Mua ihmetyttää nämä "kärsin kovista kivuista tai olen vakavasti masentunut" ja silti ovat löytäneet kumppanin, on menty naimisiin jne
Jotenkin ihmetyttää, jos ihminen haastattelussa kuvailee elämäänsä maanpäälliseksi helvetiksi, millä voimavaroilla hän on löytänyt kumppsnin, millä voimavaroilla hän on harrastanut seksiä ja tullut raskaaksi, viettänyt häitä jne kun kaiken ensin kuvaillun perusteella luulisi ettei tuollaiseen pysty jos sairaus oli se nyt mikä hyvänsä, on niin kammottavan karmivaa.
mielessä käy et ihmisellä kuitenkin on rakastava kumppani ja lapsiakin niin onko varaa valittaa?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Only in Finland.
Mitä tarkoitat?
Enpä kadehtisi.
Ihana jos ovat löytäneet kumppanin, joka tukee vaikeasta tilanteesta huolimatta ja antaa jotain toivoa ja iloa elämään.
Susta kyllä huomaa, ettet ole joutunut elämään lamauttavien kipujen tai elämää rajoittavien mielensairauksien kanssa.
Katuojassako heidän pitäisi mielestäsi olla?
Joskus olen miettinyt samaa. Sitä sitkeyttä. Voi olla vaikka mitä naistenvaivoja, muita sairauksia ja silti yehdään lapsia liuta.
Kumppaneita voi löytyä suljetulta osastoltakin, kuin tarjottimella.
T. Been there
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Only in Finland.
Mitä tarkoitat?
Vain Suomessa ollaan katkeria siitä, että niillä joilla menee huonosti ei mene tarpeeksi huonosti.
Huomaa, ettet ymmärrä. Masennus ei ole pelkästään mitään sängyssä makaamista. Se työpaikan ilopilleri, joka leipoo kakut, auttaa kaikkia ja hymyilee aina ollen rasittavankin iloinen voi kotona lyyhistyä lattialle apaattisena. Sinä et voi päätellä ihmisestä päältä päin paljoakaan, jos hän ei anna sinun nähdä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, ettet ymmärrä. Masennus ei ole pelkästään mitään sängyssä makaamista. Se työpaikan ilopilleri, joka leipoo kakut, auttaa kaikkia ja hymyilee aina ollen rasittavankin iloinen voi kotona lyyhistyä lattialle apaattisena. Sinä et voi päätellä ihmisestä päältä päin paljoakaan, jos hän ei anna sinun nähdä kaikkea.
mahtaa olla raskasta teeskennellä noin paljon
Miten voi tulla yllätyksenä että sairastakin ihmistä voi joku rakastaa? Ihmisiä he ovat ihan siinä missä muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se onkin.
Oletkos huomannut, että kivut voi tulla vaikka sen kumppanin löytämisen ja lasten tekemisen jälkeen. Voipi vaikka joutua onnettomuuteen. T.been there and still are
On voinut suhde alkaa ennen sairastumista ja kumppani pysyy vierellä, koska rakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi tulla yllätyksenä että sairastakin ihmistä voi joku rakastaa? Ihmisiä he ovat ihan siinä missä muutkin.
Varmaan kun ei mulla ole henkilökohtaista kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se onkin.
kunhan et nyt väitä, että se on jonkun muun vika
Vierailija kirjoitti:
Tuo ajatus on käynyt päässäni tänäänkin. Joka toinen päivä näkee noita tarinoita siitä, kuinka hirveä masennus on vaivannut monta vuotta, vaikka on pidetty häitä ja kirjoitettu kirjoja ja kierretty maailmaa.
Yksi kummallinen esimerkki tästä on televisiossa monta kertaa esitetty englantilainen XXXL-morsiamien pukuohjelma, jossa etsittiin mekkoa morsiamille, joilla oli kauheita traumoja ulkonäöstään, itsetunto nollassa ja itku herkässä. Minä - viisikymppinen ikisinkku, joka en hehkeinäkään päivinäni kelvannut kenellekään - jäin jokaisen kohdalla ihmettelemään sitä, että häävalmistelujen keskelläkään jotkut eivät tajua olevansa onnensa kukkuloilla: joku haluaa viettää koko ikänsä juuri heidän kanssaan.
No, niilläkin se on monesti harhaa ja ero tulee.
T. Been there, joka ei kuitenkaan koskaan ole kelvannut naimisiin asti
Siskollani on ollut masennus teini-iästä asti. Ajoittain oireet on voimakkaampia ja vaatii tiiviimpää hoitoa, lääkitystä ja myös sairaalajaksoja. Silloin usein on myös läheisten apu ollut tarpeen, kun hän ei ole itse päässyt sängystä ylös saati pystynyt ulkoilemaan. Silti hän on mennyt naimisiin muutamia vuosia sitten ja elää tällä hetkellä ihan hyvää elämää ainakin minun tietääkseni. Minusta se on erittäin hienoa.
Ei se sairaus välttämättä ihan joka hetkeä hallitse koko elämän ajan.
No moikka Ap! Kiitos viestistäsi 😊
Mulla on mm ahdistuneisuushäiriö paniikkikohtauksineen. Kärsin myös dissosisiaatiosta johon ei ole hoitoa. Välillä en tunnista itseäni tai kehoani enkä aina selviydy esim kauppaan tai lenkille. Mua on mm pahoinpidelty ja rskattu, näen paljon painajaisia ja saan unihalvauksia.
Rinnalleni olen löytänyt miehen, jolla on kaksisuuntainen. Ne masennus- ja itsetuhokaudet on kamalaa katsella vierestä, on ollut osastolla psykoosiin jouduttuaan. Kulkee suvussa, ei ole sitä itselleen hommannut ja minäkin yritän taistella omia ongelmiani vastaan, en suinkaan heittäydy muiden hoidettavaksi ja luovuta.
Yhdessä tsempataan ja tuetaan toisiamme ja itse olen jopa onnellinen että olen juuri tämän löytänyt, häneltä löytyy omien ongelmiensa takia ymmärrystä ja empatiaa. Kummallakin on taustalla myös itsmrha yritys ja läheisten oman käden kautta kuolemia.
Tiedän, että kaikki ei ymmärrä eikä lähtisi edes yrittämään. Meillä kummallakin on myös päiviä, jolloin saatetaan vaikuttaa ihan normaaleilta ja jopa iloisilta.
Seksiäkin harrastetaan ja se on jopa kivaa.
Itse kärsin lapsettomuudesta exältä saadun taudin takia eli tuskin lisäännymme, enkä itse pääse ikinä kokemaan äitiyttä josta olen pikkutytöstä asti unelmoinut.
Helpottiko nyt?
Only in Finland.