Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako espanjalaisia pensasmustikoita, vadelmia ym. käyttää tuoreena yo-juhlissa tarjottavien kakkujen päällä?

Vierailija
24.05.2021 |

Kysymys otsikossa? Ja miten marjat pitää käsitellä ennen kakun päälle laittoa: riittääkö huuhtelu?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko kaikki espanjalaiset ja KeskiEurooppalaiset kuolleet niihin? Ei ole. Sen kun syöt.

Vierailija
2/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi. Tai voi mutta ei ole fiksua. Ulkomaiset pakastetut vadelmat keittämättöminä ovat aiheuttaneet useita vakavia vatsatautiepidemioita. Suositusta ei ole annettu tuoreiden marjojen keittämiseen, mutta itse en kyllä käyttäisi. Enkä söisi juhlissa kakkua jonka päällä olisi vadelmia Puolasta tai vastaavasta maasta. En halua noroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 asteessa keittää jonkin aikaa. Siitä sitten mössöä kaakun päälle

Vierailija
4/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa riskiä kaikkien sairastuttamisesta.

Vierailija
5/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen syönyt niitä tuoreita ulkolaisia, mitään ei ole tullut. Pakaste marjat keitän.

Vierailija
6/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön niitä joka aamu. Mitään ei ole tullut ja olen herkkävatsainen. Mustikoita joskus huuhtelen, tosin ilmeisesti turhaan. Vadelmia ei oikein voi huuhdella.

Sen sijaan mansikoissa käytetään jotain torjunta-aineita, joista saan allergisia oireita ja limakalvot, suun ympäristö punoittaa. Koskee myös kotimaisia mansikoita, paitsi luomua ja oman pihan marjoja.

Vierailija
7/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käsidesillä voitelet niin saat niihin kiiltävän kauniin pinnan.

Vierailija
8/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ulkomaalaisia marjoja, keittää

Vierailija
9/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreet marjat voi syödä huuhtelemalla, pakasteet keitetään. Näin ohjeistivat kaupassa ja olen syönyt paljon pensasmustikkaa huuhtelemalla ensin, nam! Sehän sitäpaitsi menisi ihan mössöksi jos keittäisi🙄

Vierailija
10/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita päälle mielummin suomalaisia mansikoita, niitä saa jo! 

Vierailija
11/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hiivatti ostaisi pensasmustikoita tuoreena jos ne pitäisi keittää? Helpommaksi tulisi ostaa ihan pussi suomalaisia mustikoita pakasteesta. Syön tuoreena esim. espanjalaisia mansikoita ja pensasmustikoita. Pakastemarjat ostan suomalaisena ja kesäisin usein suomalaisia marjoja. Joskus hyvin satunnaisesti ostan vaikka johonkin uuniin menevään marjapiirakkaan ulkolaisia pakastemarjoja.

Vierailija
12/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia niitä tuoreita myydään jos niitä ei voi syödä tuoreena?

Vierailija
13/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käsidesillä voitelet niin saat niihin kiiltävän kauniin pinnan.

Hillosokerilla tulee vähän parempi ja terveellisempi pinta :D 

Vierailija
14/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen syönyt niitä tuoreita ulkolaisia, mitään ei ole tullut. Pakaste marjat keitän.

Samoin. Jos olisin lomalla ko maissa josta marjat tuodaan niin suoraan suuhuni laittaisin sielläkin.

Olen ostanut monet kilot/ litrat mustikoita, mansikoita ja syönyt ne sellaisenaan. Ei mitään vaivaa ikinä.

Vierailija
15/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuumennussuositusta ei ole annettu tuoreille marjoille eikä pakastetuille kotimaisille marjoille, koska ruokamyrkytystapauksia, joissa näiden tuotteiden epäillään toimineen välittäjäelintarvikkeina, on vain vähän."

- Ruokavirasto

https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/el…

Vierailija
16/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan saa kiinni, miten ne pakastemarjat ulkomailta eroaa noista tuoreista? Siis samoissa pelloissa kasvatetaan ja samalla vedellä kastellaan ja sitten niissä olisi norovirusta tms. vasta kun ne pakastaa? Ei oikein mahdu mun ymmärrykseen. En siis itse söisi tuoreena, mutta kai niitä ihmiset aika paljon syö.

Vierailija
17/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luoja nää mammat on hysteerisiä. Miten te luulette, että siellä Espanjassa ollaan edelleen elossa, jos kaikki niiden ruoka on saastunutta?

Vierailija
18/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolalaisista vadelmista kauhea noro-virus-oksennustauti työpaikalla, kaikille sama vaiva.

Vierailija
19/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
20/21 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen monta vuotta syönyt jugurtin ja puuron kanssa noita säännöllisesti eikä ikinä ole mitään tautia tullut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan