Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tosi kiva tetin aloitus...heti paskan puhujia

Vierailija
24.05.2021 |

Moi! Mun kahdenviikon mittainen tet jakso alkoi tänään. Olin innoissani aluksi, kunnes työtehtävät loppuivat.. istuin melkein koko päivän kahvitteluhuoneessa kun ei ollut työtehtäviä enää, kunnes kuulin yhden työpaikan työntekijöistä puhuvan toiselle työntekijälle ”toi yks on istunu tuol tän koko päivän” tästä kommentista tuli jotenkin paha mieli... minkäs minä sille voin että työtehtäviä ei ole enää? Tämä samainen henkilö tuli kahvitteluhuoneeseen jossa istuin, ja kysyin häneltä napakasti ”no oisko sulla mulle jotai tehtäviä sitten” siitäkös tää työntekijä meni vaikeeks..(tajusi varmaan että olin kuullut hänen puhuvan pahaa musta). Ja keksi pienen työtehtävän, ei mitään muuta. Järkevää valittaa kun ei itse edes keksi mulle mitään. Onko toi ihan aikuisen ihmisen käytöstä? Miksi pitää puhua pahaa selän takana, miksei voi tulla suoraan kysymään minulta apua tehtäviin? Ei huvita kyllä yhtään enää mennä huomenna ja loppuviikkona kyseiselle paikalle..

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
22/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tet on viikkoa ennen koulun loppuaa?

Korona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
24/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan kysellä kaikilta työntekijöiltä voitko olla avuksi ja jos eivät keksi sinulle tekemistä niin yritä edes olla tekevinäsi jotain ettet näytä liian passiiviselta. Ole oma-aloitteisempi ja voit yrittää auttaa pyyteettömästi. Ole kiinnostunut ja kysele. Ensimmäinen päivä on yleensä aina tutustumista molemmin puolin. Ei saa lintsata, kyllä muutaman päivän jaksaa.

Vierailija
25/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aito työelämä kokemus kyllä. Tsemppejä. Jokapaikassa ei kuitenkaan noin sentään. Huomasit varmaan että miten yksi mulkku riittää pilaamaan koko ympäristön

Vierailija
26/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisi vaan mieli jäädä loppuviikoksi kotiin.. en mene sitten jos heti paskaa puhutaan.

Ap

Etkä. Menet sinne ja näytät niille. Kysyt voitko olla avuksi, mitä pitäis tehdä. Sulla on siellä ohjaaja, jonka kuuluu opastaa. Jos ei hän opasta, kysyt, onko ok, jos menet tekemään sitä, tätä tai tuota. Että tulkoon sanomaan jos keksii muuta.

Aina kannattaa käyttäytyä fiksummin kuin ne, jotka käyttäytyvät tyhmästi. Siihen ei aina paljoa tarvita.

Tsemppiä!

Vierailija
27/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

🙄

Vierailija
28/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ittensä ne vaa nolaa, tiedät millaisia ovat ihmisiään. Tiedät keiden kaa ei tule olla tekemisissä tulevaisuudessa. Pikkusieluisuus ei oo in.

Vierailija
29/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tet on viikkoa ennen koulun loppuaa?

Kaikki koulut ei vaan lopu samaan aikaan. Ammattikoulua voi käydä 12 kk/vuosi

Vierailija
30/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet vaan reippaasti huomennakin, ja sen sijaan, että menet työtehtävän jälkeen istuskelemaan, menet ITSE kysymään, mitä voisit tehdä seuraavaksi. Voit myös kysyä seuraavan työtehtävän jo ennakkoon samalla kun alat tekemään ensimmäistä.

Tuota sanotaan oma-aloitteisuudeksi ja sitä tulet tarvitsemaan, joten parempi opetella jo nyt.

Vierailija
31/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon sen verran ujo persoona, että oma-aloitteisuus on mulle painajainen. En vaan pysty siihen vaikka kuinka yritän. Tämä yritys myös missä olen töissä on sellainen, että siellä ravaa koko ajan asiakkaita joten on vaikeaa saada sanotuksi mitään kun työntekijälle ei tietenkään saa puhua silloin kun asiakas on paikalla. On todella vaikeaa löytää sopivaa väliä jossa kysellä työtehtävistä, kun koko ajan on asiakkaita paikalla.

Ap

Vierailija
32/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ittensä ne vaa nolaa, tiedät millaisia ovat ihmisiään. Tiedät keiden kaa ei tule olla tekemisissä tulevaisuudessa. Pikkusieluisuus ei oo in.

Nii ja sit jos ei neuvota yhtää ja vaan kyräilyä ,niin mitä tetistä edes oppii. Sen et työpaikat on kuolettavan ahdistavii tai tylsii riippuen persoonast. Meil yhtä sosiaalisten tilanteiden pelkosta nöyrytettiin nii, et odotettiin et hän tekee kaik avaukset töissä ja sit kun hän ei kyennyt tekemään näitä avauksii, niin jätettii yksin ahdistumaa. Mä onneksi ehin välii noin tetin puolivälis, kun on omakohtaista kokemusta juuriki ahdistuksesta ja sosiaalisist peloista ku oma tytärkin kärsii. Toivottavast sai edes jotain eväitä reppuun tetist mun avulla. Kiitti ainakin.

Vierailija
33/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🙄

Mitä meinaat?

Vierailija
34/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🙄

😂

Vierailija
35/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia tettiin! 💟

Vierailija
36/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut aikoinaan haukuttiin maasta taivaaseen tetissä. Olin kahvilassa enkä saanut MITÄÄN ohjeistusta enkä mitään ohjausta. En siis tiennyt yhtään mitä pitää tehdä ja mitä edes kuuluisi tehdä. Muut painoivat töitä kiireessä ja koitin ottaa mallia mutta eihän siitä mitään tullut kun ei kerrottu edes miten laitteet toimivat. Sivusta katsoin kuinka tiskikone pyörii joten pesin sitten tiskejä koko ajan kun en muutakaan osannut. Hain tiskejä, pesin niitä ja laitoin paikoilleen. Ja koitin vaan seurata muita. Jos kysyin miten esim noita smoothieita tehdään niin vastaus olisi että pitäisi jo osata tässä kohtaa (kerran katsonut vierestä). Jos kysyin missä roskahuone että veisin roskat niin vastaus oli että seinällä on kartta (roskatila monen kerroksen alla ja monen oven takana joten eksyinkin ja huudot mikä siinä kesti). Jos kysyin voinko tehdä leipiä vastaus oli että eiköhän joku osaavampi hoida homman paremmin. Ja tätä rataa.

Kesken tetin esimies haukkui minut maasta taivaaseen. Olin huono, osaamaton, toimeton, hidas, aloitteeton, laiska ja mitä nyt kaikkea voi keksiä. Koitin piipittää että yritin ja yritin pyytää apua mutta en saanut, tämän keskeytti pauhaamalla että en voi syyttää työntekijöitä omasta paskuudestani. Koitin piipittää että enhän minä sitä mutta en vaan päässyt perille tehtävistä jne. Hirveä huuto niskaan. Kuulemma potkut ansaitsisin jos töissä olisin ja olin asennevammainen. Soitti kouluun luokanvalvojalleni joka kertoi minun saaneen huippupalautteet edellisestä paikasta. Sain murskatuomion ja loppujakso oli hirveää,minua syrjittiin niin rajusti että itkin joka päivä. Koulussa luokanvalvoja lohdutti kylläkin ja sanoi olevani tässä minun puolellani ja että tämä tetti saa unohtua ö-mappiin. Vanhempani meinasivat puuttua mutta tämän kielsin ehdottomasti.

Nyt aikuisena kun mietin niin ei luoja. Minähän olin aivan lapsi, ei työkokemusta, ei ohjausta, ei annettu tehtäviä, ei mitään mistä olisin saanut kiinni. Ja täysin palkaton jakso. Ja esimies kehtaa tehdä koululaispentua vastaan sellaisen hyökkäyksen. Mutta sen ikäisenä ja sillä lähtökohdalla ei ollut mitään taitoa pitää selkä pystyssä ja tuntea oikeutensa. Nyt tilanne olisi varmasti eri.

Vierailija
37/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin miettimään, että otinkohan ton ”toi yks on vaan istunut koko päivän tuolla” liian vakavasti? Oon kuitenkin tosi herkkä ja tunteellinen ihminen että melkein aloin itkemään tuosta kommentista. Oon koko elämäni paininut sosiaalisten tilanteiden pelon kanssa joten tetti, yksin oudossa ja tuntemattomassa paikassa on minulle painajainen. Otinko tuon kommentin teidän mielestänne liian ihon alle?

Ap

Vierailija
38/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut aikoinaan haukuttiin maasta taivaaseen tetissä. Olin kahvilassa enkä saanut MITÄÄN ohjeistusta enkä mitään ohjausta. En siis tiennyt yhtään mitä pitää tehdä ja mitä edes kuuluisi tehdä. Muut painoivat töitä kiireessä ja koitin ottaa mallia mutta eihän siitä mitään tullut kun ei kerrottu edes miten laitteet toimivat. Sivusta katsoin kuinka tiskikone pyörii joten pesin sitten tiskejä koko ajan kun en muutakaan osannut. Hain tiskejä, pesin niitä ja laitoin paikoilleen. Ja koitin vaan seurata muita. Jos kysyin miten esim noita smoothieita tehdään niin vastaus olisi että pitäisi jo osata tässä kohtaa (kerran katsonut vierestä). Jos kysyin missä roskahuone että veisin roskat niin vastaus oli että seinällä on kartta (roskatila monen kerroksen alla ja monen oven takana joten eksyinkin ja huudot mikä siinä kesti). Jos kysyin voinko tehdä leipiä vastaus oli että eiköhän joku osaavampi hoida homman paremmin. Ja tätä rataa.

Kesken tetin esimies haukkui minut maasta taivaaseen. Olin huono, osaamaton, toimeton, hidas, aloitteeton, laiska ja mitä nyt kaikkea voi keksiä. Koitin piipittää että yritin ja yritin pyytää apua mutta en saanut, tämän keskeytti pauhaamalla että en voi syyttää työntekijöitä omasta paskuudestani. Koitin piipittää että enhän minä sitä mutta en vaan päässyt perille tehtävistä jne. Hirveä huuto niskaan. Kuulemma potkut ansaitsisin jos töissä olisin ja olin asennevammainen. Soitti kouluun luokanvalvojalleni joka kertoi minun saaneen huippupalautteet edellisestä paikasta. Sain murskatuomion ja loppujakso oli hirveää,minua syrjittiin niin rajusti että itkin joka päivä. Koulussa luokanvalvoja lohdutti kylläkin ja sanoi olevani tässä minun puolellani ja että tämä tetti saa unohtua ö-mappiin. Vanhempani meinasivat puuttua mutta tämän kielsin ehdottomasti.

Nyt aikuisena kun mietin niin ei luoja. Minähän olin aivan lapsi, ei työkokemusta, ei ohjausta, ei annettu tehtäviä, ei mitään mistä olisin saanut kiinni. Ja täysin palkaton jakso. Ja esimies kehtaa tehdä koululaispentua vastaan sellaisen hyökkäyksen. Mutta sen ikäisenä ja sillä lähtökohdalla ei ollut mitään taitoa pitää selkä pystyssä ja tuntea oikeutensa. Nyt tilanne olisi varmasti eri.

Hyi saakeli.

Vierailija
39/51 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoilla tapahtuu ihan oikeasti myös kiusaamista. Tuollainen selän takan supina niin, että henkilö kuitenkin sen kuulee on juuri sitä, eikä sitä tarvitse kenekään lapsen tai aikuisen hyväksyä. Periaatteessa voisit mennä juttelemaan aiheesta esimiehellesi ja kertoa, että koet sen epäasialliseksi. Valitettavasti huonojakin esimiehiä on, joten ymmärrän kyllä, jos ratkaisu ei lyhyessä pestissä tunnu oikealta.

Toivottavasti saat ensi kerralla paremman työpaikan ja osaavan esimiehenkin! Tämän kollegan käytös oli tosiaan loukkaavaa. Lähinnä oppi tästä taitaa olla se, että kasva sinä häntä viisaammaksi :) Työpaikat ovat välillä yksi lapsellisten hiekkalaatikko, jonka ilmapiiriin yksilöt voivat vain omalla käytöksellään vaikuttaa. Tsemppiä seuraavaan työpaikkaan!

Vierailija
40/51 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa työelämään. Tuo on ihan peruskäytöstä, harjoittelijoita haukutaan muille asiakkaille. Koko ajan saa olla neuvomassa ja hänen takia kaikki on sekaisin ja virheitä tulee ja kestää kauan asioiden tekeminen. Itse inhoan jos kuulen nuoria haukuttavan, kärki kääntyy haukkujaan.