Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri ei ota elämäntilannetta huomioon

Vierailija
28.05.2021 |

Jäin vastikään työttömäksi ja sain nyt työkkäristä työhönosoituksen hakea kaksivuorotyötä. Muuten tässä ei olisi mitään ongelmaa, mutta olen yksinhuoltaja ja lapseni on kahdeksan vuotias. Kysymykseni siis on että voidaanko lain mukaan pakottaa hakemaan vuorotyötä? Yritin selittää työkkäriin elämäntilanteeni, mutta siellä vaan sanottiin että koita neuvotella päivävuoroja. Melko epäreilua jos sanotaan että pitää hakea, eikö ajatus ole kuitenkin se, että olet työmarkkinoiden käytettävissä. Käsittääkseni olen jos voin ottaa vastaan päivätyötä.
Tuntuu ikävältä lähteä työhaastatteluun lyömään omia ehtoja pöytään ja onko minulla oikeutta sitten siihenkään?
Ap.

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekosyitä, ettei muka päästäs 8 vuotiaan takia töihin. Itse olen ollut peruskoulun 1 luokalta yksin, kun vanhemmat töissä. Täyspäiväinfn työssäkävijä musta tuli ja samaa näyttää tekevän toinen sukupolvi. Ei kannata kasvattaa niistä äidin helmoissa pyöriviä mukuloita vaan tukee itselliseen tekemiseen.

Tee hyvä hakemus ja rohkeutta jättää se lapsi joiksikin illoiksi yksin.

Lain mukaan alle 12-vuotiasta ei saa jättää yksin. Kiva sitten, jos lapsi huostaanotetaan työn takia

Mikä laki?

Lisäksi varhaiskasvatuslain mukaan lapsella on oikeus hoitopaikkaan vanhemman töiden tai opintojen takia myös kouluikäisenä. Eli ei lapsi ole yksin kotona, lapsi on vuoropäiväkodissa.

Vuoropäiväkodit eivät ota kouluikäisiä lapsia. Kokemusta on, ekaluokkalaistakaan ei huolita. Näin ainakin n. 10 vuotta sitten

Sitten kunta järjestää asian jollain muulla tavalla, koska lain mukaan se on kunnan tehtävä. Kannattaa lukea aina myös lain perustelut, sieltä selviää monta sellaista asiaa, mitä kunnassa ei muka tiedetä. Viimeistään AVIn kautta tulee kunnalle määräys huolehtia lapsen turvallisuudesta yh-vanhemman illan ja yön työssäolon aikana.

Vierailija
122/142 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitilleni kävi samallailla joskus. Olin itse silloin 8-vuotias ja pikkusiskoni 1v. Sai työtarjouksen vuorotyöstä. Ei työkkäri kuunnellut valituksia siitä, että minua ei saa minnekään hoitoon. 1v pikkusiskoni tietenkin olisi vuoropäiväkotiin päässyt (sellaisessa minäkin olin tarhaikäisenä), mutta eihän 8-vuotiaille yksinkertaisesti ole hoitopaikkoja missään. Työkkäristä kehotettiin viemään mummolaan (asuivat satojen kilometrien päässä) ja sitten lätkäisivät karenssin, kun ei työtä voinut vastaanottaa. Että kyllä se valitettavasti sellaista on. Toivottavasti haastattelusi menee huonosti (heh) etkä saa töitä. Tsemppiä, ei ole helppoa olla yksinhuoltajana

Työkkäri noudattaa lakia! Olisi tosi kiva sopia oman työnantajan kanssa, että olen leikisti työtön ja saan ansiosidonnaista päivärahaa, koska muka en saa lapsia hoitoon ja sitten olisin välillä töissä triplapalkalla (kompensoi työttömyysajan palkanmenetystä) ja silti tekisin koko ajan töitä. Harmi, että tuokin on laitonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo typerää ajanhaaskausta kaikilta.

Just näistä tilanteista sitten saadaan näitä työvoimapula-otsikoita ja työnantajien loputon itku puuttuvista osaajista.

Mutta tosiaan, jos työkkäri osoittaa että täytyy hakea työtä jota ei voi edes tehdä, niin hakee sitten ja kertoo haastattelussa ettei voi tehdä iltavuoroja. Se on sitten työnantajan käsissä loput.

Vierailija
124/142 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan meillä olisi työttömiä, jos kaikki vuorotyötä tekevät vanhemmat saisivat ansiosidonnaista päivärahaa sillä perusteella, että heillä on oikeus päivätyöhön?

Vierailija
125/142 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae paikkaa mutta laita jo hakemukseen tieto että olet yksinhuoltaja ja voit tehdä pelkkää päivävuoroa. Eivät ota sinua edes haastatteluun mutta olet velvoitteen mukaan hakenut paikkaa. 

Vierailija
126/142 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa kaksivuorotöissä ei voi neuvotella työvuoroista, ja se voi vaikuttaa myös siihen miten työyhteisössä hyväksytään. Eli toiset saattavat olla vihaisia, että sinä saat vain päivävuoroja ja he joutuvat tekemään myös iltaa. 

Työkkäri on monessa asiassa aikaansa jäljessä, eikä ymmärrä miten työelämässä on nykyään asiat. Jos on tehnyt hakemuksen, pitäisi soitella perään, vaikka kaikissa ilmoituksissa lukee nykyään että ei vastata soittoihin, eikä ole edes numeroa. 

Työkkäri välittää niitä töitä mitä heille ilmoitetaan tarjolle. Eivät he voi jokaiselle räätälöidä unelmaduuneja tyhjästä. Jokin kansalaispalkka voisi olla ratkaisu toimeentuloon niille, jotka eivät pysty elämäntilanteestaan johtuen lähtemään tarjottuihin töihin ja menettävät päivärahansa.

Vierailija
127/142 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa kaksivuorotöissä ei voi neuvotella työvuoroista, ja se voi vaikuttaa myös siihen miten työyhteisössä hyväksytään. Eli toiset saattavat olla vihaisia, että sinä saat vain päivävuoroja ja he joutuvat tekemään myös iltaa. 

Työkkäri on monessa asiassa aikaansa jäljessä, eikä ymmärrä miten työelämässä on nykyään asiat. Jos on tehnyt hakemuksen, pitäisi soitella perään, vaikka kaikissa ilmoituksissa lukee nykyään että ei vastata soittoihin, eikä ole edes numeroa. 

Työkkäri välittää niitä töitä mitä heille ilmoitetaan tarjolle. Eivät he voi jokaiselle räätälöidä unelmaduuneja tyhjästä. Jokin kansalaispalkka voisi olla ratkaisu toimeentuloon niille, jotka eivät pysty elämäntilanteestaan johtuen lähtemään tarjottuihin töihin ja menettävät päivärahansa.

Kansalaispalkka siitä, että valikoi työtään?

Vierailija
128/142 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole longelmaa. Lähetät sutaisten tehdyn hakemuksen, jossa ilmaiset että et ole työhön sovelias.

Ei missään nimessä kannata ilmaista suoraan ettei ole työhön sovelias. Rivien välistä sen voi toki ilmaista. Jotkut työnantajat saavat nautintoa siitä, että pääsevät käryttämään työhaluttomia.

Vierailija
129/142 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu vain epäreilulta kuinka voidaan väittää että on pakko ottaa vuorotyötä vastaan ja jos ei ota, niin ei ole oikeutettu päivärahaan. Eihän se muuta sitä ettenkö olisi valmis ottamaan vastaan työtä. Miten yhtäkkiä tietyn slan valittuani voidaan pakottaa mihin vuorokauden aikaan tahansa sitouttavaan työhön, vaikka se ei onnistu mitenkään. Kuka tässä maassa haluaa enää lapsia tehdä, kun hyvin monet parit eroavat pikkulapsi-aikana ja lapset jäävät todennäköisemmin äidille. Kouluikäisille ei ole juuri mitään paikkaa, varsinkaan kesällä ja töihin pitäisi olla valmis about 24/7

Turhauttava kuvio

Ap.

"Kuka tässä maassa haluaa enää lapsia tehdä, kun hyvin monet parit eroavat pikkulapsi-aikana ja lapset jäävät todennäköisemmin äidille." Tarkoitatko että jos lapset jäisivät useammin isälle, niin naiset tekisivät enemmän lapsia? Siltä tuo nimittäin nyt minusta näyttää.

Vierailija
130/142 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkai sillä tenavalla isäkin? Hoitakoon hän silloin, kun olet iltavuorossa.

Vierailija
131/142 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan jonkun ryhmäkeskusteluun tv:ssä. Paikakalla oli joku piiiitkäaikaostyötön ja sitten politiikkoja laidasta laitaan.

Työtön otti esille, että hänä käsketään töihin jonnekin abc-asemalle keskelke metsää, jonne ei oikein julkiset kulje ja vuorotyötä oli tiedossa.

Hän kyseli että tosiaan näin että pitää vaan yrittää mennä tai muuten tulee karenssi?

Kokoomuksen edustaja Paula Kokkonen vasn huitaisi että ” aina voi sopia työnantajan kanssa”.

Työtön kuunteli epäuskoisen näköisenä. Että näinkö joku Abc:n vuoropäällikkö ja talon johtaja niin vaan sopii yhden rivityöntekijän kanssa vuorot niin että tömä tekee vaan päivävuoroa (buusit kulkee) tai lopettaa vuoron vähön aikaisemmin bussien vuorojen takia??? Not. Never.

Kokkonen ei edes pysähtynyt kuuntelemaan. ”Juu juu, kyllä kyllä, aina voi sopia joustavasti, kaikki voittavat silloin, paikallisesti vaan”.

Oli se karmeeta katsottavaa. Niin kaukana todellisuudesta.

Minä olen talousapulainem 55v. Ei mitään, siis pienintäkään, mahista sopia mitään omia vuoroja jotka muka mulle sopis. Se on mentävä juuri silloin kun käsketään. Ota tai jätä.

Vierailija
132/142 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkai sillä tenavalla isäkin? Hoitakoon hän silloin, kun olet iltavuorossa.

Tämäkin näyttää kirjoitettuna paremmalle kuin todellisuus.

Se isä on voinut muuttaa 500km päähän, tekee jo valmiiksi kesketymätöntä kolmivuoroa tai on reissutyössä missä päivät vaan venyy halusi tai ei. Tai on vaan jäänyt lapsen asteelle eikä pysty huolehtimaan edes itsestään kun emäntä puuttuu.

Vierailija
133/142 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet niin kuin Trainspottingissa missä narkkari menee työkkärin käskystä työhaastatteluun, mutta koska hän ei halua sitä paikkaa, hän menee sinne haastatteluun amfetamiinipäissään.

Vierailija
134/142 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon koronan vuoksi lomautettu.

En ole päässyt yhteenkään työpaikkahaastatteluun.

Älä huolehdi työnantajasta. Tee hakemus, jos pääsen haastatteluun, ilmoita teet vain aamuvuoroa

Vierailija
135/142 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet työhakemuksen, jossa kerrot perhetilanteesi. Jos jotenkin onnistuisit pääsemään haastatteluun, kyselet innokkaasti, että tarjoaahan työnantaja lasten päivähoitopalveluita yö- ja iltavuorojen ajaksi? "Mitä, eikö? Mutta kuinka päivähoito sitten järjestetään?"

Ja niin he siirtyvät seuraavaan hakijaan.

Vierailija
136/142 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten tulee osoituksia vaikka olisi pelkän päivätyön ruksannut. Olen nimittäin sen lisäksi vuosi sitten selvittänyt virkailijalle että isää ei enää kiinnosta yhteishuoltajuus kun lapsi meni kouluun ja ottaa ehkä kerran kk kahdessa muksun viikonlopuksi. Näköjään työkkäriä ei ollenkaan kiinnosta ja ymmärrystä ei ole. Sanoin vielä edellisen puhelun päätteeksi että olisi vakituinen työ jos en olisi yhtäkkiä yksinhuoltajaksi jäänyt. Tosin sillä ehdolla että kolmivuoroa olisi tehnyt, ei neuvotteluvaraa.

Ap.

Työkkäri ei ole sosiaalitoimisto! Siellä ei tarvitse ottaa huomioon sitä, mikä sinusta olisi kivaa ja mukavaa.

Mitä helvetin kivaa ja mukavaa? Ymmärrätkö, että vanhemmat ovat vastuussa lapsestaan? Lasta ei voi jättää heitteille. Se on laitonta. 

Vierailija
137/142 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten tulee osoituksia vaikka olisi pelkän päivätyön ruksannut. Olen nimittäin sen lisäksi vuosi sitten selvittänyt virkailijalle että isää ei enää kiinnosta yhteishuoltajuus kun lapsi meni kouluun ja ottaa ehkä kerran kk kahdessa muksun viikonlopuksi. Näköjään työkkäriä ei ollenkaan kiinnosta ja ymmärrystä ei ole. Sanoin vielä edellisen puhelun päätteeksi että olisi vakituinen työ jos en olisi yhtäkkiä yksinhuoltajaksi jäänyt. Tosin sillä ehdolla että kolmivuoroa olisi tehnyt, ei neuvotteluvaraa.

Ap.

Työkkäri ei ole sosiaalitoimisto! Siellä ei tarvitse ottaa huomioon sitä, mikä sinusta olisi kivaa ja mukavaa.

Mitä helvetin kivaa ja mukavaa? Ymmärrätkö, että vanhemmat ovat vastuussa lapsestaan? Lasta ei voi jättää heitteille. Se on laitonta. 

Näin juuri! Ja jos jättäisi lapsen yksin yövuoron ajaksi ja joku tekisi lastensuojeluilmoituksen, olisi tämä ylempi kommentoija ensimmäisenä huutamassa miten "lapsista täytyy pitää huolta, jos niitä kerran tekee!"

Vierailija
138/142 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet niin kuin Trainspottingissa missä narkkari menee työkkärin käskystä työhaastatteluun, mutta koska hän ei halua sitä paikkaa, hän menee sinne haastatteluun amfetamiinipäissään.

Voi voi sentään sinua tietämätöntä!

Lakiin onkin yllättäen säädetty semmoinen lause jotta ”työtön omalla käytökstllään aiheuttaa sen, ettei työsuhdetta synny-> karenssi”!!

Että oliko neuvosi kovinkin hyvä mitä häh??!

Tätä pykälää voidaan käyttää erittäin monenlaisissa tilanteissa: mikä tahansa työnhalijan käytös, oma sanominen esim työmatkoista tai esim ”en tule toimeen vanhusten kanssa” katsotaan itse aiheutetuksi.

Sitten voi vielä tulla paluupostissa ihan jackpotti: katsotaan ettei ole työmarkkinoiden köytettävissä ollenkaan! Hakija asettaa omia rajoituksia työnhakuunsa. Korvaukset poikki kokonaan.

Näitä on nähty. T.6 vuotta työkkärissä töissä.

Vierailija
139/142 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet paikkaa. Ilmoitat hakemuksessa, että.8-16 vuorot sopivat.

Vierailija
140/142 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään ei ole aikaa työpaikoilla tai työkkärissä kytätä kuka on mitäkin ja miten hakenut. Jos pääsee niinkin pitkälle kuin haastatteluun niin siellä voi reilusti sanoa että vuorotyö hankalaa lapsen takia. Kukaan työnantaja lähde soittelemaan työkkäriin tuollaisista. He etsivät itselleen työntekijää eivätkä ole mitään työkkärin kätyreitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä