Mitä tehdä, kun 19v ylioppilas ei pyri mihinkään.
Meidän nuori kirjoitti nyt ylioppilaaksi hieman keskivertoa huonommilla papereilla. Peruskoulussa oli innokas hyväntuulinen ja sopivasti kunnianhimoinen ysin koululainen
Lukioaikana ”leikki ” ahkeraa etäopiskelijaa ,kun siihen korona-aika antoi mahdollisuuden. Ts. Päivät lösötti kotona ja valehteli opiskelevansa. Toki opiskeli, mutta vain ns ”vasemmalla kädellä” . Kaverit muuttuivat samanlaisiksi hällä väliä tyypeiksi. Mikään ei kiinnosta, eikä innosta.
Onko muuta mahdollisuutta,kuin kehoittaa muuttamaan pois kotoa ja tulemaan toimeen miten tahtoo.
Kotityötkään ei kiinnosta. Me vanhemmat käymme kokopäivätyössä, joten edes oman huoneen siivoaminen, keittiöhommat olisi vähintä , mitä vois tehdä siihen kännykkään tuijottamisen sijasta.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se haluaa varmaan pitää välivuoden. Ja jos löi lekkeriksi, syyhän on siinä itsessään sitten. Nyt pitää kasvaa.
Mun abi oli 1,5 vuotta. Kiroitti een paperit ja lähtee nyt ulkomaille opiskelemaan. Ei minulla siihen sanansijaa ollut. Tuonikäinen päättää itse.
Ei kenenkään vanhemman tartte kustantaa aikuisen ihmisen kotona löhöämistä.
Mutta sitten kuitenkin ne vanhemmat odottavat apua ja huomiota kun on itse vanhoja.
Ap ymmärrän sinua, meillä hyvin sama tilanne. Lukiossa menetti otteen opiskeluun ja todella alisuoriutui. Tuli uupumusta/ alavireisyyttä ja opiskelu jäi näennäiseksi. Opiskelupaikan saaminen on vaikeaa. Hän on kuitenkin aikuinen, en minä voi olla tökkimässä häntä ja patistelemassa aina kun nähdään.
Mulla venähti aikoinaan opinnot, mutta kyllä tässä silti on ehtinyt yli 20 vuotta jo olla töissäkin ja ehtii olla liki 40 vuotta ennen eläkeikää.
Eli en olis vielä yhtään huolissani.
Lähetät ristiriitaisia signaaleja. Siis pitäisikö kyseisen nuoren naisen mennä opiskelemaan vai alkaa elättämään itseään?