Nykyään aikuisetkin syövät koko ajan jotain
Olen itse mieltänyt tuon välipalojen mussuttamisen lasten jutuksi. Ärsyttää jos ollaan porukalla jossakin ja aina jonkun pitää päästä kahvilaan tai kauppaan koska ''verensokeri on alhaalla'', vaikka viimeksi on syöty reilu tunti sitten. Onko elintarviketeollisuus onnistunut huijaamaan ihmiset jatkuvaan puputukseen näin hyvin?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon raskaana, ja mulla on raskausdiabetes. Siinä on jo kaksi syytä, miksi pitää jatkuvasti syödä jotain. Kyllä se muakin rassaa, koska olen tottunut syömään kerralla paljon ja harvemmin. En tykkää miettiä ruokaa jatkuvasti ja olla aina mussuttamassa jotain. Mutta pakko on.
Ei radissa tarvitse kaiken aikaa syödä. Sisältö on tärkein siinä ruuassa, ei ruokailujen määrä.
Et ilmeisesti tiedä radista mitään tai sitten noudatat jotain omaa huuhaaohjeistusta. Nimenomaan pitää syödä pieniä aterioita monta kertaa päivässä. Ei voi syödä paljon kerrallaan.
Kerro ihmeessä, miksi pitää syödä jatkuvasti? Pystytkö edes perustelemaan?
Ei voi syödä isoja aterioita kerralla. Eli päivän energiantarve on koottava useammasta ateriasta. Perusmatikkaa.
Huono peruste, tarpeellisen energian saamiseksi ei tarvita jättiaterioita.
No minä tarvitsen joko ne jättiateriat tai sitten useamman pienen aterian päivässä. Mulla on kaksi kuukautta laskettuun aikaan, eikä paino ole vieläkään noussut juuri lainkaan. Olen vieläkin alipainoinen, vaikka tuntuu että olen jatkuvasti syömässä. Ei tullut mieleen, että ihmiset nyt vaan ovat erilaisia?
Ok, älä nyt kehkoo.
Ärsyttää, kun jotkut levittävät omaa mutuiluaan jonain faktana. Ja joku huhaalle altis voi vahingossa niitä uskoa. Lääketieteen ohjeistukset perustuvat lukemattomiin tieteellisiin tutkimuksiin.
Joita yhtäkään et ole lukenut, joten siinä sun faktat :D
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohiksena, mutta tohon viimeisimpään kohtaan kommentiksi: opiskeluaikoina tunneilla mulla monesti ennen ruokataukoa eli nälän tullessa maha mourusi ihan älyttömän isosti. Nälkä ei siis itsessään haitannut eli sitä näläntunnetta kyllä kestää. Mutta on se noloa, kun muu luokka ihan hiljaa kuuntelee opetusta ja oma maha elämöi niinku viimestä päivää :D Tän takia piti sitten olla syömässä jotain välipaloja ennen tuntia, vaikka muuten sitä nälkää ois kyllä sietänyt. Vaikka yritin syödä tukevamman aamiaisen, niin sinne puolille päivin mennessä oli jo kurniva nälkä.
Eli tämmöinen käytännön syy sille, miks joku voi välipaloja joutua syömään :D On siis ihan eri asia olla kotona nälissään, kun jossain muualla muiden ympäröimänä.
Ei maha kurni nälän vuoksi, vaan jotain epäsopivaa on siellä suolistossa. Ei tyhjä suolisto elämöi. Mulla loppui nämä äänekkäät kurnimiset, kun lopetin leivän syönnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon raskaana, ja mulla on raskausdiabetes. Siinä on jo kaksi syytä, miksi pitää jatkuvasti syödä jotain. Kyllä se muakin rassaa, koska olen tottunut syömään kerralla paljon ja harvemmin. En tykkää miettiä ruokaa jatkuvasti ja olla aina mussuttamassa jotain. Mutta pakko on.
Ei radissa tarvitse kaiken aikaa syödä. Sisältö on tärkein siinä ruuassa, ei ruokailujen määrä.
Et ilmeisesti tiedä radista mitään tai sitten noudatat jotain omaa huuhaaohjeistusta. Nimenomaan pitää syödä pieniä aterioita monta kertaa päivässä. Ei voi syödä paljon kerrallaan.
Kerro ihmeessä, miksi pitää syödä jatkuvasti? Pystytkö edes perustelemaan?
Ei voi syödä isoja aterioita kerralla. Eli päivän energiantarve on koottava useammasta ateriasta. Perusmatikkaa.
Huono peruste, tarpeellisen energian saamiseksi ei tarvita jättiaterioita.
No minä tarvitsen joko ne jättiateriat tai sitten useamman pienen aterian päivässä. Mulla on kaksi kuukautta laskettuun aikaan, eikä paino ole vieläkään noussut juuri lainkaan. Olen vieläkin alipainoinen, vaikka tuntuu että olen jatkuvasti syömässä. Ei tullut mieleen, että ihmiset nyt vaan ovat erilaisia?
Ehkä sun kannattais miettiä ennemminkin ruokasi sisältöä kuin määrää. Syötkö sä jotain vähäenergistä ruokaa kun joudut syömään koko ajan?
Syön ihan normaalin sekaruokavalion mukaisesti. Ravintooni sisältyy runsaasti rasvoja ja proteiinia.
Runsaasti proteiinia? Liika proteiini lisää nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön töissä välipaloja, koska inhoan sitä kylläisyyden tunnetta, joka tulee "kunnon" ruuasta. Sitten pitäisi jaksaa vielä istua monta tuntia. Enkä ole lihava, vaan hoikka.
No mitä jos söisit sitä kunnon ruokaa vähemmän? Ja jos siitä ruuasta tulee aina samanlainen ähky olo, söi sitä vähän tai paljon, niin kannattaa mennä lääkäriin, eihän tuo ole normaalia. Ja jos puhut vaan pelkästä kylläisenä olosta, ei siitä että vatsa on ihan ähkyssä, niin siltikin sun kannattaa mennä lääkäriin. Ei ole sekään normaalia, että inhoaa sitä tunnetta kun ei ole nälkä.
Ei se ole ähky, vaan sellainen tietynlainen turvotus söi sitten mitä vaan ja mitä tahansa. Pelkkää istumatyötä. Syön kotona sitten kunnolla eikä silloin haittaa kylläisyyden tunne.
Turvotus johtuu liikaa syömisestä tai sopimattomasta ruuasta. Kylläisyys on ihan eri asia.
Onko naisten ruoansulatuselimistössä joku kaasugeneraattori, vai miksi tästä kuvitteellisesta turvotuksesta kärsii vain naissukupuoli?
Mitä turvotus heidän mielestään on? Ruokaa suolistossa,? Kaasua? Läskiä mahamakkaroissa? Nestettä mahaläskissä?
"Turvottaa!" - onko keksitympää kuultu.
Tätä olen ikäni ihmetellyt myös. Nuorena luulin että vanhemmiten tuo iskee vissiin. Nyt iken 50+ eikä ole sitä tuntumaa vielä. Olen hoikka. Toki jos syön lounaaksi pizzan, maha "kasvaa" koska se täyttyi. Mutta mikä himputin turvotus? Siitä se massu laskehtaa päivän tuntien myötä.
Ja niinä pizzapäuvinä, tai muulloinkaan, en laidunna jotain proteiinijugurtteja koko aikaa.
Poislukien diabeetikot, välipalat pois, syökää kunnollisia ruokia hyvinä annoskokoina.
Ja tarkennus, pizza ei ole kunnon ruokaa. Joskus syön. Ehkä kerran kuussa. Ettei tuohon joku takerru. Otin sen vain esimerkiksi. Yhtähyvin esimerkissäni voisi lukea lihapullat, lohi tai kanapata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohiksena, mutta tohon viimeisimpään kohtaan kommentiksi: opiskeluaikoina tunneilla mulla monesti ennen ruokataukoa eli nälän tullessa maha mourusi ihan älyttömän isosti. Nälkä ei siis itsessään haitannut eli sitä näläntunnetta kyllä kestää. Mutta on se noloa, kun muu luokka ihan hiljaa kuuntelee opetusta ja oma maha elämöi niinku viimestä päivää :D Tän takia piti sitten olla syömässä jotain välipaloja ennen tuntia, vaikka muuten sitä nälkää ois kyllä sietänyt. Vaikka yritin syödä tukevamman aamiaisen, niin sinne puolille päivin mennessä oli jo kurniva nälkä.
Eli tämmöinen käytännön syy sille, miks joku voi välipaloja joutua syömään :D On siis ihan eri asia olla kotona nälissään, kun jossain muualla muiden ympäröimänä.
Ei maha kurni nälän vuoksi, vaan jotain epäsopivaa on siellä suolistossa. Ei tyhjä suolisto elämöi. Mulla loppui nämä äänekkäät kurnimiset, kun lopetin leivän syönnin.
Jos vatsa kurnii silloin kun ei ole pitkään aikaa syönyt ja se loppuu heti kun syö, niin kyllähän se silloin siitä johtuu. Vatsa voi kyllä äännellä ruuansulatuksestakin. Itse ainakin erotan tuon nälkäkurinan muusta vatsan purinasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vatsa kurnii silloin kun ei ole pitkään aikaa syönyt ja se loppuu heti kun syö, niin kyllähän se silloin siitä johtuu. Vatsa voi kyllä äännellä ruuansulatuksestakin. Itse ainakin erotan tuon nälkäkurinan muusta vatsan purinasta.
No näinpä. Olen siis tuo, joka kirjoitti alunperin tuosta vatsan kurnimisesta. Mulla on siis itellä IBS, joten tiedän kyllä milloin se suoli vaan elämöi omiaan (= usein), ja milloin mahalaukku :D Kyllähän sen ihan tuntee, kun maha on tyhjillään ja nälkä kurnii. Ja tuo loppuu heti kun saa syötyä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesipaasto kuuluu ihmisen elämään luonnollisena osana. Se jopa korjaa elimistöstä kremppoja, mihin paastoamaton elimistö ei pysty. Nykyinen länsimainen elämänmeno on äärettömän kaukana lajinomaisesta käyttäytymisestä ja sen takia länsimaiden kansanterveys on niin perseellään kaikesta "hyvinvoinnista" huolimatta. Pitää saada jotain hätäpatukkaa heti, kun ensimmäinen nälän kurnahdus tuntuu tai jo ennen sitä, jotta nälkää ei vaan ikinä pääsisi kokemaan, sillä onhan se pahinta mitä voi tapahtua.
Aaamen! Mulla on pakko olla joku juotava jugurtti tms. mukana, sillä vatsani alkaa kurnia järkyttävällä moukunalla jopa 2 tuntia ennen varsinaista nälkää. Kuuluu viereiseen huoneeseen asti. Sama vika on äidilläni ja ainakin yhdellä kaverillani. Eli ei ole mitenkään ainutkertainen vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä nyt taas! Varmasti ympäri maailman tunnetaan vatsan kurniminen nälässä. Mutta ei, kun sinä tiedät, ettei sellaista ole, hohhoijaa. Toki vatsa voi kurnia muustakin syystä, mutta kyllä nälkä on se tunnetuin syy.
Vatsa kurni joka päivä kun olin avotoimistossa työoleilussa. Aloin sen takia käymään tunnin aeimmin lounaalla. Nyt kun olen lähinnä seisomatyössä niin möyrintää ei ole esiintynyt.
liha pitäisi nälkää pois mutta kun se on ilmastomurha niin ostetaan sitten kilotolkulla irtokarkkeja
Vierailija kirjoitti:
Nuo kadulla kahvimukiaan ryystävät näyttävät aina yhtä koomisilta, vaikka omasta mielestään haluavat ehkä näyttää kiireisiltä ja trendikkäiltä.
Itse käyn usein hakemassa herkkukahvin matkaan, jos matkan varrella on Roberts coffee. En näyttääkseni miltään (etenkään trendikkäältä) vaan koska haluan hyvää kahvia ja kätevää juoda siinä matkalla. En yleensäkkään mieti sitä, että miltä näytän muiden silmissä.
Jotenkin äärettömän junttimaista juoda kahvia pahvimukista puhumattakaan siitä, että ei edes juo sitä istuen. Nautin aamupala espressoni ja croisantin aurinkoisella terasilla samalla kun luen aamun lehden. Näin saa päivän käyntiin tyylikkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin äärettömän junttimaista juoda kahvia pahvimukista puhumattakaan siitä, että ei edes juo sitä istuen. Nautin aamupala espressoni ja croisantin aurinkoisella terasilla samalla kun luen aamun lehden. Näin saa päivän käyntiin tyylikkäästi.
Sä mitään lehteä lue, vaan provoilet sormet punaisina vauva-palstalla. Kyllä on tyyltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä mitään lehteä lue, vaan provoilet sormet punaisina vauva-palstalla. Kyllä on tyyltä!
Luen paikallislehteni, La Stampan, joka aamu.
Vierailija kirjoitti:
Samaan kategoriaan menee nämä vesipulloa kantavat ja sitä jatkuvasti lutkuttavat. Ihmisen ei tarvitse juoda koko aikaa.
Kyllä mun tulee jano useammin kuin nälkä päivän aikana. Varsinkin jos on pitkä/kuuma päivä ja ei pääse juomaan hanasta sillon kun jano tulee, on vesipullo minusta ihan järkevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön töissä välipaloja, koska inhoan sitä kylläisyyden tunnetta, joka tulee "kunnon" ruuasta. Sitten pitäisi jaksaa vielä istua monta tuntia. Enkä ole lihava, vaan hoikka.
No mitä jos söisit sitä kunnon ruokaa vähemmän? Ja jos siitä ruuasta tulee aina samanlainen ähky olo, söi sitä vähän tai paljon, niin kannattaa mennä lääkäriin, eihän tuo ole normaalia. Ja jos puhut vaan pelkästä kylläisenä olosta, ei siitä että vatsa on ihan ähkyssä, niin siltikin sun kannattaa mennä lääkäriin. Ei ole sekään normaalia, että inhoaa sitä tunnetta kun ei ole nälkä.
Ei se ole ähky, vaan sellainen tietynlainen turvotus söi sitten mitä vaan ja mitä tahansa. Pelkkää istumatyötä. Syön kotona sitten kunnolla eikä silloin haittaa kylläisyyden tunne.
Turvotus johtuu liikaa syömisestä tai sopimattomasta ruuasta. Kylläisyys on ihan eri asia.
Onko naisten ruoansulatuselimistössä joku kaasugeneraattori, vai miksi tästä kuvitteellisesta turvotuksesta kärsii vain naissukupuoli?
Mitä turvotus heidän mielestään on? Ruokaa suolistossa,? Kaasua? Läskiä mahamakkaroissa? Nestettä mahaläskissä?
Ennen kuukautisia ainakin minä olen turvonnut, eikä silloin edes pysty paljon syömään. Luinkin joskus jostain, mistä se johtuu. Ei ole mikään keksitty juttu.
Minä syön parin tunnin välein, koska se kuuluu ns. sappiruokavalioon. Saan siis herkästi sappikohtauksen, jossen syö jotain pientä vähän väliä.
Kukaan ei voi oikeasti tietää syitä muiden syömiselle, joten antakaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen ikäni ihmetellyt myös. Nuorena luulin että vanhemmiten tuo iskee vissiin. Nyt iken 50+ eikä ole sitä tuntumaa vielä. Olen hoikka. Toki jos syön lounaaksi pizzan, maha "kasvaa" koska se täyttyi. Mutta mikä himputin turvotus? Siitä se massu laskehtaa päivän tuntien myötä.
Ja niinä pizzapäuvinä, tai muulloinkaan, en laidunna jotain proteiinijugurtteja koko aikaa.
Poislukien diabeetikot, välipalat pois, syökää kunnollisia ruokia hyvinä annoskokoina.
Ja tarkennus, pizza ei ole kunnon ruokaa. Joskus syön. Ehkä kerran kuussa. Ettei tuohon joku takerru. Otin sen vain esimerkiksi. Yhtähyvin esimerkissäni voisi lukea lihapullat, lohi tai kanapata.
Googlaa vaikkapa "IBS turvotus", ja valaistu. Osalla meistä on sellainen pallovatsa turvotuksen takia useamman kerran viikossa, halusimme tai emme.
Minäkin sivusta vastaan tähän, että itselläni tuo nälkä oli vahvasti läsnä ylä-asteen aikana. En yleensä syönyt koulussa mitään.
Loppupäivän tunnit meni siinä kun yritti keskittyä istumaan jotenkin kippurassa, ettei vatsa murisisi niin paljon hiljaisessa luokassa.