Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saatte kaupasta ostetut yrtit tms. basilikan säilymään?

Vierailija
19.07.2023 |

Mulla kuolee viikon sisällä vaikka kastelinkin.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuoli basilika yhdessä yössä, pidin kyllä huoneenlämmössä, mutta aattelin että kyllä se yön kestää. Siis voi että harmitti!

Vierailija
2/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kyllä kestä mitenkään. Itse istutin basilikan ruukkuun. No joo, käyttöikä piteni kyllä, se taisi kestää sen kolmisen viikkoa, kunnes eräänä päivänä alkoi vaan nahistua, eikä sitä enää pelastanut mikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesikupissa ( vain vähn vettä pohjalla) säilyy n. pari viikkoa.

Ruukkuun istutettuani on basilika nyt tuonut satoa kesäkuun alkupuolelta saakka

Vierailija
4/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesikupissa ( vain vähn vettä pohjalla) säilyy n. pari viikkoa.

Ruukkuun istutettuani on basilika nyt tuonut satoa kesäkuun alkupuolelta saakka

Ja mintut mitkä istutin myös ruukkuihin, ovat rehoittaneet valtoimenaan koko kesän.

Vierailija
5/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt näkyy Basilikasta olevan kaupassa aika huonoa laatua, ei kannata ostaa, jos ei kerralla käytä, multa putosi poule lehdistä jo huuhtoessa.

Thai-Basilika säilyy pitempään vaikka vesilasissa ruukkuineen, mutta on hyvin tarkka siitä, että ei saa liota vedessä (tukehtuu, kuten muutkin yrtit) eikä myöskään saa kuivaa. Eli oikeastaan pari kertaa päivässä pitää hieman vettä lisätä.

Minttua ostaisin nyt, jos haluaisin pitenpään säilyttää. Persiljakin on aika helppo.

Joskus silppuan kaupan yrttiruukullisen ja sekoitan ne öljyyn, säilyy jääkaapissa muutaman päivän.

Vierailija
6/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

...yrtit tai muun sellaisen basilikan...🤔

Vierailija
7/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän sen aina kerralla. Joskus harvoin kun jotain yrttiä jää, pistän vain jääkaappiin siinä muovipussissa. On se siellä jonkin aikaa säilynyt.

Vierailija
8/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri nyt näkyy Basilikasta olevan kaupassa aika huonoa laatua, ei kannata ostaa, jos ei kerralla käytä, multa putosi poule lehdistä jo huuhtoessa.

.

Miksi Basilikaa pitää huuhtoa?

Vierailija
9/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut Basilikan säilymään koko viime kesän. Myös tillin ja ruohosipulin.

Laitoin ne vähän isompaan ruukkuun kuin mitä niissä on valmiina se muovihärpäke, siirsin parvekkeelle saaden sopivasti aurinkoa, sekä vettä tarpeen mukaan. Basilikassa maku kyllä muuttuu kitkeräksi jossain kohtaa kesää, mutta hengissä säilyi aika helpolla.

Vierailija
10/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut Basilikan säilymään koko viime kesän. Myös tillin ja ruohosipulin.

Laitoin ne vähän isompaan ruukkuun kuin mitä niissä on valmiina se muovihärpäke, siirsin parvekkeelle saaden sopivasti aurinkoa, sekä vettä tarpeen mukaan. Basilikassa maku kyllä muuttuu kitkeräksi jossain kohtaa kesää, mutta hengissä säilyi aika helpolla.

Basilika tekee myös kukkia ja ne on heti leikattava pois. Ne aiheuttavat sen kitkeryyden. 

Vierailija
11/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kasvavat muovihuoneessa, missä on suuri ilmankosteus. Kotona on kuiva ilma. Kokeile laittaa muovipussi päälle ja sumutinpullolla kosteutta sisään.

Vierailija
12/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt, että miten noita ruukkuyrttejä pitää oikeaoppisesti käyttää...

Eli revitäänkö siitä vaan kaikki kerralla ja käytetään heti vai varovasti pari lehteä vaan ja annetaan kasvaa... vai mikä näiden idea on ?!?

Vierailija
13/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Basilika n pitää lillua vedessä. Kastelu ei riitä.

Minulla tällainen https://www.tregren.fi/category/106/kampanjat

Ei ne ikuisuuskia tuossakaan selviä, mutta muutaman viikon.

Vierailija
14/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, että miten noita ruukkuyrttejä pitää oikeaoppisesti käyttää...

Eli revitäänkö siitä vaan kaikki kerralla ja käytetään heti vai varovasti pari lehteä vaan ja annetaan kasvaa... vai mikä näiden idea on ?!?

Leikataan sen verran kun tarvitaan, ja annetaan taas kasvaa.

Vierailija
15/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti pakastimeen pätkittynä jos et käytä kuin pienen osan. Jäätyneenä helposti saat tarvittavan esim ruokiin tai pitsan päälle.

Vierailija
16/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta yrttejä säilytettäväksi, vaan ruoan laittoon.

Vierailija
17/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan sen pois siitä muoviruukusta ja istutan pihalle kesäksi. Talvella istutan kukkaruukkuun ja laitan kasvivalon avuksi. Ihan hyvin ovat kestäneet, kunnes olen syönyt kaikki.

Vierailija
18/18 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona altakasteluruukussa. Sinne istutan myös kaupasta ostetut ruukkusalaatit, kätevää ja edullistakin.