Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laihduit vaihdevuosi-ikäisenä?

Vierailija
25.05.2021 |

Onko täysin mahdotonta?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömistottumukset joutuu muuttamaan ja helpointa on pitää sääntö mahdollisimman yksinkertaisena tyyliin syödä saa vain ruokaikkunan ollessa auki neljän tunnin välein valveillaollessa. 

Vierailija
42/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minä pidin 1400 kalorin dieettiä kolme kuukautta ja noudatin sitä todella tarkasti. Sain tiputettua vain kolme kiloa.

Olen normaalipainon ylärajalla.

Mitä söit?

Ihan normaalisti kaikkea söin, mutta lisäsin proteiinia ja vähensin hiilareita, ja lisäsin kasviksia. Esim. Vaihdoin aamumysli valkuaisista tehtyyn munakkaaseen ja lisäsin salaattiin linssejä, ja korvasin puolet pastasta/riisistä/perunasta kasviksilla.

Muutaman kerran söin pizzaakin, mutta vain yhden tai kaksi palaa, jotta kalorit ei nousseet.

Niin, ja viidesti viikossa poljin kuntopyörää.

Sepä se, liika proteiini estää laihtumisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62 v ja ruoka maistuu. Paino tasainen, koska liikun aika paljon. Loma-aikana kävelin lisäksi 10 km per pv ja parissa viikossa putosi kivat 2 kg, jotka olen saanut pysymäänkin poissa. Mutta vanhat konstit, kuten ei ruokaa klo 18 jälkeen, eivät enää toimi, en saa unta nälissäni!

Vierailija
44/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienensin annoskokoa, ja lisäsin (hyöty)liikuntaa.

Syön siis ihan sitä samaa kuin ennenkin, mutta hiukan pienempiä annoksia. Ja liikun enemmän. Paino ei putoa mitenkään vauhdilla, mutta onhan tässä vuosia aikaa. 500 g/kk = 6 kg/v. Eli max 1,5 vuotta saan tällä tahdilla painoa pudottaa. Sitten viimeistään pitäisi painonpudotuksen loppua.

Vierailija
45/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ozempic. Vaikka on kallis, maksan mieluummin tuosta toimivasta lääkkeestä kuin jostain nutrilet-hommasta.

Tämä on kortisolia "tasaava"? Vastaavan saa luontaistuokekaupasta ja veikkaan murto-osalla hinnasta.

Mistä tuotteesta puhut?

Ashwaganda. Sillä sain omat kortisolit kuriin.

Kerrotko lisää: mistä tiesit, että kortisolit pitää saada kuriin?

Vierailija
46/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minä pidin 1400 kalorin dieettiä kolme kuukautta ja noudatin sitä todella tarkasti. Sain tiputettua vain kolme kiloa.

Mitä söit?

Ihan normaalisti kaikkea söin, mutta lisäsin proteiinia ja vähensin hiilareita, ja lisäsin kasviksia. Esim. Vaihdoin aamumysli valkuaisista tehtyyn munakkaaseen ja lisäsin salaattiin linssejä, ja korvasin puolet pastasta/riisistä/perunasta kasviksilla.

Muutaman kerran söin pizzaakin, mutta vain yhden tai kaksi palaa, jotta kalorit ei nousseet.

En syönyt liikaa proteiinia. Olen hiilarin syöjä luonnostani, mutta nyt söin proteiinia sulamo.fi - ohjeiden mukaisesti. En yli.

Vierailija
47/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vähemmän ja kevyemmin ja pidän arkena tunnollisesti ruokapäiväkirjaa. Viikonloppuna nautin elämästä mutta en kuitenkaan vedä mitään ruokakoomaa. Syön vaikka pizzaa jos huvittaa tai suklaata ja juon viiniä ym. Minulle tämä sopii ja laihdun hitaasti mutta varmasti. Bmi oli 27 ja nyt 25 ja tavoite on 23. Haluan kuitenkin pitää tissit ja pepun enkä halua ryppyjä joten liian hoikka en halua olla.

Vierailija
48/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laihtunut kuin muutaman kilon, kun hankin samalla lihaksia. Ulkonäkö muuttui silti totaalisesti.

Keinot keväällä, kesällä ja syksyllä ovat olleet  uinti, pyöräily, pallopelit, vaellus ja pihatyöt. Ruokavalioni on pysynyt ennallaan. Talven tullen vaatii säätämistä, jotta liikkuminen ei vähene.

Tyypillinen pyörälenkkini on ollut 1,5 tuntinen ja vaellus viikonloppuisin 4 tuntinen. En ole laatinut itselleni aikataulua, vaan valitsen liikuntamuodon sen mukaan miltä lihaksissa tuntuu. Tekee mielikin liikkua, kun kunto on kohentunut! Lähteminen ei siis enää ole vaikeaa.

Vähintään 10 000 askelta tai vaihtoehtoisesti 1,5 tuntia liikuntaa  melkein joka päivä ja toisinaan enemmän.

Vierailija
49/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä söit?

En syönyt liikaa proteiinia. Olen hiilarin syöjä luonnostani, mutta nyt söin proteiinia sulamo.fi - ohjeiden mukaisesti. En yli.

Ottaako se sulamo huomioon makrojen suhteen?  Liika proteiini voi tarkoittaa myös suhteessa muihin makroihin, ei pelkästään grammamäärää.

Vierailija
50/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin päälle nelikymppisenä harrastamaan aktiivisemmin kestävyysliikuntaa, juoksen, pyöräilen, hiihdän ja kävelen paljon. Olen nyt 49, ja varmaan esivaihdevuodet jo alkaneet, kuukautiskierto tosin vielä säännöllinen. Painoa on vähemmän kuin alle 40-vuotiaana, olen aika hoikassa kunnossa.

En vahdi kauheasti syömisiäni, mutta mulla on sellainen tietty runko, eli aamupala on tietynlainen, lounas samoin, päivällinen sama kuin perheellä mutta terveellistä kotiruokaa ja salaattia, iltapala kevyt. Vältän turhaa rasvaa, en esim. käytä lainkaan leikkeleitä, en käytä alkoholia, syön hyvin vähän ns. herkkuja,, suklaata en ollenkaan. 

Vierailija
51/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä söit?

Ottaako se sulamo huomioon makrojen suhteen?  Liika proteiini voi tarkoittaa myös suhteessa muihin makroihin, ei pelkästään grammamäärää.

Se laski grammat proteiinin, hiilarin ja rasvan suhteet. En minä aina niihin päässyt, hiilareita tuli silti helposti liikaa ja rasvaa liian vähän.

Sulamo antaa taulukot ja laskee vitamiineja myöten, mutta en siihen taulukkoon koskaan perehtynyt.

Mitä ovat makrot?

Vierailija
52/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse vaihdevuosiässä vielä, mutta ainakin tämä nainen antaa konkreettisia neuvoja laihduttamiseen siinä iässä ja siis ei tuollaista "kuluta enemmän kun syöt" tyhjänpäiväisyyksiä. Ilmeisesti hän ollut aina normaalipainossa, mutta menopaussin tultua mikään ei toiminut kuten ennen, alkoi lihoa ja otti radikaalimmat ja pikkutarkemmat keinot käyttöön, joiden avulla onnistui laihdutuksessa. Ehkä saat jotain vinkkejä, mihin kiinnittää huomiota.

Katsoin videon vaikka en kohderyhmää olekkaan. Periaatteessahan tämä lady on keto-dietillä kun ei syö mitään karpoja, leipää, makaronia, riisiä, perunaa jne ja ei varsinkaan vaaleaa sokeria. Hän sanoo videollaan kokeilleen ketoa ja se ei toiminut hänelle koska hän ei pystynyt integroimaan sitä jokapäiväiseen elämäänsä loppuelämäkseen. Jäin miettimään että tekiköhän hän sen keto-kokeilun jonkun kirjan sääntöjen mukaan, esim että hedelmiä ei saa syödä koska niissä sokeria esim omenoissa. Jokatapauksessa minusta tämä hänen diettinsä jota esittelee on tavallinen keto jota ei olla vedetty täysin yli.

Vierailija
53/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä söit?

Se laski grammat proteiinin, hiilarin ja rasvan suhteet. En minä aina niihin päässyt, hiilareita tuli silti helposti liikaa ja rasvaa liian vähän.

Sulamo antaa taulukot ja laskee vitamiineja myöten, mutta en siihen taulukkoon koskaan perehtynyt.

Mitä ovat makrot?

Makroravinteet on hiilarit, rasvat ja proteiinit.

Vierailija
54/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse vaihdevuosiässä vielä, mutta ainakin tämä nainen antaa konkreettisia neuvoja laihduttamiseen siinä iässä ja siis ei tuollaista "kuluta enemmän kun syöt" tyhjänpäiväisyyksiä. Ilmeisesti hän ollut aina normaalipainossa, mutta menopaussin tultua mikään ei toiminut kuten ennen, alkoi lihoa ja otti radikaalimmat ja pikkutarkemmat keinot käyttöön, joiden avulla onnistui laihdutuksessa. Ehkä saat jotain vinkkejä, mihin kiinnittää huomiota.

Katsoin videon vaikka en kohderyhmää olekkaan. Periaatteessahan tämä lady on keto-dietillä kun ei syö mitään karpoja, leipää, makaronia, riisiä, perunaa jne ja ei varsinkaan vaaleaa sokeria. Hän sanoo videollaan kokeilleen ketoa ja se ei toiminut hänelle koska hän ei pystynyt integroimaan sitä jokapäiväiseen elämäänsä loppuelämäkseen. Jäin miettimään että tekiköhän hän sen keto-kokeilun jonkun kirjan sääntöjen mukaan, esim että hedelmiä ei saa syödä koska niissä sokeria esim omenoissa. Jokatapauksessa minusta tämä hänen diettinsä jota esittelee on tavallinen keto jota ei olla vedetty täysin yli.

Ymmärrätkö sinä, mitä on keto-ruokavalio? Viestistäsi päätellen sulla ei ole hajuakaan.

Vierailija
55/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutellaan sitten kun olet vaihdevuosi-iässä. Mulla paino alkoi ennen 50-vuotispäivää viitosella ja nyt viisi vuotta myöhemmin tasan 70.

Mulla paino alkoi ennen 50-vuotispäivää ysillä, nyt 5 vuotta myöhemmin vitosella.

Ihmiset on erilaisia.

ohis

Vierailija
56/61 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ozempic. Vaikka on kallis, maksan mieluummin tuosta toimivasta lääkkeestä kuin jostain nutrilet-hommasta.

Tuota ei taida saada, jollei ole verensokerit koholla. Mulla on yleensä alle viiden, joten ei mahdolisuuksia.

Pelkkä ylipaino riittää, kunhan bmi on väh. 30

Vierailija
57/61 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozempic tukemassa ruokavaliomuutosta. Paino putosi alkuun 2 kg/vko, nyt pudonnut 1 kg/vko ja tällä hetkellä -20kg. Toki ylipainoa on reilusti ja toinen mokoma pitäisi vielä saada pois. Eihän lääke itsessään laihduta, mutta auttaa syömään oikein. Jossain vaiheessa vauhti hidastuu, mutta tavoite on, että vuoden päästä olisin tavoitepainossa

Vierailija
58/61 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin lihomaan esivaihdevuosien aikana vaikka yritin mitä. Kun sain hormonikorvaushoidon tasapainoon, lähtivät kaikki +10 kg pois ilman laihdutusta. Olen syönyt koko ajan ihan samalla tavalla.

Vierailija
59/61 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankin hormonikorvaushoidon ja vasta sitten aloin laihtua. Myös nukkuminen parani.

Siis mulla tämä auttoi myös. Hormonit kun saatiin tasapainoon palasin takaisin vanhoihin mittoihin.

Vierailija
60/61 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut eroa laihtumisen suhteen sinänsä, kyllä se muutama ylimääräinen kilo lähtee vielä yhtä hyvin kun aiemminkin, jos/kun tarvetta ilmenee. Nyt 7. vuosi kk loppumisten jälkeen menossa.  Ruokien annoskoot ehkä vähän itsekseen pienentyneet noin yleensä, mutta ero on vähäinen jollei peräti kuviteltu. Ts. ehkä tässäkin ne yksilölliset ominaisuudet painaa vaa'alla eniten, yleisluontoisia ohjeita vaikea antaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän