Oikeiston Setämiehet 0 - Sanna 6
Maininta pääministerin virka-asunnon Kesärannan aamiaisedusta löytyy Valtioneuvoston kanslian ohjeista vuodelta 2019. Ravitsemuspalveluihin liittyvät kohtuulliset kulut maksetaan ohjeen mukaan valtion varoista ja laskutetaan pääministerille osoitetuista määrärahoista.
– Pääministerin asuessa virka-asunnossa, sisältäen myös lyhyet yöpymiset, voi edustustilojen myyntipalvelusta tai suoraan palvelukoordinaattorilta tilata etukäteen kylmiöön aamiaistarvikkeita sekä kylmänä toimitettavia aterioita, jotka on mahdollista lämmittää itse Kesärannassa, ohjeessa todetaan.
STT:n käyttöönsä saamassa ohjeessa todetaan, että tuloverolain mukaan pääministerin tehtävään liittyvä asuntoetu siihen kuuluvine palveluineen ei ole veronalaista tuloa.
Kommentit (268)
IS toimittaja tekee työnsä.
kylmänä toimitettavia aterioita, tarkoittaako tämä että PM voi syödä myös välipaloja?
Vierailija kirjoitti:
Ja mihin lakiin ko. ohje perustuu?
Ihan siihen samaan mistä täällä palstalla on jankattu. Ei näköjään ole mennyt perille.
Minua kiinnostaa se, että käyttääkö Marininit oikeasti 300 euroa aamupaloihin, kun ovat niin hoikkia.
Vai onko se siksi salattu, että on ilmainen palkanlisä?
Valtioneuvoston jäsenten palkkioita koskeva lain kuudennessa pykälässä todetaan, että pääministerillä on asunto valtion talossa, jonka kunnossapito, lämmitys ja valaistus sekä sisustus kustannetaan ja tarpeellinen henkilökunta maksetaan valtion varoista.
Seitsemännen pykälän mukaan valtioneuvoston jäsenelle korvataan tehtävien hoitamisesta aiheutuneet ylimääräiset kohtuulliset kustannukset valtioneuvoston kanslian päätöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa se, että käyttääkö Marininit oikeasti 300 euroa aamupaloihin, kun ovat niin hoikkia.
Vai onko se siksi salattu, että on ilmainen palkanlisä?
Mä voi lähettää mun kauppaostoskuitin jos kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
IS toimittaja tekee työnsä.
kylmänä toimitettavia aterioita, tarkoittaako tämä että PM voi syödä myös välipaloja?
Tarkoittaa ilmeisesti. Kuten huomaamme Kataisen aikaiset lounaat on jätetty kustanatamatta- tai siis toimittamatta, maksuhan otetaan pääministerin kulutililtä.
Eli: Sanna ei ole käyttäytynyt väärin, Sanna maksaa itse aamiasensa jonka lisäksi tämä on verotonta.
Onko nyt selvä?
Mutta verottajan edustajan mielestä työnantajan tarjoamat ateriat ovat verotettava työsuhde-etu. Onkohan Marin syyllistynyt veronkiertoon?
"Laki käsittelee mm. valaistusta, lämmitystä ja sisustusta, mutta ei tosiaan aamupalaa. Näin sen taisin jutussakin kertoa. VNK:lta olen kysynyt kysymästä päästyäni selvennystä siihen, miten se perustelee aamiaisedun, mutta ei ole selvinnyt."
Vierailija kirjoitti:
Mutta verottajan edustajan mielestä työnantajan tarjoamat ateriat ovat verotettava työsuhde-etu. Onkohan Marin syyllistynyt veronkiertoon?
Ei ole. Verottajan edustaja ei tuntenut uutisessa mainittua lain kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei tarjoa niitä. Luitko edes mihin kommentoit?
Vierailija kirjoitti:
"Laki käsittelee mm. valaistusta, lämmitystä ja sisustusta, mutta ei tosiaan aamupalaa. Näin sen taisin jutussakin kertoa. VNK:lta olen kysynyt kysymästä päästyäni selvennystä siihen, miten se perustelee aamiaisedun, mutta ei ole selvinnyt."
Tässä sulle vastaus.
Seitsemännen pykälän mukaan valtioneuvoston jäsenelle korvataan tehtävien hoitamisesta aiheutuneet ylimääräiset kohtuulliset kustannukset valtioneuvoston kanslian päätöksellä.
Marinin jahtaaminen saa jo tragikoomisia piirteitä. :DDD Ajatelkaa nyt, siellä on toimittaja käynyt yötä myöten silmät ristissä netistä löytyviä tositteita läpi. Sitten nostetaan iso kohu ja hups, tosiasiassa ei mitään aihetta mihinkään. Mutta vaalikiima on kova :DDD
Vierailija kirjoitti:
Marinin jahtaaminen saa jo tragikoomisia piirteitä. :DDD Ajatelkaa nyt, siellä on toimittaja käynyt yötä myöten silmät ristissä netistä löytyviä tositteita läpi. Sitten nostetaan iso kohu ja hups, tosiasiassa ei mitään aihetta mihinkään. Mutta vaalikiima on kova :DDD
Mietin ihan samaa.
Kaikkien virkatoimien tulee perustua lakiin ja asetukseen.
Siis mihin pykäliin tämä pääministerien aamupalaetu perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Marin voisi sisustaa asunnon?
Miksi ostoja piti alkaa salaamaan juuri viikkoa ennen Kulmunin eroa?
Ei savua ilman tulta....
Vierailija kirjoitti:
Olisiko VNK:n virkamiehet vaihtuneet eduskunnan vaihtumisen yhteydessä? Olisi varmaan kannattanut kysyä silloisilta virkamiehiltä eikä hyökätä pääministerin kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan siihen samaan mistä täällä palstalla on jankattu. Ei näköjään ole mennyt perille.
Ihan sama laki koskee presidenttiä eikä pressoille ole tarjottu mitään "aamiaispalvelua".
Tämän Kesärannan safkasuhmuroinnin aloitti Lipponen ollessaan ekaa kertaa pääministerinä.
Vierailija kirjoitti:
Niin ajatelkaa, pm saa Suomessa aamupalaa! Hui, onpa törkeää. Not. Muut maat kyllä tukehtuu nauruunsa tätä meidän mediaa seuratessa.