Miten lahjoittaa ystävälle rahaa ilman, että verottaja pääsee väliin?
Sain jokin aika sitten isohkon perinnön. Olen lapseton eikä kumppania, ja ikääkin alkaa jo olla vähän enemmän (50+).
Aion koronan jälkeen matkustella ja nauttia elämästä, mutta haluan auttaa muutamaa läheistä, erityisesti parasta ystävääni (oltu ystäviä yli 40 v).
Ystävä ei tiedä vielä suunnitelmistani enkä toki tiedä suostuuko ottamaan tukea vastaan. Mutta jos leikitään hetken, että suostuisi:
Ongelmani on, että miten autan ilman, että verottaja iskee väliin?
Olen maksanut mielestäni ihan riittävästi veroja, tuosta perinnöstäkin oikein reippaasti, mutta tässä kohdassa verottaja saisi jäädä kyllä ilman.
Kun lukee juttuja kaiken maailman sugar beibeista, en ole koskaan nähnyt lööppejä, että verottaja olisi iskenyt..
Mutta siis.
Jos ystävä muuttaisi (sijoitus)asuntooni, maksaisin kaiken asumiseen liittyvät kulut eikä hän tietenkään maksaisi vuokraa.. Verottaja ei sitä näe?
Ystävä on osa-aika työssä ja osittain sairaseläkkeellä, mutta ei siis kelan asiakas. Jos siis vaikka maksaisin kaikki hänen laskunsa ja laittaisin vaikka tilille kuukausittain rahaa, saako verottaja sitä tietoonsa?
Tai otan luottokortin hänelle käyttöön ja maksan sen.. Eihän se kenellekään kuulu?
Summa summarum, jos en suoranaisesti anna hänelle vaikkapa kymmeniä tuhansia euroja kerralla, pystyisinkö tukemaan häntä rahallisesti ilman, että kukaan tai mikään pääsee tietämään ja siihen veroa väliin laittamaan?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen vuoden välein (tarkista sääntö) annat 4999 €, väliajan ostamalla hänen ruokansa, antamalle hänelle vaatteet (kukaan ei puutu siihen, että lahjoitat omat vanhat” vaatteesi pois. Antamalla auton hänen käyttöönsä ja tankkaamalla sen aina, jne. kaikkea ei katsos kannata mainostaa muille.
Noin minä olen jo 20 vuotta jakanut perintöä lapsilleni. Eihän se perintövero läheisen osalta sinänsä ole iso mutta kun perittävä summa on iso niin turhaa sitä maksaa.Minun tarinani on tosi, sinä provoilet.
Samoin on tehty meillä. Alkaen siitä, että käyn lasteni (kaksi) perheitten luona viikossa monta kertaa, aina ruokakassit täynnä evästä heidän listansa mukaan. Meillä on neljä autoa, mieheni, minun ja kaksi, jotka ovat lasten perheillä koko ajan. Lasten vaatteet on meidän ostamat, lelut, pyörät jne. Aikanaan maksamme ajokortit ja autojen määrä meillä lisääntyy. 😉
Köyhät kipuilee, varakkaat tietää miten homma hoidetaan.Tuo on niin väärää auttamista. Potku perseelle ja loisiminen loppu. Minun ja ex mieheni vanhemmat teki tuota. Tuolla ei tee kuin vahinkoa aikuistuvalle ihmiselle.
Sinusta ja miehestäsi tuli luusereita, miksi kuvittelet, että tuki kaikista tekee luusereita?
Kyllä minua ja kaikkia ystäviäni on vanhemmat aina auttaneet koska rahaa on ja joskushan se siirtyy meille. Yliopistotutkinnot meillä on kaikilla ja töissä ollaan, vanhemmat sijoittaa meihin edelleen, myös ystävien vanhemmat heihin. Miten se odottaminen jalostaa ihmistä? Ei mitenkään.
Suvun omaisuudesta on aina opetettu pitämään huolta, ja aina on myös vaadittu, koulut on pitänyt hoitaa, kesätöissä on oltu jne.
Samaa teen minä kun aika koittaa, autan lasteni taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Voit antaa ystäväsi asua täysin vapaasti (sijoitus)asunnossasi. Ei ole verotettava lahja tms. eikä asia kiinnosta verottajaa yhtään. Miettimistäsi vaihtoehdoista tuo on varmaan kaikkien paras. Noissa muissa vaihtoehdoissa haiskahtaa lahjaveron kiertäminen.
Ei voi asua ja kyllä verottajaa kiinnostaa. En edes usko, että kyse on oikeasti siitä asiasta, mistä ap sanoo, vasn kyse on jostain muusta henkilöstä - ap vain ei halua saattaa oikeita tietoja julkisuuteen, että ei tule ilmi.
Mene juristin luo, joka tietää veroasioista ja kysy siltä.
Vierailija kirjoitti:
Asunnossa saat antaa asua vaikka ilmaiseksi ja ajoneuvojenkin omistajuus/haltijuus antaa hyvin pelivaraa. Itse olen antanut ns. prepaid-luottokortteja vapaaseen käyttöön. Lähes kaikkeen on tietysti saatavilla myös ihan perus lahjakortteja.
Jos lahjan antajalle pitää aina ilmoittaa tarpeestaan, ei se varmaan pidemmän päälle tuntuisi lahjalta ja loisi epätasapainoa hyvän ystävyyden välille. En siis todellakaan haluaisi itse joutua aina pyytämään toista tankkaamaan tai ruokakauppaan mukaan.
Käteinenkin toimii.
Käteisen pyytäminenkö ei ole tukalaa? Käteinen on veronalaista, lue ja viisastu.
” – Elatuslahja on kuitenkin annettava niin, että lahjan saaja ei voi käyttää sitä muuhun tarkoitukseen, Kaari sanoo.”
Lahjakortteja Prismaan, kirjakauppaan,
minne vaan keksii.
Se on mukava tapa ja varmasti tulee käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että haluaa etsiä verovapaita keinoja, mutta en ymmärrä, miksi haluaa etsiä tapoja toimia lainvastaisesti.
Eikös tässä nyt nimenomaan kysytty ja listata niitä laillisia keinoja?
Ehkä sopisin vustävän kanssa joko jostain könttäsummasta tai kk-summasta jonka annat säännöllisten laskujen maksuna, asumisena tms elatuksena. Ja ystäväsi voi muun budjettinsa rakentaa tämän summan huomioiden. Ei ehkä tuntuisi että päsmäröit hänen elämäänsä tai henkisenä tilivelvollisuutena.
ap, pahoin pelkään ettei tuo tule toimimaan kauaa hyvin. Yleensä jos joku saa ystävän siivellä ansaitsematonta etua, rahaa, hyötyä, se ystävä alkaa tottumaan siihen ja alkaa vaatimaan enemmän ja käyttämään härskisti hyväkseen, jopa ei osoita kiitollisuutta, ja suhde ei toimi kauan koska ei ole vastavuoroinen. Lopuksi saat vaan pahan mielen, ja kadut että aloit aikuisen elättäjäksi. Joskus ne syyt miksi on varaton voi liittyä holtittomaan rahankäyttöön. Entä jos tulee joku liero ahne mies siihen kuvioon, ja tajuaa että sua voi lypsää, tai joku kuulee tuosta kuviosta ja manipuloi sinulta rahaa myös itselleen. Ehkä joku risteilylahjakortti sun kanssa tai muu iloinen yllätys olisi parempi.
Avaa käyttötili, jonne laitat sen sumnan, minkä ystävällesi halyat antaa, ja sitten annat hänelle tunnukset.
Vierailija kirjoitti:
minne vaan keksii.
Se on mukava tapa ja varmasti tulee käytettyä.
Ja kaiken tuon lisäksi veronalaista. 😂
Täällä on kyllä tyhmää sakkia, kaikki on moneen kertaan kerrottu oikein, mutta kaltaisiasi vatipäitä vaan tulee uhoamaan.
😂
Vierailija kirjoitti:
Avaa käyttötili, jonne laitat sen sumnan, minkä ystävällesi halyat antaa, ja sitten annat hänelle tunnukset.
Ja pääset verottajan kynsiin kun pankki kiinnostuu asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pääset verottajan kynsiin kun pankki kiinnostuu asiasta.
Miksi verottaja kiinnostuisi asiasta, kun nostajana näkyy aina tilin omistaja?
on sairaseläkkeellä mutta ei kelan asiakas? öööö...siis on kelan asiakas? Ei sitä muuten sairaseläkettä haeta kuin saadakseen kelan sairaseläkkeeen .LOL
tuo on vähän huono homma koska eikö noissa ole kuiteski joku tuloraja josta kela voi kiinnostua jos hän joutuis hakemaan toimeentulotukea, niin näkeehän ne jotenkin että sillä on tuloja tai esim. auto, bensakuluja, voisivat kiinnostua kun katsoovat tiliotteitaan.
en lähtis tuommoseen kuvioon , että säännöllisesti tuet. Sillon tällön joku meno, vaikka pesukone, vaatteita, pyörä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minne vaan keksii.
Se on mukava tapa ja varmasti tulee käytettyä.Ja kaiken tuon lisäksi veronalaista. 😂
Täällä on kyllä tyhmää sakkia, kaikki on moneen kertaan kerrottu oikein, mutta kaltaisiasi vatipäitä vaan tulee uhoamaan.
😂
no mitä veroja esim. diakoniatyön avustuksia saavat maksaa? ei mitään.
Tai toimeentulotuea? Ei mitään. EI kai tommosetsa avustamisesta makseta veroja. Samoinhan joku hyväntekeväisyysjärjestö lahjoittaa kokoajan kehitysmaille rahaa. EI kai ne veroja maksele valtiolle siitä välistä?
Otas nyt järki käteen. Joku nyt liioittelee pilkunviilauksessaan. Onhan ilmaistyötekeminenkin rahanarvoista lahjoitusta, tai työkokeilu, yritys saa rahanarvoista etuutta, maksaako ne lahjaveroja siitä hyödystä? Ei----
Näistä vastauksistakin käy jo ilmi kuinka typerä lahjavero oikein on. Kiertäminen on lapsellisen helppoa, vain yksinkertaisimmat maksavat.
Jos kyseessä on iso summa niin sen siirtäminen onnistuu vaikka parisuhteen rekisteröimällä, 50% omaisuudesta siirtyy yhdellä allekirjoituksella.
Jos vanhemmat haluavat lahjoittaa lapselleen enemmän kuin minimisumman, niin se onnistuu esim ketjuttamalla lahjoituksia(annat verovapaan lahjoituksen esim vanhemmillesi, jotka sitten myöhemmin antavat lahjoituksen lapselle). Ketjuttaminen on toki kiellettyä, mutta täysin mahdotonta valvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen vuoden välein (tarkista sääntö) annat 4999 €, väliajan ostamalla hänen ruokansa, antamalle hänelle vaatteet (kukaan ei puutu siihen, että lahjoitat omat vanhat” vaatteesi pois. Antamalla auton hänen käyttöönsä ja tankkaamalla sen aina, jne. kaikkea ei katsos kannata mainostaa muille.
Noin minä olen jo 20 vuotta jakanut perintöä lapsilleni. Eihän se perintövero läheisen osalta sinänsä ole iso mutta kun perittävä summa on iso niin turhaa sitä maksaa.Minun tarinani on tosi, sinä provoilet.
Samoin on tehty meillä. Alkaen siitä, että käyn lasteni (kaksi) perheitten luona viikossa monta kertaa, aina ruokakassit täynnä evästä heidän listansa mukaan. Meillä on neljä autoa, mieheni, minun ja kaksi, jotka ovat lasten perheillä koko ajan. Lasten vaatteet on meidän ostamat, lelut, pyörät jne. Aikanaan maksamme ajokortit ja autojen määrä meillä lisääntyy. 😉
Köyhät kipuilee, varakkaat tietää miten homma hoidetaan.Tuo on niin väärää auttamista. Potku perseelle ja loisiminen loppu. Minun ja ex mieheni vanhemmat teki tuota. Tuolla ei tee kuin vahinkoa aikuistuvalle ihmiselle.
Juu, kaikki varakkaathan on just tuon takia kuolleet sukupuuttoon, vanha raha on lakannut olemasta, vai miten se ny onkaan.....
Se on tuo kateus hauska tauti.
Sitä ei köyhänä ymmärrä miten varakkaat elää.
Tästä on puolin ja toisin esimerkkejä. Osa jatkaa yhtä memestyksekkäästi kuin vanhemmat ja osa vetää matalalentoa, kunnes fahat loppuu.
Miten lahjakortti on veronalaista tuloa?
Olen antanut ystävälleni sadan euron kortin Prismaan pari kertaa lahjaksi ja itsekin saanut vastaavan eikä mikään taho ole perään kysellyt.
Asunnossa saat antaa asua vaikka ilmaiseksi ja ajoneuvojenkin omistajuus/haltijuus antaa hyvin pelivaraa. Itse olen antanut ns. prepaid-luottokortteja vapaaseen käyttöön. Lähes kaikkeen on tietysti saatavilla myös ihan perus lahjakortteja.
Jos lahjan antajalle pitää aina ilmoittaa tarpeestaan, ei se varmaan pidemmän päälle tuntuisi lahjalta ja loisi epätasapainoa hyvän ystävyyden välille. En siis todellakaan haluaisi itse joutua aina pyytämään toista tankkaamaan tai ruokakauppaan mukaan.
Käteinenkin toimii.