Nykyään aikuisetkin syövät koko ajan jotain
Olen itse mieltänyt tuon välipalojen mussuttamisen lasten jutuksi. Ärsyttää jos ollaan porukalla jossakin ja aina jonkun pitää päästä kahvilaan tai kauppaan koska ''verensokeri on alhaalla'', vaikka viimeksi on syöty reilu tunti sitten. Onko elintarviketeollisuus onnistunut huijaamaan ihmiset jatkuvaan puputukseen näin hyvin?
Kommentit (123)
Elintarviketeollisuuden tuottamaa humpuukkia tämä välipalasekoilu aikuisilla. Ihan niin kuin aikuinen eikä muka selviäisi jos ei 3h välein syö jotain ylihintaista myslipatukkaa tairahkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon raskaana, ja mulla on raskausdiabetes. Siinä on jo kaksi syytä, miksi pitää jatkuvasti syödä jotain. Kyllä se muakin rassaa, koska olen tottunut syömään kerralla paljon ja harvemmin. En tykkää miettiä ruokaa jatkuvasti ja olla aina mussuttamassa jotain. Mutta pakko on.
Ei radissa tarvitse kaiken aikaa syödä. Sisältö on tärkein siinä ruuassa, ei ruokailujen määrä.
Et ilmeisesti tiedä radista mitään tai sitten noudatat jotain omaa huuhaaohjeistusta. Nimenomaan pitää syödä pieniä aterioita monta kertaa päivässä. Ei voi syödä paljon kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon raskaana, ja mulla on raskausdiabetes. Siinä on jo kaksi syytä, miksi pitää jatkuvasti syödä jotain. Kyllä se muakin rassaa, koska olen tottunut syömään kerralla paljon ja harvemmin. En tykkää miettiä ruokaa jatkuvasti ja olla aina mussuttamassa jotain. Mutta pakko on.
Ei radissa tarvitse kaiken aikaa syödä. Sisältö on tärkein siinä ruuassa, ei ruokailujen määrä.
Et ilmeisesti tiedä radista mitään tai sitten noudatat jotain omaa huuhaaohjeistusta. Nimenomaan pitää syödä pieniä aterioita monta kertaa päivässä. Ei voi syödä paljon kerrallaan.
Kerro ihmeessä, miksi pitää syödä jatkuvasti? Pystytkö edes perustelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosissaanko täällä haukutaan niitä jotka syö 3-4h välein?
Omatuntoko se soimaa ettei jakseta lapsia ruokkia useampaa kertaa päivässä vaiko se että pitäisi jättää päivittäiset sipsipussit ja/tai muu moska pois, ettei kiloja kerry?
Ei se ole keneltäkään pois että toiset syövät useammin kuin toiset. Å
Älä lasten syömisiä tähän sekoita. Ja koita nyt ainakin rauhoittua.
Välipaloissa ja satunnaisessa napostelussa ei ole mitään vikaa, mutta sitä ihmisryhmää en ymmärrä, joka ei syö ikinä varsinaista ruokaa. Tunnin välein syö jonkun vanukkaan ja/tai croissantin ja on kuulemma "ihan täynnä." Sitten hetken kuluttua iskee "kauhea nälkä", ja taas toistuu sama kuvio. Ikinä ei nautita kunnon lämmintä ateriaa tai kokata. Ihmettelin jo yläasteella näitä jotka pyöräilivät salaa valitunneilla kauppaan hakemaan jonkun suklaalevyn, koska "kouluroka on pahaa." Se hemmetin suklaa varmasti onkin hyvä korvike :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön töissä välipaloja, koska inhoan sitä kylläisyyden tunnetta, joka tulee "kunnon" ruuasta. Sitten pitäisi jaksaa vielä istua monta tuntia. Enkä ole lihava, vaan hoikka.
No mitä jos söisit sitä kunnon ruokaa vähemmän? Ja jos siitä ruuasta tulee aina samanlainen ähky olo, söi sitä vähän tai paljon, niin kannattaa mennä lääkäriin, eihän tuo ole normaalia. Ja jos puhut vaan pelkästä kylläisenä olosta, ei siitä että vatsa on ihan ähkyssä, niin siltikin sun kannattaa mennä lääkäriin. Ei ole sekään normaalia, että inhoaa sitä tunnetta kun ei ole nälkä.
Ei se ole ähky, vaan sellainen tietynlainen turvotus söi sitten mitä vaan ja mitä tahansa. Pelkkää istumatyötä. Syön kotona sitten kunnolla eikä silloin haittaa kylläisyyden tunne.
Turvotus johtuu liikaa syömisestä tai sopimattomasta ruuasta. Kylläisyys on ihan eri asia.
Onko naisten ruoansulatuselimistössä joku kaasugeneraattori, vai miksi tästä kuvitteellisesta turvotuksesta kärsii vain naissukupuoli?
Mitä turvotus heidän mielestään on? Ruokaa suolistossa,? Kaasua? Läskiä mahamakkaroissa? Nestettä mahaläskissä?
"Turvottaa!" - onko keksitympää kuultu.
Naisilla on kohtu ja tämä jo valmiiksi täyttä vatsaa. Naisilla on myös kuukautiskierto, joka vaikuttaa turvotukseen jne..
Kohtu ei ole lähelläkään vatsalaukkua ja painaa kananmunan verran, ellei nainen ole raskaana.
Kuukautiskiertoon en ota kantaa. Itse en ole mitään eroa huomannut oli aika mikä tahansa. En silti väitä, ettei näin voisi joillain naisilla olla.
Pidän osuvana huomiota, että nämä turvotuksesta narisevat ovat aina naisia. Mikä lie muotijuttu tämäkin. En kuullut käsitettä koskaan 70- ja 80-luvuilla.
Naiset syö kevyttä keinoruokaa ja sopimattomia rasvoja. Tottahan elimistö reagoi turvotuksella huonoon ravintoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi syödä isoja aterioita kerralla. Eli päivän energiantarve on koottava useammasta ateriasta. Perusmatikkaa.
Meillä vähän samaa... Minä teen 3-vuorotyötä ja mies on yrittäjä, joten viikossa saattaa olla sellaisia päiviä, ettei olla samaan aikaan kotona ollenkaan - puhumattakaan yhteisistä vapaapäivistä. Ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tutulla oli aina lapsille mukana eväät. Koko ajan syötiin ettei vaan ole nälkä. Äiskän kätköstä löytyi aina mehua ja leipää jne. En tiedä onko se syynä, mutta nyt molemmat lapset ovat teineinä lihavia.
Itse ajattelin, että ei siihen kuole, jos leikkiessä tulee nälkä. Kyllä sitä kotona sitten ehtii syödä.
Nykyään nälkään suhtaudutaan kuin se olisi ihan hätätila, jota pitää välttää. Jos lapselle ehtii tulla nälkä, äiti on epäonnistunut. Minä arvelen, että on ihan terveellistä olla oikeasti nälissään ennen ateriaa.
Kyllä sitä ennenkin osattiin. Edesmennyt mummoni oli aina kova tuputtamaan ruokaa kaikille ja joskus kun lapsena olin kylässä niin oli ihan hädissään kun söin vain nälän mukaan. Illalla toi vielä minulle banaanin makuuhuoneeseen ettei vain jäisi nälkä jne.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän samaa... Minä teen 3-vuorotyötä ja mies on yrittäjä, joten viikossa saattaa olla sellaisia päiviä, ettei olla samaan aikaan kotona ollenkaan - puhumattakaan yhteisistä vapaapäivistä. Ei ole lapsia.
Miten hitossa tämä kommentti tuli tänne!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi syödä isoja aterioita kerralla. Eli päivän energiantarve on koottava useammasta ateriasta. Perusmatikkaa.
Huono peruste, tarpeellisen energian saamiseksi ei tarvita jättiaterioita.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ettei ole lapsia. Olisi kamalaa jos ei lasten kanssa voisi yhdessä syödä aamupalaa ja illallista.
Samaan kategoriaan menee nämä vesipulloa kantavat ja sitä jatkuvasti lutkuttavat. Ihmisen ei tarvitse juoda koko aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa ateriat on huonosti koottu, jos ruokamäärä pitää olla suuri saadakseen tarpeeksi energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono peruste, tarpeellisen energian saamiseksi ei tarvita jättiaterioita.
Nää valipalahessut luulee, että jos syö vain pari ateriaa päivässä niin tarvitsee syödä jotain jättiannoksia. Nykypäivän, autossa, työtuolissa ja sohvalla ison osan päivästään viettävät keskiluokkaisen ihmisen energiatarve on huomattavan pieni. Vähän suurempi jos harrastaa liikuntaa, mutta keskiverto ihmisten ulkonäön perusteella harva harrastaa sitäkään.
Meillä on työpaikalla yksi tällainen, joka tuntuu olevan aina syömässä. Aamupala, lounas, välipala ja loppulähtöpala että kestää töistä kotiin. Kevyttä toimistotyötä tehdään, mutta kiireisinä aikoina tämä yksi mussuttaja on saanut useammankin työkaverin vihat päällensä kun hänen on PAKKO syödä TASAN tiettyinä aikoina, ihan sama tarvitaanko jossain apua vai ei, ihan sama vaikka koko talo olisi romahtamassa kun HÄN SYÖ NYT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua alkaa oikeasti heikottaa ja tulee päänsärky jos en syö 3-4h välein.
Miten ihmeessä pystyt nukkumaan syömättä?
En ole tuo keneltä kysyit, mutta itse en tunne sitä syömättömyyden huonoa olo makuuasennossa niin voimaakkaasti kuin jalkeilla.
En osaa sanoa omalla kohdalla kuinka monta tuntia voin olla syömättä ilman, että se vielä tuntuu. Liikkeellä olo/kävely nopeuttaa selvästi kuitenkin tuota heikotuksen alkamista. Minua siis saattaa pyörryttää ja tulee vapinaa huonon olon lisäksi.
Olen joskus ollut esim. 24 tuntia syömättä ja juomatta ja olin vain makuuasennossa sängyssä. Suurinosa tuosta ajasta meni toki nukkuessa. Ja heti kun nostin pään ylös tyynyltä oli hutera olo.
Tuo päänsärky voi muuten johtua myös liian vähäisestä veden juonnista. Nestehukkakin voi aiheuttaa monenlaisia oireita.
Kaikesta ihmiset jaksaa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ettei ole lapsia. Olisi kamalaa jos ei lasten kanssa voisi yhdessä syödä aamupalaa ja illallista.
Kaikissa perheeissä ei todellakaan voi syödä koko perhe aamiaista yhtäaikaa.
Jotkut joutuvat lähtemään töihin jo klo 5 ja klo 6.
Ja vuorotyössä olevien töihin meno voi tarkoittaa sitä, että lapset ovat valmiiksi autossa kun äiti hakee isän työpaikalta yövuorosta, vie lapset päiväkotiin, isän kotiin nukkumaan ja menee itse päiväksi töihin.
Harvoin päivällistäkään syödään yhdessä, kun aina on joko äiti tai isä iltavuorossa.
Ja näille vuorotyöihmisille ei edes etätyö käy, joten koronastakaan ei ole ollut mitään helpotusta arkiseen rumbaan.
Vuorotyövanhemmat ovat töissä myös vkonloppuisin ja juhlapyhinä.
Ihan tosissaanko täällä haukutaan niitä jotka syö 3-4h välein?
Omatuntoko se soimaa ettei jakseta lapsia ruokkia useampaa kertaa päivässä vaiko se että pitäisi jättää päivittäiset sipsipussit ja/tai muu moska pois, ettei kiloja kerry?
Ei se ole keneltäkään pois että toiset syövät useammin kuin toiset. Å