Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi suostuu syömään vain paria asiaa

Vierailija
25.05.2021 |

On vain muutama asia joita lapseni suostuu syömään, yksi niistä on voileipä ja vain puurolla eläisi jos saisi päättää itse. Ruokailu on siis todella yksipuolista.

Miten saan lapsen syömään useampia ruokia? Hän kyllä maistaa kaikkea mutta sylkee heti pois. Eikä auta se että maistaisi monta kertaa, esim jauhelihaa on maistanut jo yli sata kertaa eikä vieläkään suostu sitä syömään. Ei auta kehut eikä palkinnot, ei järjen puhuminen, ei muiden esimerkki, ei kova nälkä.

Ikää kolme ja aina ollut vähän tällaista.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä MLL sivut on hyvät

https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/lapsi-syo-h…

Myös chatti löytyy jossa keskustella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttö söi vain weetabixejä,.paahtoleipää ja makaronoa. Itki mielummin sitten nälästä johtuvaa vatsakipua kuin söi esim nakkikeittoa. Edes ns roskaruoka kuten hamparit eivät menneen kokonaan, järsi vain sämylää josyta pyyhki kastikkeen pois.

Lääkäri sanoi ettei nyt saa missään nimessä pitää mitään ruokakoulutusta, ei ole yhtään hyvä että eskarilainen on 120cm pitkä ja painaa 17 kiloa ..

Eskarinkin kanssa sovittiin että saa syödä pelkkää leipää, joutui raukka eri huoneeseen syömään ettei muut lapset alkaisi vaatia samaa kohtelua.

Nyt tyttö on teini, yhä hoikka ja lempiruoka edelleen pehmeää (nuudelit, lämmin juustoleipä) mutta syö selvästi enemmän ja laajemmin kuin pienenä.

Vierailija
24/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin joskus 5-6-vuotiaana käsittämätön nirsoilija.

Osittain johtui ruoan rakenteesta, en syö edelleenkään esim. puuroja, sosekeittoja ja smoothieta.

Toisekseen johtui siitä, että perheessäni oli paljon murhetta ja huolta, terveysongelmia ja kaipasin huomiota.

Vierailija
25/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä väitän:

Nirsous ja rakenneherkkyys on täysin lapsesta riippuvaista, eikä vanhempi voi juurikaan muuttaa lapsen nirsoutta, ainoastaan oppia löytämään uusia ruokia, jotka lapsen ruokavalioon ja makuun sopivat.

Tunnen kymmeniä suurperheitä, joissa perheen sisällä osa lapsista syö hyvin, osa erittäin nirsoja, vaikka kuin olisi kaikkiruokaiset ja oikein toimivat vanhemmat. Kun olin itse lapsi, meillä oli sama tilanne.

Olin lapsena äärimmäisen nirso ja erittäin herkkä ruuan tekstuureille. Edelleen en saata syödä lihaa, jos se on yhtään "pureskeltavaa". Vain pitkällä kyspytyksellä tykkään lihasta. Olin alipainoinen, en suostunut syödä varmaan yli puolia eteen laitetuista ruuista. Koulussa 90% ruuista oli kamalaa, söin näkkäriä. 

Aikuistuessa en kehdannut olla syömättä kuten muutkin, joten opin syömään lähes kaikenlaista. Alipaino on kaukainen muisto vain, muutama kilo olisi laihdutettavaa.

Viestini siis kaikille nirsojen lasten kanssa taisteleville: Tsemppiä. Kyllä se siitä ajan kanssa!

Kolmivuotias on niin pieni, että en huolehtisi. Jos paino silti jossain määrin pysyy pituuden mukana, lapsi kyllä selviää ja pysyy terveenä. Usein kouluiässä tilanne paranee, sosiaalinen paine ja laitosruokailutilanne saa lapsen ruokavalion laajenemaan hieman.

Vierailija
26/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuulostaako tutulta?

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/vanhemmuus/taistelu-ruokapoydassa

Ei kuulosta oikein tutulta.

Ap

Vierailija
27/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisikö lapsi paremmin, jos ruoka-aineet ovat erillään toisista? Muutamaa selkeää ainesta tarjolle ja useamman kerran päivässä niitä ruokia, joita suostuu syömään. 

Lapseni oli vauvana todella huono syömään ruokaa ja leikki-ikäisenä varsin valikoiva. Tosin leipä ja puuro olivat ne mitä inhosi erityisesti. Hänestä kasvoi lopulta todella monipuolisesti syöjä. Haju- ja makuaisti on aika herkkä, ei pidä vieläkään "tylsistä" ruuista. 

Vierailija
28/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tyttö söi vain weetabixejä,.paahtoleipää ja makaronoa. Itki mielummin sitten nälästä johtuvaa vatsakipua kuin söi esim nakkikeittoa. Edes ns roskaruoka kuten hamparit eivät menneen kokonaan, järsi vain sämylää josyta pyyhki kastikkeen pois.

Lääkäri sanoi ettei nyt saa missään nimessä pitää mitään ruokakoulutusta, ei ole yhtään hyvä että eskarilainen on 120cm pitkä ja painaa 17 kiloa ..

Eskarinkin kanssa sovittiin että saa syödä pelkkää leipää, joutui raukka eri huoneeseen syömään ettei muut lapset alkaisi vaatia samaa kohtelua.

Nyt tyttö on teini, yhä hoikka ja lempiruoka edelleen pehmeää (nuudelit, lämmin juustoleipä) mutta syö selvästi enemmän ja laajemmin kuin pienenä.

Näin juuri! Kyllä se siitä :) 

Vierailija
29/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,mä oon ollu tommonen,nypin ruuasta lihanpalat pois jne,en syönyt riisipuuroa enkä hernekeittoa.

Jossain vaiheessa alkoi ruoka maistua. Murren syö lihaa,enkä noita kahta,ei saa laittaa salaattikastiketta salaatin päälle valmiiksi,eikä muusin päälle kastiketta jne.

Seuraa,älä pakota,katso että edes juo riittävästi.

Joo,käy lääkäris

Vierailija
30/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autisti

Vierailija
31/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie lapsesi neurologin juttusille. Saatte todennäköisesti autismi diagnoosin.

Vierailija
32/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuten on kaikki ok, lapsi ei siis pyri määräilemään tai kaikkea ei anneta periksi, on kyseessä tod näk aistiyliherkkyys, laajempi tai suppeampi esim supermaistaja.

Onko esim vaatteiden tai kovien äänien kanssa ongelmaa? Jos on niin viittaisi vahvasti noihin aistiherkkyys ongelmiin.

Älä pakota tai rankaise , googlaile tuo aistiyliherkyys ja jos mahd hakeudu lapsiin perehtyneen ravitsemusterapeutin vastaanotolle neuvoja saamaan. Kaikki lapset ei oikeasti pysty syömään kaikkea, vaikka kuinka olisi nälkä.

Omalla lapselleni on vain lievänä noita aisti ongelmia. Pienenä hän oli tosi reipas ja halusi aina toimia ohjeiden mukaan ja olla mukana porukoissa. Siksi esim puistoruokailussa aina yritti syödä tarjolla olevaa, kun muutkin söi.

Mutta ei usein onnistunut, yökkäys tuli kun yritti niellä. Joitain ruokia vaan katsoi, ja sanoi , että äiti multa tulee oksennus jos syön tuota.

Ja vielä nyt 11 v nä joskus jos on jotain erikoisempaa, voi haju esim olla sellainen, ettei vaan pysty syömään. Mutta tosi laajasti jo menee kaikkea.

Tsemppiä ap, yritä ottaa mahdollisimman rennosti ja ymmärtää lasta. Ja pitää ruokailu positiivisena ja kivana asiana niin, ettei lapselle tulisi kammoa kaiken uuden muistamista kohtaan.

Vierailija
33/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että pääsette pian autismitutkimuksiin. Onko lapsessa muita "oireita" jotka voisi viitata tähän? Kosketusyliherkkyyttä? Hankaako vaatteet ja saumat? Viihtyykö itsekseen, ottaako kontaktia muihin lapsiin? Hyväksyykö muitakin aikusia kuin vanhempansa? Nukkuuko hyvin? Jne.

Minut pienenä pakotettiin syömään kaikenlaista sellaisella aikuinen päättää perk ele -asenteella, vaikka olin hyvin nirso. No eihän siinä. Olin allerginen lapsi ja nuori, ja vasta nyt aikuisena allergiat on helpottaneet kun oon tajunnut, ettei niitä hedelmiä, sipulia, palkokasveja tarvii syödä jos niistä ei tykkää -tosin sanoen ihan luonnostaan niitä yritin jo lapsena välttää, mutta kun ei... Ja kehittyi minulla muutenkin ruokaan vähän hullu suhde. Kun oon saanut ihan itse päättää mitä syön, syönkin sitten mielihyvään, en pelkästään nälkään. Tän kanssa teen työtä pään sisällä ja sulattelen liikoja läskejäni.

Vierailija
34/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nirsous on nähtävissä jo 16 kuukauden iässä. Kyse ei siis ole siitä, että vanhemmat tekisivät jotain, mikä tekisi lapsesta nirson, Smith toteaa."

Toisin sanoen nirsous on nähtävissä siinävaiheessa kun on saanut rokotteista riittävästi haittoja...

Vierailija
35/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella asperger ja siihen kuuluu tosi valikoiva ruoka-aineiden käyttäminen. Älä pakota, älä rankaise. Tee niitä ruokia, mitkä uppoo, välillä tarjolle muuta, voi innostua resepteistä tai sattuukin kyläpaikassa syömään jotain uutta. Mun lapsi syö vaan muutamia ruokia, lisääntynyt valikoima kyllä tässä iän myötä, hyvin kasvanut. Ei juo limsoja, ei syö sipsejä, ei mtään pikaruokaa, ei karkkia.

Mahdollisimman neutraali asenne syömiseen ja ruokaan, pääsette kaikki helpommalla, lapsi kasvaa ja tilanne muuttuu hänen aikataulunsa mukaan.

Terveisin miljoona kiloa muusia vääntänyt äiti.

Menee vähän ohi aiheen, mutta mitä lapsi on (sen muusin lisäksi) sitten mieluiten syönyt?

Tunnen vain aikuisia aspergereita, sisarusparven. Heillä tää menee aikuisena niin, että ruokailutilanne, ruoan ottaminen lautaselle on vaikeaa. Annosteleminen ja valinnat. Syövät kyllä melkein mitä vaan.

Vierailija
36/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nirsous on nähtävissä jo 16 kuukauden iässä. Kyse ei siis ole siitä, että vanhemmat tekisivät jotain, mikä tekisi lapsesta nirson, Smith toteaa."

Toisin sanoen nirsous on nähtävissä siinävaiheessa kun on saanut rokotteista riittävästi haittoja...

Voi kilinkellit taas näitä. Joojoo, rokotteet on syynä ihan kaikkeen.

Ristus, mikä myötähäpeä.

Vierailija
37/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kilinkellit taas näitä. Joojoo, rokotteet on syynä ihan kaikkeen.

Ristus, mikä myötähäpeä.

Ristus vaan sullekkin. Mikä se on se syy että lähes joka perheessä on nyt erityislapsi ja milloin minkälaistaista ongelmaa ja terapiaa tarivitsevia lapsia. Miksi puheenviivästymää on niin monella että terapeuteista on pulaa... Ja jos miettii että lapsia syntyy vielä vähemmän kun ennen niin ne lapsethan on silloin vielä sairaampia kun aiemmin.

Vierailija
38/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirja: Miksi ranskalaiset lapset syövät ihan kaikkea?

Siinä kanadalainen perheenäiti kuvailee, millaisen ruokakulttuurishokin hän koki muuttaessaan ranskalaisen miehensä kotikylään ja miten hänen oli pakon edessä opetettava pienet lapsensa – ja samalla myös itsensä – ranskalaisille ruokatavoille.

Suurimmat hämmästyksen aiheet kirjailijalle olivat se, miten hän ei koskaan nähnyt ranskalaisten lasten nirsoilevan tai käyttäytyvän huonosti ruokapöydässä eikä myöskään napostelevan välipaloja.

https://www.lily.fi/blogit/isyyspakkaus/miksi-ranskalaiset-lapset-syova…

Vierailija
39/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä neuvolasta lähete puheterapeutin ja toimintaterapeutin arvioon. Puheterapeutit arvioivat ja kuntouttavat syömistä sekä suun alueen motoriikkaa ja sensoriikkaa. Toimintaterapeutti voi arvioida onko taustalla laajempaa aistiyliherkkyyttä. Sen voi sanoa, että ei ole normaalia jos 3-vuotiaan ruokavalio on noin rajoittunut. Kuitenkin apua on saatavilla ja mitä aiemmin kuntoutus alkaa, sitä nopeammin tuloksiakin tulee. Lähes aina taustalla on aistiyliherkkyyttä, hyvin harvoin lapsi "vain pompottaa ja manipuloi huvikseen".

Kotikeinoja mitä voi heti ottaa käyttöön: lapsi mukaan ruokasuunnitteluun ja kokkaukseen, paljon positiivista palautetta kun tulee pieniäkin onnistumisia. Esim. voi aloittaa siitä että lapsi suostuu haistamaan ja koskemaan jotain ruokaa, jos syöminen on liian vastenmielistä.

Toivottavasti saatte neuvolasta apua.

T. Puheterapeutti

Vierailija
40/60 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue kirja: Miksi ranskalaiset lapset syövät ihan kaikkea?

Siinä kanadalainen perheenäiti kuvailee, millaisen ruokakulttuurishokin hän koki muuttaessaan ranskalaisen miehensä kotikylään ja miten hänen oli pakon edessä opetettava pienet lapsensa – ja samalla myös itsensä – ranskalaisille ruokatavoille.

Suurimmat hämmästyksen aiheet kirjailijalle olivat se, miten hän ei koskaan nähnyt ranskalaisten lasten nirsoilevan tai käyttäytyvän huonosti ruokapöydässä eikä myöskään napostelevan välipaloja.

https://www.lily.fi/blogit/isyyspakkaus/miksi-ranskalaiset-lapset-syova…

Tiesitkös että ranskalaiset ovat erittäin rokotevastaisia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä