Turun puistot ovat Suomessa aivan omaa luokkaansa
Helsinkiläisenä en edes kauheasti kiinnitä huomiota puistojen istutuksiin, sen verran mitättömiä ja arkisia ne ovat. Ja yleensäkään Helsinki ei ole ”puistojen kaupunki”.
Turku sen sijaan todellakin sitä on. Ripaus eurooppalaisuutta josta ei neukku-Stadissa tiedetä.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja valehtelee omasta helsinkiläisyydestään. Helsingissä nimittäin on paljon kaunista vihermaisemaa.
Itse asiassa aloittaja lienee ikuisesti Helsingilla jonkinlaista omituista katkeruutta kokeva turkulainen.
Espan puisto on pieni ja ahdas. Olen aina ihmetellyt, mikä siinä on olevinaan niin ihmeellistä.
Onko espa ainoa jonka Helsingistä tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kuinka?
Kerropa nyt joku erityisen ja poikkeuksellisen erikoinen ja omaperäisiä ratkaisuja sisältävä turkulainen julkisessa hoidossa oleva puisto.
Itse en tiedä yhtäkään.Helsingissä on paljon upeita viheralueita, joita hoidetaan hyvin.
Kerro yksikin erityisen säväyttävä viheralue Turusta!
Onko Turussa montakin kansallisesti tai kansainvälisesti palkittua viheraluetta.
Jos palkituista viheralueista puhutaan, niin Kotka on Suomessa ykkönen. Tai oli ainakin vuosi sitten eläkkeelle jääneen kaupunginpuutarhurin viranhoidon ajan. Jatkosta ei tietoa, kun kaupunki taitaa aloittaa säästölinjan tällä saralla.
Kun ajat esim Tampereelta Tuomiokirkolle, näet 10 hienoa oikeasti vanhaa puistoa.
Tampereelta Tuomiokirkolle? Jaa.... Turku ulottuu nykyään Mansen rajoille?
No, kerro mikä niissä on sitä erityistä? Et pysty, koska et ensinnäkään osaa nimetä sellaista mikä olis erityistä, ja toisekseen mitään erityistä ei ole. Ihan tavallisia puistoistutuksia, joita mahtuu viistoista tusinaan.
Turhaa kinastelua, koska aloittaja ei kykene väitteitään perustelemaan konkreettisilla esimerkeillä.
Vertaa Tuomiokirkkopuistoa ja Vartiovuorenmäkeä Helsinkiin, noin alkajaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kuinka?
Kerropa nyt joku erityisen ja poikkeuksellisen erikoinen ja omaperäisiä ratkaisuja sisältävä turkulainen julkisessa hoidossa oleva puisto.
Itse en tiedä yhtäkään.Helsingissä on paljon upeita viheralueita, joita hoidetaan hyvin.
Onko Turussa montakin kansallisesti tai kansainvälisesti palkittua viheraluetta.
Jos palkituista viheralueista puhutaan, niin Kotka on Suomessa ykkönen. Tai oli ainakin vuosi sitten eläkkeelle jääneen kaupunginpuutarhurin viranhoidon ajan. Jatkosta ei tietoa, kun kaupunki taitaa aloittaa säästölinjan tällä saralla.
Kotka on niin pieni maaseutukaupunki että siellä käytännössä metsä = puisto.
Et ole ilmeisesti koskaan käynyt Kotkassa?
Vierailija kirjoitti:
Eipä tule mieleen kuin Kupittaa lintuineen ja lasten hörhöilyineen vai mikä seikkailupuisto se on.
Seikkailupuisto on Kupittaalla. Osa sitä.
Suomessa jok'ikisellä paikkakunnalla kun "elävöitetään" keskustaa tai tehdään kauniita puistoja niin narkkarit ja pultsarit valtaavat ne, eikä siellä tavallinen ihminen voi istuskella.
Oikeasti kauniita puistoja, joissa voi tavis istuskella tai vaikka businessjakkupukunainen syödä lounaseväitään, on ulkomailla, esim Englannissa.
Itse liputan Kotkan puistojen puolesta, kumpa muutkin kaupungit ymmärtäisivät miten paljon puistoilla voi nostaa kaupungin profiilia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja valehtelee omasta helsinkiläisyydestään. Helsingissä nimittäin on paljon kaunista vihermaisemaa.
Itse asiassa aloittaja lienee ikuisesti Helsingilla jonkinlaista omituista katkeruutta kokeva turkulainen.
Espan puisto on pieni ja ahdas. Olen aina ihmetellyt, mikä siinä on olevinaan niin ihmeellistä.
Onko espa ainoa jonka Helsingistä tiedät?
Ja Karhupuisto, siinä kuuluisimmat. Espaa on totuttu pitämään kaupungin pääpuistona, vaikka onhan siellä muitakin. Se oli joskus kauniiden ja rohkeiden näyteikkuna.
Kaisaniemi on ok, Lapinlahden sairaalan pieneksi kutistunut ympäristö myös.
Aulanko Tampereella ja Huhtiniemi Lappeenrannassa on mahtavia.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi Turun puistoissa voi oikeasti istuskella penkeillä rauhassa.
Helsingissä puistonpenkit on varattu pultsareille ja narkkareille.
mielestäni se on juurikin päinvastoin!
Kotkan puistot ovat upeita, mutta Turun puistot henkivät historiaa, etenkin Vartiovuori ja Samppalinna, jotka ovat myös ihanan rauhallisia, koska ne ovat kukkuloilla ja vähän irrallaan kaupungin hälystä. Vähän kuin Rooman kukkulat - tulipas ikävä Turkuun 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kuinka?
Kun asuin Turun keskustassa, lempilenkkini meni Vartiovuoren ja Samppalinnanmäen yli Urheilupuistoon.
Mitä haet tuolla "omaperäisiä ratkaisuja" -kohdalla? Miksi puistossa pitäisi olla sellaisia? Puisto on parhaimmillaan, kun se kunnioittaa ympäristöään ja sulautuu osaksi kaupunkia. Minusta mikään "tekemällä tehty" alue ei ole se hienoin puisto.
Kokemukset puistojen säväyttävyydessä ovat jokaiselle omanlaisiaan. Minua sävyäyttää aina ne kyltit Vartiovuorella, joissa kerrotaan missä kohtaa veden pinta on ollut esim 2000 eKr.
No, eihän niissä puistoissa ole silloin mitään erityistä hienoutta, jos ne ovat ihan tavallisia viheralueita. Tekemällä tehdystä ei ole kyse silloinkaan, kun puistossa on käytetty olemassa olevaa hyödyntävää luovuutta, joka kaiken lisäksi on onnistunutta ja istuu kaupunkimaisemaan hyvin tuoden asukkaille ja muille kaupungissa oleileville hyvää mieltä ja silmänruokaa.
Mikä sun kirjoituksesi perimmäinen tarkoitus oli - tekemällä tehtyä Turun ylistystä, ilman mitään konkretiaa.
Onko sulla ohdake anuksessa, vai mikä oikein vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Eipä tule mieleen kuin Kupittaa lintuineen ja lasten hörhöilyineen vai mikä seikkailupuisto se on.
Kupittaa on todella epäviihtyisä.
jogi guru kirjoitti:
Turkulaisena sanon että turussa ei ole kyllä niin hirveän hyviä puistoja. Silloin puistot ovat kunnossa kuin näen joogamatoissa joogaajia niin että joku jogi opettaa muita joogaamaan.
Löytyy Turusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kupittaa on todella epäviihtyisä.
Riippuu missä päin puistoa liikut. Lasten puisto on vain osa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kotkan puistot ovat upeita, mutta Turun puistot henkivät historiaa, etenkin Vartiovuori ja Samppalinna, jotka ovat myös ihanan rauhallisia, koska ne ovat kukkuloilla ja vähän irrallaan kaupungin hälystä. Vähän kuin Rooman kukkulat - tulipas ikävä Turkuun 😀
Turussa ja Roomassa on 7 kukkulaa, aivan!
Nyt pääsee myös Kakolan puistoon noiden mainitsemiesi lisäksi.
Kuopion puistot on upeita. Käytiin viime viikolla Kuopiossa ja ihasteltiin sitä hyvin hoidettujen viheralueiden määrää kaupungissa. Muutenkin siisti kaupunki, rauhallinen liikenne ja mukavia ihmisiä.
Kyllä tähän on yhdyttävä. Turku voittaa pääkaupungin 6-0 ja se hävettää sekä harmittaa näin Helsinkiläisenä. Helsingistä ei esimerkiksi löydy lapsille mitään vastaavaa mitä Turulla on tarjota lasten leikkipuistojen suhteen esim Kupittaan seikkailupuistoon verrattuna. Verovarat on kohdistettu muuhun.
Turussa puistot sijoittuvat paremmin luonteville kulkuväylille, siksi niistä tulee niin myönteinen vaikutelma. Helsingissä taas parhaat puistot ovat hieman syrjemmässä; kulkureiteillä olevat puistot taas on otettu käyttöön "elinkeino- ja harrastustoiminnassa".
Ja hämeenlinnaliset voi olla nyt kuittailematta sieltä Appara/Kaupunginpuisto/Aulanko/Varikonniemi -akseliltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kuinka?
Kun asuin Turun keskustassa, lempilenkkini meni Vartiovuoren ja Samppalinnanmäen yli Urheilupuistoon.
Mitä haet tuolla "omaperäisiä ratkaisuja" -kohdalla? Miksi puistossa pitäisi olla sellaisia? Puisto on parhaimmillaan, kun se kunnioittaa ympäristöään ja sulautuu osaksi kaupunkia. Minusta mikään "tekemällä tehty" alue ei ole se hienoin puisto.
Kokemukset puistojen säväyttävyydessä ovat jokaiselle omanlaisiaan. Minua sävyäyttää aina ne kyltit Vartiovuorella, joissa kerrotaan missä kohtaa veden pinta on ollut esim 2000 eKr.
No, eihän niissä puistoissa ole silloin mitään erityistä hienoutta, jos ne ovat ihan tavallisia viheralueita. Tekemällä tehdystä ei ole kyse silloinkaan, kun puistossa on käytetty olemassa olevaa hyödyntävää luovuutta, joka kaiken lisäksi on onnistunutta ja istuu kaupunkimaisemaan hyvin tuoden asukkaille ja muille kaupungissa oleileville hyvää mieltä ja silmänruokaa.
Mikä sun kirjoituksesi perimmäinen tarkoitus oli - tekemällä tehtyä Turun ylistystä, ilman mitään konkretiaa.
Minun kirjoitus oli minun mielipide. Harmi, jos et tykkää siitä.
Kerro sitten itse, mitkä nämä mahtavat erilaiset puistot Helsingissä ovat?