Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tosi kiva tetin aloitus...heti paskan puhujia

Vierailija
24.05.2021 |

Moi! Mun kahdenviikon mittainen tet jakso alkoi tänään. Olin innoissani aluksi, kunnes työtehtävät loppuivat.. istuin melkein koko päivän kahvitteluhuoneessa kun ei ollut työtehtäviä enää, kunnes kuulin yhden työpaikan työntekijöistä puhuvan toiselle työntekijälle ”toi yks on istunu tuol tän koko päivän” tästä kommentista tuli jotenkin paha mieli... minkäs minä sille voin että työtehtäviä ei ole enää? Tämä samainen henkilö tuli kahvitteluhuoneeseen jossa istuin, ja kysyin häneltä napakasti ”no oisko sulla mulle jotai tehtäviä sitten” siitäkös tää työntekijä meni vaikeeks..(tajusi varmaan että olin kuullut hänen puhuvan pahaa musta). Ja keksi pienen työtehtävän, ei mitään muuta. Järkevää valittaa kun ei itse edes keksi mulle mitään. Onko toi ihan aikuisen ihmisen käytöstä? Miksi pitää puhua pahaa selän takana, miksei voi tulla suoraan kysymään minulta apua tehtäviin? Ei huvita kyllä yhtään enää mennä huomenna ja loppuviikkona kyseiselle paikalle..

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävää käytöstä.. :( ei kyllä muuta sanoa.. tsemppiä kuitenkin 👍🏻

Vierailija
2/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa ikävää, että koit tuollaisen jutun tet:ssa.  Olen pahoillani puolestasi.

Noin ajattelemattomia aikuisetkin ihmiset ovat.

Eivät huomaa sitä, että täysin outo ja vastatullut ja kokematon nuori, ei voi alkaa tekemään mitään itsenäisesti täysin oudossa paikassa.

Voisit tehdä aina niin, että kun yksi homma loppuu, niin kysy joltakulta työntekijältä jotain uutta tekemistä.

On katsos niinkin, että kaikilla on ne omat työtehtävänsä, eivätkä he aina muista, että meillä on nyt se työelämään tutustujakin tällä vkolla.

Älä piittaa tuollaisista sanomisista, aina on niitä jotka hakevat vain jotain negatiivista sanomista, ja sellaista kannattaa itse välttää.

Mene vaan taas reippaana huomenna harjoittelupaikkaasi, ja hymyile ja yritä olla niin positiivinen kuin vain kykenet.

Ja kysele, mitä voisit tehdä, kun entiset hommat loppuvat.

Kyllä se siitä lähtee menemään, aivan varmasti.  Meidänkin työpaikassa on ollut tettilaisia ja kivasti on mennyt kaikkien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan 80-90-luvun taitteesta yläasteen TET-jaksolta ikävän jutun, kun olin eräässä huonekaluliikkeessä työharjoittelussa ja joku asiakas valitti liikkeen omistajalle kun ostattelemassaan huonekalussa oli jotain rokamia tms. jälkiä, niin omistaja viittasi meikäläiseen ja kuulin selvästi kun hän sanoi: "nokun meillä on -tuommoisia- harjoittelijoita", vaikka minä en varmasti ollut tehnyt  mitään jälkiä mihinkään liikkeen tuotteeseen!!

Tuli heti paskanmaku suuhun työelämästä ja semmoiseksi se on osoittautunut aikuisiälläkin...

Vierailija
4/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi vaan mieli jäädä loppuviikoksi kotiin.. en mene sitten jos heti paskaa puhutaan.

Ap

Vierailija
5/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset ovat joskus ikävä kyllä kyvyttömiä asettumaan toisen asemaan ja moni inhoaa nuoria jo valmiiksi. Mielestäni teit oikein, kun kysyit lisähommia tuolta sinusta pahaa puhuneelta työntekijältä. Oikein hänelle, että jäi kiinni. Ehkä hän jatkossa miettii tarkemmin sanomisiaan, koska ikinä ei tiedä, kuka on kuulolla.

Onko sinulla ketään vastuuohjaajaa tuolla tet-paikalla? Jos on, niin ota hänen kanssaan asia puheeksi. Voitte vaikka miettiä jonkinlaisen viikkotyöjärjestyksen sinulle, jotta sinun ei jatkuvasti tarvitsisi stressata työtehtävien riittävyydestä. Lisäksi, jos pahan puhuminen ja "toi yks" -tyyppinen kielenkäyttö sinusta jatkuu, niin ota yhteyttä kouluun. Työelämään tutustuminen on työelämään tutustumista eikä sinulta voi odottaa samantasoista oma-aloitteisuutta ja kokonaisuuksien hallintaa kuin jo kokeneilta työntekijöiltä. Työpaikalla ja koulussa olisi aiheellista muistaa myös se, että sinä ja muut ikätoverisi saatte esimakua siitä, millaista työelämä on suomalaisilla työpaikoilla. Huonot ja lannistavat tet-kokemukset voivat heijastua vuosien päähänkin esimerkiksi pelkona hakea työpaikkaa. Puhumattakaan siitä, että sana epäasiallisista tet-paikoista tuppaa kyllä kiertämään. Aikuisten ihmisten pitäisi osata käyttäytyä aikuisten tavoin, koska aina vaativat asiallista käytöstä teiltä nuoriltakin.

Tsemppiä!

Vierailija
6/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tehtävät loppuu, kannattaa mennä kysymään lisähommia.

Jos ensimmäinen sanoo ei, kysyt seuraavalta.

Jos jokainen sanoo ei, ehkä vasta sitten istut kahvihuoneessa tyhjän panttina.

Vierailija
7/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli työhaastatteluun tyyppi, joka oli omana harjoitteluaikanani ollut todella töykeä firmassa, joka sittemmin loppui. Pistin todella tiukoille ilmapiirikysymyksillä ja korostin, että meillä on kaikki samanarvoisia tms. Oli kyllä punaisena koko ajan. Itse en tehnyt valintaa, olin vain haastattelijana ja mun nimenomaan piti kertoa työtehtävistä ja firmasta sekä kysellä tehtävän kannalta olennaisia asioita. Mutta en mä sille kertonut, etten osallistu päätöksentekoon. Toinen siihen valittiin, onneksi. Karma, ne ei tajua että se nuori vähän arkakin harjoittelija voi joskus olla yläpuolella. 

Vierailija
8/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule tollasta se on vielä aikuistenkin kesken uusissa työ- tai harjoittelupaikoissa. Onneksi tet on lyhyt jakso, joten toisesta korvasta sisään jne.

Vierailija
9/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Jos tehtävät loppuu, kannattaa mennä kysymään lisähommia.

Jos ensimmäinen sanoo ei, kysyt seuraavalta.

Jos jokainen sanoo ei, ehkä vasta sitten istut kahvihuoneessa tyhjän panttina.

Tettiläinen on ilmaista työvoimaa, joten tietenkään häneltä ei voi odottaa samanlaista töiden paiskontaa, kuin aikuisilta palkollisilta. Työpaikka menetä mitään, vaikka tet-teini istuisi koko päivän kahvihuoneessa, ihan jo pari roskisten tyhjennystä ilmaistyöntekijältä on plussaa

Vierailija
10/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan 80-90-luvun taitteesta yläasteen TET-jaksolta ikävän jutun, kun olin eräässä huonekaluliikkeessä työharjoittelussa ja joku asiakas valitti liikkeen omistajalle kun ostattelemassaan huonekalussa oli jotain rokamia tms. jälkiä, niin omistaja viittasi meikäläiseen ja kuulin selvästi kun hän sanoi: "nokun meillä on -tuommoisia- harjoittelijoita", vaikka minä en varmasti ollut tehnyt  mitään jälkiä mihinkään liikkeen tuotteeseen!!

Tuli heti paskanmaku suuhun työelämästä ja semmoiseksi se on osoittautunut aikuisiälläkin...

Sellaista se esimiehen tehtävä tuntuu olevan. Syntipukkien etsiminen ja tyhjäntoimittelu.

Vierailija
11/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et välttämättä istunut siellä kännykkä kädessä, mutta jos joku on sattunut vilkaisemaan sinua juuri kun olet katsonut jotain kännykästä, niin on voinut vetää johtopäätöksen että olet vain kännykällä. Ja se muuten ärsyttää monia.

Olen huomannut, että nykyään kun tulee nuori uusi työntekijä työpaikalle, niin hän ei halua tutustua ja keskustella kahvihuoneessa, vaan istuu vaan naama kiinni kännykässä. Mielestäni tämä on aivan uskomatonta käytöstä ja saan ihan primitiivireaktion sellaisesta moukkamaisuudesta. Vielä viisi vuotta sitten kukaan uusi ei kehdannut tehdä sellaista, mutta nuorten kulttuuri on muuttunut nopeasti. Hauska ajatella että joskus vielä kaikki työpaikalla olijat tulevat olemaan näitä kännykän tuijottajia kun me vanhat jäämme yksitellen pois, ja sitten kahvihuoneessa ei kukaan enää sano sanaakaan 😂

Vierailija
12/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota itseesi. Kunhan teet oman osasi niin hyvin kuin osaat olet tehnyt oman osuutesi. Se on sun "pomon" häpeä ellei keksi mielekästä työtä riittävästi. Ja sitten se on noiden katkeroituneiden junttien häpeä jos eivät tätä ymmärrä. Et sä siellä niiden vuoksi ole kuitenkaan tai niiden kanssa kavereita tekemässä :)

Vierailija
13/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tuli työelämä tutuksi.

Vierailija
14/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et välttämättä istunut siellä kännykkä kädessä, mutta jos joku on sattunut vilkaisemaan sinua juuri kun olet katsonut jotain kännykästä, niin on voinut vetää johtopäätöksen että olet vain kännykällä. Ja se muuten ärsyttää monia.

Olen huomannut, että nykyään kun tulee nuori uusi työntekijä työpaikalle, niin hän ei halua tutustua ja keskustella kahvihuoneessa, vaan istuu vaan naama kiinni kännykässä. Mielestäni tämä on aivan uskomatonta käytöstä ja saan ihan primitiivireaktion sellaisesta moukkamaisuudesta. Vielä viisi vuotta sitten kukaan uusi ei kehdannut tehdä sellaista, mutta nuorten kulttuuri on muuttunut nopeasti. Hauska ajatella että joskus vielä kaikki työpaikalla olijat tulevat olemaan näitä kännykän tuijottajia kun me vanhat jäämme yksitellen pois, ja sitten kahvihuoneessa ei kukaan enää sano sanaakaan 😂

Kukin käyttää taukonsa miten itse haluaa. Ei työpaikallasi kukaan ole velvollinen jauhamaan paskaa kanssasi. Sitäpaitsi eikö työnteko ole se pääasia siellä?

Vierailija
15/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieltä kännykästä voi lukea vaikkapa päivän uutiset. Olisiko se hyväksyttävämpää arvon herran/rouvan mielestä, että lukisi ne sanomalehdestä?

Vierailija
16/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep semmosta kuraa näyttää olevan näiden paskanpuhuja aikuisten kanssa. Oikeasti luulin että selän takana paskan puhuminen on vaan teinien juttu, mutta näköjään aikuisetkaan ei osaa käyttäytyä.

Vierailija
17/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääset heti kiinni siihen, millaisia naiset on kaikissa työpaikoissa. Get over it!

Vierailija
18/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen keskustelukulttuuri teillä on siellä kahvihuoneessa? Muistan vain omilta nuoruusvuosien tet- ja harjoittelupaikoiltani, että moni ei käytöksestä päätellen edes halunnut tutustua nuoreen harkkariin saati ottaa tätä mukaan keskusteluihin. Puhuttiin päälle tai jätettiin huomiotta kokonaan, korkeintaan mulkaistiin oudoksuen. Toisessa laidassa olivat sitten he, joiden mielestä nuorelta on ilmeisesti lupa kysyä ihan mitä tahansa (mm. poikaystäväutelut heti alussa...) ja jotka eivät voineet sietää sitä, jos nuori vastaili tulevaisuuden suunnitelmia koskeviin kysymyksiin tavalla, joka ei jostain syystä miellyttänyt heitä. Toisaalta ei saanut vastata mitään ympäripyöreääkään saati luoja paratkoon sanoa "emmä tiiä". Se, jos mikä provosoi primitiivireaktioita näissä tietynlaisissa työntekijöissä.

Onneksi tuli kohdattua myös monta mukavaa, avuliasta ja asiallista aikuista, joiden ansiosta työelämästä ei jäänyt aivan kamalaa kuvaa. Mutta joskus kannattaa tarkistaa työpaikan omaa keskustelukulttuuria, jos nuoret ja tulokkaat eivät ole innostuneita osallistumaan keskusteluihin.

Vierailija
19/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tet on viikkoa ennen koulun loppuaa?

Vierailija
20/51 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tet on viikkoa ennen koulun loppuaa?

Meillä oli kasiluokan tet kevätlukukauden toiseksi viimeisellä viikolla. Tämä vuonna 2000.