Meitä on 4 perheen porukka, joka on kokoontunut yhden perheen mökillä joka juhannus kohta 20v. Edellisellä viikolla tulee emännältä menu kolmelle päivälle pe-su ja lista miten se on jaettu per perhe, jokainen vie oman listansa kamat mennessään. Ruokaa ja juomaa. Jokainen tuo myös omat perivaatteensa, ei millään mökillä ole tuollaisia 20lle hengelle. Alkusiivoukset siellä on aina tehty, mutta tietenkin jälkemme siivotaan siellä sitä mukaa kun niitä syntyy ja lämmitellään paljua ja saunaa ihan kaikki. Minusta ihan normaalia, että osallistutaan, jollekkin illalliselle voin kylään vielä mennä kahta kättä kantaen (en kyllä yleensä niillekkään), mutta en tuollaiseen monen päivän rupeamaan ja vielä jonnekkin mökille, jossa kaikki kotihommat on aina vähän vaikeampia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt en kyllä tajua. Meitä on 4 perheen porukka, joka on kokoontunut yhden perheen mökillä joka juhannus kohta 20v. Edellisellä viikolla tulee emännältä menu kolmelle päivälle pe-su ja lista miten se on jaettu per perhe, jokainen vie oman listansa kamat mennessään. Ruokaa ja juomaa. Jokainen tuo myös omat perivaatteensa, ei millään mökillä ole tuollaisia 20lle hengelle. Alkusiivoukset siellä on aina tehty, mutta tietenkin jälkemme siivotaan siellä sitä mukaa kun niitä syntyy ja lämmitellään paljua ja saunaa ihan kaikki. Minusta ihan normaalia, että osallistutaan, jollekkin illalliselle voin kylään vielä mennä kahta kättä kantaen (en kyllä yleensä niillekkään), mutta en tuollaiseen monen päivän rupeamaan ja vielä jonnekkin mökille, jossa kaikki kotihommat on aina vähän vaikeampia.
Tuossa varmaan se mökin omistava perhe ei ole kutsunut teitä synttäreilleen vaan viettämään mökkiviikonloppua?
Vierailija kirjoitti:
Heidän mökki ei kuulemma ole mikään yleinen lomanvietto kohde minne voi vaan tulla ilmaiseksi lonkkaa vetämään, siksi kuulemma tänä vuonna näin.
Viime vuonna isäntäparia ärsytti kun rahaa meni hirveästi ruokiin ja siivota sai kaksi päivää sen jälkeen kun vieraat olivat lähteneet.
Ap
Isäntäväki siis yrittää vetää rajoja mutta tekee sen kömpelösti.
Jos olisin isäntäväen asemassa, siivoaisin kyllä etukäteen ja jälkikäteen. Ei kai sellainen vierasmökki niin iso voi olla, äkkiähän sellaisen siivoaa. Lakana-ja pyyheasian ymmärrän, mökkioloissa saattaa olla vaikea pestä pyykkiä. Usein mökeillä ei ole pyykkikonetta ja pyykit viedään kotiin pestäväksi, varsinkin isommat.
Ruoka-asioiden kanssa ottaisin etukäteen yhteyttä ja koittaisin sopia nyyttäriperiaatteesta, jokainen voisi kyllä ruokakuluihin osallistua mutta rahan pyytäminen etukäteen on tökeröä.
Lapsen lahjatoiveen voi kertoa pyydettäessä, mutta suoraan kalliin lahjan pyytäminen on kyllä epäkohteliasta.
Tuollaiset mökkisynttärit voisi pitää ihan hyvässä hengessä niin, ettei kukaan (isäntäväki tai vieraat) joudu työorjiksi.
Eli oikeasti he eivät edes halua teitä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta pitäisi olla itsestään selvä, että omat jäljet siistitään mökeillä. Kyllä me ainakin yhdessä on siistitty paikat, se on jotenkin sanomatta selvä ja omat lakanat ja pyyhkeet on myös ok. Ruoka/juomalasku on kyllä aika suolainen kieltämättä. Mutta aina voi kieltäytyä:)
Tottakai omat jäljet siivotaan, mutta kyllä sen vierasmökin pitää olla siisti ja puhdas kun sinne tullaan. 100€ ruokaan on kyllä liikaa, mieluummin vaikka nyyttäriperiaatteella, esim. joku tuo salaattiaineet ja toinen leivät ja leikkeleet tms.
Opiskeluaikoina oli yksi kurssikaverit, joka kutsui meidät juhlimaan synttäreitään nyyttöriperiaatteella. Lahjat halusi myös, oli juuri muuttanut poikaystävänkanssa yhteen, ja laittoi lahjalistan, eli joku astia astiastosta, jota keräsi. Ei ostettu , vietiin leivonnainen, itse tehty.Työnsi herneet nenään. Juhlien tarkoitus ei ollut juhlat, vaan astiaston kerääminen tälle ihmiselle
Lahjan pitäisi aina olla vapaaehtoinen. Vositko neuvotella mökille tuloehdoista isäntäväen kanssa, että löytäisitte yhteisen kompromissiratkaisun. Selität, että kaikkeen tuohon ei ole varaa. Luulisi, että ymmärtävät. Jos he haluavat oikeasti nähdä teitä, luulisi, että löydätte jonkinlaisen kompromissin? Ja ne legolahjat voi ostaa myös kirpputorilta.