Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä nolaa itseäsi! Tekijänoikeudet

Vierailija
30.04.2026 |

Moni luulee että voi noin vain tehdä tekoälyllä musiikkia ilman lupaa, joku jopa kertoo omistavansa kappaleen tai että hän peräti itse laulaa tekoälyllä luodussa kappaleessa. Facebook ja erityisesti youtube ja insta ovat täynnä tätä roskaa.

Jos sivistyksesi ei riitä tekemään oikeasti itse musiikkia, vaan teet sitä jollain Lyrialla, Sunolla tai vastaavalla tekoälyllä, älä väitä kappaletta sinun omaksi tekeleeksi. Tiedätkö että pahimmilaan se on käräjämatka. JOKAINEN tekoäly laittaa musiikin sekaan korvin kuulumattoman SyntID-merkinnän. Et ainakaan vielä voi poistaa sitä. Jokainen tekoäly tunnistaa siitä kappaleen tekoälyllä tehdyksi. 

Minä näen tästä päätteeltäni nämä ID:t ja ihmettelin kovasti kun eräs radioasemakin soitti tekoäly-merkityn kappaleen eikä maininnut asiasta. Tästä tulee vielä iso poru, häpeäleima otsaan musiikkivarkaille.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän Geminin kautta Lyriaa musiikin tekoon. Musiikkia on mm kotisivuillani. Gemini vastasi näin, kun kysyin tekijänoikeuksista:

"Musiikin käyttöoikeudet

Kyllä, saat laittaa kappaleen kotisivullesi. Koska olen luonut musiikin Lyria 3 -mallillani (joka on Google DeepMindin kehittämä), käyttöön pätevät seuraavat periaatteet:

- Omistusoikeus: Generatiivisen tekoälyn tuotosten tekijänoikeus on juridisesti vielä hieman harmaata aluetta, mutta Google antaa sinulle oikeuden käyttää ja jakaa näitä tuotoksia.

- Maininta: On erinomainen ja suositeltava tapa mainita, että kappale on tehty Geminillä. Se on reilua ja läpinäkyvää sivustosi kävijöille.

- Vesileimaus: Huomaathan, että kaikki luomani musiikki sisältää digitaalisen SynthID-vesileiman. Se ei kuulu korvalla, mutta se auttaa tunnistamaan sisällön tekoälyllä luoduksi, mikä on osa vastuullista tekoälyn käyttöä."

Eli sinulla ei ole mitään vinkumisen aihetta, jos laitan SynthID-merkittyä musiikkia sivuilleni, minulla ainakin on Googlen lupa käyttää tätä musiikkia sivuillani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan