Milloin etätyö loppuu (siis mitä luulette)? Milloin paluu takaisin normaalisti töihin etätyötä tehneillä?
Jostain luin joku aika sitten (en muista mistä eli en voi linkittää) jonkun asiantuntijan arvion että syyskuun alussa olisi kokonaan etätyöt ohi ja palattu normaaliin työhön toimistoille. (Ja kyllä, tiedän että tietyt alat ovat koko ajan olleet töissä työpaikoilla, ei tarvitse tästä huomauttaa).
Mitä luulette onko 1.9. realistinen? Intian virusmuunnos riehuu joillain alueilla pahasti.
Moni varmaan haluaisi että etätyöt jatkuu pitkään. Oma työnantaja ei salli etätöitä enää sen jälkeen kun valtion ohjeistus ei sitä vaadi (ja asiantintijafirmasta kyse).
Kommentit (110)
Kyllä toimisto ja valkokaulushommissa etätyöstä tulee valtavirtaa. Toimistolle mennään, kun tiimityöstä on selkeästi etua, muutoin hommat hoidetaan etänä.
Sote-alalla pakotetaan toimistoon syyskuussa. Vaikka miten olisit asiantuntija.
Intian variantti kun kunnolla jyllää nin veikkaisin 2022 syksyä.
Vierailija kirjoitti:
Intian variantti kun kunnolla jyllää nin veikkaisin 2022 syksyä.
Eiköhän näitä variantteja riitä vuosikausiksi eteenpäin. Rokotukset hoitaa ja työt jatkuu, läsnä tai etänä.
Itsellän ei aiakaan tule tapahtumaan menneesseen aikaan paluuta, vaikka koronasta päästäisiin yli. Etätyö on osoittautunut niin toimivaksi ja tehokkaaksi, että valtaosa työstä on sitä jatkossakin.
Meidän etätyösuositus päättyy elokuuhun.
Moni aikoo senkin jälkeen jatkaa ison osan etänä, kun töissä on avokonttori työnantajaa kiinnostaa vain että työt tulee tehtyä
Näin kunnalla.
Meillä etätyö päättyy 31.7. Tosin on kyselty kuinka paljon tulevaisuudessa on toiveita työskennellä etätöissä/toimistolla. Pelkästään etätyö ei onnistu, koska lähitapaamisia ja -palavereja tulee olemaan. Itse ilmoitin, että sopisi etätyötä 3 päivää ja toimistotyötä 2 päivää viikossa. Tykkään etätöistä todella, mutta luulen tuon olevan minulle hyvä suhde.
Oma veikkaus on, että syksyllä monessa firmassa kokeillaan onnistuisiko paluu toimistolle. MAskit ja turväetäisyydet tullee olemaan käytössä ainakin vuoden loppuun asti, todennäköisesti -22 kesään saakka. Tuolloin on todennäköisesti virus joko nujerrettu tai saatu nenäsumuterokotteilla riittävä vastustuskyky kaikille varianteille.
Voi olla että etätyöhön suhtaudutaan vähän avarakatseisimmin kuin ennen. Esimerkiksi yhden päivän viikosta voi olla etänä ilman erillisiä sopimuksia tai lupaa. Voi olla, että toimistoja tiivistetään eli yhdelle paikalle allokoidaan 1,9 hlön sijasta 3,7 tai jotain sen suuntasta. Tarkoittaa, että aina jonkun on oltava etänä tai neukkarissa kuten usein onkin. Paljon on hehkutettu työelämän murrosta ja etätyön kasvua sekä toimistotilojen jäämistä tarpeettomiksi. Siihen en usko hetkeäkään. Vaikka on kiva ja ajoittain parempikin ratkaisu tehdä edes osa ajasta etänä niin kokonaisuutena se ei paranna työtehoa, tuottavuutta tai innovatiivisuutta. Ja ihminen kun on laiska eläin niin onhan tässä nähtävissä selvästi miten kuri höltyy ja alkaa monella muut asiat olla päivässä mielenkiintosempia kuin työnteko. Itse asiassa etätyö ja oman työajan manageeraaminen on taitolaji.
Veikkaan, että menee ensi vuoteen. Meillä on jo suunnitteilla ulos koronasta-systeemi mutta voipi olla, että Intian muunnon lässäyttää homman. Mua ei kiinnosta toimistolle meno yhtään, mulla lukee etätyösopparissa, että kerran viikossa toimistolla; käytännössä olen käynyt ennen koronaa siellä ehkä kerran kahdessa kuussa
Juuri tuli työnantajan ilmoitus, että jatkossa jokainen saa tehdä etätyötä niin paljon kuin haluaa ja lisäksi kaikille rahallinen avustus työvälineitä ym. varten. Olen ikionnellinen tästä päätöksestä, pääkaupunkiseudulla säästyy pari tuntia päivässä aikaa työmatkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka on kiva ja ajoittain parempikin ratkaisu tehdä edes osa ajasta etänä niin kokonaisuutena se ei paranna työtehoa, tuottavuutta tai innovatiivisuutta. Ja ihminen kun on laiska eläin niin onhan tässä nähtävissä selvästi miten kuri höltyy ja alkaa monella muut asiat olla päivässä mielenkiintosempia kuin työnteko. Itse asiassa etätyö ja oman työajan manageeraaminen on taitolaji.
Riippuu työstä. Minulla on ainakin niin paljon töitä ja koko ajan tiukat deadlinet, niin että tässä ei ole mahdollisuutta mihinkään löysäilyyn ja ajan käyttämiseen "mielenkiintoisempiin" asioihin.
Älkää hyvät ihmiset palatko toimistolle. Maailmalla ja Suomessa riehuu paha pandemia. Ettekö te sitä ole ymmärtäneet? Etäisyyttä toisiin ihmisiin vähintään kaksi metriä, maski naamalle ja hyvä käsihygienia. Toimistoilla nämä ei onnistu tehokkaasti ja oviin, hissinappuloihin jne. koskettelevat kaikki.
Tartunnat räjähtää ihan kauheisiin lukemiin, jos nyt palataan entiseen.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset palatko toimistolle. Maailmalla ja Suomessa riehuu paha pandemia. Ettekö te sitä ole ymmärtäneet? Etäisyyttä toisiin ihmisiin vähintään kaksi metriä, maski naamalle ja hyvä käsihygienia. Toimistoilla nämä ei onnistu tehokkaasti ja oviin, hissinappuloihin jne. koskettelevat kaikki.
Tartunnat räjähtää ihan kauheisiin lukemiin, jos nyt palataan entiseen.
Saatiinhan se pakollinen hysteerikko mukaan tähänkin ketjuun.
Syyskuussa tungetaan kaikki samaan sadan hengen avokonttoriin takaisin, ei vakituisia työpisteitä vaan vapaat työpisteet joissa vaihtuu porukka koko ajan. Tuolla avokonttorissa muutkin sairaudet kiertää kivasti kun sata ihmistä käyttää samoja ovia ja lähmitään vuorotellen näppiksiä työpisteillä, saadaan taas noroviruksetkin liikkeelle ja saikut nousuun. :)
Meille ilmoitettu, että kaksi viikkoa toisen rokotuksen jälkeen palataan osittain konttorilla työskentelyyn. Mulla eka rokote 1.6., joten kyllähän tässä vielä hetki menee. Ja samalla muuttuu muutenkin säännöt, kun aiemmasta tiukasti rajoitetusta etätyöstä siirrytään siihen, että 1-3 päivää viikossa voi olla etänä. Itse odotan toimistolle pääsyä ja ihmisiä.
Jos tulisi lähityöpakko, vaihtaisin työnantajaa. Olen etätyöihminen ja sen verran moniosaaja, että töitä löytyy. Minulla on parempaakin tekemistä kun matkustaa kodin ja työpaikan väliä, vaikkei matka pitkä olekaan. Työt hoituvat paremmin kuin hälyisessä toimistossa, nukun enemmän ja jaksan liikkua paremmin. Tämä sataa myös työnantajan laariin, sairauslomia ei ole ollut ja virtaa riittää myös työtehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka on kiva ja ajoittain parempikin ratkaisu tehdä edes osa ajasta etänä niin kokonaisuutena se ei paranna työtehoa, tuottavuutta tai innovatiivisuutta. Ja ihminen kun on laiska eläin niin onhan tässä nähtävissä selvästi miten kuri höltyy ja alkaa monella muut asiat olla päivässä mielenkiintosempia kuin työnteko. Itse asiassa etätyö ja oman työajan manageeraaminen on taitolaji.
Ei työtehon tarvitse parantua etätyössä, ihan samat tulokset riittää kuin konttorillakin. Jos saa kotona enemmän aikaan, niin laiskotelkoon ylijäävän ajan ihan vapaasti. Ja ei kiinnosta yhtään onko Tiina kampaajalla tai Joonas lenkillä "työaikana" kunhan hommat hoituu ja sovittuihin palavereihin osallistutaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 300km työmatka ja siis pendelöin eli asun viikot erossa perheestäni. Olen äiti ja mulla on pieniä lapsia. Sydäntä raastavaa olla erossa lapsista mutta en ole löytänyt lähempää töitä, koko ajan etsinyt olen.
Nyt on ollut MAHTAVAA tää etätyö. Kurkkua kuristaa ja itkettää ajatus että taas syyskuussa joudun eroon perheestäni. Työn perässä muutto ei käy koska siellä on huono työtilanne ja puoliso jäisi työttömäksi. Eli taas pitää palata pendelöimään.
Mietin jo sitäkin että vaan irtisanoutuisin. Vihaan sitä että pitää käydä eri kaupungissa työssä.
Ajattelispa isätkin noin.
Meille on ainakin sanottu että halutessaan saa jäädä etätöihin pysyvästi. Hyvin on sujunut etätöissä kokoukset yms.
Toivon että tulee neljäs aalto ja etätyö jatkuu!!