Työkkäri ei ota elämäntilannetta huomioon
Jäin vastikään työttömäksi ja sain nyt työkkäristä työhönosoituksen hakea kaksivuorotyötä. Muuten tässä ei olisi mitään ongelmaa, mutta olen yksinhuoltaja ja lapseni on kahdeksan vuotias. Kysymykseni siis on että voidaanko lain mukaan pakottaa hakemaan vuorotyötä? Yritin selittää työkkäriin elämäntilanteeni, mutta siellä vaan sanottiin että koita neuvotella päivävuoroja. Melko epäreilua jos sanotaan että pitää hakea, eikö ajatus ole kuitenkin se, että olet työmarkkinoiden käytettävissä. Käsittääkseni olen jos voin ottaa vastaan päivätyötä.
Tuntuu ikävältä lähteä työhaastatteluun lyömään omia ehtoja pöytään ja onko minulla oikeutta sitten siihenkään?
Ap.
Kommentit (142)
Se on työhönosoitus hakea ko. työtä. Ei vielä varma työpaikka. Sinuna menisin sinne ja selvittäisin mahdollisuuksia päivätyöhön heti tai myöhemmin.
Haethan koko ajan aktiivisestiti töitä? Silloin todennäköisemmin löytää haluamansa työn.
Vierailija kirjoitti:
Haet ja jos pääset haastatteluun sanot ettet voi tehdä kuin päivävuoroja. Helppoa.
Nimenomaan näin. Ja sitten sinut joko valitaan tai ei valita, mutta ainakin olet paikkaa hakenut.
Työkkäri tekee kaikkensa, ettei porukka ole työttömänä. Se ei kuitenkaan voi pakottaa kirjoittamaan työsopimusta. Itse laittaisin hakemukseen, että ala ja työ kiinnostaa, mutta perhetilanteen takia pystyt tekemään vain päivävuoroja. Et pääse edes haastatteluun, jos se ei työnantajalle sovi. Ja yksikään työnantaja ei halua sellaista ihmistä riveihinsä, jolla ei ole motivaatiota.
Hae ja sano haastattelussa että iltavuorot ovat hankalia.
Tuntuu vain epäreilulta kuinka voidaan väittää että on pakko ottaa vuorotyötä vastaan ja jos ei ota, niin ei ole oikeutettu päivärahaan. Eihän se muuta sitä ettenkö olisi valmis ottamaan vastaan työtä. Miten yhtäkkiä tietyn slan valittuani voidaan pakottaa mihin vuorokauden aikaan tahansa sitouttavaan työhön, vaikka se ei onnistu mitenkään. Kuka tässä maassa haluaa enää lapsia tehdä, kun hyvin monet parit eroavat pikkulapsi-aikana ja lapset jäävät todennäköisemmin äidille. Kouluikäisille ei ole juuri mitään paikkaa, varsinkaan kesällä ja töihin pitäisi olla valmis about 24/7
Turhauttava kuvio
Ap.
Älä sinne työkkäriin sano mitään, että on hankaluuksia sen vuorotyön kanssa. Vastaavassa tilanteessa säilytät hermosi ja kerrot, että jees, jees, kaikki onnistuu, menen haastatteluun, no problem.
Siellä haastattelussa säilytät myös malttisi, kerrot rehellisesti, että haet työpaikkaa, koska olet saanut työtarjouksen. Kerrot, eläntilanteesi ja siellä avaudut, että vuorotyö on juuri nyt todella kattava ongelma.
Kiität kohteliaasti, että sait tulla haastatteluun ja ehkäpä kerrot, että kun elämäntilanne muuttuu, niin voisit hakea vastaavaa paikkaa uudelleen, mikäili sellainen taas avautuu.
Kyllä ne siellä haastattelussa ymmärtävät, ette ole potentiaalinen työntekijä heille. Eivät ne ole työkkäriin yhteydessä. Itse laitat siihen "kuponkiin" sitten tiettyyn päivämäärään menessä rastin : Hain paikkaa, mutta en tullut valituksi.
Siinä se.
Tuota, joskus tuntuu etteivät kaikki käy siellä haastattelussa ihan täysillä. Kannattaa varautua siihenkin ja sitten oikein korostaa, että ko. paikka ei juuri nyt sovi haastateltavalle.
Itselleni tarjottiin kerran työtarjouksen muodossa, siis pakotteena, paikkaa ns. j umalan selän takana lasten kerho-ohjaajana. En tiedä lapsista mitää, en osaa askarrella ja leikittämine ja laulattaminen eivät todellakaan ole vahvuuksiani.
Hain tuota paikkaa, koska käskettiin. Ällistykseni oli suurta, kun ne siellä korpikylässä innostuovat aivan kamalasti, että haluavat minut sinne. Olivat aivan pihalla, että haen sinne täydellä palkkatuella, koska minun on pakko, tai menetän työmarkkinatukeni. Kerroin, että en osaa työskennellä lasten kanssa.
Ne vain soittivat ja soittivat, että ei se haittaa, kyllä minä opin. En tiedä esittivätkö ne, vai eivätkö oikeasti tienneet mikä on työkkärin työtarjous.
Aivan kuin se paikkakin olisi otettu jostain tiskin alta. Sitä ei näkynyt missään esim. MOL:in sivuilla, ei missään. Työkkäri halusi kyykyttää minua, kun hiukan korkeammin koulutettuna en työllistynyt kahteen vuoteen erään tutkimusprojektin päätyttyä.
Ei sillä, etteikö minulle olisi kelvannut joku puuhastelu mitättömällä korvauksella. Mutta kun rupesi oikeasti jurppimaan, etteivät ne lapset olisi saaneet minulta mitään.
Työkkärikö itse pyysi neuvottelemaan? Silloin kai eivät voi katkaista työttömyysetuutta, jos toivot päivävuoroja. Vai voivatko?
Kannattaa jo hakemus vaiheessa mainita. Et tule silloin valituksi
Vaadin, että menet vuorotyöhön.
t. Työkkärin tantta
Eihän tuossa ole ongelmaa. Lähetät sutaisten tehdyn hakemuksen, jossa ilmaiset että et ole työhön sovelias.
Soitteleeko ne työkkärin tädit muuten näille työnantajille tarkistaakseen onko paikkaa haettu?
En oikein usko, että työnantajakaan kaiken kiireen keskellä jaksaa vastailla työkkärin uteluihin ja tarkistella kansioista onko Pirjo-Pertti Pekkarinen työnhakijoiden listoilla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole ongelmaa. Lähetät sutaisten tehdyn hakemuksen, jossa ilmaiset että et ole työhön sovelias.
Soitteleeko ne työkkärin tädit muuten näille työnantajille tarkistaakseen onko paikkaa haettu?
En oikein usko, että työnantajakaan kaiken kiireen keskellä jaksaa vastailla työkkärin uteluihin ja tarkistella kansioista onko Pirjo-Pertti Pekkarinen työnhakijoiden listoilla.
TYönantaja voi itse ottaa yhteyttä ja kertoa, että hakija oli paras, mutta ilmoitti, että työ ei kelpaa. Ja jos pöydän toisella puolella 2 kuuli selitystä siitä, että on lastenhoito-ongelmia enkä siksi tätä työtä oikeasti halua, niin se on 3 kk karenssi.
Äitien pitäisi saada huolehtia lapsistaan ja sitä pitäisi tukea. En ihmettele miksi syntyy niin vähän vauvoja. Yritetään poistaa jo kotihoidon tuet, että pienet lapset saataisiin sullottua isoihin päiväkotiryhmiin päätä huimaavilla päiväkotimaksuilla. Äideillä on vielä monta kymmentä vuotta aikaa olla työelämässä. PItäisi keskittyä nuorisotyöttömyyteen eikä yhteiskunnan kantaviin voimiin eli äiteihin. On raskas tilanne jättää lapsi yksin selviämään, kun kaikilla ei ole tukiverkkoja. Toivottavasti tämä tilanne selviää parhain päin eikä työkkäri ala rankasemaan.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että työkkärissäkään on aikaa soitella ja onko heillä edes mahdollisuus kysellä moisia. Eikö siinä rikota yksityisyyden suojaa? tms.
En ymmärrä, tuskin 80-luvun jälkeen mitään työpaikkaa automaattisesti saa. On vaan huono kandidaatti siellä haastattelussa. Hakijoita on yleensä paljon. Joskus voi tulla paikka, jonka aika varmasti saisi, niin silloin pitää olla erityisen huono.
Itse käytän tulevaisuudesta puhuttaessa "olen jo 35 ja aion saada ainakin kolme lasta. Minusta on tärkeää, että äiti on lasten kanssa kotona". Siinä tyhmempikin työnantaja käsittää, että tuo olisi mammalomalla ainakin seuraavat 6vuotta. Eikä työkkärin voi äitiyshaaveista sanoa, ettei palkkaa, koska se olisi syrjintää. Niin sanovat, ettei sopinut nyt meille.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin puolelta resurssien väärin käyttöä. Heidän omaa aikaansa tuossa käytetään väärin, työnantajan ja sun.
Sä menet haastatteluun ja selität sun tilanteen. Että lapsen takia voit tehdä vain päivää. Jos jatko kyselevät, että miksi edes hait tätä työtä.. Koska te-keskuksesta tuli ohjeistushakea.
Osa työnantajista ei siedä tuota vastausta, vaikka se on totta. He pitävät sitä lusmun merkkinä, valitettavasti ja sitten ilmoittavat työkkäriin, ettei asiakas ollut yhteistyöhaluinen. Saattaa tulla karenssia.
Voi sanoa, että haki paikkaa, kun ei huomannut tuota ehtoa, mutta ei tosiaan voi tehdä kuin päivää. Ei varmasti saa paikkaa, jos ei hakemusta edes osaa lukea.
Muistan kun olin kaksivuotiaan kanssa kotona ja jouduin hakemaan kahden tunnin ajomatkan päähän ruotsinkieliseen työpaikkaan, vaikka en edes kunnolla puhu ruotsia. Soitin työkkäriin paniikissa ja virkailija pahoitteli mokaa ja nauroi, että hae vaan ettei tule mitään karenssisotkua, ei ne sua kuitenkaan ota. :D
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, tuskin 80-luvun jälkeen mitään työpaikkaa automaattisesti saa. On vaan huono kandidaatti siellä haastattelussa.
Jos edes pääsee haastatteluun. Täällä moni kirjoittaa ihan kuin olisi varmaa, että ap kuulee pihaustakaan ko. työstä hakemuksen lähettämisen jälkeen.
Haet ja jos pääset haastatteluun sanot ettet voi tehdä kuin päivävuoroja. Helppoa.