Mie ei lähde lääkäriin, soitanko ambulanssin?
Mies oli päivän työreissulla naapurikaupungissa. Puolen päivän aikaan oli alkanut vatsakivut, vaikkei hän yleensä sairastu vaikka nauloja söisi. Kahden kahvilla oli käynyt vessassa ja "täyttä velliä". Vatsakivut olivat vain yltyneet ja kun tuli neljän jälkeen kotiin, istui vessassa yli puoli tuntia. Pari kertaa on voihkaissut kivusta. Kipu tulee aaltoina. Nyt kahdeksalta kävi taas vessassa ja alkoi oksentamaan, tyhjensi joko vatsalaukkunsa, äänikin muuttui ja puhuminen tekee kuulemma kipeää.
Yritin ehdotella että menisi päivystykseen, mutta ei aio sinne koronapesään mennä. Antoi mitata kuumeen, vähän koholla kun normilämpö 35,9 ja nyt 37,1. Nyt meni pitkälleen sohvalle ja sanoi että kipuaallot harventuneet, mutta äsken noustessaan taas vessanpytyltä melkein taju lähti.
Kipu on kuulemma navan yläpuolella keskellä, vatsa on siitä kohtaa pinkeä, ei sovi umppariin. Äsken sanoi ennen nukahtamista että ambulanssia ei saa soittaa. Mitä mä oikein teen, oisko korona, sittenkin umppari tai mikä. Soitanko ambulanssin kun nukkuu...
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Ripaskan takia ennenkään ole kuormitettu päivystyksiä turhilla puheluilla
AVlta saa aina maailman parasta diagnoosia ja laaketieteellista tietoa.
Suomalaisen odotetaan karsivan niin kauan kuin ei ole paa kainalossa ja sittenkin hapeillen pyydetaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellista tuo ambulanssin pihtaaminen Suomessa. USAssa tulee minuuteissa kun vaan soittaa.
Onko teilla siella puhelimen toisessa paassa joka taudin erikoislaakari?
USAssa myös maksat sen ambulanssipalvelun kokonaan omasta pussistasi.
Vakuutus maksaa, piti viela pihiyskin vetaa tahan mukaan. :D
Ja mita vikaa on itse maksamissessakaan kun itse saat hoitoa? On aina kasi ojossa ottamassa muilta rahaa, USAssa sita kutsutaan kerjaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on uusavutonta jengiä, perus mahataudin takia soittelemassa 112 ja päivystykseen! Uskomatonta.
Mista laaketieteellisesta valmistuit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellista tuo ambulanssin pihtaaminen Suomessa. USAssa tulee minuuteissa kun vaan soittaa.
Onko teilla siella puhelimen toisessa paassa joka taudin erikoislaakari?
USAssa myös maksat sen ambulanssipalvelun kokonaan omasta pussistasi.
Vakuutus maksaa, piti viela pihiyskin vetaa tahan mukaan. :D
Ja mita vikaa on itse maksamissessakaan kun itse saat hoitoa? On aina kasi ojossa ottamassa muilta rahaa, USAssa sita kutsutaan kerjaamiseksi.
Aasi. Pystytköhän näkemään syy-yhtettä sen välillä, että itse maksamasi palvelun saat heti kun haluat, mutta yhteiskunnan maksamassa palvelussa arvioidaan sen tarvetta asiakkaalle? Et sinä siellä jenkeissäkään voi tilata esimerkiksi ilmavoimien hävittäjää takapihallesi.
Soita päivystykseen ja pyydä ohjeita mitä tehdä. Itselläni hirveät vatsakivut sappikivistä. Tipan kautta kipulääkkeitä ja nesteytystä. Onneksi pääsin leikkaukseen. On hyvä kun huolehdit miehestäsi. Tv sh.
Joo ootelkaa vaan kotonanne älkääkä soitelko mihinkään sairaaloihin saati ambulanssia, senkin hysteerikot! Ihme alhainen kipukynnys teillä ja ukoillanne.
Ei soittanu lähisukulainenkaan koska "se on vaan mahatauti" ja "pikku ripuli". Lopulta meni taju kauppareissulla kun oli 3 päivää kitunu. Endokysta puhjennut ja akuutti vatsakalvontukehdus sekä munasarjatulehdus. Iso leikkaus ja oli pakko poistaa molemmat munasarjat ja leikellä puoli mahaa. Makasi 2 viikkoo kriittisessä tilassa letkuissa teholla yleisvaarallisen tulehduksen vuoksi.
Aloittajan ukolla tuskin endokystaa on mutta oireilu sopii kyllä moneen erittäin v-mäiseksi kääntyvään akuuttiin vatsan alueen sairauteen.
Akuutti vatsa ja tuollaiset kivut on 112:n paikka.
Kellastuuko? Silmämunista näkee parhaiten.
sairaalaan kiirellisesti. soita heti ambulanssi.
Voi olla sappikivet, sappiteiden syöpä, maksatulehdus, haimatulehdus, suolentukkeuma, nekroottinen crohn...
Muihin jopa kuolee, sappikivet vain sattuvat mutta asia pitää selvittää.
Taikasanat: AKUUTTI VATSA. 112
Ymmärrättekö, että AP ei hätäile itsensä, vaan aivan toisen, täysivaltaisen aikuisen puolesta? Hän päättää itse, mitä tarvitsee.
Soita ambulanssi. Ei ambulanssikaan voi väkisin mukanaan viedä, jos mies kieltäytyy, mutta todennäköisesti saavat kuitenkin suostuteltua, että tutkivat ja tekevät mittauksia. Niiden perusteellahan se päätös sairaalaan lähdöstä muutenkin tehdään. Voivat myös konsultoida lääkäriä kotoa käsin. Parempi katsoa kuin katua.
Vierailija kirjoitti:
Soita ambulanssi. Ei ambulanssikaan voi väkisin mukanaan viedä, jos mies kieltäytyy, mutta todennäköisesti saavat kuitenkin suostuteltua, että tutkivat ja tekevät mittauksia. Niiden perusteellahan se päätös sairaalaan lähdöstä muutenkin tehdään. Voivat myös konsultoida lääkäriä kotoa käsin. Parempi katsoa kuin katua.
Ei ambulanssi tule katsomaan aikuista miestä, jolla on ripuli ja joka ei edes itse halua hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ambulanssi tule katsomaan aikuista miestä, jolla on ripuli ja joka ei edes itse halua hoitoa.
Mita varten se ambulanssi on olemassa? Itse sain laksytyksen laakareilta kun mentiin ensiapuun omalla autolla. Ei koskenut edes mihinkaan mutta jouduin teholle kolmeksi paivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mita varten se ambulanssi on olemassa? Itse sain laksytyksen laakareilta kun mentiin ensiapuun omalla autolla. Ei koskenut edes mihinkaan mutta jouduin teholle kolmeksi paivaksi.
Hätätilanteita varten. Ripuli toki on eräänlainen hätätilanne, mutta ei sellainen, johon ambulanssia tarvitaan. :D
Täällä irvistellään ja pilkataan miten huolestunut vaimo on soittamassa ambulanssia ripuliin, mutta setäni kuoli tuollaiseen "vatsatautiin". Vaimo lähti kauppaan ja kun tuli takaisin, löysi elottoman miehensä makkarin lattialta.
Ripulia tuli perseestä aikansa ja sitten helpotti.
Päivystysapuun voisi soittaa. He osaavat arvioida tarvitaanko lääkäriä. Meillä oli kerran miehen kanssa ruokamyrkytys ja hän alkoi ulostaa mustaa ripulia, silloin soitimme päivystysapuun, jossa sanottiin että paras tulla näytille. No, se olikin vain hänen juomastaan luumumehusta johtuvaa eikä verta kuten luulimme (tälle on naurettu jälkikäteen kun on luettu Omakannasta sitä selotusta :D), mutta pitivät häntä silti tipassa yön yli, koska oli niin kuivunut. Tosiaan oksensimme ja ripuloimme n. 12 tunnin pituisen ajanjakson silleen, että puolen tunnin välein tuli molemmista päistä kamalat lastit.
Joku varmaan tunnisti nyt minut tästä, ainakin yks kaveri joka tätä palstaa aina selaa, mutta ihan sama. Moi kaveri!
Mistä sitä tiputetaan? Jostain korkealtako?