APUAA! Miten tehdään PDF johon kirjoitetaan CV tietokoneella?
En siis tarvitse CV teko ohjeita, vaan PDF teko ohjeita! Älkää haukkuko! En mene syihin miksi olen näin syrjäytynyt tietokone asioissa, mutta nyt on ongelmia aina työpaikkailmoituksiin vastaamisessa. Milloin minkäkinlaista erilaista CV.tä vaaditaan. Kelalle ei kelpaa kuin se ja se, mutta toisenlainen ei. Toiselle työnantajalle ei kelpaa kuin pdf mutta se mikä kelpasi Kelalle ei kelpaakaan heille. En edes muista niitä nimiä. Word ja joitain muita. Mulla ei ole koneella Wordia. Joku ilmaisversio Word pad ,mutta se ei oikein toimi, eikä nää työhakemuslomakkeet taida hyväksyä sitä. Aina tulee ilmoitus ei kelpaa.
ELi MITEN TEHDÄÄN PDF CV, tietokoneella, jossa ei ole mitätään ohjelmia, ja ostamaan EN RYHDY!
ja kyllä olen käynyt työkkärin työnhakukurssit ja muut, muut tällaista ei siellä kerrottu.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Täytän parin vuoden päästä 50v.
Onko tosiaan niin, että sitten en enää osaa enää mitään nykyaikana tarvittavia taitoja vaan voin vetäytyä ikäni suojiin ja unohtaa.
Niin ja kieltäytyä oppimasta uutta.
Ja just kun vaihdoin työpaikkaa, että oppisin uusia asioita.
Tuo nyt on ehkä kaikkein typerin ajatus, että n. 48-vuotiaana ei enää oppisi mitään uutta. Tai sitten mulla on tiedossa aika mustat pari seuraavaa vuotta.
-46v
Olen samanikäinen kuin ap ja todellakaan ei ole tyypillinen ongelma viiskymppisille tämä. Miten on voinut välttyä perustiedoilta koko elämänsä? Yleensä minä saan neuvoa näissä nuorempia, jotka ei osaa kuin instaa ja tiktokia käyttää.
N52
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Ja vielä surullisempaa yrittää piiloutua iän taakse. Suurin osa 50+ vuotiaista kyllä osaa nämä ihan perusasiat, etenkin jos saa ohjeet niinkuin täällä on jo moneen kertaan annettu. Mutta jos ei jo ihan tiedoston tallentaminenkaan onnistu niin vika ei ole kirjoittajan iässä, vaan täysin puutteellisissa perustaidoissa joita kannattaa mennä opettelemaan kurssille. Jos ei sielläkään opi, on ilmeisen heikkolahjainen ja siihen ei auta mikään.
Tulit sitten HERJAAMAAN MINUA! ja muita 50-vuotiaita.
Tiedoksesi, että suurin osa suomen työssäkäyvistä on siivoojia, putkimiehiä, metsureita, rekka-autoilijoita, lasenhoitajia, talonrakentjia,..... jotka EI TODELLAKAAN käytä tietokonetta missään. Eält mielikuvitusmaailmassa ja omassa pikku atk-maailmassasi siellä Helsingin keskustan kopissasi.
Sinä olet epänormaali, me muut emme.
Mä olen ohjannut noita työnhakukursseja ja niissä kaikille annetaan kurssin ajaksi käyttöön läppäri. Jokainen 60v metsurikin sai sen CV:n aina tehtyä, joten mitä ap on tehnyt 10h/päivässä niillä kursseilla?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ohjannut noita työnhakukursseja ja niissä kaikille annetaan kurssin ajaksi käyttöön läppäri. Jokainen 60v metsurikin sai sen CV:n aina tehtyä, joten mitä ap on tehnyt 10h/päivässä niillä kursseilla?
Katottiin kun akka puhui itsestään ja mitä näkee ikkunastaan. Heillä oli varmaan lähtökohta-ajatus että kaikki osaa käyttää tietokonetta. EI se CV.n teko ole ongelma vaan PDF:N!! Tai mitä milloinkin eri työnantaja päättää vaatia hakijoilta. Tämä vaihtelee, kuten olen jo sinulle yrittänyt sanoa.
en ihmettele ettet ole tuota ylemmäs edennyt elämässäsi.
Ja, sinne kurssille ei laiteta niitä jotka ei osaa käyttää tietokonetta.
Vierailija kirjoitti:
Täytän parin vuoden päästä 50v.
Onko tosiaan niin, että sitten en enää osaa enää mitään nykyaikana tarvittavia taitoja vaan voin vetäytyä ikäni suojiin ja unohtaa.
Niin ja kieltäytyä oppimasta uutta.
Ja just kun vaihdoin työpaikkaa, että oppisin uusia asioita.
Olen 49v, olen joutunut opettamaan näitä juttuja jokunen vuosi sitten 35v vanhemmalle äidilleni (muistisairauden oire tosiaan tuo ettei opi ja kyselee samaa toistuvasti), olen myös joutunut opettamaan samat asiat teinityttärelleni, ei niitä perusasioita opeteta eikä diginatiivit osaa. Veikkaan että 40-50 vuotiaat on parhaassa asemassa, ymmärtävät miten tietokone toimii, ja teinistä asti oltu tekemisissä.
Mä olen ihan hukassa sharepointien ja officen kanssa, ne tekee liiaksi oletuksia joita en halua vaan haluan määrätä asioita itse enkä kaipaa pilveä kotikoneen tiedostoille.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä ihmettelen minäkin, jos AP on käynyt kaikki "ATK"-kurssit lukiosta lähtien. Kyllä pitäisi näiden kurssien jälkeen osata tallentaa tiedosto nimellä siten, että se ei yhtäkkiä katoa bittiavaruuteen.
Ei tainnut 80- luvulla olla lukiossa "atk-kursseja". Jos ap on 50, on hän syntynyt n.1971
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä ihmettelen minäkin, jos AP on käynyt kaikki "ATK"-kurssit lukiosta lähtien. Kyllä pitäisi näiden kurssien jälkeen osata tallentaa tiedosto nimellä siten, että se ei yhtäkkiä katoa bittiavaruuteen.
Ei tainnut 80- luvulla olla lukiossa "atk-kursseja". Jos ap on 50, on hän syntynyt n.1971
AP kertoi olevansa parin vuoden päästä 50, eli ehkä syntynyt 1973. Olen itse pari vuotta nuorempi, ja opiskellut jo yläasteella ATK:ta, samoin lukiossa. Ihan hyvin on voinut AP:llakin olla siis ATK:ta lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lukiossa nimenomaan atk-kurssi 80-luvun loppupuolella. Koneet oli jotain sen aikaisia kasibittisiä halpoja (ja vanhoja) peruskoneita ja lähinnä kurssilla opeteltiin basic ohjelmointia.
Siis teet Wordilla tai muulla tekstinkäsittelyohjelmalla sen ja sitten tallennat sen pdf-muotoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Ja vielä surullisempaa yrittää piiloutua iän taakse. Suurin osa 50+ vuotiaista kyllä osaa nämä ihan perusasiat, etenkin jos saa ohjeet niinkuin täällä on jo moneen kertaan annettu. Mutta jos ei jo ihan tiedoston tallentaminenkaan onnistu niin vika ei ole kirjoittajan iässä, vaan täysin puutteellisissa perustaidoissa joita kannattaa mennä opettelemaan kurssille. Jos ei sielläkään opi, on ilmeisen heikkolahjainen ja siihen ei auta mikään.
Tulit sitten HERJAAMAAN MINUA! ja muita 50-vuotiaita.
Tiedoksesi, että suurin osa suomen työssäkäyvistä on siivoojia, putkimiehiä, metsureita, rekka-autoilijoita, lasenhoitajia, talonrakentjia,..... jotka EI TODELLAKAAN käytä tietokonetta missään. Eält mielikuvitusmaailmassa ja omassa pikku atk-maailmassasi siellä Helsingin keskustan kopissasi.
Sinä olet epänormaali, me muut emme.
Noissakin töissä joutuu oppimaan uusien laitteiden käyttöä tai käyttämään tietotekniikkaa. 60v äitini on työssä, jossa pitää opetella jatkuvasti uusien ohjelmistojen käyttämistä. Eikä hän ole todellakaan mikään tietotekniikkaguru, mutta valittamisen ja ikään vetoamisen sijaan tämä käyttää energiansa siihen opetteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP kertoi olevansa parin vuoden päästä 50, eli ehkä syntynyt 1973. Olen itse pari vuotta nuorempi, ja opiskellut jo yläasteella ATK:ta, samoin lukiossa. Ihan hyvin on voinut AP:llakin olla siis ATK:ta lukiossa.
OK, mutta tekstinkäsittelyohjelmat ovat muuttuneet sen jälkeen monta kertaa.
Olen yli 50v, ja eka tietokone mulla oli vasta v. 2001. Siitä lähtien on täytynyt opetella kaikki itse, muuten tippuu kelkasta. Työkkärin työnhakukoulutuksessakin olen ollut, enkä ymmärrä miten siellä ei ole aapeetä opetettu tekstinkäsittelyyn. CV:n tekeminen "luettavaan muotoon" vaatii kyllä perusasioiden hallintaa. Ja lähes kaikkien sähköisten palvelujen käyttäminen edellyttää perustason osaamista.
Työkkäri saisi kyllä panostaa enemmän tässä asiassa, ettei ihmiset putoa kelkasta. Valtaosa varmasti kyllä osaa perusasiat, ainakin omassa tuttavapiirissä jopa 70-80- vuotiaita ketteriä digitaidoissa.
Vierailija kirjoitti:
Lataa LibreOffice. LibreOffice Writer on ilmainen tekstinkäsittelyohjelma, samantyyppinen kuin MS Word.
Tai OpenOffice. Sekin on ilmainen, mutta LibreOffice taitaa olla turvallisempi.
Eikös tuolla CV-kurssilla pidä ihan tehdä CV ja palauttaa se kurssinvetäjän arvioitavaksi? Missä se sitten AP:lla on ja millä se on tehty? Koko kurssin ideahan on tehdä sellainen CV, jota voi käyttää oikeassa työnhaussa.
Teen kaikki työhakemukset ja cv:t tabletilla ilmaisella wordilla ja lähetän sähköisenä pdf muodossa.
AP, sun ei tarvitse huutaa.
Täällä on tullut oikeita ohjeita vino pino. Sä saat tallennettua sen tiedoston eri tiedostomuodolla pdf:ksi tallennusvaiheessa. Jos et osaa vaihtaa tallennusmuotoa, niin tallenna se siinä oletusmuodossa ja käytä netistä löytyvää pdf convertoria esim. https://www.adobe.com/fi/acrobat/online/word-to-pdf.html
Ja ennen kuin saat sätkyn, Adobe on luotettava yritys eikä myy tiedostoasi kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Avaa Word
2. Kirjoita cv
3. Tallenna nimellä
4. Valitse tallennusmuodoksi PDF"Minulla ei ole Wordia" kirjoitti AP avauksessaan.
LibreOfficen tekstinkäsittelyohjelma Writer ajaa saman asian kun Word:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Asenna LaTeX
2. Asenna Emacs
3. Asenna Org-mode
4. Tee CV
5. TallennaJoku gui on helpompi, esim. texstudio tai lyx jos pienempää softaa haluaa.
Muutenkin kaikki tietää että pelkät tekstit kirjoitetaan vi:llä.
\documentclass{report}
\usepackage{color,soul}
\begin{document}
\textcolor{red}{\textbf{\hl{No haloo!}}}
\end{document}
Jos AP tosiaan on 5-kymppinen kuten sanoo, niin lukion ATK-kurssilla ei ole vaikkapa Wordia nähtykään. Sellaista kun ei vielä silloin ollut. Jotain merkkipohjaisia järjestelmiä vain. Sähköposti oli olemassa ja irc (enkä viittaa taannoiseen irc galleriaan) ja jotain uutisryhmiä (keskustelupalstojen esiaste). Ja ohjelmointia merkkipohjaisena taidettiin harrastaa myös.
-46v, joka on opiskellut myös ATK:ta yläasteella ja lukiossa.