APUAA! Miten tehdään PDF johon kirjoitetaan CV tietokoneella?
En siis tarvitse CV teko ohjeita, vaan PDF teko ohjeita! Älkää haukkuko! En mene syihin miksi olen näin syrjäytynyt tietokone asioissa, mutta nyt on ongelmia aina työpaikkailmoituksiin vastaamisessa. Milloin minkäkinlaista erilaista CV.tä vaaditaan. Kelalle ei kelpaa kuin se ja se, mutta toisenlainen ei. Toiselle työnantajalle ei kelpaa kuin pdf mutta se mikä kelpasi Kelalle ei kelpaakaan heille. En edes muista niitä nimiä. Word ja joitain muita. Mulla ei ole koneella Wordia. Joku ilmaisversio Word pad ,mutta se ei oikein toimi, eikä nää työhakemuslomakkeet taida hyväksyä sitä. Aina tulee ilmoitus ei kelpaa.
ELi MITEN TEHDÄÄN PDF CV, tietokoneella, jossa ei ole mitätään ohjelmia, ja ostamaan EN RYHDY!
ja kyllä olen käynyt työkkärin työnhakukurssit ja muut, muut tällaista ei siellä kerrottu.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
ikääni on kysytty. noin 50. Ja käynyt KAIKKI atk-kurssit koulusta, lukioista, asti. Ei ole jäänyt päähän koska tällaista ei ole opetettu koskaan. Arvosana oli 9. Hyvähän se on teinien huudella kun teille on koulussa kaikki nykymaailman tietokoneasiat opetettu koulussa, ja annettu ilmaiset läppäritkin . Ei vanhemmille ole.
ap
Osaatko silti lukea? Sinulle on kerrottu miten voit tehdä pdf-tiedoston libreofficella tai google docsilla. Kumpikin on ilmaisia eikä niillä tehty pdf eroa mitenkään wordilla tallennetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärit tuputtaa jatkuvalla syötöllä erilaisia työnhakuvalmennuskursseja, siellä muun muassa opetellaan cv:n tekoa ihan kädestä pitäen. Eikö näistä kursseista ole kantautunut tietoa sinulle? Käytätkö ylipäänsä nettiä juuri ollenkaan?
eivät opettaneet, Kävin kurssit.
Ok, olet siis trolli Ville viistoista Keravalta.
en ole trolli. Työnhakukurssilla jankuttivat CV:n tekoa 10 tuntia/päivä. Kyllä ne sen opetti, mutta eivät sitä MITEN PDF TEHDÄÄN EIKÄ EDES MITEN WORD LOMAKE TEHDÄÄN ihmisille joilla ei edes ole tietokonetta. Luuletteko että kaikki suomalaiset omistaa läppärin? Kyllä siellä kursseilla oli 60-vuotiaita erämiehiäkin, vajaaälyisiä jotka ei edes tiedä mikä on tietokone. EI mitään hyötyä koko kurssista. Nyky-yhteiskunta palvelee vain alle 35 vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lataa LibreOffice. LibreOffice Writer on ilmainen tekstinkäsittelyohjelma, samantyyppinen kuin MS Word.
no kun just tuota olen käyttänyt mutta se ei kelpaa monille työnantajulle, siihen heidän lomakkeeseen, johon pitäisi liittää CV!!
WORDIA mulla ei ole, en ole maksanut sitä maksuversiota ENKÄ AIO MAKSAA!!!!!!!
ilmaisversio on, muttei nuo tulostustoiminnot toimi siinä KOSKA EN OLE MAKSANUT.
Eli ei toimi. Kirjastooon en pääse.
LibreOffice Writerissa valitse File->Export as PDF
Tässä ap hyvä ohje. Kirjoita cv sillä ilmaisohjelmalla ja muunna/tuo/tallenna se sitten pdf-muotoon.
Tee Canvalla. Saat kivan ulkoasun kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ikääni on kysytty. noin 50. Ja käynyt KAIKKI atk-kurssit koulusta, lukioista, asti. Ei ole jäänyt päähän koska tällaista ei ole opetettu koskaan. Arvosana oli 9. Hyvähän se on teinien huudella kun teille on koulussa kaikki nykymaailman tietokoneasiat opetettu koulussa, ja annettu ilmaiset läppäritkin . Ei vanhemmille ole.
ap
Osaatko silti lukea? Sinulle on kerrottu miten voit tehdä pdf-tiedoston libreofficella tai google docsilla. Kumpikin on ilmaisia eikä niillä tehty pdf eroa mitenkään wordilla tallennetusta.
tein sen, ja kone kadotti sen heti jonnekkin uumeniinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei kone sitä kadottanut vaan sinä itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta, minkä ikäinen olet?
Tiedän joitain kolmekymppisiäkin, jotka eivät tiedä miten tekstitiedoston saa lähetettyä sähköpostilla..
Mä tiedän kaikenikäisiä, nuoria ja vanhoja. Tosi nuoret (teinit, parikymppiset) ei oo osannu thedä moniakaan juttuja, jos sitä ei voi mobiililla hoitaa. Siksi kysyinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lataa LibreOffice. LibreOffice Writer on ilmainen tekstinkäsittelyohjelma, samantyyppinen kuin MS Word.
no kun just tuota olen käyttänyt mutta se ei kelpaa monille työnantajulle, siihen heidän lomakkeeseen, johon pitäisi liittää CV!!
ilmaisversio on, muttei nuo tulostustoiminnot toimi siinä KOSKA EN OLE MAKSANUT.
LibreOffice Writerissa valitse File->Export as PDF
Tässä ap hyvä ohje. Kirjoita cv sillä ilmaisohjelmalla ja muunna/tuo/tallenna se sitten pdf-muotoon.
Jep, tämä. En ole eläessäni "tehnyt" PDF:ää, vaan aina jollain muulla tekstinkäsittelyohjelmalla ja sitten export as pdf. Kannattaa myös tallentaa se alkuperäinen word tai libre office tiedosto, koska jos huomaat, että pdf:ssä on vaikka kirjoitusvirhe, niin sitähän ei siitä voi muokata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärit tuputtaa jatkuvalla syötöllä erilaisia työnhakuvalmennuskursseja, siellä muun muassa opetellaan cv:n tekoa ihan kädestä pitäen. Eikö näistä kursseista ole kantautunut tietoa sinulle? Käytätkö ylipäänsä nettiä juuri ollenkaan?
en ole trolli. Työnhakukurssilla jankuttivat CV:n tekoa 10 tuntia/päivä. Kyllä ne sen opetti, mutta eivät sitä MITEN PDF TEHDÄÄN EIKÄ EDES MITEN WORD LOMAKE TEHDÄÄN ihmisille joilla ei edes ole tietokonetta. Luuletteko että kaikki suomalaiset omistaa läppärin? Kyllä siellä kursseilla oli 60-vuotiaita erämiehiäkin, vajaaälyisiä jotka ei edes tiedä mikä on tietokone. EI mitään hyötyä koko kurssista. Nyky-yhteiskunta palvelee vain alle 35 vuotiaita.
Mitä sä mäntti sitten täällä huutelet jos sulla ei ole konetta eikä pääsyä korjastoon?
Onko sulla sitten puhelin? Sitäkin kautta pääset noihin netin ilmaisiin editoreihin. Mutta anna kun arvaan: sekään ei ole mahdollista.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt meni kyllä vaikeaksi. Miten niin et pääse kirjastoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kone ei kadottanut mitään, vaan tallensit tiedoston jonnekin kyseisen tekstinkäsittelyohjelman oletushakemistoon (etkä tiedä missä se on) tai vaihtoehtoisesti et tallentanut sitä ollenkaan.
Jos vain painaa tallenna-nappia, pitää tietää itse, mihin kyseinen ohjelma oletusarvoisesti tiedostot tallentaa. Siksi aina kannattaakin valita "tallenna nimellä" / "save as", jolloin pääsee itse määrittelemään hakemiston, johon tiedosto tallennetaan. Tämä on varmasti opetettu jollain niistä lukuisista ATK- kursseista (käyttääkö joku oikeasti vielä termiä ATK?), joita kerrot käyneesi.
Ja nämä neuvot antaa yli 45-vuotias, joten et voi haukkua teiniksi.
Ei kyllä ole mikään ihme, jos Suomessa on paljon työttömiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne CV:t kasataan koneella nykyään, miten on mahdollista selvitä työkkärin CV-kurssista ilman että päähän jää edes jonkinlainen mielikuva siitä miten nuo asiat tehdään? Kun olin itse työkkärin CV-kurssilla muutama vuosi sitten koko kurssi oli netissä. Miten noilla taidoilla selviytyy töissäkään? Voin nimittäin sanoa että jos koneen käyttötaidot loppuu tekstinkäsittelyohjelmien kohdalla, työpaikkojen ikivanhat versiot bugisista ohjelmistoista joiden käyttöön ei anneta kunnon ohjeistustakaan saavat viimeistään itkun pintaan.
Surullista. Ja vielä surullisempaa yrittää piiloutua iän taakse. Suurin osa 50+ vuotiaista kyllä osaa nämä ihan perusasiat, etenkin jos saa ohjeet niinkuin täällä on jo moneen kertaan annettu. Mutta jos ei jo ihan tiedoston tallentaminenkaan onnistu niin vika ei ole kirjoittajan iässä, vaan täysin puutteellisissa perustaidoissa joita kannattaa mennä opettelemaan kurssille. Jos ei sielläkään opi, on ilmeisen heikkolahjainen ja siihen ei auta mikään.
Kirjoita paperille, ota kuva ja tulosta kuva pdf-printerillä (jos ei windowsin mukana niin ilmaisohjelmia riittää).
Opahan erilainen kuin muilla :)
Nyt kyllä ihmettelen minäkin, jos AP on käynyt kaikki "ATK"-kurssit lukiosta lähtien. Kyllä pitäisi näiden kurssien jälkeen osata tallentaa tiedosto nimellä siten, että se ei yhtäkkiä katoa bittiavaruuteen.
Jos ap ei ole provo, niin kyseessä voi olla alkava muistisairaus jos ei kykene noudattamaan yksinkertaisia ohjeita ja hermostuu neuvojille...
Täytän parin vuoden päästä 50v.
Onko tosiaan niin, että sitten en enää osaa enää mitään nykyaikana tarvittavia taitoja vaan voin vetäytyä ikäni suojiin ja unohtaa.
Niin ja kieltäytyä oppimasta uutta.
Ja just kun vaihdoin työpaikkaa, että oppisin uusia asioita.
Tämä. Pdf on lyhenne pefletistä, peflet document eli pdf. Se kannattaa askarrella ensin ja sitten vedenpitävällä tussilla siihen ranskalaisilla viivoilla aikaisemmat työpaikat ja koulutukset. Vedenpitävä tussi on hyvä, koska sen pdf:n päälle hikoillaan ja voi roiskua myös vettä.
Olen itsekin ihmetellyt, miksi niin monissa firmoissa pyydetään näin toimimaan, mutta sitten kelasin, että varmaan saunassa on hyvä fundeerata ja tehdä kunnon ajatustyötä, kuka sopisi siihen paikkaan. Pefletillä on kätevästi hakemukset ihan siinä käsillä, tai no pakaroilla, mutta kuiteskin.