Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärrätkö oikeasti veroasioista mitään?

Vierailija
26.05.2021 |

Olen huomannut, että yllättävän moni on pihalla veroasioista kuin lintulauta. Nytkin eräs kaverini sanoi, että hänelle on tulossa maksettavaksi 200 euron veromätkyt, että voiko hän nyt nostaa veroprosenttiaan siten, ettei mätkyjä tarvitsisi maksaa. Voi tsiisus, sanon minä.
Ymmärrätkö sinä, että paljonko sinun tulee maksaa veroa esim työstä saamasta ansiotulostasi, vai menetkö vain sen mukaan mitä verokortissa lukee laskematta itse yhtään todellista tilannetta?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää että vnk ymmärtää kun puolesta.

Vierailija
22/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenniin vanha että olen tehnyt xx veroilmoitusta paperilleja jopa osannut laskea lopputuleman . Nyt en enää osaisi, en kyllä ole yrittänytkään lisäksi osingot sekoittavat pakkaa.

Laskeepa joskus huviksenne, ei kyllä naurata tulos, kuinka paljon maksatte veroja kun huomioidaan joka helvetin alv.

Sietäisi naurattaa. Sinun eläkkeitäsi, terveyskeskusmaksujasi ja vanhustenhuoltoasi niillä veroilla maksetaan, vanha kun olet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu kansalaistaitoihin ja yleissivistykseen tietää, eli ottaa sen verran asioista selvää. Nykyään kun sekin on tehty niin helpoksi kun on on omavero.fi. 

Jos ei vaan viitsi ottaa selvää omista asioistaan, niin sietääkin maksaa mätkyjä, ja voisi vielä sakonkin laittaa kaupanpäälle.

Vierailija
24/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, kun en maksa mitään veroja. 

Maksatpas. Joka kerta kun ostat jotain, maksat arvonlisäveron. Vai lahjoittako joku sinulle kaiken?

No tuo on nyt eri asia. Mitä tuosta tarvitsee edes mitään ymmärtää, kun se tulee ihan automaattisesti ostoksien yhteydessä. 

No ei tule vaan menee !

Tulee maksettavaksi. 

Vierailija
25/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenniin vanha että olen tehnyt xx veroilmoitusta paperilleja jopa osannut laskea lopputuleman . Nyt en enää osaisi, en kyllä ole yrittänytkään lisäksi osingot sekoittavat pakkaa.

Laskeepa joskus huviksenne, ei kyllä naurata tulos, kuinka paljon maksatte veroja kun huomioidaan joka helvetin alv.

Sietäisi naurattaa. Sinun eläkkeitäsi, terveyskeskusmaksujasi ja vanhustenhuoltoasi niillä veroilla maksetaan, vanha kun olet.

Olet väärässä.

Vierailija
26/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio ottaa minkä ottaa.

Vierailija
27/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa liittyä Veronmaksajien keskusliittoon, niin saa heidän oivallisen lehtensä Taloustaito, missä selkokielellä selostetaan asiat, ja on myös kyselypalvelu, mistä voi kysyä asioita, ellei tiedä. Ei maksanut montaa kymppiä vuosimaksu ja kun otti 2 vuotta, sai vielä alennusta. 

Vierailija
28/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin se menee jakeluun, että ihmiset maksavat eläkkeensä ihan itte. Se otetaan jokaisesta palkasta se eläkeraha. Myöskin eläkeläiset maksavat veroja ja kohtuuttomia summia maksavatkin esim. matalapalkka-alaisiin verraten.

Vierailija
29/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohi

Helsingissä ei terveyskeskukseen pääse eikä hammaslääkäriin tai silmälääkäriin joten itse olen noi maksanut. Päivystystä tai huoltoa en ole vielä onneksi tarvinnut ja yritän parhaani mukaan säästää, jotta voin ostaa apua kun sitä tarvitsen. Yhteiskunta ei minua tule hoitamaan koska ei ole kuka hoitaisi.

Mitä tulee eläkkeeseen niin sun kakarat, laajasti ottaen, maksaa sinun elääkkeesi saat sitä 2 tai 2000 euroa.

Meni alv mihin tahansa niin ihan kivan summan jokainen meistä maksaa.

Vierailija
30/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kysymys kaikille. Mitä veroille tapahtuu, kun ne on maksettu? Odotan paljon vastauksia, jossa asia on guuglattu ja väitetään, että se tiedettiin.

Mitä veroille tapahtuu? Ne on tietokoneella olevia ykkösiä ja nollia, ei niille mitään erikoista tapahdu vaan numerot kiertää tileiltä toisille.

Vierailija
31/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin se menee jakeluun, että ihmiset maksavat eläkkeensä ihan itte. Se otetaan jokaisesta palkasta se eläkeraha. Myöskin eläkeläiset maksavat veroja ja kohtuuttomia summia maksavatkin esim. matalapalkka-alaisiin verraten.

Kukaan ei maksa omia eläkkeitään. Me maksamme suurten ikäluokkien eläkkeet, katsotaan maksaako kukaan meidän.

Vierailija
32/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän olevani ihan pihalla. Valmistun pian, eikä mulla ole hajuakaan, paljonko tulevasta, noin 1900€ palkasta nettoan. Saanko käteen noin 75%? En myöskään tiedä, mitä mahdolliset verovähennykset on. Luulen, että työelämä sitten opettaa. Tähän asti olen vain antanut verokortin työnantajalleni ja se on riittänyt. Opiskelujen ohessa osa-aikaisena työskennellessä ei veroasioihin ole tullut perehdyttyä.

Vierailija
33/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen tuloverotus nyt on ihan yksinkertaista ja sen ymmärrän helposti. Mutta esimerkiksi metsäyhtymän verotus on melko monimutkaista ja vaatii kyllä melkoista perehtymistä, että osaa minimoida verot.

Vierailija
34/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönnän olevani ihan pihalla. Valmistun pian, eikä mulla ole hajuakaan, paljonko tulevasta, noin 1900€ palkasta nettoan. Saanko käteen noin 75%? En myöskään tiedä, mitä mahdolliset verovähennykset on. Luulen, että työelämä sitten opettaa. Tähän asti olen vain antanut verokortin työnantajalleni ja se on riittänyt. Opiskelujen ohessa osa-aikaisena työskennellessä ei veroasioihin ole tullut perehdyttyä.

Palkansaajilla ei pahemmin enää ole vähennyksiä, niistä ei pahemmin tarvitse murehtia.

Verottajan sivulla on laskuri, jolla saa laskettua veroastetaan.

Vierailija
35/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä perusjutut ymmärrän. Tilata verokortin ja tarvittaessa muuttaa sitä jos tulot muuttuu paljon, ja tietenkin ymmärrän ettei tässä vaiheessa voi viime vuoden mätkyihin vaikuttaa.

Mulla on yksi kaveri joka kysyi, että paljonko saan veronpalautuksia. Kerroin saaneeni pari kymppiä mätkyjä johon hän kysyi, että kai sä nyt silti palautuksia saat. Silloin kyllä hämmästytti, että mitä hän luulee niiden palautusten ja mätkyjen olevan.

Vierailija
36/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kysymys kaikille. Mitä veroille tapahtuu, kun ne on maksettu? Odotan paljon vastauksia, jossa asia on guuglattu ja väitetään, että se tiedettiin.

Mitä veroille tapahtuu? Ne on tietokoneella olevia ykkösiä ja nollia, ei niille mitään erikoista tapahdu vaan numerot kiertää tileiltä toisille.

Ei. Seuraava vastaaja on sitten jo guuglannut asian?

Vierailija
37/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua aina hymyilyttää, joskus jopa naurahdan, kun ihmiset valittavat jostain sivutulostaan veroa menevän 40 %. Sehän on vain ennakkopidätys ja lopullinen veroprosentti määräytyy vuodessa verotettavan kokonaistulon loppusummasta! Ainakaan minulla tämä prosentti ei ole koskaan noussut edes lähelle ennakkopidätysprosenntia.

Vierailija
38/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän verotuksen perusasiat, mutta en silti korjaile verokorttiani vuoden mittaan, jos ei jotain todella dramaattista muutosta tapahdu tuloissa. Yritän elää sen verran säästeliäästi, että on aina jokunen tonni säästössä. Ei tarvitse tarkastella verokorttia, kun mätkyt voi maksaa (samaa rahaahan ne ovat, mätkyjen tapauksissa vaan olleet säilössä mun tililläni vuoden ylimääräistä) ja jos ei tuukaan mätkyjä tai tulee palautuksia, niin kiva.

Vierailija
39/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, mutta olen ollut kyseisessä virastossa töissä. Esim työkkärin säännöistä olen pihalla kuin lumiukko.

Vierailija
40/54 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, kun en maksa mitään veroja. 

Maksatpas. Joka kerta kun ostat jotain, maksat arvonlisäveron. Vai lahjoittako joku sinulle kaiken?

Jos ollaan tarkkoja, ostaja ei ole verovelvollinen vaan myyjä.

Ei, vaan kuluttaja maksaa arvonlisäveron, myyjä vain kerää sen ja tilittää valtiolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä