Mitä tehdä, kun 19v ylioppilas ei pyri mihinkään.
Meidän nuori kirjoitti nyt ylioppilaaksi hieman keskivertoa huonommilla papereilla. Peruskoulussa oli innokas hyväntuulinen ja sopivasti kunnianhimoinen ysin koululainen
Lukioaikana ”leikki ” ahkeraa etäopiskelijaa ,kun siihen korona-aika antoi mahdollisuuden. Ts. Päivät lösötti kotona ja valehteli opiskelevansa. Toki opiskeli, mutta vain ns ”vasemmalla kädellä” . Kaverit muuttuivat samanlaisiksi hällä väliä tyypeiksi. Mikään ei kiinnosta, eikä innosta.
Onko muuta mahdollisuutta,kuin kehoittaa muuttamaan pois kotoa ja tulemaan toimeen miten tahtoo.
Kotityötkään ei kiinnosta. Me vanhemmat käymme kokopäivätyössä, joten edes oman huoneen siivoaminen, keittiöhommat olisi vähintä , mitä vois tehdä siihen kännykkään tuijottamisen sijasta.
Kommentit (65)
Anna sille aikaa. Kyllä se asenne ajan kanssa tulee muuttumaan.
Ymmärrän nuorta siinä, ettei pyri minnekään kouluun. Korkeakouluissa on nykyisin ensikertalaiskiintiöt, joten sinne ei kannata hakea ennen kuin on varma alastaan. Huono juttu sillä kukapa 19-vuotias tietäisi mitä haluaa loppuikänsä työkseen tehdä...Kotitöihin hänen kyllä kuuluisi osallistua, ymmärtäisikö nuori jos hänen kanssaan keskusteltaisiin siitä vakavasti.
No se haluaa varmaan pitää välivuoden. Ja jos löi lekkeriksi, syyhän on siinä itsessään sitten. Nyt pitää kasvaa.
Mun abi oli 1,5 vuotta. Kiroitti een paperit ja lähtee nyt ulkomaille opiskelemaan. Ei minulla siihen sanansijaa ollut. Tuonikäinen päättää itse.
Vierailija kirjoitti:
No se haluaa varmaan pitää välivuoden. Ja jos löi lekkeriksi, syyhän on siinä itsessään sitten. Nyt pitää kasvaa.
Mun abi oli 1,5 vuotta. Kiroitti een paperit ja lähtee nyt ulkomaille opiskelemaan. Ei minulla siihen sanansijaa ollut. Tuonikäinen päättää itse.
Ei kenenkään vanhemman tartte kustantaa aikuisen ihmisen kotona löhöämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko tuossa niin? Yhtä kaikki tuonikäinen on keskenkasvuinen joten olisi hyvä jos vanhempi ei olisi. Kyllä ne siitä aikuistuu.
Aikuinen ihminen sitten varmaan keksiin jonkun keinon elättää itsensä. Eiköhän opiskelu ala maistumaan kun on jonkun aikaa joutunut olemaan työttömänä ja pätkätöissä. Ei ole herkkua sellainen elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko tuossa niin? Yhtä kaikki tuonikäinen on keskenkasvuinen joten olisi hyvä jos vanhempi ei olisi. Kyllä ne siitä aikuistuu.
Aikuinen voi tukea aikuisen lapsensa aikuistumista vaatimalla asioita. Esimerkiksi töiden ja kotitöiden tekemistä, opiskelua ja asioiden suunnittelua. Jos vanhemmat antaa lapsen vaan maata kotona vanhempien rahoilla, ei se ole aikuistumisen tukemista.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän nuorta siinä, ettei pyri minnekään kouluun. Korkeakouluissa on nykyisin ensikertalaiskiintiöt, joten sinne ei kannata hakea ennen kuin on varma alastaan. Huono juttu sillä kukapa 19-vuotias tietäisi mitä haluaa loppuikänsä työkseen tehdä...Kotitöihin hänen kyllä kuuluisi osallistua, ymmärtäisikö nuori jos hänen kanssaan keskusteltaisiin siitä vakavasti.
Eipä nkyisillä hakijamäärillä ja pisterajoilla korkeakouluun juurikaan vahingossa jouduta ilman todellista halua ja yritystä juuri tietylle alallle.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen sitten varmaan keksiin jonkun keinon elättää itsensä. Eiköhän opiskelu ala maistumaan kun on jonkun aikaa joutunut olemaan työttömänä ja pätkätöissä. Ei ole herkkua sellainen elämä.
Älä ole niin kärsimätön.
Nyt keskustelua asiasta! Jämäkkyyttä kehiin!
Nuori etsimään töitä tai lukemaan ja korottamaan numeroita lukiossa tai hakeutumaan amikseen/AMK: uun tai opiskelemaan avoimeen korkeakouluun/ -yliopistoon.
Vaaditte kotitöitä laidasta laitaan, muuten uusavuton, kun pääsee opiskelemaan/ töihin.
Vierailija kirjoitti:
Perulainen vaimoni on 19v ja meillä menee hyvin :)
Väärä ketju pervosetä🤮
Haluaako pitää välivuoden? Täytyy keskustella ja ellei vastausta tule niin 19 v jo niin sitten hankkii asunnon ja elää omillaan.
Meidän nuori piti välivuoden. Oli siis ihan vaan kotona. Asia sovittiin ja että koska hän on aikuinen, ylöspitonsa eteen hän tekee kotitöitä. Joka päivä hän laittoi ruuan, hoiti tiskit ja pyykit, perjantaisin siivosi. Lisäksi leikkasi nurmikon, teki lumityöt, kantoi puut ja lämmitti takan ja saunan. Keväällä pesi ikkunat ja matot, siivosi kaapit. Pesi myös autot ja teki muita pieniä töitä tarvittaessa, esim. laittoi pihalle jouluvalot, hiekoitti pihan, laittoi polkupyörät kuntoon.
Ilomielin muuttikin seuraavana syksynä omaan kämppään ja aloitti opiskelun amkissa. Ihan hyvin on pärjännyt. Oli ehkä vähän lapsellinen vielä yo-keväänä, vuodessa aikuistui paljon.
Välivuodeksi ainakin kannattaa etsiä töitä. Kotona makaamalla siitä ei ole kuin hallaa.
Itse pidin neljä välivuotta, jonka jälkeen hain ja pääsin yliopistoon. Välivuodet olivat hienoa aikaa: matkustelin, asuin ulkomailla, keräsin paljon työkokemusta. Suosittelen.
Mitkä olivat aikaisemmat suunnitelmat? Lukion jälkeen ammattikoulu, ammattikorkeakoulu vai yliopisto? Pääsykokeet vai yo arvosanojen korotus? Armeija alta pois?
Vierailija kirjoitti:
Välivuodeksi ainakin kannattaa etsiä töitä. Kotona makaamalla siitä ei ole kuin hallaa.
Itse pidin neljä välivuotta, jonka jälkeen hain ja pääsin yliopistoon. Välivuodet olivat hienoa aikaa: matkustelin, asuin ulkomailla, keräsin paljon työkokemusta. Suosittelen.
Miten rahoitit nuo välivuodet ja matkustelun?
Jos ei mene mihinkään opiskelemaan, on tulotaso seuraavat viisivuotta kavereitaan korkeampi. Eli nuoren on helppo siirtyä laiskottelemaan lähivuosiksi. Omilleen muuttaminen ja tuilla elely voi olla helppoa ja mukavaa. Tuilla on varaa käydä baareissa, kun opiskelevilla kaverilla on aina pulaa rahasta tai hän joutuu ottamaan sitä varten lainaa tai tekemään kesätöitä. Vasta kun kaverit alkavat valmistumaan ja työllistymään vuosien päästä, voi tuloerot alkaa kääntymään toiseen suuntaan. Osan nuorista vasta tämä herättää leppoisten tukivuosien jälkeen pohtimaan, pitäisiköhän sitä joku ammattikin olla.
Armeijaa minäkin ehdottaisin. Tulisi kummasti ryhtiä elämään
Eikös tuon ikäisten ole pakko hakea harjoittelupaikkoja, että saavat jotain rahaa?
Pääsevät yleensä muutamaksi kuukaudeksi johonkin työharjoitteluun.
Samalla voivat alkaa lukea pääsykokeisiin tms. jos on tarkoitus yliopistoon pyrkiä.
Myös syksyllä voi hakea koulutuksiin.
Ammattikorkeakoulu on hyvä vaihtoehto, ei ole niin raskas ja pitkä koulutus kuin yliopisto.
Ei kannata olla penseä ja negatiivinen, vaan ottaa asiat puheeksi pojan kanssa.
Poikakin on varmaan väsähtänyt, voi olla alla jopa piilevää masennusta. Lukio ohi, ja pitäisi tehdä päätöksiä, mihin suuntaan elämässään lähtee.
Onko se niin helvetin vaikeaa ymmärtää, että nuorillakin on omat vaikeutensa, eikä kaikki ole pelkkä laiskuutta ja ilkeyttä?
Eikö teillä keskustella asioista? Sinun tehtävä on kertoa, että hän on aikuinen ja kysyä, mikä on hänen suunnitelmansa itsensä elättämiseen? Vanhempien tehtävä ei ole kustantaa lojumista.